معرفی و دانلود کتاب رویای عصر روشنگری: ظهور فلسفه نوین

عکس جلد کتاب رویای عصر روشنگری: ظهور فلسفه نوین
قیمت:
۵۹۰۰۰ ۲۹,۵۰۰ تومان ۵۰%
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب رویای عصر روشنگری و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب رویای عصر روشنگری و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب رویای عصر روشنگری: ظهور فلسفه نوین

کتاب رویای عصر روشنگری به نویسندگی آنتونی گاتلیب شما را با تاریخ دیرینه‌‌ی اندیشه‌ی فلسفی در غرب و چهره‌های شاخص فلسفه‌ی روشنگری آشنا کرده و نحوه‌ی تفکر انتقادی را به شما خواهد آموخت. اثری که پیش رو دارید به‌عنوان یکی از 10 کتاب برتر سال اسلیت (Slate) معرفی شده است.

درباره‌ی کتاب رویای عصر روشنگری

دوره‌ای جامع و آموزنده برای هر کسی که می‌خواهد جریان‌های فکری فلسفه، از نخستین بارقه‌های آن تا آخرین فیلسوفان برجسته‌‌ی تاریخ را شناخته و اندیشه‌های ایشان را مورد واکاوی، تحلیل و نقد قرار بدهد. کتاب رویای عصر روشنگری (The Dream of Reason) در حقیقت داستان پیدایش و گسترش علم فلسفه است که آنتونی گاتلیب (Anthony Gottlieb) با هنرمندی‌های خاص خود برایتان بازگو می‌کند.

کتاب با بررسی آراء فیلسوفان پیش از سقراط، از جمله امپدوکلس آغاز می‌شود، پس از مرور اندیشه‌های فلاسفه‌ی برجسته‌ی یونان باستان، سقراط، افلاطون و ارسطو، وارد دوران رنسانس شده و عقاید فرانسیس بیکن و اراسموس را به بحث می‌گذارد. البته کتاب حاضر به بازگویی صرف عقاید، رویکردها و مکاتب فلسفی اکتفا نکرده و کوشیده تا هر آنچه اندیشمندان وادی فلسفه مطرح کرده‌اند را با نگاه تیزبین خود مورد نقد و واکاوی قرار بدهد. بنابراین، مطالعه‌ی این اثر نه‌تنها سیر فلسفه را به شما نشان خواهد داد، بلکه اصول تفکر انتقادی را نیز به شما آموزش می‌دهد. نوعی از تفکر که در تمامی وجوه زندگی به کارتان خواهد آمد.

آنتونی گاتلیب در تلاش است تا فلسفه‌ی کلاسیک و عصر مدرن را از نگاه یک اندیشمند قرن‌بیستمی بنگرد و نقاط ضعف و قوت آن را از همین منظر به خوانندگان امروزی معرفی کند. چنین دیدگاهی به مخاطب کمک می‌کند به روش ویژه‌ی خود در تفکر فلسفی دست پیدا کرده و صرفاً طوطی مقلد عقاید پیشینیان نباشد.

فلاسفه‌ی قرن هفده و هجده، یعنی اسپینوزا، دکارت، هابز، هیوم، لاک و لایب‌نیتس بیش از سایرین مورد توجه نویسنده بوده‌اند. گالیب سعی دارد در اثر خود ارتباط اندیشه‌های این فیلسوفان روشنگر را با صورت نوین فلسفه در جهان کنونی مشخص کند.

کتاب عصر روشنگری را می‌توان چکیده‌ای از دوهزارو‌پانصد‌ سال اندیشه‌ی فلسفی و تعمق در چیستی و چرایی هستی دانست که آنتونی گالیب به‌صورت فشرده به مخاطبانش ارائه کرده و در عین حال، مسیر خوانندگان کتاب را برای گسترش علم فلسفه و ظهور اندیشه‌های جدید روشن کرده است. نویسنده با استادی تمام مسائل دشوار فلسفی را به زبانی ساده عرضه نموده و علاوه‌بر پژوهشگران و متخصصان حوزه‌ی فلسفه، مخاطبان عامی که آشنایی چندانی با مباحث این علم ندارند نیز می‌توانند مطالب را به‌خوبی درک و تحلیل کنند.

مؤلف از وارونگی در زمان برایتان می‌گوید. طبق این مفهوم فلاسفه‌ای چون افلاطون و ارسطو نوآورانی مربوط به جهانی تازه و جدید هستند و این ماییم که قدیمی به شمار می‌آییم. بخش‌های گسترده‌ای از کتاب نیز به روشنگری‌های فلاسفه در سده‌ی هجدهم، همچنین زمینه‌سازی فلاسفه‌‌ی پیش از آن‌ها در قرون قبل اختصاص پیدا کرده. هریک از فلاسفه‌ای که آنتونی گالیب در کتاب رویای عصر روشنگری به ما معرفی می‌کند در واقع جنگ‌جو و قهرمانی است که علیه تاریکی‌های نادانی و قلمرو شومش جنگیده و به‌تدریج میراثی را به ما سپرده که لازم است آن را رو به‌ سوی جهانی مملو از نور خرد و آگاهی به کار بگیریم.

فریبرز مجیدی اثر حاضر را به فارسی روان برگردانده و انتشارات مازیار آن را به تمامی دوستداران آثار فلسفی عرضه کرده است.

جوایز و افتخارات کتاب رویای عصر روشنگری

  • یکی از بهترین کتاب‌های نیویورک تایمز (2001)
  • یکی از بهترین کتاب‌های لس‌آنجلس تایمز (2001)
  • یکی از ده کتاب برتر سال اسلیت (Slate)

نکوداشت‌های کتاب رویای عصر روشنگری

  • کتاب رویای عصر روشنگری با دیدگاهی شگفت‌انگیز نوشته شده است. کتاب حاضر نه‌تنها گزارشی کلیدی از فیلسوفان روشنگری ارائه می‌کند، بلکه به ما این امکان را می‌دهد تا دوران جدیدی از روشنگری جدیدی را متصور شویم که می‌تواند جهان کنونی ما را متحول کند. (ادوارد او. ویلسون، نویسنده و برنده‌ی جایزه‌ی پولیتزر)

  • ترکیبی نادر از دانش و روشنگری! من هرگز بحثی درباره‌ی فلسفه که جنبه‌های سرگرم‌کننده نیز داشته باشد و با این وضوح ارائه شده باشد ندیده‌ام. یک دهه و نیم در انتظار چاپ چنین کتابی بودم اما بعد از انتشار دیدم که فراتر از انتظار من بود. (نسیم نیکلاس طالب، نویسنده)

  • آنتونی گاتلیب به‌طور شفاف و مسلط می‌نویسد و این توانایی را دارد که مفاهیم بسیار پیچیده را به‌صورتی آسان و قابل‌درک در اختیارتان قرار دهد. (نیویورک تایمز)

  • نثر آنتونی گاتلیب همان‌قدر که از نظر فکری پرمایه و غنی است، احساسی لذت‌بخش نیز به شما خواهد داد. (لس‌آنجلس تایمز)

کتاب رویای عصر روشنگری برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به آشنایی با تاریخ فلسفه و مکاتبی که در قلمرو این علم سر برآورده‌اند علاقه‌مند هستید و تمایل دارید پیرامون عقاید و اندیشه‌های بزرگترین فیلسوف جهان اطلاعات ارزشمندی را کسب کنید، پیشنهاد ما به شما مطالعه‌ی کتاب رویای عصر روشنگری خواهد بود.

با آنتونی گاتلیب بیشتر آشنا شویم

آنتونی گاتلیب از نویسندگان و اساتید برجسته‌ی رشته‌ی فلسفه است. او که در رشته‌ی فلسفه از دانشگاه کمبریج و کالج دانشگاه لندن فارغ‌التحصیل شده، چندی نیز در سمت ویراستار ارشد در مجله‌ی اکونومیست و استاد مدعو در دانشگاه هاروارد به فعالیت می‌پرداخت.

کتاب «رویای خرد: تاریخ فلسفه غرب از یونان باستان تا رنسانس» (2016) از دیگر آثار او به شمار می‌آید. برخی از آثار آنتونی گالیب در نیویورکر و نیویورک تایمز بارها تجدید چاپ شده و به انتشار رسیده‌اند.

در بخشی از کتاب رویای عصر روشنگری: ظهور فلسفه نوین می‌خوانیم

بازمانده‌های اجساد دو رفیق ناجور در زیرزمین آرامگاه مشاهیر (پانتئون)، در پاریس، روبه‌روی یکدیگر قرار دارند. در سال 1791، دو سال پس از یورش بردن به [زندان] باستیل، ولتر به‌صورت یکی از نخستین قهرمانان ملی‌ای درآمد که به حکم رهبران انقلاب فرانسه می‌بایست در آن‌جا مدفون شود. در 1794، هنگامی‌که خونبارترین مرحلۀ انقلاب با اعدام روبسپیئر سپری شده بود، بقایای جسد روسو در آن زیرزمین به ولتر پیوست. این دو مرد در طول عمر خود اکثر اوقات دشمن یکدیگر بودند. روسو در سال 1760 بدون پرده‌پوشی به ولتر نوشت که «من از تو بیزارم.» دو سال بعد، روسو رساله‌ای در باب آموزش و پرورش منتشر کرد، و ولتر حاضر شد به مسئولیت خود این خبر را پخش کند که این مربیِ شناخته‌شده همۀ پنج فرزند خود را در دوران نوباوگی‌شان رها کرده است. ولتر همچنین به‌طرزی شیطنت‌آمیز و موذیانه ادعا کرد که روسو در مرگ مادربزرگِ مادریِ این بچه‌ها دست داشته است، اگرچه آن زن در واقع در آن زمان زنده بود. ولتر زمانی هم با شوخ‌طبعی گفته بود که نویسندۀ قرارداد اجتماعی «چندان هم اجتماعی» نیست. این گفته مسلماً درست بود، و روسو هم به آن اعتراضی نکرد: «من واقعاً هرگز تناسبی با جامعۀ مدنی نداشته‌ام، جامعه‌ای که در آن چیزی جز آزار، اجبار، و وظیفه وجود ندارد، و.... طبع مستقل من همیشه موجب شده است که نتوانم به تنگناهایی تن در دهم که مورد نیاز کسی است که می‌خواهد با مردم زندگی کند.»

این هر دو مرد در یک دهه پیش از وقوع انقلاب مرده بودند و قهرمانانِ تقریباً غیرواقعی و ناموجّهِ آن به‌شمار می‌رفتند.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه: قلمرو تاریکی
1: شروع دوباره دکارت
2: هیولای مامزبری: هابز
3: نسیمی از آینده: اسپینوزا
4: فلسفه برای بریتانیایی‌ها: لاک
5: میان‌پرده‌ای دربارۀ یک ستارۀ دنباله‌دار: بِل
6: بهترین سازش‌های ممکن: لایب نیتس
7: رساله‌ای دربارۀ طبیعت حیوانی: هیوم
8: روشنگری تاکنون برای ما چه کرده است؟: ولتر، روسو و فیلسوفان
یادداشت‌ها
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب رویای عصر روشنگری: ظهور فلسفه نوین
نویسنده
مترجمفریبرز مجیدی
ناشر چاپیانتشارات مازیار
سال انتشار۱۳۹۷
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات240
زبانفارسی
شابک978-600-6043-91-3
موضوع کتابکتاب‌های فلسفه و منطق، کتاب‌های تاریخ جهان
قیمت نسخه الکترونیک
۵۹۰۰۰ ۲۹,۵۰۰ ت ۵۰%
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب رویای عصر روشنگری

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب رویای عصر روشنگری

برای دریافت کتاب رویای عصر روشنگری و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.