معرفی و دانلود کتاب شکل گیری جنگ سرد و تاثیر آن بر ایران و منطقه خاورمیانه

عکس جلد کتاب شکل گیری جنگ سرد و تاثیر آن بر ایران و منطقه خاورمیانه
قیمت:
۱۴,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب شکل گیری جنگ سرد و تاثیر آن بر ایران و منطقه خاورمیانه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب شکل گیری جنگ سرد و تاثیر آن بر ایران و منطقه خاورمیانه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب شکل گیری جنگ سرد و تاثیر آن بر ایران و منطقه خاورمیانه

کتاب شکل گیری جنگ سرد و تاثیر آن بر ایران و منطقه خاورمیانه نوشته‌ی بابک مصطفوی بر اساس مستندات و اسناد تاریخی دوره‌ای موسوم به دوران جنگ‌ سرد را مورد بررسی قرار می‌دهد. نویسنده در این اثر به شرح تأثیراتی که رقابت میان دو کشور ایالات‌متحده‌ی آمریکا و اتحادیه‌ی جماهیر شوروی بر سایر کشورهای دنیا، به٬ویژه ایران و منطقه‌ی خاورمیانه گذاشتند، می‌پردازد.

درباره‌ی کتاب شکل‌گیری جنگ سرد و تاثیر آن بر ایران و منطقه خاورمیانه

وقوع دوران جنگ سرد فقط دوره‌ی رقابت بین دو کشور آمریکا و شوروی نبود؛ در یک دوره‌ی تقریباً 45 ساله در نیمه‌ی دوم قرن بیستم، جهان به دو قسمت تبدیل شده بود و اثرات این رقابت و کشمکش در جای جای دنیا مشاهده می‌شد. کتاب شکل‌گیری جنگ سرد و تاثیر آن بر ایران و منطقه خاورمیانه، اثر بابک مصطفوی با نگاهی تاریخی و البته می‌توان گفت بی‌طرف، خواننده را با ریشه‌ها، ابعاد و تأثیرات این دوره در سپهر سیاسی، اجتماعی و اقتصادی دنیا آشنا می‌کند. نویسنده به روشنی در اثر حاضر نشان می‌دهد که ایران در این دوره‌ی پر حادثه چه جایگاهی داشته و چه روزهایی را از سر گذرانده است.

منشأ و ریشه‌های جنگ سرد از عوامل متعددی سرچشمه می‌گیرد و همین دلیل ذکر تاریخ دقیق شروع برای آن کار آسانی نیست؛ بااین‌حال بسیاری از منابع تاریخی اواسط سال 1947 را به عنوان آغازی برای دوران جنگ سرد در نظر گرفتند. این دو کشور هیچ‌گاه به طور مستقیم با یکدیگر وارد جنگ نشدند و رقابت بین آن‌ها به‌عنوان دو ابرقدرت جهانی با کشمکش‌های سیاسی و دیپلماتیک بود. اما نویسنده در کتاب شکل‌گیری جنگ سرد و تاثیر آن بر ایران و منطقه خاورمیانه به خوبی بیان می‌کند که در این دوره بسیاری از جنگ‌های نیابتی در قسمت‌های مختلف دنیا روی داد که نشات گرفته از رقابت میان این دو کشور بود. در این دوران جهان به دو بخش بلوک شرق و بلوک غرب تبدیل شد. بلوک شرق به رهبری شوروی متشکل از کشورهایی نظیر بلغارستان، رومانی، مجارستان، آلمان شرقی، لهستان، آلبانی و چکسلواکی بود. همچنین چین، ویتنام و کره شمالی نیز در این دسته بودند. در بلوک غرب به رهبری آمریکا، اعضای پیمان ناتو و برخی از متحدین عضو بودند.

بابک مصطفوی در کتاب شکل‌گیری جنگ سرد و تاثیر آن بر ایران و منطقه خاورمیانه، اشاره می‌کند که بلوک شرق را کشورهای کمونیستی تشکیل داده بودند و بلوک غرب به بلوک لیبرال دموکرات‌ها مختص می‌شد. با ظهور کارل مارکس و فردریش انگلس و گسترش اندیشه‌ی کمونیسم در دورانی که سرمایه‌داری در اوج خود بود نزاع ایدئولوژیک دولت‌ها نیز شروع شد. کشورهای قدرتمندی که با استعمار کشورها و انباشت ثروت نزد اعیان و اشراف روزبه‌روز فشار بیشتری بر طبقه‌ی کارگر می‌آوردند در رأس انتقاد کمونیسم قرار گرفتند.

در کتاب شکل‌گیری جنگ سرد و تاثیر آن بر ایران و منطقه خاورمیانه،خواهید خواند که یکی از دلایل جنگ سرد وجود تفاوت صریح دیدگاه ایدئولوژیک دو جبهه بود؛ مورد دیگر آن که در اثنای جنگ جهانی دوم در ابتدا آلمان نازی از سمت کشورهای غربی رقیبی برای شورویِ در حال گسترش در نظر گرفته می‌شد و از سوی دیگر شوروی در پی اتحاد با هیتلر بود؛ پس از شوریدن آلمان و تبدیل‌شدن به قدرت اول توافق بین غرب و شوروی نیز ناگزیر بود اما از همان زمان این رفتار دوگانه‌ی طرفین با یکدیگر به‌عنوان مشکلی حل‌نشده باقی ماند.

مطابق با مطالبی که بابک مصطفوی در کتاب شکل‌گیری جنگ سرد و تاثیر آن بر ایران و منطقه خاورمیانه ارائه کرده است، وقوع جنگ‌های نیابتی، نزاع و کشمکش بین کشورهای مختلف از جمله تبعات این کشمکش‌های سیاسی بود؛ جنگ بر سر هم‌پیمان کردن کشورهای بی‌طرف و مکان‌های سوق‌الجیشی مهم مانند کانال سوئز سبب شد تا این دو ابرقدرت مستقیماً در امور بسیاری از کشورها دخالت کنند. خاورمیانه یکی از این مناطقی بود که همواره مورد مناقشه‌ی دو طرف قرار داشت. ایران که قبل از آغاز جنگ سرد و در میانه‌ی جنگ جهانی دوم با اعلام بی‌طرفی به آوردگاهی برای قوای متفقین بدل شده بود، در دوران جنگ سرد نیز در ابتدا سعی داشت تا فاصله‌ی خود را نسبت به این نزاع حفظ کند و از میدان حوادث آن دوران دور بماند؛ اما نقشی که استالین رهبر اتحادیه جماهیر شوروی در بحران‌های پس از جنگ جهانی دوم در ایران داشت _ مانند ماجرای آذربایجان _ سبب شد تا درنهایت ایران به بلوک غرب بپیوندد و معاهده‌ی بغداد را امضا و در پروژه‌هایی با ایالات‌متحده همکاری کند.

کتاب شکل‌گیری جنگ سرد و تأثیر آن بر ایران و منطقه خاورمیانه به این موضوع اشاره می‌کند که پس از انقلاب اسلامی، ایران از این پیمان‌نامه خارج شد و به عضویت کشورهای غیرمتعهد پیوست. این جنبش عدم تعهد در سال 1961 شکل گرفت و در آن کشورهایی که در اوج جنگ سرد هیچ وابستگی‌ای به بلوک کمونیستی و بلوک سرمایه‌داری نداشتند در آن عضو شدند.

کتاب شکل‌گیری جنگ سرد و تاثیر آن بر ایران و منطقه خاورمیانه با ارائه‌ی اسناد تاریخی سعی کرده با بی‌طرفی مطالب مورد بحث را بیان کند. این کتاب توسط انتشارات امید سخن به بازار کتاب عرضه شده است.

کتاب شکل‌گیری جنگ سرد و تاثیر آن بر ایران و منطقه خاورمیانه مناسب چه کسانی است؟

مطالعه‌ی این کتاب را به همه‌ی علاقه‌مندان کتاب‌های تاریخی و سیاسی پیشنهاد می‌کنیم.

در بخشی از کتاب شکل گیری جنگ سرد و تاثیر آن بر ایران و منطقه خاورمیانه می‌خوانیم

اولین کشورهایی که به تشکیل دولت مستقل فلسطین رأی مثبت دادند دولت شوروی و کشورهای اقمارش بود. دولت انگلیس که موافق با تشکیل چنین کشوری نبود و همچنین از گرایش صهیونیست‌ها به آمریکا بسیار ناراضی بودند در سازمان ملل رأی ممتنع دادند.

دولت شوروی و کشورهای کمونیست اروپای شرقی در نخستین روزهای تشکیل اسرائیل آن را شناسایی کرده و به آن رسمیت بخشیدند. از دلایل اصلی تعجیل شوروی در به رسمیت شناختن اسرائیل و رأی مثبت آنان به طرح تقسیم فلسطین، می‌توان به تمایل شوروی در خروج انگلستان از منطقه حساس و کلیدی فلسطین نام برد. بعد از جنگ دوم جهانی شوروی که در صدد حذف مستعمرات و قلمرو نفوذ کشورهای غربی بود، تشکیل حکومت اسرائیل را بهترین فرصت برای حذف قدرت نفوذ انگلستان در فلسطین می‌دانست، همچنین تشکیل دولت جعلی صهیونیستی و مهاجرت یهودیان روسیه که سال‌ها با وجود آن‌ها در خاک روسیه مشکل داشتند می‌توانست تعجیل شوروی را توجیه کند.

بر اساس طرحی که سازمان ملل تصویب کرد، کشوری یهودی که شامل 55 درصد اراضی می‌شد تشکیل شده و بیت‌المقدس و بیت‌اللحم به عنوان اماکنی مقدس به صورت بین‌المللی اداره می‌شدند. باقی‌مانده اراضی هم به عنوان کشوری عربی به رسمیت شناخته می‌شد. آژانس یهود (گروهی که از نگاه قیمان انگلیسی نماینده رسمی جامعه یهود بودند) و سایر نمایندگان صهیونیست‌ها این طرح را تأیید کردند اما رهبران عرب به صورت یکپارچه با آن مخالفت کردند.

به دنبال اعلام تشکیل دولت جعلی صهیونیستی نیروهای مصر از جنوب، نیروهای سوریه و لبنان از شمال و نیروهای اردن (که در آن زمان ماورا اردن نامیده می‌شد) از مشرق وارد فلسطین شدند و به جنگ با قوای مسلح دولت جدید اسرائیل پرداختند. اسرائیلی‌ها در آن زمان نیروی مجهزی در اختیار نداشتند.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
تشکیل کشور آمریکا
شرایط یهودیان پیش از جنگ دوم جهانی
جنگ اول و فاصله بین دو جنگ جهانی
امپریالیسم
شوروی و سوسیالیسم
وضعیت یهودیان در میان دو جنگ
ایران در زمان جنگ جهانی اول
استالین و جنگ دوم جهانی
شروع جنگ دوم جهانی
وضعیت یهودیان بعد از جنگ دوم جهانی
جنگ جهانی سوم (جنگ سرد)
ایران بعد از جنگ دوم جهانی
دکتر محمد مصدق و حزب توده
گسترش جنگ سرد
وضعیت یهودیان و دولت جعلی صهیونیستی
ایران در میانه جنگ سرد
مرگ کندی و تأثیر آن بر ایران و جهان
جنگ 1967 اعراب و اسرائیل
نیکسون
روابط ایران با شوروی در دهه 70 میلادی
وضعیت یهودیان و اسرائیل در این دوران
واترگیت
جیمی کارتر
وضعیت شوروی سوسیالیستی در این دوران
وضعیت یهودیان و اسرائیل
خروج شاه از کشور
پیوست

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب شکل گیری جنگ سرد و تاثیر آن بر ایران و منطقه خاورمیانه
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات امید سخن
سال انتشار۱۳۹۴
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات491
زبانفارسی
شابک978-600-04-1753-6
موضوع کتابکتاب‌های علوم سیاسی، کتاب‌های تاریخ جهان
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب شکل گیری جنگ سرد و تاثیر آن بر ایران و منطقه خاورمیانه

برای دریافت کتاب شکل گیری جنگ سرد و تاثیر آن بر ایران و منطقه خاورمیانه و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.