معرفی و دانلود کتاب معمای زندانی

عکس جلد کتاب معمای زندانی
قیمت:
۷۹,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب معمای زندانی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب معمای زندانی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب معمای زندانی

کتاب معمای زندانی، اثری بیوگرافیک و تاریخی درباره‌ی نظریه‌ی بازی جان فون نویمان و قضیه‌ی بمب اتم است که به قلم جذاب ویلیام پاندستون به رشته‌ی تحریر درآمده. نویسنده، در این کتاب، زندگی جان فون نویمان را با تاریخ و مراحل جنگ سرد در هم‌ تنیده و روایتی خواندنی از نظریه‌ی بازی ارائه داده است... نظریه‌ای که در سیاست عمومی امروز تأثیر چشم‌گیری داشته!

درباره‌ی کتاب معمای زندانی

کتاب معمای زندانی (Prisoner's Dilemma)، نوشته‌ی ویلیام پاندستون (William Poundstone)، زندگی جان فون نویمان و نقش نظریه‌ی او در ساخت بمب اتم را روایت می‌کند. جان فون نویمان، مبتکر نظریه‌‌ی بازی‌ها، یکی از دست‌اندرکاران پروژه‌ی منهتن در دانشگاه پرینستون بود. پروژه‌ی منهتن، مربوط به بحبوبحه‌ی جنگ جهانی دوم و متفقین، مبنی بر ساخت اولین بمب اتمی جهان بود! متخصصانی که قبل از نویمان به این پروژه ملحق شدند، مفاهیم اولیه را آماده کرده بودند، اما هنوز یک سؤال بی‌پاسخ مانده بود. چینش دقیق مواد منفجره برای ایجاد موج عظیم! در اینجا بود که جان فون نویمان داوطلبانه به این پروژه‌ی مرگبار پیوست. آنچه او را به همکاری در چنین عملی واداشت، نفرتش از نازی‌ها و هیتلر بود که زوایای تاریک ذهنش را به جهانیان نشان داد و از همان‌جا جان فون نویمان، پدر علم کامپیوتر به داشتن ذهنی زیبا، اما ترسناک معروف شد!

معرفی و دانلود کتاب معمای زندانی

او با همکاری فیزیک‌دان آمریکایی، ادوارد تلر و ریاضی‌دان لهستانی استنی‌سواف اولام، گام‌هایی کلیدی در راستای فیزیک هسته‌ای و تولید بمب هیدروژنی برداشتند. جان فون نویمان، نه‌تنها در توسعه‌ی لنزهای انفجاری و طراحی کامل بمب اتم نقشی عمده داشت، بلکه محاسبات لازم برای انفجار این بمب در ژاپن را چنان صورت داد که حداکثر تخریب، حوزه‌ی انفجار و تعداد کشته‌های احتمالی را در بر گیرد!

اما آنچه انسان را از هوش سیاه این دانشمند آمریکایی شگفت‌زده می‌کند این نیست! آنچه هوش از سر می‌پراند این است که نویمان نظریه‌ی بازی و مفهوم معمای زندانی را که کلید ساخت بمب اتم بود، با تماشای بازی پوکر به وجود آورد! نظریه‌ای که نه‌تنها در ساخت بمب اتم، بلکه در ساخت کامپیوتر نقشی اساسی داشت...

کتاب معمای زندانی، این بیوگرافی تاریخی و ترسناک که به قلم ویلیام پاندستون نوشته شده، در ایران توسط عباس‌علی کتیرائی ترجمه و با همکاری انتشارات مازیار به چاپ رسیده است.

در نکوداشت کتاب معمای زندانی

  • یک بیوگرافی خواندنی از فون نویمان، تبعیدی مجارستانی که تئوری‌های ریاضی‌اش سازنده‌ی بلوک‌های بمب اتم و کامپیوتر دیجیتال بود. این کتاب تاریخ اجتماعی نظریه‌ی بازی‌ها و نقش آن در جنگ سرد و مسابقه‌ی تسلیحات هسته‌ای را به خوبی به تصویر کشیده است. (San Francisco Chronicle)

کتاب معمای زندانی برای چه کسانی مناسب است؟

اگر دوست دارید با کتاب‌ها به زندگی افراد مختلف سفر کنید و نقش تاریخی آن‌ها را در جهان امروز بدانید و اگر رشته‌ی ریاضی برایتان جذاب است و می‌خواهید بدانید چطور ریاضی می‌تواند زندگی انسان‌ها را در جهت مثبت و منفی توسعه بدهد یا نابود کند، این کتاب را بخوانید! چون این جا قرار است با هم بفهمیم که چطور یک نظریه قادر است به جای توسعه‌ی زندگی بشر و کمک به انسانیت، بمب اتم را منفجر کند!

در بخشی از کتاب معمای زندانی می‌خوانیم

ارتباط مستقیم فون نویمان با بنگاه راند در سال 1948 آغاز شد. در 16 دسامبر 1947، ویلیامز که در آن زمان در طرح راند کار می‌کرد، پیشنهادی برای فون نویمان با دستمزد دایمی 200 دلار در ماه برای خدمات او فرستاد. ویلیامز نوشت: «من امیدوارم عملاً کارکنان طرح درگیر در مسایل رشتۀ شما (یعنی در سراسر جهان) بتوانند آن‌ها را با شما مستقیماً و از طریق پست مورد بحث قرار دهند. ما تمام مقاله‌ها و گزارش‌های راند را که فکر می‌کنیم می‌تواند برای شما جالب باشد برایتان می‌فرستیم، و انتظار داریم که شما نسبت به آن‌ها، اگر نظری دارید واکنش (با اشاره، با پیشنهاد یا عدم موافقت) نشان دهید. در این مرحله، تنها بخشی از زمان تفکر شما را که ما به‌گونه‌ای سامانمند می‌خواهیم زمانی است که شما صرف تراشیدن ریشتان می‌کنید؛ ما علاقه‌مندیم هر اندیشه‌ای را در زمانی که مشغول هستید به ذهنتان رسید به ما اعلام کنید.».

ویلیامز، در نامه‌ای در سال 1948، به فون نویمان چنین قول داد: «قصد ما این است که دربارۀ کاربردهای نظریۀ بازی‌ها حداکثر تلاش خود را به‌کار بریم... اگر بتوانید در تابستان کمی از وقت خود را به ما بدهید، به‌ویژه در ژوییه و اوت، ما را به فعالیت واداشته و بر سر ذوق می‌آورد. من برآنم که برای شما هم جالب خواهد بود... اگر برای مدتی واقعاً رگبار انرژی شما بر این مسایل ببارد، احتمالاً نتیجه‌ای چشمگیر به بار خواهد آمد.»

فون نویمان از محیط راند لذت می‌برد. جان ویلیامز در خانه‌ای در پاسیفیک پالیسید زندگی می‌کرد که میلیونری از نسل پیشین آن را ساخته بود. ساختمان در اصل در زمان مرگ صاحبش برای فروش خیلی بزرگ بود هیچ‌کس علاقه‌مند به پرداخت قیمتی متناسب با سطح زیربنای آن نبود. یک شرکت ساختمانی با ایده‌ای درخشان آن را به پنج برش مستطیل شکل تقسیم و برش‌های دوم و چهارم آن را خراب کرد. این امر باعث شد که سه خانه به جای یکی به‌دست آید.

فهرست مطالب کتاب

1: معماها (دوراهی‌ها)
دوراهی هسته‌ای
جان فون نویمان
معمای زندانی
2: جان فون نویمان
کودک اعجوبه
مجارستان دوران کون
دوران کاری اولیه
مؤسسه (انستیتو)
کلارا
شخصیت
دورۀ توفان و تنش
بهترین مغز جهان
3: نظریۀ بازی‌ها
بازی جنگ
چه کسی نفر اول بوده است؟
نظریۀ بازی‌ها و رفتار اقتصادی
تقسیم کیک
بازیگران منطقی
بازی همچون درخت
بازی به صورت جدول
بازی با مجموع صفر
کمترین بیشینه و کیک
راهبردهای مختلط
توپ‌های قوس‌دار و ژن‌های مرگبار
قضیۀ کمترین بیشینه (مینی ماکس)
بازی‌های چند نفره
4: بمب اتمی
فون نویمان در لوس آلاموس
نظریۀ بازی‌ها در زمان جنگ
برتراند راسل
حکومت جهانی
چهارراه عملیاتی
کامپیوتر
جنگ پیشگیرانه
5: بنگاه راند
تاریخچه
تفکر دربارۀ آنچه تصورناپذیر است
موج‌سواری، معناشناسی، واج‌شناسی فنلاندی
فون نویمان در راند
جان ناش
کوارتربک صبح دوشنبه
6: معمای زندانی
فروش بیوک
شرافتمندی در میان دزدان
تجربۀ فلاد درشر
حکایت توکر
معمای زندانی در ادبیات
مفت‌سواری
رقابت هسته‌ای
7: 1950
بمب اتمی شوروی
مردی از مریخ
سخنرانی اوری
قضیۀ فوکس
جنگ کره
ماهیت غافلگیری‌های فنی
جنگ‌افروزان برای صلح
فرنسیس متیوز
پیامدها
واکنش عمومی
این یک بالون آزمایشی بود؟
سخنرانی مک آرتور
ارویل آندرسون
واکنش مطبوعات
چند بمب؟
کودا
8: نظریۀ بازی‌ها و منتقدان آن
انتقاد از نظریۀ بازی‌ها
سودمندی و ماکیاولی
آیا انسان‌ها منطقی‌اند؟
بررسی‌های ایالت اوهایو
9: سال‌های پایانی فون نویمان
بمب هیدروژنی
ببر زیبا
عضویت در کمیسیون انرژی اتمی
لحظۀ امید
بیماری
مرگ فون نویمان
10: جوجه و بحران موشکی کوبا
جوجه
معمای داوطلب
آزمایش‌های معمای داوطلب
بحران موشکی کوبا
برتراند راسل
23 اکتبر 1962
نظریۀ مرد دیوانه
11: باز هم دربارۀ معماهای اجتماعی
بن‌بست
شکار گوزن
بازی‌های نامتقارن
توجیه همکاری
فرابازی هاوارد
پارادکس استقرای معکوس
12: بقای انسب
راهبردهای پایدار
آیا عدم همکاری در ژن حضور دارد؟
رابرت اکسلرود
این به آن در
دردسرهای این به آن در
انتخاب مصنوعی
ماهی در آینه
همکاری و تمدن
این به آن در در جهان واقعی
13: حراج دلار
شدت‌گیری
حراج دلار شوبیک
حراج دلار در زندگی واقعی
راهبردها
پیشنهاد منطقی
آن جا که نظریۀ بازی‌ها موفق نمی‌شود
بازی بزرگترین عدد
پَر در خلأ

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب معمای زندانی
نویسنده
مترجمعباسعلی کتیرایی
ناشر چاپیانتشارات مازیار
سال انتشار۱۳۹۷
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات356
زبانفارسی
شابک978-964-5676-50-9
موضوع کتابکتاب‌های زندگی نامه، کتاب‌های ریاضی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب معمای زندانی

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب معمای زندانی

برای دریافت کتاب معمای زندانی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.