معرفی و دانلود کتاب مدیریت کنترل کیفیت: مطابق با استاندارد سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای‌ گروه شغلی مدیریت و صنایع

برای دانلود قانونی کتاب مدیریت کنترل کیفیت و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب مدیریت کنترل کیفیت و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب مدیریت کنترل کیفیت: مطابق با استاندارد سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای‌ گروه شغلی مدیریت و صنایع

کتاب مدیریت کنترل کیفیت نوشته‌ی اقبال جباری، علی ابراهیمی و مریم دیلمی طریفی، مفاهیم اولیه و مهارت‌های مهم مدیریت و کنترل کیفیت را توضیح می‌دهد و از تأثیر این دانش در بازارهای رقابتی و افزایش سودآوری می‌گوید. این کتاب راهنما و کاربردی، به مباحثی همچون کنترل هزینه‌های کیفیت و نمونه‌گیری می‌پردازد و خواننده را با مفهوم کنترل کیفیت آماری و ابزارهای هفتگانه‌ی آن آشنا می‌سازد.

درباره‌ی کتاب مدیریت کنترل کیفیت

تقریباً از همان زمانی که بشر توانست ابزار را ابداع کند، مفهوم کیفیت هم شکل گرفت. انسان به تجربه درک کرد که وسیله‌ای که می‌سازد باید از مقاومت و دوام برخوردار باشد تا بتواند از آن استفاده کند. تا پیش از قرن بیستم، در مورد درک انسان از مفهوم کیفیت کاملاً ابتدایی بود و بیشتر آن را به مرغوبیت تعبیر می‌کردند، اما در حدود صد سال پیش و با انقلاب صنعتی، حالت مدرن آن به وجود آمد. این بار کیفیت نه صرفاً به رضایت مشتری، که به کسب سهم بیشتر از بازارهای رقابتی و سودآوری هم ارجاع می‌داد. به همین خاطر کیفیت به یکی از ارکان اصلی تولید تبدیل شد و نقشی انکارناپذیر در این فرآیند بر عهده گرفت.

اگر کیفیت پیش‌تر فقط یک مفهوم بود، حالا دانشی است که مفاهیم زیادی حول آن به وجود آمده؛ مفاهیمی که درهم‌تنیده شده‌اند و نمی‌توان از هم تفکیکشان کرد. امروزه به این مجموعه، مدیریت کیفیت جامع یا اصطلاحاً TQM گفته می‌شود؛ به معنای رویه و خطی مشی‌ای که بر همه‌ی فعالیت‌ها و تولیدات نظارت دارد و آن‌ها را کنترل می‌کند. کتاب مدیریت کنترل کیفیت نوشته‌ی اقبال جباری، علی ابراهیمی و مریم دیلمی طریفی کلیات این دانش را مطابق با آخرین استاندارد سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای‌ گروه شغلی مدیریت و صنایع توضیح می‌دهد و می‌کوشد برخی از روش‌های کاربردی آن را به خواننده بیاموزد.

در طی قرن بیستم چند تحول مهم در بحث کیفیت رخ داد؛ تا پیش از صنعتی شدن دنیا، کیفیت از طریق مشتری سنجیده می‌شد. یعنی به‌نوعی پس از تولید آن را می‌سنجیدند و بعد بر روی محصول اصلاحاتی صورت می‌گرفت یا تغییرش می‌دادند. اما صنعت مدرن که بر حفظ بازار و سود تأکید داشت، از تولیدکننده خواست بازرسی کیفیت را در حین تولید و پیش از عرضه انجام بدهد. این‌چنین بود که واحد کنترل کیفیت شکل گرفت و به خط تولید اضافه شد. تحول دوم در مورد حوزه‌های کنترل کیفیت بود. تا مدت‌ها کیفیت فقط برای تولید تعریف می‌شد، اما کم‌کم به حوزه‌ی خدمات، نیروی انسانی و کارهای دفتری و اداری هم وارد شد. در این دوران معیارها و استانداردهای خلق شدند که به مدیر و رهبر اجازه می‌دادند تمام ارکان و فعالیت‌های سازمانش را بررسی و ارزیابی کند، ضعف‌ها و خطاها را بشناسد و آن‌ها را بهبود دهد.

مدیریت کیفیت در سال‌های اخیر رویکردی استراتژیک پیدا کرده و از فرآیندی کارشناسی یا بازرسی به مدیریت و برنامه‌ریزی تبدیل شده. اقبال جباری، علی ابراهیمی و مریم دیلمی طریفی در کتاب مدیریت کنترل کیفیت، پس از بررسی تاریخچه و مسیر تکامل این مفهوم، به شیوه‌های پیاده‌سازی آن می‌پردازند. آن‌ها در کتابشان، کنترل کیفیت آماری (SPC) را تعریف می‌کنند و هفت ابزار اصلی آن را شرح می‌دهند؛ ابزارهایی همچون هیستوگرام‌ها، برگه‌ی کنترل، دیاگرام پارتو، نمودارهای علت و معلول، تمرکز نقص‌ها، پراکندگی و کنترل. در ادامه نیز بحث هزینه‌های کنترل کیفیت را پیش می‌کشند و انواع هزینه‌های بازرسی و مهندسی کیفیت را توضیح می‌دهند. در فصل آخر نیز شرایط و شیوه‌های درست نمونه‌گیری را می‌آموزند.

کتاب مدیریت کنترل کیفیت را مؤسسه‌ی فرهنگی هنری دیباگران تهران منتشر کرده است.

کتاب مدیریت کنترل کیفیت برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب راهنما به مدیران و رهبران سازمان‌ها و کارشناسان کنترل و تضمین کیفیت توصیه می‌شود.

با اقبال جباری بیشتر آشنا شویم

اقبال جباری (متولد 1365) در زمینه‌ی مدیریت کیفیت تخصص دارد. تا کنون از او کتاب‌های «مدیر تضمین کیفیت»، «مدیریت کنترل کیفیت» و «مدیریت کیفیت در سازمان‌های خدماتی» منتشر شده است.

در بخشی از کتاب مدیریت کنترل کیفیت: مطابق با استاندارد سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای‌ گروه شغلی مدیریت و صنایع می‌خوانیم

به‌راستی تعریف کیفیت چیست؟ این سؤالی است که همگان به دنبال یافتن پاسخ مناسبی برای آن می‌باشند دانشمندان هم تعاریف مختلفی از کیفیت ارائه داده‌اند.

این تعاریف هر کدام نکات ضعف و قوتی داشته‌اند، یکی کیفیت را مطلوب و دیگری لوکس بودن می‌داند، یکی آن را تحویل به موقع و دیگری آن را رعایت استانداردها تعریف می‌کند.

تعریف کیفیت در سال‌های مختلف به‌ تبع تغییر فرهنگ صنعتی و توسعه آن تغییرات مختلفی نیز داشته است. گرایش تعریف کیفیت از محدوده کالا به‌طرف سیستم بوده است. از طرفی با شروع جنبش مدیریت کیفیت جامع تعریف کیفیت دامنه وسیعی را شامل شده و از چارچوب تولید محصول در محیط بسته خارج و به بازارها و خدمات بعد از فروش و تضمین بازارهای آتی کشیده شده است.

جوزف جوران کیفیت را» مناسب بودن «تعریف می‌کند. وی اذعان می‌دارد هر آنچه که از بعد استفاده مناسب و راحت باشد و رضایت مصرف‌کننده را تأمین نماید، دارای کیفیت بالایی می‌باشد.

شاید بتوان تعریف کامل کیفیت را در بیان دانشمندی به نام دیوید گاردین پیدا کرد. وی کیفیت را در پنج نگرش اساسی تعریف می‌نماید. این پنج نگرش عبارت‌اند از:

1- نگرش فلسفی کیفیت

2- نگرش کیفیت برمبنای محصول‌گرایی

3- نگرش کیفیت برمبنای کاربرد

4- نگرش کیفیت برمبنای تولید

5- نگرش کیفیت برمبنای ارزش

1- نگرش فلسفی به کیفیت

طبق این نگرش، کیفیت یک مفهوم فلسفی بوده و به معنای یک وضعیت مطلق و بی‌عیب و نقص و کامل می‌باشد. طبق این نگرش نمی‌توان کیفیت را اندازه‌گیری نمود و آن را چارچوب مقیاس و اندازه نشان داد، بااین‌حال قابل شناسایی می‌باشد.

فهرست مطالب کتاب

فصل اول: مقدمه‌ای بر مفاهیم کیفیت
فصل دوم: کیفیت چیست؟
فصل سوم: کنترل کیفیت آماری
فصل چهارم: هزینه‌های کیفیت
فصل پنجم: نمونه‌گیری

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب مدیریت کنترل کیفیت: مطابق با استاندارد سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای‌ گروه شغلی مدیریت و صنایع
نویسنده، ،
ناشر چاپی موسسه فرهنگی هنری دیباگران تهران
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات158
زبانفارسی
شابک978-600-124-634-0
موضوع کتابکتاب‌های مدیریت و رهبری، کتاب‌های مهندسی صنایع
قیمت نسخه الکترونیک
۷۵۰۰۰ ۶۷,۵۰۰ ت ۱۰%
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب مدیریت کنترل کیفیت

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب مدیریت کنترل کیفیت

برای دریافت کتاب مدیریت کنترل کیفیت و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.