معرفی و دانلود رایگان کتاب صوتی مولوی در آینه علم: خلاقیت‌ها و نوآوری‌ها به صورت پرسش و پاسخ

عکس جلد کتاب صوتی مولوی در آینه علم: خلاقیت‌ها و نوآوری‌ها به صورت پرسش و پاسخ
قیمت:
رایگان
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی مولوی در آینه علم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی مولوی در آینه علم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی مولوی در آینه علم: خلاقیت‌ها و نوآوری‌ها به صورت پرسش و پاسخ

کتاب صوتی مولوی در آینه علم حاصل تحقیقات و پژوهش‌های عبدالحسین حق بین پیرامون انسان و هستی از دیدگاه مولوی است. برای درک روشن‌تر و بهتر نظریات مولوی، کتاب در قالب پرسش و پاسخ تهیه شده که در آن پاسخ سؤالات علمی با اشعار مولوی داده شده است.

درباره‌ی کتاب صوتی مولوی در آینه علم

در سال‌های اخیر، ما هر روزه شاهد پیشرفت انسان در علوم و فناوری‌های جدید بوده‌ایم. با این حال به نظر می‌رسد به همان اندازه که دانایی و دانش ما در مورد جهان افزایش یافته است، پرسش‌ها و سؤالات بیشتری ذهن بشر را به خود مشغول کرده‌اند. برخی از این پرسش‌ها البته، از قرن‌ها پیش و از زمانی که بشر روی دیوار غارها نقاشی می‌کرد و ابزارهای ساده‌ای می‌ساخت، وجود داشته‌اند؛ مانند: زمین و کوه‌ها و موجودات زنده چگونه به وجود آمده‌اند؟ ماهیت خورشید و ستارگان آسمانی چیست؟ و از مهم‌تر اینکه، انسان در جهان چه جایگاهی دارد و به کدام سو می‌رود؟

تقریباً تمامی دانشمندان و عالمین به‌دنبال یافتن پاسخی برای این پرسش‌ها بوده‌اند و حاصل تلاش‌های آنان پیشرفت علم و تکنولوژی و چیرگی بیشتر بشر بر طبیعت و جهان است. رویکرد غالب این دانشمندان، تخصصی‌سازی و تقسیم‌بندی شاخه‌های علم و دانش بوده است به‌طوری که متخصصین هر رشته از یافته‌های رشته‌های دیگر بی‌اطلاعند. اما در قرون گذشته، همه‌ی متفکرین و دانشمندان چنین رویکردی نداشته‌اند و کسانی بوده‌اند که بر مبنای تحقیقات و شهودشان، به درک دقیق و متفاوتی از جهان هستی می‌رسیدند و یافته‌های خود را قالب شعر یا داستان‌های ادبی بیان می‌کردند. از شاخص‌ترین چهره‌های ایرانی-اسلامی که کشف و شهود خود را قالب این اشعار بیان کرده‌اند می‌توان به مولوی، حافظ، سعدی و فردوسی اشاره کرد. عبدالحسین حق بین در کتاب صوتی مولوی در آینه علم، بخش کوچکی از اقیانوس کشف و شهود این عارف و شاعر بزرگ ایران را به شما ارائه کرده است.

معرفی و دانلود کتاب صوتی مولوی در آینه علم

این کتاب صوتی در شش فصل تنظیم یافته و هر فصل به نظریات متفاوت مولوی در مورد انسان و هستی می‌پردازد. فصل اول کتاب، نظریات مولوی در مورد زمین، آسمان و کهکشان‌ها و ارتباط این نظریات با نظریه‌های جدید علمی چون مهبانگ و نسبیت را بیان می‌کند. در فصل دوم، نظریات مولوی در رابطه با ذرات بسیار ریز و جهان کوآنتوم بررسی و در فصل سوم، نظریات این عارف بزرگ در مورد دیگر قوانین هستی به مخاطب ارائه می‌شوند. فصل چهارم به هشیاری و ذهن انسان می‌پردازد و در فصل پنجم، مبحث علم از دید مولوی بررسی می‌شود. در فصل آخر کتاب، راه و روشی که این کشف و شهود را برای مولوی ممکن کرده است بیان می‌گردد تا مخاطب بتواند همچون مولوی در این دریای دانش و حکمت غرق شود.

کتاب مولوی در آینه علم توسط انتشارات مرجع علم منتشر شده و نسخه‌ی صوتی این کتاب را همین انتشارات به گویندگی راحله قلعه بردار تهیه کرده است.

کتاب صوتی مولوی در آینه علم برای چه کسانی مناسب است؟

علاقه‌مندان به حوزه‌های عرفان و ادبیات که دوست دارند ارتباط آرای عرفانی و معنوی مولوی با یافته‌های جدید علم را دریابند، از شنیدن این کتاب صوتی لذت خواهند برد.

در بخشی از کتاب صوتی مولوی در آینه علم: خلاقیت‌ها و نوآوری‌ها به صورت پرسش و پاسخ می‌شنویم

مطابق نظریات علمی مشخص شده، اجزای عالم توسط چهار نیروی بنیادی تنگ هم نگهداشته شده است. این نیروها یکی نیروی گرانش (ثقل) و دیگری نیرویی که علت ربایش و رانش بین ذرات باردار است. دو نیروی دیگر یکی نیروی هسته‌ای قوی و دیگری نیروی هسته‌ای ضعیف است.

دانشمندان مختلفی از جمله اینشتین سعی کرده‌اند رابطه بین این چهار نیرو را تعیین کنند و تا امروز هم دنبال نظریه وحدت بزرگ بین نیروها هستند. عده‌ای از دانشمندان به وجود ماده تاریک در فضا پی برده‌اند و متوجه شده‌اند این ماده، قسمت اعظم هستی را تشکیل می‌دهد. این ماده تاریک مانند هاله‌ای کهکشان‌ها را در بر گرفته و سعی دارد همه‌چیز را در کنار هم نگه دارد. ازاین‌رو، عده‌ای از دانشمندان معتقدند این همان نیروی جاذبه‌ای است که در بعد دیگری، غیر از این سه بعدی که ما می‌شناسیم، قرار دارد.

فهرست مطالب کتاب صوتی

1 دقیقه
معرفی
12 دقیقه
مقدمه
27 دقیقه
فصل اول: نظریات علمی مولوی مربوط به زمین، آسمان، کهکشان‌ها و...
17 دقیقه
فصل دوم: نظریات مولوی مربوط به ذرات بسیار ریز
35 دقیقه
فصل سوم: نظریات مولوی در مورد سایر قوانین هستی
36 دقیقه
فصل چهارم: نظریات مولوی پیرامون جسم و ذهن و هشیاری انسان
19 دقیقه
فصل پنجم: علم در دیدگاه مولوی
32 دقیقه
فصل ششم: روش پیشنهادی مولوی جهت ایجاد خلاقیت و نوآوری

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی مولوی در آینه علم: خلاقیت‌ها و نوآوری‌ها به صورت پرسش و پاسخ
نویسنده
راویراحله قلعه بردار
ناشر صوتیانتشارات مرجع علم
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابMP3
مدت۲ ساعت و ۵۶ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی دین و عرفان، کتاب‌های فیزیک
قیمت نسخه صوتی

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی مولوی در آینه علم

بیژن
۱۴۰۲/۷/۲۹
درود
ابتدا خیلی خوشحال شدم که بررسی اشعار مولوی را از دیدگاه علمی یک مهندس خواهم خواند (شنید) ولی بتدریج متوجه شدم:
۱- سوالات علمی طوری طراحی شد که شاید پاسخی برای آن‌ها به زعم نویسنده در اشعار مولوی یافت شود.
۲- خود شاعر به دنبال اثبات علمی چیزی نبوده چراکه جسته و گریخته در باب موضوعی شعر و و
گفته رفته
۳- مقایسه اشعار مولوی با نظریه‌های علمی دانشمندانی چون نیوتون انیشتین و حتی گالیله و گیلبرت که یا با ریاضیات و یا مشاهده اثبات شده قیاس مع الفارغ است و نادرست!!
۴- بطور مثال در فصل دو نویسنده در سوالی می‌فرماید: «آیا ذرات همیشه در حال تغییر هستند؟» و شاهد آن شعری از مولوی می‌آورد که مضمون آن اینست که بله همه چیز در حال دگرگونی است ونتیجه می‌گیرد که او زودتر از انیشتین این را گفته!! خوب کنفسیوس هم خیلی زودتر گفت عمر انسان همچون رودخانه‌ای است و در لحظه این آب آن آب گذر کرده نیست.
۵- دانشمندان کمتر و تقریبا هیچگاه نظرات علمی خود را با شعر بیان نمی‌کنند بلکه با ریاضیات و شهود اعلام می‌کنند چراکه کشف رمز شعر خود مقوله‌ای است که دانشمند را از هدف اصلی ارائه علمی دور می‌نماید.
اشعار حضرت مولانا بسیار دل انگیز، عرفانی، دوست داشتنی و طرب انگیز است و بله از شهود و گاها علم هم بهره برده و هدفش اندیشیدن و یافتن فلسفه زندگی بوده است.
و سوالی از نویسنده محترم کتاب دارم؟ هدف از نوشتن کتاب چه بود؟ اینکه شاعران ما با اتصال به علوم الهی و عرفان و شعر پیشرو بوده اند؟ یا اینکه نیاز به علم تجربی نیست چون با عرفان می‌شود راز هستی را کشف کرد؟
ن د ا ز ر ن د ی
۱۴۰۲/۷/۱۹
اول الکترونیکی مولوی در آینه علم خواندم حالا هم صوتی‌اش گوش کردم. آقای مهندس عبدالحسین حق بین با طبقه بندی موضوعی اشعار و مضامین کتابهای مولانا خوانش را برای خواننده آسان تر و قابل درک تر کرده است و این امتیاز انتخاب موضوع کتاب است. دستت را برای بهانه آوردن غیرقابل توجه اشعار مولوی را حق بین محدود و بسته است و این دریچه‌ای برای شروع خواندن اشعاری می‌شود که دنیایی از علم و آگاهی برای جویندگان همراه دارد، دست مریزاد آقای مهندس حق بین. کشف اسرار اشعار و مثال‌ها و قوانین دنیا در دل این کتاب نهفته است که مخاطب آن را با شنیدن درک می‌کند. تامل و تعمق و آسودگی فراغ برای دمی با مولانا بودن واجب و ضروری است هر حالت خوانش این اشعار نگاهی نو را به بیننده می‌بخشد. مطالب دوران مولوی با جهان امروز پیوند دارد و در انتخاب اشعار کتاب به خوبی مشهود است.
نسرین کاویانی
۱۴۰۲/۷/۲۵
با سلام و درود بی کران
اشعار مولانا رو خیلی دوست دارم و کتابهایی درین زمینه مطالعه کرده بودم ولی براستی اثر جناب مهندس بسیار تازه و جالب و اثرگذار هست
بسیار ساده و درخور فهم عموم قوانین جهان را که در اشعار مولانا مستتر بوده با بیانی ساده بیان کرده
مایه مباهات هست که شاعری قرنها پیش اینگونه با
درایت و از طریق عرفان به این درجه از علم رسیده بوده که امروزه و با پیشرفت علم هنوز در اشعارش برای رسیدن به آنچه مورد نظر شاعر بوده، جای تامل بسیار است.
سپاس از آقای مهندس حق بین و ممنون از عوامل کتابراه عزیز برای زحماتشون
معصومه بهزادی
۱۴۰۳/۱/۱۴
درود خدمت عزیزان این کتاب صوتی بما میگه نظرات بزرگان، شعرا و اندیشمندان ما در مورد جوانب مختلف علمی فلسفی و.... زندگی همان نظراتی هستند که دانشمندان امروزی بآن نتایج دست یافته اند مثل این بیت که همه ی ما از بریم و جناب مولوی می فرماید: ای برادر تو همه اندیشه ای. مابقی خود استخوان و ریشه ای. که این منظور است که اعمال و عادات و زندگی انسان ها زاییده ی افکار آنان است که روانشناسان بزرگ بر آن تا کید دارند و صد ها مورد دیگر آب در کوزه و ما تشنه لبان میگردیم!
maryam mafakheri
۱۴۰۲/۸/۶
با تشکر از پدیدآورندگان آورندگان این کتاب شنیداری خوب و کتابراه عزیز
کتاب عمدتا حاوی اشعاری از مولوی است که با نظریه‌های مطرح هم جهت است و در کنار آن از اشعار دیگر شاعران هم سود برده است. از خاصیت موجی و ذره‌ای نوشته شده، از تولید نروپپتید‌ها در بدن و تغییرات آن بر اساس نوع فکر، از قانون جذب و شده
اشعاری همگون آن‌ها نوشته است.
در طول مطالعه کتاب از قابلیت نشان گذاری کتابراه خیلی استفاده کردم تا بعدا این اشعار ناب را در دفتر روزانه‌ام یاداشت کنم.
MajiidKhaan
۱۴۰۲/۹/۲۷
مولانا شاهکار ادبیات و علم و عرفان و تصوف بوده
مثنوی معنوی رو با علم آموخته از پدر و استادش سروده که همین امروز هم ب درک عالم معنا و روح انسان کمک میکند
غزلیات شمس رو هم که بعد از ملاقات با شمس و عوض شدن کلی اخلاق و رفتار و علوم و ادراکش سروده اثری سراسر شور و عشق و مستی هست و اشعارش بغیر از و
مفهوم معنا خوش وزن و ترانه گونه آمد بگونه‌ای خوانندگان امروز بدون تغییر در ریتم و وزن ب منبع بزرگی از ترانه‌های بدون هزینه دسترسی دارند
ابوالفضل گنجی
۱۴۰۲/۱۰/۹
کتابی بسیار غنی و پر محتوا که هر ایرانی باید حداقل یکبار بخواندش تا به عظمت و شکوه و بزرگی اندیشه مولانا پی ببرد. واقعا تا نگردی آشنا زین پرده رمزی نشوی. تازه میفهمم چرا مولانا رو همه ایرانی‌ها خوب نمیشناسن. خیلی باید در مدار الله یکتا رشد کنیم تا اندکی، فقط اندکی از افکار مولانا رو درک کنیم ان شاءالله.
شیوه پرسش و پاسخ این کتاب هم ابتکار فوق العاده‌ای بود. ممنونم از نویسنده عزیز
مهسا مسعودی
۱۴۰۲/۱۰/۵
ترکیب مفاهیم اشعار مولانا و اشعار شعرای دیگر و هم سو بودن آن‌ها برای درک پدیدار شدن نظام هستی و پاسخ به سوال‌های ذهن انسان‌ها از طفولیت وتا کنون، چقدر زیبا و قابل درک. همیشه به این باور دارم که انسان‌ها از ذرات غیرمادی تشکیل شدند و در جسم مادی قرار گرفتن و روزی به آن حالت غیرمادی خود برمیگردن و هر روز متصل هستیم به بعد غیرمادیمون که این کتاب برای تقویت باورم عالی بود و هست.
تی ام
۱۴۰۳/۱/۱۱
حضرت مولانا تنها شاعر و هنرمند نیست بلکه عارفی بزرگ است که به چنان درکی والا از جهان هستی رسیده که حال با تطابق علم نوین با علمی که ایشان بدون هیچ امکاناتی از خالق هستی و مخلوقاتش به کشف و شهود رسیده‌اند میفهمیم در چه مقام و درجات معنوی بوده‌اند این کتاب اثباتی است بر بزرگی مردان طریقت و عرفان...
بهرام نیک رام
۱۴۰۳/۱/۵
سپاس فراوان. از همه نظر خیلی خوب بود علمی روانشناسی. خدا شناسی وبسی افتخار به چنین دانشمندا شاعر تا حالا ۱۰بار گوش کردم ولی هنوز سیر نشدم! هنوز نکته جالب و آموزنده دارد تا بتوانیم به علم وبزرگی این دانشمندان پی ببری. از زحمت شما سپاسگزارم
علی عبداللهی
۱۴۰۲/۱۲/۱۲
سلام خسته نباشید کتاب خوبیه ولی کاش اشعاری که خوانده می‌شود بدون اکو بود چون یک حس غریب به آدم میده اگه شعر‌ها رو ساده و با شوق بخوانید خیلی خوب میشه به هر حال خسته نباشید و کتاب‌های دیگر.
سارا اکبریان
۱۴۰۲/۷/۱۱
کتاب جالب و نغزی هست و مایه ی باهات می باشد که سال ها پیش شخصی از طریق عرفان به این سطح از دانش دسترسی پیدا کرده است. هرچند تقریبا همه اشعار دارای معانی چند بعدی هستند و برداشت های زیادی می توان از آن داشت.
سمیه شفیعی
۱۴۰۲/۱۲/۲
کتاب مولوی در اینه علم ارزش یکبار شنیدن داشت من سبک کتاب های اقای حق بین که به صورت پرس و پاسخ هست نمی پسندم چون از یک جایی به بعد برای شنونده یکنواخت میشه اما تلاش و زحمات ایشون برای جمع اوری این مجموعه ستودنیه.
T.p.4119
۱۴۰۲/۷/۵
این کتاب صوتی برای کسانی که به علم فیزیک و پیدایش جهان علاقه مند هستند مفید هست. باعث افتخار ایران و ایرانی هست یک شاعر ایرانی که صدها سال پیش به مطالبی پی برده که هنوز علم به همه ابعاد اون پی نبرده.
احسان جعفری
۱۴۰۳/۱/۱۸
در کل در نوع خودش عالیه.. حالا میفهمیم که در گذشته هم علم پیشرفت کرده بوده ولی چون وسایل ارتباط جمعی نبوده همه متوجه نمیشدن در نتیجه همه گیر نمیشده و روش سرمایه گذاری نمیشده مولوی انسان بزرگی بوده..
مشاهده همه نظرات 80

راهنمای مطالعه کتاب صوتی مولوی در آینه علم

برای دریافت کتاب صوتی مولوی در آینه علم و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.