معرفی و دانلود کتاب نقش آبی سیمین: فاطمه خانم معتمدآریا آکتریس سینما

عکس جلد کتاب نقش آبی سیمین: فاطمه خانم معتمدآریا آکتریس سینما
قیمت:
۴,۵۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب نقش آبی سیمین و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب نقش آبی سیمین و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب نقش آبی سیمین: فاطمه خانم معتمدآریا آکتریس سینما

نقشی که ماندگار شد. کتاب نقش آبی سیمین اثر زاون قوکاسیان مستندساز و محقق برجسته، به زندگی و آثار فاطمه معتمدآریا بازیگر سرشناس سینمای ایران می‌پردازد. اثر پیش رو اولین کتاب درباره‌ی یک هنرپیشه‌ی زن ایرانی‌ و حاوی مجموعه مصاحبه‌های نویسنده با چهره‌های مطرح سینمایی درباره‌ی معتمدآریاست. بخشی از کتاب نیز به مصاحبه با خود او اختصاص یافته است.

درباره‌ی کتاب نقش آبی سیمین

فاطمه‌ معتمدآریا (Fatemeh MotamedAria) بازیگر مطرح سینمای ایران، در طول فعالیت‌ هنری خود نقش‌های ماندگار متعددی را در فیلم‌هایی با ژانرهای گوناگون ایفا کرده است. از صداپیشگی در نمایش عروسکی تا تبلور جلوه‌ی مهر مادری، بخشی از کارنامه‌ی هنریِ پربار او را تشکیل می‌دهند و بی‌سبب نیست که تا کنون موفق شده چهار بار جایزه‌ی سیمرغ بلورین را از آن خود کند. با این حال شاید بتوان گفت نقش او در فیلم «روسری آبی» اثر رخشان بنی اعتماد (Rakhshan BaniEtemad)، رنگی ماندگار بر تاریخ سینما ثبت کرد و شاید به همین علت است که زاون قوکاسیان نویسنده‌ی کتاب نقش آبی سیمین، نام کتابش را با الهام از این فیلم انتخاب کرده است.

اگر بخواهیم سینمای ایران را با آثار تولید شده در اواخر دهه‌ی نود و پس از آن مورد قضاوت قرار دهیم، شاید باور این‌که در روزگاری نه چندان دور فیلم‌هایی ساخته می‌شدند که ارزش چندین بار دیدن را داشتند و موجی نو در جامعه به راه می‌انداختند، دشوار باشد. با این حال شخصیت «نوبر کردانی» که نقش‌آفرینی آن برعهده‌ی فاطمه معتمدآریا بود در فیلم «روسری آبی» (The Blue Veiled) این مهم را رقم زد و فاطمه معتمدآریا با بازی درخشان خود توانست شخصیت این زن ستمدیده را به خوبی ایفا کند. هنرنمایی عزت‌الله انتظامی «آقای بازیگر» سینمای ایران (Ezzatollah Entezami) نیز مزید بر علت شد تا این فیلم هرگز از خاطره‌ی سینمادوستان پاک نشود.

کتاب نقش آبی سیمین در قالب مصاحبه با اهالی سینما تدوین شده و نویسنده به سراغ چهره‌های شاخص هنری و سینمایی رفته است و درباره‌ی فاطمه معتمدآریا با آن‌ها به گفت‌وگو نشسته است. شهلا رستمی، جمشید ارجمند، مهدی فخیم‌زاده، پرویز پرستویی، بهروز غریب پور، کمال تبریزی، رخشان بنی اعتماد، ایرج طهماسب و تنی چند از دیگر صاحب‌نامان عرصه‌ی سینما، افرادی هستند که زاون قوکاسیان به مصاحبه با آن‌ها پرداخته و هر کدام از زاویه‌ی نگاه خود به بررسی شخصیت فاطمه (سیمین) معتمدآریا پرداخته‌اند.

کتاب نقش آبی سیمین با مقدمه‌ای از زاون قوکاسیان نویسنده‌ی کتاب آغاز می‌شود و پس از پرداختن به مصاحبه‌ها، بخشی از سخنرانی فاطمه معمتدآریا در دانشگاه مریلند را در بر می‌گیرد. سال‌شمار زندگی و رویدادهای هنری آخرین صفحات کتاب را به خود اختصاص داده‌اند.

کتاب نقش آبی سیمین توسط نشر چشمه در اختیار سینمادوستان قرار گرفته و نسخه‌ی الکترونیک آن اکنون از طریق کتابراه در دسترس همگان است.

کتاب نقش آبی سیمین مناسب چه کسانی است؟

دوستداران کتب ژانر بیوگرافی و مصاحبه و علاقه‌مندان به آشنایی با زندگی بازیگران مطرح ایرانی، از مطالعه‌ی کتاب نقش آبی سیمین لذت خواهند برد.

در بخشی از کتاب نقش آبی سیمین: فاطمه خانم معتمدآریا آکتریس سینما می‌خوانیم

جست‌وجوى گوهرهاى انسانى در هنرمندان، چالش دلنشینى است. من از دیرباز در پرتوِ عشق نابى که به سینما داشته‌ام، بخشى چشمگیر از وقت و عمرم را به این کار داده‌ام. و اگر این‌بار به فاطمه معتمدآریا پرداخته‌ام نیز از همین روست بانویى که به جست‌وجوى من پاسخى گرم داد. در حقیقت از لحظه‌اى که آغاز به کار کردم، پرتوى که از خصلت‌هاى انسانى این هنرمند مى‌تابید، خود راهنماى من شد و رنج و تلاشم در این راه، اگر نامش را رنج بتوان نهاد، پاداشى فرخنده یافت.

معتمدآریا، انسانى است بسیار آگاه به موضع و موقع خویش و از همین رو، از لحظه‌اى که به بازیگرى پرداخته، تاکنون دمى از جوشش و تلاش و گام زدن در مسیر تعالى و ارتقاى کیفیت و کمیت هنر خویش باز نایستاده است. من که به‌سبب عشق خود به سینما همواره نگران و جویاى زندگىِ هنرمندان هستم، یکى از بهترین گواهان این چالش همیشگى و موفقیت‌آمیز فاطمه معتمدآریا بوده‌ام. جز این، فیلم‌سازان، کارگردانان تئاتر و بازیگرانى که با معتمدآریا کار کرده‌اند یا کارهاى او را دیده‌اند، هر یک گوشه‌هایى برجسته از ویژگى‌هاى هنرى و حرفه‌اى او را دیده‌اند، هر یک براساس تجربه‌ى مهم خود آن را ترسیم کرده‌اند، به‌گونه‌اى که چون این قطعات را کنار هم بچینیم، از ترکیب آن‌ها سیماى هنرى بازیگرى به‌نام فاطمه معتمدآریا پدید مى‌آید.

جایزه‌هایى که تا به‌حال به‌دست آورده و یکى دوتا هم نیست، هر یک مرحله و وهله‌اى از ارتقاى تدریجى شخصیت هنرى او را بیان مى‌کنند. معتمدآریا از نخستین ظهورش بر صحنه‌ى تئاتر، بر صفحه‌ى تلویزیون و ورودش به سینما تاکنون که از ستون‌هاى استوار و اصلىِ جهانِ هنرِ بازیگرى شمرده مى‌شود، همواره ویژگى‌هایى بزرگ را در خود حفظ کرده است.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه‌ى چاپ دوم
سرآغاز
حضرت اجل، کودک خانمِ خانم‌ها
هنرمندى براى تمام فصول / نظام‌الدین کیایى
بُغضى که اگر بترکد... / حسن ملکى
انسانى باشخصیت و دوست‌داشتنى به‌نام فاطمه معتمدآریا / شهلا رستمى
داستان «دختر شیرینى‌فروش» و پادشاه «شهر موش‌ها»!! / زهرا مشتاق
بهتر از هر ستاره‌اى در کَن / رز عیسى
فروتنى بسیار، با وجود شهرت فراوان / مهرناز سعیدوفا
با اطمینان: بانوى برتر / جمشید ارجمند
اولش معمولى بود، خیلى معمولى / مهدى فخیم‌زاده
ساکن ولایت سادگى / پرویز پرستویى
قورباغه موشى که دوست داریم / على خدایى
پلیناى وجودِ فاطمه معتمدآریا / بهروز غریب‌پور
رؤیاى پابرهنه در ساحل / احمد بیگدلى
یک استثنا / کمال تبریزى
بمب و شاپرک / محمدرضا هنرمند
فاطمه سیمین معتمدآریا / رخشان بنى‌اعتماد
زندگى نقش / ویدا مشایخى
من ستاره‌ى درخشانى مى‌شوم در آسمان سینماى ایران / نورالدین زرین کلک
جوایز روى طاقچه‌ها مى‌مانند / ایرج طهماسب
تا همیشه هورا مى‌کشیم / مسعود فروتن
مرا به‌یاد کسى مى‌اندازد / سید محمد بهشتى
او یک ستاره است... / محمود کلارى
بازیگرى ملى و بین‌المللى / ایتالو اسپینلى (دبیر جشنواره‌ى آسیایى رم)
مدینه‌ى فاضله‌ى زنى باطراوت / براساس گفت‌وگوى زاون قوکاسیان و آتیلا پسیانى
گفت‌وگو با مانى حقیقى
گفت‌وگو با فاطمه معتمدآریا
بخش اول
بخش دوم
سیمین و گیلانه
قسمتى از سخنرانى در دانشگاه مریلیند
سال‌شمار زندگى فاطمه معتمدآریا
بازى‌ها

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب نقش آبی سیمین: فاطمه خانم معتمدآریا آکتریس سینما
نویسنده
ناشر چاپینشر چشمه
سال انتشار۱۳۸۸
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات178
زبانفارسی
شابک978-964-362-172-8
موضوع کتابکتاب‌های آموزش فیلم سازی، کتاب‌های زندگی نامه
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب نقش آبی سیمین

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب نقش آبی سیمین

برای دریافت کتاب نقش آبی سیمین و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.