معرفی و دانلود کتاب درباره اضطراب

عکس جلد کتاب درباره اضطراب
قیمت:
۱۰۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب درباره اضطراب و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب درباره اضطراب و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب درباره اضطراب

رناتا سالکل در کتاب درباره اضطراب به سؤالی اساسی پاسخ می‌دهد: «اضطراب چیست و چگونه بهروزی و کامیابی فرد را دچار اختلال می‌کند؟» او تلاش می‌کند ضمن پاسخ به این پرسش، عوال اضطراب‌آور را دسته‌بندی کند و از نظرگاه فلسفه و روان‌کاوی به آن‌ها بنگرد.

درباره‌ی کتاب درباره‌ی اضطراب

مدام می‌شنویم که قرن بیست‌ویکم را قرن اضطراب می‌نامند. گفت‌وگوی مداوم درباره‌ی اضطرابِ دوران جدید این ایده را به ما تلقین می‌کند که اضطراب چیزی است که باید از شر آن خلاص شد یا دست‌کم کنترلش کرد. رناتا سالکل (Renata Salecl) در کتاب درباره‌ی اضطراب (On anxiety) بر موضوعِ اضطراب متمرکز شده و تلاش کرده تا با بهره‌گرفتن از روان‌کاوی و فلسفه گونه‌ها و دوره‌های آن را مشخص سازد.

وقتی به ما می‌گویند که در عصر جدید اضطراب به سر می‌بریم، احتمالاً اولین احساسی که به ما دست می‌دهد این باشد که این اضطراب به افزایش فجایع احتمالی همچون حملات تروریستی، افت بازار مالی، بیماری‌های عجیب و نادر، تغییرات بوم‌شناختی، تهدید جنگ‌های جدید و پیشرفت‌های تازه در علم مرتبط است. رناتا سالکل در کتاب درباره‌ی اضطراب برای ما شرح می‌دهد طرح این ادعا که مردم روزگار ما اضطرابی بیشتر از نیاکان‌مان را تجربه می‌کنند جز از کبر و نخوت ما، از چیز دیگری نشأت نمی‌گیرد! زیرا نیاکان‌مان نیز باید با جنگ،‌ فقر و بسیاری از بیماری‌ها که به صورت ریشه‌ای عمر آدمی را کوتاه می‌کرد دست‌وپنجه نرم می‌کردند. بااین‌وجود، رناتا سالکل ایده‌ای دارد که در سرتاسر کتاب، به‌ویژه در فصل سوم، کاملاً آن را شرح می‌دهد: هرچند ممکن است اضطراب‌های مرتبط با فجایع احتمالی تفاوت چندانی با دوران گذشته نداشته باشند، اضطراب‌هایی که به طور ویژه به جامعه‌ی کنونی ما مربوط‌اند با احساسات ناامنی جدیدی همراه‌اند که از سرمایه‌داری معاصر سرچشمه می‌گیرد.

معرفی و دانلود کتاب درباره اضطراب

او عقیده دارد جامعه‌ی مصرف‌گرا بر پایه‌ی احساس ناکافی بودن پیش می‌رود. رناتا سالکل برای آن‌که درستی این امر را دریابید، پیشنهاد می‌کند یکی از مجلات زنان یا بخش مد یک روزنامه را در دست بگیرید. به خوبی مشاهده می‌کنید که علاوه بر آگهی و اخبار آخرین مد و لوازم آرایشی و زندگی آدم‌های سرشناس، به هزاران هزار توصیه‌ی اضطراب‌آفرین بر می‌خوریم.

علاوه بر این‌ها، در کتاب درباره‌ی اضطراب در باب اضطراب‌های مربوط به عشق نیز مطالبی را می‌خوانیم. روابط عاشقانه همواره بر اضطراب ویژه‌ای استوارند. برای کودک، اضطراب از دست دادن عشق مراقب اولیه، از نخستین لحظه‌های تروماتیک زندگی به‌شمار می‌رود. از این رو است که ظاهراً در دوره‌های بعدی زندگی اضطراب عنصر ذاتی هرگونه رابطه‌ی عاشقانه را شکل می‌دهد. خود احساس عاشق شدن با احساس اضطرابی همراه است که گهگاه نمی‌گذارد فرد تمایل عاشقانه‌اش را پیگیری کند. رناتا سالکل همچنین از اضراب مادر بودن برایمان می‌گوید. به عقیده‌ی او، مادران و پدران امروزه در ارتباط با فرزندپروری دچار اضطراب‌اند. این اضطراب از این واقعیت سرچشمه می‌گیرد که به نظر می‌رسد دیگر درباره‌ی این‌که فرزندانمان را چطور تربیت کنیم، اساساً هیچ اتفاق نظری وجود ندارد.

یکی دیگر از اضطراب‌هایی که ما در قرن حاضر با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنیم، جنگ است. رناتا سالکل به ما می‌گوید خشونت پنهانی که در یک وضعیت جنگی نهفته است، می‌تواند بهانه‌ای باشد برای این‌که به ما اضطراب دست دهد؛ اگرچه پس از پایان جنگ و کم شدن خطر، اغلب سربازان تداوم یا حتی تشدید احساسات مضطربانه را تجربه می‌کنند. در کتاب درباره‌ی اضطراب می‌خوانیم که پژوهش‌های روان‌کاوی مرتبط با اضطراب به ما نشان می‌دهند که تجارب تروماتیک افراد پس از گرفتاری در یک وضعیت خشونت‌بار از اهمیت زیادی برخوردار بوده است. در نهایت این‌که در قرن گذشته چنین تصور می‌شد که جامعه پس از جنگ‌های طولانی در حال ورود به دوره‌ی اضطراب است. این در حالی است که امروزه به نظر می‌آید ظهور جنگ‌های جدید موجب تشدید دوباره‌ی اضطراب شده است.

کتاب درباره‌ی اضطراب با یک مقدمه آغاز می‌شود. پس از آن از اضطراب در دوره‌های جنگ سخن به میان می‌آید. در فصل دوم مطالعه می‌کنید که چگونه سرمایه‌داری بر احساس نابسندگی مردم استوار است. اضطراب میان میل و ژویی ‌سانس (لذت منتهی به درد)، اضطراب و امر خیالی جدید، وحشت فقر و... از جمله مفاهیمی‌اند که در بخش سوم کتاب آموزش داده می‌شوند.

فصل چهارم به اضطراب‌های عشق اختصاص دارد و در آن میل هیستریک و میل وسواسی با جزئیات در آن بررسی می‌شوند. فصل پنجم، درباره‌ی اضطراب مادر بودن، مذب و روان‌پریشی، ‌فرزندپروری پارانوئید و روان‌کاوی و جنایت است. رناتا سالکل در فصل ششم سؤال مهمی را مطرح می‌کند: «آیا شهادت دادن می‌تواند درمانی برای اضطراب عرضه کند؟» در انتهای کتاب نیز نتیجه‌گیری، یادداشت‌ها و نمایه‌ی نام‌ها قرار دارد.

کتاب درباره‌ی اضطراب را سیاوش طلایی‌زاده و عباس خورشیدنام به زبان فارسی برگردانده‌اند و انتشارات شوند آن را روانه‌ی بازار نشر کرده است. گفتنی‌ست کتاب درباره‌ی اضطراب ذیل دو مجموعه‌ی «فلسفه» و «روان‌کاوی» به انتشار رسیده است.

درباره‌ی مجموعه‌ی فلسفه‌ی نشر شوند

نشر شوند تاکنون کتاب‌های مختلفی را با موضوع فلسفه ذیل مجموعه‌ای با همین نام به انتشار رسانده است. کتاب‌های منتشرشده در این مجموعه می‌توانند برای طیف وسیعی از مخاطبان مفید واقع شوند؛ چه آن‌هایی که تازه به سراغ فلسفه آمده‌اند و چه افرادی که سال‌هاست در این حوزه مطالعه دارند. آنچه در ادامه مطالعه می‌کنید، نام برخی از مجلدهایی است که در مجموعه‌ی فلسفه‌ی نشر شوند به انتشار رسیده‌اند. این کتاب‌ها عبارتند از:

  • چیزها صرفاً هستند (Things merely are) از سایمون کریچلی (Simon Critchley) ترجمه‌ی مهرداد پارسا؛
  • ابتذال هایدگر (The Banality of Heidegger) نوشته‌ی ژان لوک نانسی (Jean-Luc Nancy) ترجمه‌ی شروین اولیایی؛
  • مقدمه‌ای بر فلسفه‌ی هایدگر (Heidegger: A Beginner's Guide) نوشته‌ی مایکل واتز (Michael Watts) ترجمه‌ی مهرداد پارسا؛
  • فلسفه در هفت عبارت (Philosophy in Seven Sentences) به قلم داگلاس گروتوس (Douglas Groothuis) ترجمه‌ی ناصر مؤمنی.

نکوداشت‌های کتاب درباره‌ی اضطراب

  • کتاب درباره‌ی اضطراب برای هرکسی که به فلسفه و روان‌شناسی علاقه دارد، مناسب است. (SirReadAlot. org)
  • کاربرد ماهرانه‌ی بینش‌های روان‌کاوانه در موقعیت‌های روزمره و کاملاً آشنای انسانی... کتابِ درباره‌ی اضطراب، شیوه‌ای آشکار و روشنگر برای نگریستن به دنیای معاصرِ سراسر اضطراب را ارائه می‌دهد. (Juliet Flower MacCannell, University of California)

کتاب درباره‌ی اضطراب برای چه کسانی مناسب است؟

دو گروه مخاطبان اصلی کتاب درباره‌ی اضطراب هستند. نخست علاقه‌مندان به روان‌کاوی و دوم دوستداران فلسفه.

در بخشی از کتاب درباره اضطراب می‌خوانیم

یکی از راه‌های افراد روان‌نژند برای دست‌وپنجه نرم کردن با اضطراب‌شان خلق فانتزی است. فانتزی راهی برای سوژه است تا از طریق خلق یک سناریو، یعنی داستانی که به او انسجام می‌بخشد، فقدان خود را پنهان سازد. اما فانتزی به سوژه کمک می‌کند تا از ظهور اضطراب - یعنی ظهور ابژه‌ی هولناک در جایگاه فقدان - نیز جلوگیری کند. اجازه دهید این موضوع را به کمک نمونه‌ی امی که در هر دو جنگ یوم‌کیپور و لبنان به خدمت ارتش اسرائیل درآمده بود توضیح دهم. امی در جوانی‌اش اشتیاق سیری‌ناپذیری به تماشای فیلم داشت و هنگامی که عازم جنگ یوم‌کیپور بود احساس می‌کرد که گویی قرار است نقش سربازی را در یک فیلم جنگی بازی کند. این فانتزی در سراسر جنگ از او حمایت می‌کرد: به خود می‌گفتم جنگ خیلی هم هولناک نیست. مثل یک فیلم جنگی است. آن‌ها بازیگرند. و من تنها یک سربازم. نقش مهمی نداشتم. طبیعتاً تمام سلاح‌هایی که در یک فیلم جنگی دیده می‌شود وجود دارد؛ همه نوع هلیکوپتر، همه نوع تانک و تیراندازی.... [اما] اساساً احساس می‌کردم آن‌جا نیستم. یعنی تنها کاری که باید می‌کردم این بود که فیلم بازی کردن را تمام کنم و به خانه بروم.

بعدها در جنگ لبنان امی احساس می‌کرد گویا در مسافرتی توریستی است و روستاها، کوه‌ها، زنان و چیزهای زیبای دیگر را تماشا می‌کند. اما در یک لحظه‌، فانتزی حضور در یک گشت‌وگذار توریستی یا شرکت در یک فیلم دچار فروپاشی شد. این اتفاق زمانی رخ داد که امی در جنگ لبنان ویرانی عظیمی را به چشم دید و درگیر نبرد رودرروی هولناکی شد. ضربه‌ی نهایی، دیدن صحنه‌ی هول‌آور خاصی در بیروت بود: اصطبلی مالامال از لاشه‌ی اسب‌های مسابقه‌ی تازی در کنار اجساد انسانی. این صحنه امی را آکنده از یک احساس ویرانی آخرالزمانی کرد و باعث فروپاشی او شد: «من دچار حالت بی‌تفاوتی شدم، و کارکردم را از دست دادم».

فهرست مطالب کتاب

فصل اول: مقدمه
فصل دوم: اضطراب در دوره‌های جنگ
اضطراب و ترس
اضطراب و فانتزی
اضطراب و میل دیگری
سوگواری و خودکشی
فانتزی کشتن با سرنیزه
جنگ‌های بدون اضطراب
آثار هنری و مرگ
فصل ‌سوم: کامیابی در شکست: چگونه حادسرمایه‌داری بر احساس نابسندگی افراد استوار است؟
اضطراب میان میل و ژویی‌سانس
اضطراب و امر خیالی جدید
وحشت فقر
علیه تصادفی بودن
فصل چهارم: اضطراب‌های عشق
نامه‌های عاشقانه: میل هیستریک
سیرانو دو برژراک: میل وسواسی
قانون میل: تله‌ی منحرف
فصل پنجم: اضطراب مادر بودن
روان‌کاوی و جنایت
نوزادکشی به‌عنوان راهی برای کشف کردن یک زن پشت چهره‌ی یک مادر
مذهب و روان‌پریشی
عشق روان‌پریشانه
فرزندپروری پارانوئید
همه چیز را گفتن
فصل ششم: آیا شهادت دادن می‌تواند درمانی برای اضطراب عرضه کند؟
پدر صدای مرا نمی‌شنوی؟
آزاد کردن پسر از طریق فداکاری پدر
نتیجه‌گیری
یادداشت‌ها
نمایه‌ی نام‌ها

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب درباره اضطراب
نویسنده
مترجمعباس خورشیدنام، سیاوش طلایی زاده
ناشر چاپینشر شوند
سال انتشار۱۳۹۶
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات194
زبانفارسی
شابک978-600-96582-9-9
موضوع کتابکتاب‌های روانشناسی بزرگسالان، کتاب‌های فلسفه و منطق
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب درباره اضطراب

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب درباره اضطراب

برای دریافت کتاب درباره اضطراب و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.