معرفی و دانلود کتاب خلق و مدیریت اکوسیستم: حفظ رقابت پذیری در مواجهه با گسست

برای دانلود قانونی کتاب خلق و مدیریت اکوسیستم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب خلق و مدیریت اکوسیستم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب خلق و مدیریت اکوسیستم: حفظ رقابت پذیری در مواجهه با گسست

کتاب خلق و مدیریت اکوسیستم تألیف آرنود دی مایر و پیتر جی ویلیامسون، مدل کسب‌وکار اکوسیستمی یا پلتفرمی را تعریف می‌کند و مزیت‌های این سیستم مدرن و کاربردی را توضیح می‌دهد. این کتاب تحسین‌شده نشان می‌دهد که چگونه می‌توان به سمت اقتصاد پلتفرمی رفت، چطور می‌توان با کمک این مدل در استارتاپ‌ها انعطاف، نوآوری و یادگیری ایجاد کرد و درنهایت به چه شیوه‌ای می‌شود از آن به درآمدزایی رسید.

درباره‌ی کتاب خلق و مدیریت اکوسیستم

در سال‌های اخیر، شیوه‌ی کسب‌وکار و تجارت تا حد زیادی تغییر کرده. اگر تا چند دهه پیش، هر تجارتی فقط متکی‌به‌خود بود و به‌تنهایی پیش می‌رفت، امروز این ایده منسوخ به نظر می‌رسد. تجربه‌ی شرکت‌های بزرگ و موفق نشان داده که همکاری چند استارتاپ با یکدیگر و کمک به هم باعث رشد همه‌ی آن‌ها خواهد شد. به این رویکرد اصطلاحاً مدل اکوسیستمی یا پلتفرمی گفته می‌شود. اما این رویکرد آن‌چنان‌که به نظر می‌رسد ساده نیست. مهم‌ترین الزام این اتفاق تغییر نگرش سازمان‌هاست. در مدل‌های کلاسیک، شرکت‌ها بیشتر معطوف به خود بودند و نگرشی کنترلی داشتند. اما در روش اکوسیستمی آن‌ها یاد می‌گیرند که ایدئولوژی کنترلی را کنار بگذارند و رویکردی شفاف‌تر پیش بگیرند. به عبارت بهتر، به سمت شبکه‌سازی و همکاری می‌روند. این‌چنین فضایی به وجود می‌آید که کمک می‌کند کل مجموعه منعطف‌تر شود، نوآوری بیشتری شکل بگیرد و در نهایت سطح یادگیری ارتقا پیدا کند. به همین خاطر است که امروزه اکثر زمینه‌های کسب‌وکاری، از تکنولوژی تا خرده‌فروشی به سمت تشکیل اکوسیستم رفته‌اند و سعی کرده‌اند آن را پیاده کنند.

کتاب خلق و مدیریت اکوسیستم (Ecosystem Edge) تألیف آرنود دی مایر (Arnoud De Meyer) و پیتر جی ویلیامسون (Peter J. Williamson)، اثری است که می‌کوشد این مدل کسب‌وکار را معرفی کند و اصول و ارزش‌های آن را توضیح دهد. مایر و ویلیامسون که خود از تئوریسین‌های بزرگ مدیریت هستند و نقشی مهم در تئوریزه کردن ایده‌ی اکوسیستم دارند، در کتابشان توضیح می‌دهند که ماحصل همکاری، شراکت و شبکه‌سازی چه خواهد بود.

معرفی و دانلود کتاب خلق و مدیریت اکوسیستم

بعد از سال 2010 بود که خودروسازان قدیمی آمریکا مثل فورد و جنرال موتورز دچار بحران بزرگی شدند. این کارخانه‌ها فهمیدند که سهم آن‌ها از بازار پیوسته در حال کاهش است و خطراتی تهدیدشان می‌کند. ظهور خودروهای الکتریکی، سیستم‌های اشتراکی خودرو، تاکسی‌های اینترنتی و حتی نرم‌افزارهای مسیریابی به این اتفاق دامن زده بود. اعلام اینکه ابرکمپانی‌هایی مثل گوگل و اپل هم قصد دارند وارد این بازار شوند، باعث شد چالش‌های بیشتری شکل بگیرد. برآورد شده بود که اگر این فرآیند ادامه پیدا کند تا 25 سال آینده نیاز مردم به خودرو 40 درصد کاهش خواهد یافت. درواقع یک گسست کامل در حال اتفاق افتادن بود. اما این گسست فقط محدود به خودروسازی نبود. در بازارهای دیگری مثل خرده‌فروشی هم می‌شد تغییرات بزرگ را حس کرد.

فروشگاه‌های زنجیره‌ای پشت سر هم ‌بسته می‌شدند و جایشان را به فروشگاه‌های مدرن‌تر یا دیجیتالی می‌دادند. در همین دوران بود که ایده‌ی کسب‌وکار اکوسیستمی شکل گرفت. این مدل می‌گفت اگر کسب‌وکارها بتوانند استراتژی‌های کلاسیک و کنترل‌گرشان را کنار بگذارند و به سمت استراتژی شبکه‌سازی و همکاری بروند، می‌توانند از این گسست نجات پیدا کنند. یکی از مهم‌ترین نتایج این رویکرد، نوآوری است. اما این نوآوری نه‌فقط در محصول، که در راه‌حل‌ها هم خواهد بود. آرنود دی مایر و پیتر جی ویلیامسون در کتاب خلق و مدیریت اکوسیستم به الزامات ساخت اکوسیستم اشاره می‌کنند و می‌گویند که چطور می‌توان با کمک آن به سمت خلاقیت و یادگیری رفت. آن‌ها هشت کمپانی بزرگ دنیا که مدل پلتفرمی موفقی دارند را مثال می‌زنند و با تجزیه‌وتحلیل رفتارشان نشان می‌دهند که چگونه می‌توان با رویکردی مشابه آن‌ها به مقابله با چالش‌های آینده پرداخت و به درآمدزایی رسید.

کتاب خلق و مدیریت اکوسیستم را انتشارات راه پرداخت با ترجمه‌ی شهرام خلیل نژاد و سید مجتبی میری منتشر کرده است.

نکوداشت‌های کتاب خلق و مدیریت اکوسیستم

  • نویسندگان کتاب نشان می‌دهند که چرا ایده‌های قدیمی در مورد مزایای رقابت دیگر مناسب نیست و جایگزین آن‌ها باید چه باشد. (جولین بیرکینشاو، دانشکده‌ی تجارت لندن)
  • این کتاب نگاهی دقیق به طبیعت نوآوری و قدرت شبکه‌های ارزش دارد. (برنار شارل، مدیرعامل شرکت داسو سیستمز)

کتاب خلق و مدیریت اکوسیستم برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب به کارآفرینان و مدیران استارتاپ‌ها توصیه می‌شود.

در بخشی از کتاب خلق و مدیریت اکوسیستم: حفظ رقابت پذیری در مواجهه با گسست می‌خوانیم

اکوسیستم هرگز نمی‌تواند به اندازه شرکت یکپارچه عمودی کارآمد باشد؛ زیرا، قرار دادن همه فعالیت‌ها زیر یک سقف، به شرکت امکان می‌دهد حداکثر هماهنگی را بین فعالیت‌ها ایجاد کند. هر یک از فعالیت‌ها را می‌توان به گونه‌ای طراحی کرد که با آنچه قبل و بعد از آن‌ها آمده است، یکپارچه شوند. فعالیت‌ها در مراحل مختلف زنجیره ارزش می‌توانند همزمان شوند و ظرفیت از دست‌رفته یا تنگناهایی که باعث تضعیف کارایی می‌شوند را حذف کنند. یکی از مهم‌ترین مزایای زنجیره ارزش یکپارچه عمودی این است که می‌توان ظرفیت هر یک از مشارکت‌کنندگان را با سایرین مطابقت داد. انجام این به اصطلاح متعادل‌سازی خط آسان‌تر است؛ زیرا، هماهنگی تحت کنترل یک شرکت واحد انجام می‌شود.

با این حال، ضعف ادغام عمودی و بهینه‌سازی زنجیره ارزش داخلی این است که به‌طور کلی انعطاف‌پذیری را کاهش می‌دهند. برخی از شرکت‌ها با استفاده از بازارهای داخلی برای هماهنگی فعالیت‌های خود به دنبال رفع این مشکل هستند. بازارهای داخلی می‌توانند با حفظ کارایی، انعطاف‌پذیری بیشتری به‌دست آورند؛ زیرا، معاملات داخل شرکت به ندرت به قراردادهای پیچیده‌ای احتیاج دارند که برای جلوگیری از شکست یا افزایش قیمت توسط تأمین‌کنندگان ضروری هستند.

فهرست مطالب کتاب

فصل 1: پرداختن به الزامات گسست
فصل 2: ریشه‌های مزیت اکوسیستم
فصل 3: کشف ارزش جدید
فصل 4: شروع مارپیچ موفقیت
فصل 5: رشد و گسترش اکوسیستم
فصل 6: بهبود بهره‌وری اکوسیستم
فصل 7: آزادسازی یادگیری و نوآوری اکوسیستم
فصل 8: درآمدزایی
فصل 9: رهبری اکوسیستم
فصل 10: نگاه به عقب، نگاه به جلو

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب خلق و مدیریت اکوسیستم: حفظ رقابت پذیری در مواجهه با گسست
نویسنده،
مترجمشهرام خلیل نژاد، سید مجتبی میری
ناشر چاپیانتشارات راه پرداخت
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات264
زبانفارسی
شابک978-622-7702-14-9
موضوع کتابکتاب‌های مدیریت و رهبری
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب خلق و مدیریت اکوسیستم

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب خلق و مدیریت اکوسیستم

برای دریافت کتاب خلق و مدیریت اکوسیستم و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.