معرفی و دانلود کتاب صوتی اسلام علوی اسلام اموی: پژوهشی در باب علل و انگیزه‌های نهضت عاشورا

عکس جلد کتاب صوتی اسلام علوی اسلام اموی: پژوهشی در باب علل و انگیزه‌های نهضت عاشورا
قیمت:
۸۲,۰۰۰ تومان
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی اسلام علوی اسلام اموی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی اسلام علوی اسلام اموی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی اسلام علوی اسلام اموی: پژوهشی در باب علل و انگیزه‌های نهضت عاشورا

چگونه می‌توان سنت نبوی را شناخت بدون اینکه از دشمنان اسلام صحبت کرد؟ صابر اداک در کتاب صوتی اسلام علوی اسلام اموی به مقایسه‌ی دو قرائت متفاوت خاندان پیامبر و امیه از اسلام می‌پردازد. هدف این اثر ریشه‌شناسی واقعه‌ی عاشوراست تا متوجه شویم چرا حتی افرادی که محضر رسول خدا (ص) را درک کرده بودند در مقابل نوادگان وی شمشیر را برگزیدند.

درباره‌ی کتاب صوتی اسلام علوی اسلام اموی

واقعه‌ی عاشورا شاید برجسته‌ترین رویداد در تاریخ اسلام است که اثری غیرقابل انکار به‌خصوص در ماهیت تشیع برجا گذاشت. عموم تحلیل‌ها در این حوزه معمولاً حکومت امام حسن (ع) را نقطه‌ی آغاز جستجوی تاریخی خود قرار می‌دهند، اما کتاب صوتی اسلام علوی اسلام اموی به سال‌ها قبل رجوع می‌کند، یعنی زمانی که اعراب در مواجهه با حق به دو گروه تقسیم شدند: امویان و علویان.

خاندان امیه از اولین سال‌های نبوت محمد رسول الله پرچمدار مخالفت با او بودند و این سنت را به فرزندان خود انتقال می‌دادند. ابوسفیان به شیوه‌ی خویش دهه‌ها عذاب را بر پیغمبر و پیروانش اعمال کرد تا زمانی که فتح مکه به دست مسلمانان چاره‌ای جز تسلیم در برابر وی نگذاشت. پس از او، فرزندش معاویه به کارشکنی‌ها ادامه داد، با این تفاوت که به‌جای تیغ شمشیر،‌ زبانی برنده در اختیار داشت و کلام را تماماً در خدمت دشمنی اهل بیت پیامبر به کار گرفته بود. فرزند او، یزید، یکی از نام‌آشناترین معاصران اهل بیت است که حکم خروج امام حسین (ع) از دین و قتل او را صادر کرد.

مجموعه‌ی این وقایع را می‌توان به نوعی سرتیترهای تاریخ اسلام نامید که همه‌ی مسلمانان از آن آگاهی دارند؛ اما آنچه معمولاً در بررسی‌ها نادیده می‌ماند تحولی است که جامعه‌ی مسلمانان در بستر این حوادث برجسته تجربه می‌کرد. سخن گفتن از سیاست‌های حیله‌گرانه معاویه و دشمنی آشکار یزید کاری بیهوده است اگر نفهمیم چرا پیروان پیامبر حاضر شدند تنها چند سال بعد از مرگش، فرزند بزرگترین دشمن او را به حاکمیت بپذیرند، بر علی (ع) لعنت گویند و به حکم نوه‌ی ابوسفیان آب را بر نوه‌ی رسول الله ببندند.

صابر اداک در کتاب صوتی اسلام علوی اسلام اموی توجه ما را به این نکته جلب می‌کند که مسلمانان صدر اسلام بدون شک با بیعت‌شکنان عصر امام علی (ع) و فرزندانش یکی نبودند، اما ریشه‌ی تفاوت را نه در وسوسه‌ی ثروت و قدرت و شهوت، بلکه باید در قرائت‌هایی که از اسلام وجود داشت جستجو کرد. چه اتفاقی می‌افتد که امام حسین (ع) به دشمن دین تبدیل می‌شود؟ چه طرز فکری قادر است معاویه را در جایگاه خلیفه‌ی مسلمین بنشاند و یزید را وارث او قرار دهد؟ برای شناخت دلایل چرخش افکار عمومی مردم آن زمان باید به قیاس قرائت علی بن ابی طالب و معاویه از اسلام بپردازیم، زیرا تنها در سایه‌ی این سنجش است که بر معمای تغییر جامعه‌ی مسلمان و به دنبالش واقعه‌ی عاشورا فائق می‌آییم.

در پایان باید گفت این اثر تاریخی توسط انتشارات کویر به چاپ رسیده و نشر صوتی آوانامه نسخه‌ی گویایی آن را تهیه کرده است.

کتاب صوتی اسلام علوی اسلام اموی مناسب چه کسانی است؟

اگر به کتاب‌های تاریخی علاقه‌مندید و آثار حوزه تاریخ اسلامی را دنبال می‌کنید این اثر را به شما توصیه می‌کنیم.

با صابر اداک بیشتر آشنا شویم

صابر اداک، نویسنده‌ی ایرانی، در سال 1349 متولد شد. او در پژوهش‌ها و تألیفات خود به‌شکل تخصصی روی تاریخ اسلام متمرکز است و دو کتاب «رحمت نبوی، خشونت جاهلی» و «اخلاق زمامداری» از دیگر کتاب‌های منتشرشده‌ی او هستند. همچنین صابر اداک نگارش مقالاتی را نیز در این حوزه در کارنامه‌ی حرفه‌ای خود دارد که از آن میان می‌توان به مقاله‌ی «اخلاق در قیام عاشورا» و «درد مشترک و رمز سقوط دیکتاتورها، خودفریبی» اشاره کرد.

در بخشی از کتاب صوتی اسلام علوی اسلام اموی می‌شنویم

پیداست که حکومت نسبتا طولانی مقتدرانه معاویه هم حاصل سیاست‌ورزی‌های زیرکانه وی و مشاورانش بود، و هم به اخلاق و صفات شخصی او ارتباط داشت. اکثر محققان معاصر و به‌ویژه خاورشناسان معاویه را سیاست‌مدرای مقتدر و حاکمی آشنا به رموز حکومت‌مداری می‌دانند که با بهره‌مندی از هوش و درایت خویش و شناخت عمیقش از جامعه‌ی عرب توانست در آن اوضاع آشفته و بی‌ثبات پایه‌های حکومتی باثبات را برای خود و خاندانش ایجاد کند و نزدیک به بیست سال بر مسلمانان حکمرانی کند.

منابع تاریخی هم ضمن بیان بدعت‌ها و خدعه‌ها و ستمکاری‌های معاویه در باب ذکاوت و علم و جود و مردمداری او نیز حکایات فراوانی را نقل کرده‌اند که اگر بخشی از آن‌ها هم زاییده غلو و بزرگنمایی باشد بدون شک قسمت عمده‌ای از آنان را باید صحیح و موثق دانست. این نوشتار نیز منکر صفات برجسته معاویه و هوش و فراست وی در امر سیاست نیست؛ و نمی‌خواهد از او چهره‌ای دهشتناک و فرومایه ارائه کند.

اتفاقا برعکس، می‌خواهیم بدانیم که فردی همچون معاویه با آن سوابق ننگینی که خود و خاندانش در مبارزه با نشر اسلام در دوره پیامبر (ص) داشتند، چگونه توانست با تظاهر و ریاکاری و با به کارگیری ابزار قدرت و ثروت جامعه‌ی اسلامی را از مسیر خود منحرف و به‌سوی تباهی سوق دهد و در مدتی نه چندان بلند،‌ اخلاق و ارزش‌های مردم را زیرورو کند.

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
26 دقیقه
مقدمه - قسمت اول
20 دقیقه
مقدمه - قسمت دوم
28 دقیقه
فصل اول: خلافت اموی، ترویج اسلام اموی - قسمت اول
27 دقیقه
فصل اول - قسمت دوم
30 دقیقه
فصل اول - قسمت سوم
30 دقیقه
فصل اول - قسمت چهارم
29 دقیقه
فصل اول - قسمت پنجم
33 دقیقه
فصل اول - قسمت ششم
31 دقیقه
فصل اول - قسمت هفتم
34 دقیقه
فصل دوم: عاشورا، احیای سنت نبوی - قسمت اول
21 دقیقه
فصل دوم - قسمت دوم
27 دقیقه
فصل دوم - قسمت سوم
34 دقیقه
فصل دوم - قسمت چهارم
23 دقیقه
فصل دوم - قسمت پنجم
28 دقیقه
فصل دوم - قسمت ششم
33 دقیقه
فصل دوم - قسمت هفتم
35 دقیقه
فصل دوم - قسمت هشتم

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی اسلام علوی اسلام اموی: پژوهشی در باب علل و انگیزه‌های نهضت عاشورا
نویسنده
راویمهدی خلیلی
ناشر چاپیانتشارات کویر
ناشر صوتی آوانامه
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابMP3
مدت۸ ساعت و ۷ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی تاریخی، فلسفی و اجتماعی، کتاب‌های تاریخ اسلام
قیمت نسخه صوتی

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی اسلام علوی اسلام اموی

حامد مطلوبی
۱۴۰۲/۱۰/۶
سلام. عالی عالی عالی
این کتاب به قدری شیوا و ریز بینانه عوامل ایجاد واقعه تاسف بار عاشورا را به نمایش گذاشته این کتاب نشان دهنده‌ی نتیجه غفلت مردم از راهی بود که نبی اکرم صلوات الله علیه ترسیم کرده بود. به واقع به زیبایی به رشته تحریر درآورده. حضرت رسول که جانم فدای او و خاندانش باد از روی مهر و و
ورزی ایجاد اتحاد مسلمین به طُلقا توجه می‌نمود ولی بعد از رحلت ایشان این توجه به اتحاد مسلمین به صورتی افراطی ادامه پیدا کرد به حدی که زیرکی مکار بودن آل سفیان رو نادیده گرفتند و به این قوم ناسپاس مناصب حساس رو عطا کردند و آل سفیان هم از این اتفاق نهایت سواستفاده رو کردند و از هر فرصتی برای قدرت گرفتن استفاده کردند. تا جایی که اسلام را به مرز نابودی کشاندن. تا اینکه یزید با حمله به مدینه النبی و هتک حرمت به مسجد النبی و کشتار بیش از هفت هزار نفر از انصار و مردم بیگناه و تجاوز به نوامیس مسلمین در نبرد حُره شعر معروف خود مبنی بر انتقام جنگ بدر را سرود. اگر غفلت و خواب زدگی و حماقت مردم نبود عاشورا به وقوع نمی‌رسید و امروز جهان اسلام یکپارچه بود و وضعیت تمام مسلمان‌ها اینطور اسفناک نمیشد.
دوستان این کتاب ارزشمند رو حتما بخونید که نکته‌های جالب توجه بسیاری داره. مخصوصا نکته‌ای بود که در باب زیاد بن سمیه که معاویه با بدنام کردن پدر خود به زنا (عجیب بود واقعا) این شخص رو برادر خودش کرد و نامش را به زیاد بن ابی سفیان تغییر داد تا بتواند این شخص رذل رو کنار خودش داشته باشه. جالب بود برام. زیاد بن عون یا همان زیاد بن سمیه از یاران امیرالمومنین علی علیه السلام بود که با نقشه معاویه به او پیوست و یکی از جلادان معاویه شد و عبیدالل
نوید
۱۴۰۱/۱۲/۱۵
با عرض سلام وخسته نباشید.
تاریخ صدر اسلام همیشه از بازه‌های مهم تاریخ جهان بوده که متاسفانه بدلیل گره خوردن با مذاهب، فرقه‌ها و اعتقادات اقوام مسلمان خیلی شفاف به آن پرداخته نشده. اما این کتاب نه بصورت جامع اما تا حد امکان به نظرم بیطرفانه و مبنی بر وقایع حقیقی نثر شده. ممنون از نویسنده کتاب
لی لی
۱۴۰۱/۱۲/۱۵
کتابی بسیار روان هم از لحاظ نویسندگی آقای اداک و هم صدای دلنشین آقای خلیلی.
در این کتاب موادری ذکر کرده شده بود که قبل نشنیده بودم مثل قضیه استحاله زیاد بن ابیه یا قیام حره.
لطفا از صدای آقای خلیلی برای کتاب‌های دیگه هم استفاده کنید.
Saleh Siamaki
۱۴۰۲/۱۰/۲۷
کتاب بسیار خوبی بود. از منظر سیاسی و اجتماعی تاریخ را ورق زده و به واقعه عاشورا رسیده است. حکومت امویان و به خصوص سیاست‌های معاویه را به خوبی بیان نموده است.
احمد راستگار
۱۴۰۲/۵/۸
چرا تلفظ شهرها و نامها رو با فتحه یا کسره بر عکس میگه؟ کلا کتاب خوب و تقریبا کامله. با روایتهای گوناگون و نامهای مختلف و جزئیات جالب
علی مرادخانی
۱۴۰۲/۶/۳۱
بسیار مفید و عالی از لحاظ تاریخی با صدای بسیار عالی
امین دشتی
۱۴۰۲/۶/۲۵
بسیار عالی، بسیاری از سوالاتی که تو ذهنم بود رو جواب داد
مشاهده همه نظرات 7

راهنمای مطالعه کتاب صوتی اسلام علوی اسلام اموی

برای دریافت کتاب صوتی اسلام علوی اسلام اموی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.