معرفی و دانلود کتاب اتاق تاریک فیل: جستارهایی در باب زندگی انسان

عکس جلد کتاب اتاق تاریک فیل: جستارهایی در باب زندگی انسان
قیمت:
۵۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب اتاق تاریک فیل و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب اتاق تاریک فیل و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب اتاق تاریک فیل: جستارهایی در باب زندگی انسان

محمدامین ضرابی در کتاب اتاق تاریک فیل، ادبیات، فلسفه و روانشناسی را به هم پیوند زده تا به بسیاری از سوالات بنیادین انسان مدرن پاسخ دهد. نگرشی تازه به موضوعات اساسی زندگی، بهره‌گیری از فلسفه و حکمت اسلامی، حضور پررنگ بزرگان ادبیات فارسی و طنز و صراحت کلام نویسنده از ویژگی‌های شاخص این کتاب به شمار می‌رود. صمیمیت و تجربیات شخصی نویسنده نیز در این کتاب، بیش از پیش موجب اثرگذاری آن شده است.

درباره‌ی کتاب اتاق تاریک فیل

«فیل در تاریکی» عنوان یکی از مشهورترین حکایت‌های مولوی است که با گذشت قرن‌ها، هنوز هم برای اندیشمندان جهان حرف‌های تازه‌ای دارد. این‌بار محمدامین ضرابی با الهام از موضوع این حکایت کتاب اتاق تاریک فیل را برای هر کسی که می‌خواهد خود و جهانش را بهتر بشناسد ارائه کرده است؛ اثری نیمه‌فلسفی و نیمه‌روانشناختی با جنبه‌هایی از تفکرات اومانیستی.

جستار و جستارنویسی از پدیده‌های نوظهور دنیای کتاب است که در مدت کوتاهی به ژانر مورد علاقه‌ی بسیاری از کتاب‌خوان‌ها تبدیل شد؛ مناسب‌ترین قالب برای بیان اندیشه‌های عمیق! با هر جستار کتاب حاضر جنبه‌ی متفاوتی از هستی و چیستی انسان را می‌شناسید. در این راه، شاعران، عارفان و فیلسوفان برجسته‌ی ایران و جهان در کنار شما هستند تا چکیده‌ای از سال‌ها مطالعه و تعمق خود را به شما بیاموزند. مولوی، عطار، یونگ و... آموزگارانی هستند که در این کتاب به شما درس انسان‌شناسی خواهند داد.

شکست و پیروزی، عادت‌ها، منفی‌گرایی و... از آن دسته موضوعات کلیشه‌ای هستند که بارها‌و‌بارها با آن‌ها برخورد داشته‌ایم اما هرگز نتوانستیم تعریف دقیقی از آن‌ها درک کنیم، یا علتی برای بود و نبود آن‌ها پیدا کنیم. با توجه به همین نکته است که محمدامین ضرابی در کتاب اتاق تاریک فیل به سراغ موضوعات پیش‌پاافتاده‌ی زندگی رفته تا به ما کمک کند آن‌ها را از نگاه دیگری ببینیم. در این اثر قرار نیست از قضایای پیچیده‌ی فلسفه و منطق رازگشایی کنیم، بلکه می‌خواهیم موضوعات ساده را به نحو متفاوتی بررسی کنیم.

گفتنی است که کتاب حاضر به ابعاد درونی انسان محدود نمانده است. محمدامین ضرابی از دنیای بیرون و جامعه نیز برایمان نکته‌های جدیدی می‌گوید. تأثیری که اجتماع بر تربیت و شکل‌گیری شخصیت ما دارد از مباحث اصلی این کتاب به شمار می‌رود. نویسنده در خلال مباحث کتاب، شما را با مفاهیم اصلی و آموزه‌های روانشناسان بزرگ آشنا می‌کند. به‌طور مثال چگونگی مفهوم «سایه» در اندیشه‌های یونگ برایتان روشن خواهد شد و به تعریف «سوگیری تأییدی» نیز پی می‌برید. مفاهیمی که ‌نه‌تنها در درک این کتاب، بلکه در شناخت بسیاری از مطالعات فلسفی و روانشناختی به شما کمک می‌کنند.

کتاب اتاق تاریک فیل دست شما را گرفته و با هر جنبه از وجود انسان آشنا می‌کند. در این دنیای تاریک، بزرگان علم و اندیشه راهنمای شما خواهند بود. این کتاب به همت نشر میلکان روانه‌ی بازار کتاب شده است.

کتاب اتاق تاریک فیل مناسب چه کسانی است؟

اگر به دنبال کتابی هستید که فارغ از چارچوب‌های مرسوم کتاب‌های فلسفی، مسائل و مفاهیم اساسی را برایتان روشن کند، کتاب اتاق تاریک فیل بهترین گزینه است. مجموعه جستارهای این کتاب دیدگاه فلسفی شما را نسبت به انسان و جهان دگرگون خواهد کرد. همچنین علاقه‌مندان به حوزه‌های ادبی از خواندن آن بسیار لذت خواهند برد.

با محمدامین ضرابی بیشتر آشنا شویم

محمدامین ضرابی، زاده‌ی 1372 در شیراز، نویسنده و پزشک ایرانی است. اگرچه زندگی حرفه‌ای او در بیمارستان و در کنار بیمارانش می‌گذرد اما هرگز از مطالعات مربوط به ذهن و روان آدمی غافل نبوده است. معنای زندگی و سلامت روان، تاب‌آوری در شرایط دشوار، برنامه‌ریزی و البته مثنوی‌پژوهی از حوزه‌های فعالیت این نویسنده به شمار می‌آید.

جملات برگزیده کتاب اتاق تاریک فیل

  • ما باید دائماً از چیزی که هستیم به چیزی که باید باشیم و الان نیستیم حرکت کنیم.
  • نیمه‌ی تاریک ما همان احساسات و ویژگی‌هایی است که از آن‌ها بیشترین هراس را داریم و سایه، همین نیمه‌ی تاریک ماست.
  • چون از مسیر زندگی دیگران و تمام خودهایی که در طول این مسیر تجربه کرده‌اند مطلع نیستیم، مقایسه‌ی بین ما و دیگران بی‌اساس است.
  • سوگیری تأییدی یعنی این‌که ما بیشتر به‌سمت اطلاعاتی جهت‌گیری (سوگیری) می‌کنیم که اطلاعات کنونی ما را تصدیق می‌کنند و بیشتر دنبال افرادی می‌رویم که نظرات کنونی ما را تأیید می‌کنند و می‌پذیرند.

در بخشی از کتاب اتاق تاریک فیل می‌خوانیم

زمستان سردی را تصور کنید. یک ناودان از دیوار بیرون زده و جریان آبی به‌مرور هنگام جاری‌شدن از این ناودان یخ زده است. درست است که کاهش دمای هوا به‌طور کلی باعث این یخ‌زدگی شده است اما عامل دیگری هم وجود دارد. دیواری که ناودان به آن وصل است به‌گونه‌ای ساخته شده که در تمام طول روز نور آفتاب را دریافت نمی‌کند و تمام مدت سایه روی دیوار قرار دارد. همان‌طور که می‌دانید اختلاف دما بین سایه و آفتاب کم نیست و همین باعث می‌شود این جریان آب آرام‌آرام یخ بزند و تا زمانی که هوا گرم نشده این یخ آب نمی‌شود. حتی ممکن است در طول روز بین ساعت ده تا دو ظهر که هوا کمی گرم می‌شود یخ هم کمی آب شود ولی هسته‌ی اصلی آن حفظ می‌شود. جریان آب - در این مثال- همان جریان تفکر در ذهن ماست. یخ‌زدگی، همان تغییرندادن آن‌هاست. سایه، محدودیت ورودی اطلاعات به ذهن ماست. این سناریو چه آموزشی در دل خود دارد؟

تفکر ما آدم‌ها از همین قاعده، یعنی اثر سایه تبعیت می‌کند. ما وقتی بچه‌ایم از اطرافیان‌مان مدام اطلاعات جمع‌آوری می‌کنیم. رفتار والدین، خواهر و برادر را می‌بینیم و به‌مرور از آن‌ها الگوبرداری می‌کنیم. بعد وارد مدرسه می‌شویم و معلم‌ها و دوستان هم به جمع الگوهای‌مان اضافه می‌شوند. خلاصه به این شکل آهسته‌آهسته به‌واسطه‌ی باورها، امیال و عواطف‌مان به شخصیت‌مان شکل می‌دهیم. باورها، امیال و عواطف ما همان شخصیت ما نیستند، بلکه این عناصر مثل یک دستگاه تراشکاری، اساس شخصیت ما را شکل می‌دهند. آن اساس، همان خود و هویت ماست.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار
خودِ خواسته‌ها و خودِ بایدها
سایه‌ی یونگ روی سرِ ابوسعید ابوالخیر، عطار و شیخ بهایی
وقتی دل‌مان می‌خواهد عقل‌مان در امتحان قبول شود
جهان الگوریتمی
اثر سایه
آخر کدام خود؟
بیایید عادت کنیم
شکست = پیروزی
منفیّت
زود باش لعنتی
چرا باید با هم باشیم؟
ما دوست نداریم مایع باشیم؛ اما هستیم
تا کجا خُرد کنیم؟
اگر سعدی امروز زنده بود، مهاجرت می‌کرد یا نه؟!
تحریف ترجیح
وقتی چهار از شش بیشتر است!
تلاشی که باورمان را می‌سازد
قدردانی
درباره‌ی نویسنده

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب اتاق تاریک فیل: جستارهایی در باب زندگی انسان
نویسنده
ناشر چاپینشر میلکان
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات95
زبانفارسی
شابک978-622-254-308-2
موضوع کتابکتاب‌های ادبیات پارسی، کتاب‌های فلسفه و منطق
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب اتاق تاریک فیل

ژیلا شجاعی
۱۴۰۱/۱۰/۲۲
کتاب مفید و با ارزشی بود و مطالب خوبی رو عنوان کرده بود از جمله اینکه تاکید کرده بود که با اینکه ما در عصر سرعت هستیم باید آهستگی و پیوستگی رو دنبال کنیم برای اینکه آرامش ما به هم نخورد و همچنین سخن بزرگان و شاعران زیادی را عنوان کرده بود و معانی و تفسیر اشعار شاعران گرامی چون سعدی و مولانا را بیان نموده بود. مثال‌های جالبی را عنوان کرده بود برای ملموس تر شدن مطالبی که در کتاب عنوان کرده بود.
یک مطلب جالب این بود که عنوان شده بود که اگر جلوی آیینه برویم و در مورد خودمان حرف‌های مثبت بزنیم هرگز مثبت اندیش نمی‌شویم چرا که آنچه در ضمیر ناخودآگاه به خودمان نسبت می‌دهیم همان واقعیت دارد و همان برایمان به وجود می‌آید و با نوشتن هم نمی‌توانیم سرنوشت خود را عوض کنیم بلکه باید با عمل و تلاش به نتیجه مطلوب برسیم. که البته به نظر من درست است که با نوشتن سرنوشت انسان تغییر نمی‌کند اما باعث می‌شود که انسان تا حدودی انرژی‌های منفی را به کاغذ منتقل نماید و به آرامش قلبی برسد وقتی می‌گویند بنویس تا اتفاق بیفتد منظور همین است که انسان به امید دست پیدا می‌کند که در صدد عمل به هدف هایش و آنچه که می‌خواهد بر می‌اید و در واقع نوشتن نور امیدی است برای دست زدن به یک عمل برای موفقیت. یکی از راه‌های رسیدن به آرامش و شادی اینست که پیوسته به یاد داشته هایمان باشیم به این فکر کنیم که در چه شرایط سختی بودیم و اکنون در چه شرایط مطلوبی قرار داریم و در واقع به این بی اندیشیم که اگر الان در جایی که هستم نبودم زندگی چقدر سخت می‌گذشت همین باعث شادی انسان می‌گردد و باعث می‌شود که شکر گذار خدا باشد.
تشکر از کتابراه بخاطر این کتاب مفید🌹👌🙏
میثم هادیان
۱۴۰۲/۲/۲
ذکر منابع (این جمله از فلان است و...) خسته کننده کرده کتاب را، می‌شد با درج عدد و در آخر کتاب اگر کسی خواست بره بخونه نشان بده
Sepehr Sahraee
۱۴۰۱/۱۰/۱۰
ارزش خوندن رو واقعا داره برای افزایش علم و اگاهیتون پیشنهاد میکنم که حتما این کتاب رو مطالعه کنید.
محمد هادی فرزادمنش
۱۴۰۱/۱۱/۴
کم حجم اما پر محتوا🙏🏻👌🏻مرسی از نویسنده و کتابراه💎
Sorour Gharaei
۱۴۰۱/۱۲/۸
کتاب خوش خوان و روان
مشاهده همه نظرات 5

راهنمای مطالعه کتاب اتاق تاریک فیل

برای دریافت کتاب اتاق تاریک فیل و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.