معرفی و دانلود کتاب فهم برشت

عکس جلد کتاب فهم برشت
قیمت:
۶۵,۸۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب فهم برشت و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب فهم برشت و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب فهم برشت

برشت، دوست و الهام‌بخش والتر بنیامین، با ارائه‌ی تئاتر اپیک تحولی اساسی را در هنر تئاتر به وجود آورد. والتر بنیامین، در کتاب فهم برشت به وجوه گوناگون هنر این نمایشنامه‌نویس و کارگردان برجسته‌ می‌پردازد و به شرح و بررسی برخی از این حوزه‌ها دست می‌زند.

درباره‌ی کتاب فهم برشت

برتولت برشت، نویسنده و کارگردان مارکسیست آلمانی، از افرادی بود که در دوران تیره‌ی فاشیسم در اروپا، سعی داشت هنر خود را به مثابه‌ی سلاحی به کار گیرد تا ظلم و استبداد را در هم بشکند؛ بنابراین در تمام آثار او، این درون‌مایه، از جایگاه بااهمیتی برخوردار است.

کتاب فهم برشت (Understanding Brecht)، حاوی مقاله‌هایی است که والتر بنیامین، فیلسوف و منتقد ادبی، در آن‌ها به بررسی هنر برشت و سویه‌های انقلابی آن می‌پردازد. او در این مقاله‌ها نه تنها تئاتر و نمایشنامه‌های برشت، که اشعار او را نیز بررسی می‌کند و شرح جدیدی از آن‌ها به دست می‌دهد.

والتر بنیامین که خود فیلسوف و متفکری مارکسیست بود، با بررسی تئاتر و اشعار برشت، سعی در پی افکندن نظریه‌ای جدید در حوزه‌ی هنر و ادبیات داشت که در ضمن آن، این دو حوزه، دیگر نه به عنوان سرگرمی اقشاری از جامعه، که به عنوان سلاحی در دست طبقات فرودست - برای رسیدن به عدالت و آزادی - در نظر گرفته می‌شدند؛ به همین دلیل، بنیامین با بررسی تئاتر اپیک و قرار دادن آن در مقابل تئاتر دراماتیک، انقلابی را که برشت عهده‌دار آن بوده است به تصویر می‌کشد.

بنیامین در کتاب خود، این ایده‌ی کلیدی را مطرح می‌کند که: برشت با خلق تئاتر خود، یعنی تئاتر اپیک، علیه ایده‌ی محتومیت تاریخ می‌شورد و به این نتیجه‌ی ضمنی می‌رسد که مردم می‌توانند به شکلی دیگر تاریخ را رقم بزنند. بدین ترتیب، بنیامین، مردم را به عنوان نیرویی در نظر می‌گیرد که نه تنها توانایی پیروزی بر فاشیسم، بلکه توانایی غلبه بر سرمایه‌داری و امپریالیسم را نیز دارد.

کتاب فهم برشت برای چه کسانی مناسب است؟

این اثر می‌تواند برای کسانی که علاقه‌مند به فلسفه، ادبیات، تئاتر و سایر رشته‌های علوم انسانی و هنری هستند، جذابیت داشته باشد.

با والتر بنیامین بیشتر آشنا شویم

والتر بنیامین (Walter Benjamin) فیلسوف، نویسنده، مترجم و منتقد ادبی مارکسیست در قرن بیستم بود و از آثار او می‌توان به مواردی چون فهم برشت، خیابان یک طرفه، درباره‌ی زبان و تاریخ، اثر هنری در عصر تکثیر مکانیکی و نشانه‌ای برای رهایی اشاره کرد. او عضو مکتب فرانکفورت بود و با متفکرانی چون هورکهایمر، آدورنو، مارکوزه و فروم همکاری داشت. آرای بنیامین، عمدتاً در نقد سرمایه‌داری و امپریالیسم بودند و در سه حوزه‌ی فلسفه‌ی سیاسی، نقد ادبی و مطالعات فرهنگی قلم می‌زد.

در بخشی از کتاب فهم برشت می‌خوانیم

مفهوم «امر دراماتیک»، که مفهوم پذیرفته‌شدۀ ما از تئاتر است، به نظر می‌رسد افزودن یک شخص ثالث به کنش روی صحنه به‌مثابۀ یک ناظر یا «اندیشمندِ» بی‌طرف که در هیچ کنشی مشارکت نمی‌کند نادرست است. با این همه، برشت اغلب چیزی شبیه به این در ذهن داشت. شاید حتی بشود از این هم فراتر رفت و گفت که برشت کوشیده است انسان اندیشمند و یا حتی خردمند را به قهرمان درام بدل کند. از همین نقطه‌نظر است که می‌توان تئاتر او را تئاتر اپیک [=روایی] تعریف کرد.

این تلاش به بهترین وجه در کاراکتر گالی‌گِیِ باربر تجلی پیدا کرده است. گالی‌گِی، قهرمان نمایشنامۀ آدم آدم است، خود چیزی نیست جز نمایش تناقضات، تناقضاتی که جامعۀ ما را می‌سازند. پُربی‌راه نیست اگر بگوییم انسان خردمند، در معنای برشتی‌ خود، به‌مثابۀ ویترین کاملی است که دیالکتیکش را عرضه می‌کند. به هر حال گالی‌گِی انسانی است خردمند. خصلت غیردراماتیک عالی‌ترین نمونۀ انسان خیلی پیش از این، به‌روشنی از سوی افلاطون شناخته شده بود: فرزانه. در هم پرسه‌هایش، او فرزانه را به آستانۀ درام می‌برد [همان‌طور که] در رسالۀ فایدون به آستانۀ نمایشنامه مصائب نزدیک می‌کند. مسیحِ قرون وسطا نیز، چنان که ما از طریق آباءِ نخستین کلیسا می‌شناسیم، نمود انسان فرزانه بود، بهترین مثال برای قهرمان غیرتراژیک. اما در درام سکولارِ غربی نیز جست و جو برای یافتن قهرمان غیرتراژیک هرگز متوقف نشده است. چنین درامی اغلب در جدال با نظریه‌پردازانش معمولاً در مسیرهایی جدید بارها از شکل اصیل تراژدی، که تراژدی یونانی است، منحرف شده است. این مسیر با اهمیت که اما با خام‌دستی ترسیم شده (که اینجا ممکن است به عنوان ایماژی از سنت به تصور درآید) به راه خود ادامه داد؛ در قرون وسطا از طریق هروس ویتا و نمایش رمزی، و در دورۀ باروک از طریق گریفیوس و کالدرون؛ سپس ما آن مسیر را در لنتس و گرابه و در نهایت استریندبرگ جست و جو می‌کنیم.

فهرست مطالب کتاب

یادداشت دبیر مجموعه
مقدمۀ مترجم
مقدمه
تئاتر اپیک چیست؟ [نسخۀ اول]
تئاتر اپیک چیست؟ [نسخۀ دوم]
مطالعاتی برای یک نظریه درباب تئاتر اپیک
شرحی بر اشعار برشت
یک درام خانوادگی در تئاتر اپیک
سرزمینی که در آن نام بردن از پرولتاریا ممنوع است
تحشیه‌هایی بر شعرهایی از برشت
رمان سه‌پولی برشت
مؤلف همچون تولیدکننده
مکالماتی با برشت

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب فهم برشت
نویسنده
مترجمنیما عیسی پور، حسین نمکین، احسان نوروزی، رضا سرور
ناشر چاپینشر بیدگل
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات188
زبانفارسی
شابک978-600-7806-12-8
موضوع کتابکتاب‌های فلسفه و منطق، کتاب‌های نقد و بررسی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب فهم برشت

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب فهم برشت

برای دریافت کتاب فهم برشت و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.