معرفی و دانلود کتاب راهنمای مشاوره طراحی مسیر زندگی

عکس جلد کتاب راهنمای مشاوره طراحی مسیر زندگی
قیمت:
۲۹,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب راهنمای مشاوره طراحی مسیر زندگی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب راهنمای مشاوره طراحی مسیر زندگی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب راهنمای مشاوره طراحی مسیر زندگی

کتاب راهنمای مشاوره طراحی مسیر زندگی نوشته‌ی مارک ال. ساویکاس، به‌منظور نشان دادن راه‌های درست و اصولی مشاوره به کارشناسان این رشته و روانشناسان تألیف شده است. ساویکاس در این کتاب به‌طور مفصل نحوه‌ی انجام مشاوره برای طراحی زندگی را به خوانندگان توضیح می‌دهد تا علم و مهارت خود را در این زمینه افزایش دهند و بتوانند از آموزه‌های ارزشمند او به‌صورت کاربردی بهره ببرند.

درباره‌ی کتاب راهنمای مشاوره طراحی مسیر زندگی

بسیاری از دانشجویان رشته‌های روانشناسی و مشاوره، در سال‌های ابتدایی تحصیلات تخصصی خود و حتی پس از فارغ‌التحصیلی احتیاج به تمرینات عملی و ایجاد موقعیت‌های مشابه در برخورد با مراجعین خود دارند. ضرورت شبیه‌سازی جلسات مشاوره در زمینه‌ی طراحی مسیر زندگی و موفقیت‌های شغلی، بر هیچ‌یک از متخصصین و کارشناسان در این حوزه پوشیده نیست. در واقع هر دو مورد ذکرشده از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین موضوعات درخواستی مراجعین می‌باشند. مارک ال. ساویکاس (Mark L. Savickas) با هدف برطرف کردن همین نیاز، کتاب راهنمای مشاوره طراحی مسیر زندگی (Life Design Counseling Manual) را تألیف نموده و در اختیار مخاطبان قرار داده است. در کتاب پیش رو، ساویکاس برنامه‌ی منظم و جامعی را برای آموزش نحوه‌ی پیشبرد اهداف مشاوره‌ای ارائه داده است که از صفر تا صد آن، حاصل ابتکار و نبوغ خود اوست.

منابع عمومی بسیار کم و محدودی در زمینه‌ی آموزش شیوه‌های مشاوره‌ی شغلی یا مسیر زندگی وجود دارد و از این نظر، این کتاب در نوع خود کم‌نظیر است. مارک ساویکاس طرحی گام‌به‌گام و هدفمند از انواع مصاحبه‌های شغلی را در کتاب راهنمای مشاوره طراحی مسیر زندگی گنجانده و با این روش امکان تمرین و آمادگی را برای مخاطبان فراهم کرده است. از دیگر ویژگی‌های خوب این کتاب، می‌توان به دیالوگ‌های ملموس بین مراجع و مشاور اشاره کرد که پاسخ‌های کلیدی و بسیار خوبی در آن‌ها یافت می‌شود و همچنین فرایند شبیه‌سازی فضای جلسات مشاوره با برقراری این دیالوگ‌ها بسیار آسان است. از بهترین منابع موجود که مشاوران تازه‌کار و دیگر کارشناسان در این زمینه می‌توانند از آن استفاده کنند و بر مهارت‌های خود بیفزایند، کتاب ساویکاس است و ارزش واقعی آن در برخوردهای واقعی و زنده‌ی مشاوران شغلی/مهارت‌های زندگی با مراجعانشان به چشم خواهد آمد. دستورالعمل‌های موجود در راهنمای پیش رو بسیار ساختاریافته و منظم هستند اما مشاوران می‌توانند از شیوه‌های ساده نیز برای اجرای آن‌ها استفاده کنند و با رسیدن به اهداف نسبی، به ارزیابی ارزش‌ها، توان واقعی و موقعیت واقعی خود بپردازند.

مارک ساویکاس کتاب راهنمای مشاوره طراحی مسیر زندگی را در پنج فصل به رشته‌ی تحریر درآورده که در ادامه به شرح مختصر آن‌ها می‌پردازیم. فصل اول به نحوه‌ی مشاوره‌ برای طراحی مسیر زندگی اختصاص دارد، این‌که عناصر اصلی این نوع از گفت‌و‌گوها چیست و چالش‌های موجود در این زمینه کدام است. نویسنده در فصل دوم به اصل روایت گذار پرداخته است. خواننده در این فصل با اهداف مشاوره‌ای ساخت مشترک آشنا خواهد شد. فصل سوم راجع به مصاحبه‌های مسیر شغلی‌ست و مثال‌های کاربردی و مفیدی از انواع آن‌ها در اختیار مخاطبان قرار گرفته است. عنوان فصل چهارم بازسازی یک تصویر زندگی‌ست و همانطور که از نامش پیداست، به توصیه‌هایی برای بازگویی توصیفات شخصی، خاطرات و رغبت‌های افراد اختصاص دارد. ساویکاس در این فصل تکلیف‌هایی را نیز برای خوانندگان در نظر گرفته است که انجام آن‌ها شکلی پویا به فرایند مطالعه‌ی شما می‌بخشد. و بالاخره فصل پایانی کتاب که به فرآیند مشاوره می‌پردازد و نحوه‌ی ارزیابی آن نیز در همین بخش ذکر شده است.

انتشارات رهنج کتاب راهنمای مشاوره طراحی مسیر زندگی را با ترجمه‌ی حمید هاشم مطوری منتشر و روانه‌ی بازار کتاب کرده است.

کتاب راهنمای مشاوره طراحی مسیر زندگی برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب منبع بسیار قابل‌اعتمادی برای کلیه‌ی دانشجویان رشته‌های مشاوره و کارشناسان مشاوره شغلی و مهارت‌های زندگی‌ست.

در بخشی از کتاب راهنمای مشاوره طراحی مسیر زندگی می‌خوانیم

اهداف مشاوره‌ای ساخت مشترک

بعد از شنیدن دغدغه‌های فعلی مراجع و گاهاً برخی داستان‌های قبلی، مشاوران آنچه را مراجع از مشاوره طلب می‌کند در نظر می‌گیرند. مشاوران از تجربیات مراجعان در جهت کشف آنچه مراجع می‌خواهد و آنچه نمی‌خواهد، بهره می‌گیرند. آن‌ها نیاز به تشخیص فرضیات مراجع از چگونگی فعالیت‌های مشاوره‌ای دارند. مشاوران به مراجعان، تأکید می‌کنند که همواره اگر چیزی را درست متوجه نشدند به مشاور بگویند، نه اینکه با در نظر گرفتن مشاور به‌عنوان یک متخصص در برابر او تسلیم شوند. برخی مشاوران حتی این‌گونه می‌پرسند که: به‌عنوان مشاورتان، بدترین چیزی که می‌توانم انجام دهم چیست؟

مشاوران همچنین توضیح می‌دهند چه طور مراجعان در تجربیات شخصی‌شان متخصص هستند و اینکه مشاور، فقط سعی در یکپارچه کردن آن تجربیات دارد. حالا مشاور، آماده‌ی همکاری در ساخت اهداف مشترک برای مشاوره است. همان‌طور که آبراهام لینکلن یک‌بار گفت: «تعیین درست هدف، نیمی از موفقیت است». مشاوران در جهت شفاف‌سازی اهداف مراجع به سمت طراحی روشی برای افزایش خودآگاهی مراجع و آنچه درصدد انجام آن است گام برمی‌دارند. در طول این بحث، مشاوران نسبت به نشانه‌های سایر اهداف یا دغدغه‌های ضمنی مراجع گوش‌به‌زنگ، باقی می‌مانند. مشاور و مراجع باهم مشکل و اهداف صریح بیان‌شده برای مشاوره را خلاصه‌سازی می‌کنند. مشاورانی که مطمئن هستند اهداف را روی یک برگه کاغذ می‌نویسند زیرا آن اهداف، سرانجام در پایان مشاوره، موردبررسی مجدد قرار می‌گیرند.

در پیاده‌سازی اهداف، مشاوران باید اطمینان داشته باشند که نتایج قابل حصول باشد. برای مثال، در مشاوره طراحی زندگی، من مراجعانی داشتم که نیازمند کمک برای نوشتن رزومه بودند. اگر مشاور این کار را به انتهای جلسه و یا آغاز جلسه‌ی آینده موکول کند، مراجعان ممکن است به این نتیجه برسند که مشاور دوست ندارد با آن‌ها کار کند.

مشاوران، با توافق روی اهداف، زمینه‌ای را جهت گفتگو از طریق توضیح مرزها و رازداری ایجاد خواهند کرد. برای گسترش همکاری و تعاون، مشاوران می‌بایست به‌طور ویژه آنچه را که مشاور از مراجع انتظار دارد و آنچه را که احتمالاً مراجع از آن‌ها انتظار دارد، مشخص کنند. برای انجام این کار، مشاور به‌طور خلاصه، تکالیف هر جلسه و روش‌هایی را که به کار می‌برند، توضیح می‌دهد. این شرح دادن موجب رفع ابهام از فرایند مشاوره از طریق شفاف‌سازی آن می‌شود. برای کسب اطلاعات بیش‌تر در خصوص آغاز یک مصاحبه، پروژه‌های طراحی‌شده در مورد سازه گرایی مسیر شغلی (ساویکاس، b2015)،‌ اهمیت اولین تبادل (استایلس، لیمن، شاپیرو، هاردی، بارکام،‌ دیترت و لایلوین، 2006) و موقعیت‌سازی مراجع (مدیل، سرمپزیس و بارکام، 2005) را مطالعه کنید.

مشاور با ایجاد اتحاد کاری از طریق برقراری یک رابطه، پیاده‌سازی اهداف و توصیف وظایف، برای هدایت یک مصاحبه مسیر شغلی آماده می‌گردد.

فهرست مطالب کتاب

فصل اول: مشاوره طراحی مسیر زندگی
مقدمه
مقایسه راهنمایی و مشاوره
دلایلی برای به‌کارگیری روایات
عناصر اصلی
فصل دوم: روایت گذار
استخراج روایت گذار
سنجش محتوا و شکل روایت
اهداف مشاوره‌ای ساخت مشترک
فصل سوم: مصاحبه سازه‌گرایی مسیر شغلی
اولین سؤال CCI: الگوها
دومین سؤال CCI: مجلات، تلویزیون، سایت‌ها
سؤال سوم ‍‍CCI: داستان موردعلاقه
سؤال چهارم CCI: ضرب‌المثل محبوب
سؤال پنجم CCI: خاطرات اولیه
پایان دادن به مصاحبه سازه‌گرایی مسیر شغلی
فصل چهارم: بازسازی یک تصویر زندگی
طرح و موضوع
تکلیف 1 - چشم‌انداز را قاب‌بندی کنید.
تکلیف 2 - خود را توصیف کنید
تکلیف 3 - خاطرات اولیه را به ویژگی‌های الگوها ارتباط دهید
تکلیف 4 - رغبت‌ها را نام ببرید
تکلیف 5 - نقشی را طراحی کنید
نکات
تکلیف 6 - توصیه را به‌کارگیرید
تکلیف 7 - تصویر زندگی را یکپارچه کنید
فصل پنجم: فرآیند مشاوره
بخش اول - بیان مجدد داستان
بخش دوم - برنامه عمل
پایان دادن به جلسه دوم
جلسه سوم
ارزیابی فرایند و نتیجه
ضمایم
منابعی برای مطالعه بیش‌تر
منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب راهنمای مشاوره طراحی مسیر زندگی
نویسنده
مترجمحمید هاشم مطوری
ناشر چاپیانتشارات رهنج
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات103
زبانفارسی
شابک978-622-7982-17-6
موضوع کتابکتاب‌های روانشناسی بزرگسالان
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب راهنمای مشاوره طراحی مسیر زندگی

برای دریافت کتاب راهنمای مشاوره طراحی مسیر زندگی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.