معرفی و دانلود کتاب رفع النزاع من البین فی الصلح المقصود منه الفرار عن الدین

عکس جلد کتاب رفع النزاع من البین فی الصلح المقصود منه الفرار عن الدین
قیمت:
۱۸,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب رفع النزاع من البین فی الصلح المقصود منه الفرار عن الدین و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب رفع النزاع من البین فی الصلح المقصود منه الفرار عن الدین و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب رفع النزاع من البین فی الصلح المقصود منه الفرار عن الدین

در فقه و حقوق اسلامی، اصطلاحی وجود دارد که در آن فرد بدهکار به خروج از معامله مبادرت می‌ورزد تا از پرداخت دِین خود به فرد بستانکار آزاد شود. در کتاب رفع النزاع من البین فی الصلح المقصود منه الفرار عن الدین نوشته‌ی محمدباقر کرمانی با این اصطلاح بیشتر آشنا می‌شوید.

درباره‌ی کتاب رفع النزاع من البین فی الصلح المقصود منه الفرار عن الدین

«معامله به قصد فرار از دین» اصطلاحی در فقه اسلامی است که در مبانی حقوقی غیراسلامی از آن با عنوان «انتقال متقلبانه» یاد می‌شود و به معنای تلاشی برای جلوگیری از پرداخت بدهی از طریق انتقال پول به شخص یا شرکتی دیگر است. محمدباقر کرمانی در کتاب رفع النزاع من البین فی الصلح المقصود منه الفرار عن الدین به سراغ این مقوله‌ی فقهی رفته و به ابعاد گوناگون آن می‌پردازد.

به طور کلی، آنچه نویسنده در این کتاب به سراغ آن رفته است، به عنوان مفهومی که در روابط بدهکار-بستانکار به وجود می‌آید، تلقی می‌شود و معمولاً توسط طلبکاران یا متولیان ورشکستگی علیه بدهکاران ورشکسته مطرح می‌شود. این موضوع در برخی از حوزه‌های قضایی با پیگرد کیفری همراه است.

با یک مثال، با موضوع اصلی کتاب رفع النزاع من البین فی الصلح المقصود منه الفرار عن الدین آشنا شوید: فرض کنید زوجی درصدد آن هستند که از یکدیگر به صورت قانونی جدا شوند. در صورتی که زوجه مهریه‌ی خود را از همسرش طلب کند، و حاکم قضایی در دادگاه تشخیص دهد که پرداخت مهریه ضروری است، زوج باید به ادا کردن حق خود مبادرت ورزد. در این میان ممکن است زوج سند اموال خود را برای رهایی از قانون به نام فرد دیگری بزند تا بتواند ادعا کند که تمکن مالی پرداخت مهریه را ندارد تا بدین صورت قانون قادر نباشد از حساب‌های بانکی او مبلغی را برداشت نماید. در این صورت زوج به قصد فرار از دِین معامله‌ای را انجام داده است.

مرحوم حاج شیخ محمدباقر زند کرمانی، از خاندان صادق خان زند برادر سرسلسله‌ی شاهان دوره‌ی زندیه در سال 1312 هجری قمری در کرمان متولد شد. سید مرتضی مستجاب‌الدعواتی، از علمای شاخص و سرشناس دیار اصفهان، در ابتدای کتاب سطرهایی را درباره‌ی محمدباقر کرمانی، نویسنده‌ی این اثر، به رشته‌ی تحریر درآورده است. پس از آشنا شدن با این شخصیت برجسته، پیام آیت‌الله العظمی حاج شیخ حسین مظاهری را در بزرگداشت شیخ محمدباقر زند کرمانی می‌خوانید که در سال 1390 مرقوم شده است. در ادامه نیز نص صریح رساله‌ی معامله به قصد فرار از دین و ترجمه‌ی آن را مطالعه می‌کنید. همچنین مؤلف و مترجم کتاب، در پایان اثر نمایه‌هایی را نیز از آیات، اشخاص، اماکن، روایات و کتب گردآوری نموده است که برای مطالعه‌ی بیشتر علاقه‌مندان به کار خواهد آمد.

کتاب رفع النزاع من البین فی الصلح المقصود منه الفرار عن الدین نوشته‌ی محمدباقر کرمانی، به همراه ترجمه و تحقیق حسین حلبیان اصفهانی با همت انتشارات چتر دانش تهیه و منتشر شده است.

کتاب رفع النزاع من البین فی الصلح المقصود منه الفرار عن الدین برا چه کسانی مناسب است؟

اگر به مبانی فقه و حقوق و به طور مشخص، فقه اسلامی علاقه دارید، شما را به مطالعه‌ی این اثر دعوت می‌کنیم.

در بخشی از کتاب رفع النزاع من البین فی الصلح المقصود منه الفرار عن الدین می‌خوانیم

بعضی از عقود از محجور صحیح است مانند پذیرش هبه و تصالح و قبول وصیت و امثال اینها که به اجماع و سیره ثابت است.

ولی این مطلب صحیح نیست چون پذیرش هبه و تصالح و قبول وصیت از مصادیق تصرّف در مال نیست وخارج است از محلّ بحث ما. پس تدبّر کن!

و در نتیجه بیشترین اندازه‌ای که استفاده می‌شود از ادلّه این است که حجر از جانب حاکم مانع از سلطنت و موجب سلب اهلیّت تصرّف است مانند صغر و جنون، پس مانع از وجود عنوان دیگری در عرض خود مانند «ضرر» نمی‌شود. پس تأمّل کن.

همچنین همان گونه که صاحب حدائق تصریح نموده و صاحب جواهر از او نقل کرده دلیل لفظی بر حجر مفلّس از کتاب و یا سنت وجود ندارد که ممکن باشد در اثبات مقصود به آن دست آویخت بلکه مدرک در حجر مفلّس اجماع است و غایت آن مانعیت آن است [و نمی‌توان از آن مفهوم گرفت که دلیلی دیگری بر عدم نفوذ تصرفات ضرری نیست].

بله در تذکره آمده است که نبی اکرم معاذ را طبق خواستۀ او محجور کرد، ولی [این روایت] از طرق ما ثابت نیست. گذشته از اینکه این نقلِ فعل است و بر فرض ثبوت آن چیزی بیش از آنچه از اجماع استفاده شده از آن استفاده نمی‌شود.

و اینها آخرین اندازه از ادلّه‌ای بود که به ذهنم آمد از برای صحّت.

فهرست مطالب کتاب

کلمة الناشر
مقالۀ حضرت آیة‌الله سید مرتضی مستجاب الدعواتی
پیام آیة‌الله العظمی حاج شیخ حسین مظاهری به نشست بزرگداشت آیة‌الله حاج شیخ محمد باقر زند کرمانی
مقدمة الطبعة الثانیة
ترجمة المؤلف
بعض آثاره و مؤلَّفاته
مشایخ إجازته
تأیید اجتهاده
نصّ الرسالة
مقدمة
فصل: فیما یمکن أن یستدلّ به علی الصّحة
فصل: [فیما یمکن أن یستدلّ به علی الفساد]
خاتمة: [فی بعض الأخبار المتفرّقة فی أبواب الفقه]
مقدمة ترجمه
آیة الله زند کرمانی در بیان سید عبدالحجة بلاغی
حکایتی از آیة‌الله زند کرمانی
ترجمه‌ی رساله
مقدمه
فصل [اوّل]
فصل [دوّم در حکم به بطلان]
انجامه [بعضی از اخبار پراکنده در ابواب فقه]
نمایه‌ها
نمایه آیات
نمایه اشخاص
نمایه اماکن
مقالات
پایان‌نامه‌ها
المصادر و المآخذ
برخی آثار محقق و مترجم

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب رفع النزاع من البین فی الصلح المقصود منه الفرار عن الدین
نویسنده
مترجمحسین حلبیان اصفهانی
ناشر چاپیانتشارات چتر دانش
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات89
زبانعربی
شابک978-600-410400-5
موضوع کتابکتاب‌های فقه و اصول، کتاب‌های حقوق عمومی و خصوصی
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب رفع النزاع من البین فی الصلح المقصود منه الفرار عن الدین

برای دریافت کتاب رفع النزاع من البین فی الصلح المقصود منه الفرار عن الدین و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.