معرفی و دانلود کتاب پاندمی‌های آنفلوانزا

عکس جلد کتاب پاندمی‌های آنفلوانزا
قیمت:
۵۹,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب پاندمی‌های آنفلوانزا و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب پاندمی‌های آنفلوانزا و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب پاندمی‌های آنفلوانزا

امروزه با چند قرص و کمی استراحت، می‌توانیم بر ویروس آنفلوانزا غلبه کنیم. اما در کتاب پاندمی‌های آنفلوانزا می‌خوانید که در زمان‌هایی نه‌چندان دور، همه‌گیری آنفلوانزا جان میلیون‌ها انسان را می‌گرفت. لیزابت هاردمن که در رشته‌ی پرستاری تحصیل کرده، در این کتاب از ویروس آنفلوانزا و انواع آن می‌گوید، همه‌گیری سال 1918 را بررسی می‌کند و تلاش دانشمندان و پزشکان را برای مبارزه با این ویروس مورد مطالعه قرار می‌دهد.

درباره‌ی کتاب پاندمی‌های آنفلوانزا

زمانی که در شرایطی به‌خصوص گرفتار می‌شویم، اغلب با خومان فکر می‌کنیم که هیچ‌کس هیچ‌وقت چنین اوضاعی را تجربه نکرده است. اما وقتی نگاهی به متون تاریخی می‌اندازیم، متوجه می‌شویم که در زمان‌هایی نه‌چندان دور، مردمانی در شرایط سخت‌تر از ما زندگی‌ کرده‌اند و توانسته‌اند بر مشکلاتشان پیروز شوند. پس به این نتیجه می‌رسیم که ما هم می‌توانیم در مواقع بحرانی تاب بیاوریم و دوباره به زندگی عادی بازگردیم. وقتی کووید 19 به‌سرعت شیوع یافت، همه فکر می‌کردیم که دنیا به آخر رسیده است و تا چند سال آینده، همه چیز نابود می‌شود. اما هنگامی که تاریخچه‌ی دیگر پاندمی‌ها را خواندیم، فهمیدیم که ما برای مبارزه با این ویروس وحشتناک، امکاناتی در دست داریم که پیشینیان حتی فکر آن‌ها را هم نمی‌کرده‌اند. در کتاب پاندمی‌های آنفلوانزا (Influenza Pandemics) درباره‌ی یکی از ویروس‌هایی می‌خوانیم که زمانی شبیه کووید 19 دنیا را فراگرفته بود و افراد زیادی را به کام مرگ فرستاد؛ اما سرانجام با پیشرفت علم پزشکی، تحت کنترل درآمد.

لیزابت هاردمن (Lizabeth Hardman) در فصل اول کتاب از منظر علمی بیماری آنفلوانزا را معرفی می‌کند. او در این فصل به تفاوت ساختار ژنتیکی باکتری و ویروس، انواع آنفلوانزا، علایم و عوارض آنفلوانزا، انتقال این بیماری و راه‌های پیشگیری از آن می‌پردازد. سؤال مهم فصل دوم کتاب پاندمی‌های آنفلوانزا این است: از چه زمانی پستانداران و به‌خصوص انسان‌ها به این ویروس مبتلا شدند؟ هاردمن در این فصل شرح می‌دهد که چگونه انسان‌ها بعد از تماس با پرندگان و حیوانات اهلی، ویروس را به بدن خود منتقل کردند. ویروس‌ها که قابلیت سازگاری بالایی دارند، اندک‌اندک جهش یافتند و سویه‌هایی جدید را تولید کردند که انتقال آن بسیار سریع بود. این‌چنین بود که اپیدمی‌ آنفلوانزا پدید آمد. پزشکان آن دوران که از ساختار ویروس و باکتری هیچ نمی‌دانستند، قادر به درمان بیماری آنفلوانزا نبودند؛ تااینکه در قرن نوزدهم پیشرفت‌های پزشکی بسیاری پدید آمد. بااین‌حال، راهی برای درمان آنفلوانزا پیدا نشده بود.

معرفی و دانلود کتاب پاندمی‌های آنفلوانزا

یکی از بزرگ‌ترین پاندمی‌های تاریخ، پاندمی بزرگ سال 1918 است که از کشور آمریکا آغاز شد. سربازان آمریکایی که با وجود بی‌طرف بودن کشورشان ناگزیر وارد جنگ جهانی اول شده بودند، این ویروس را به سراسر قاره‌ی اروپا بردند. ناگهان در اواخر سال 1918 آنفلوانزا ناگهان ناپدید شد. در فصل سوم کتاب پاندمی‌های آنفلوانزا، بیشتر درباره‌ی این واقعه‌ی تاریخی بخوانید. لیزابت هاردمن فصل چهارم و پنجم کتاب را به تلاش‌های دانشمندان و پزشکان برای درمان آنفلوانزا و دیگر سویه‌های این بیماری اختصاص داده است. با وجود تلاش پزشکان، به‌جز تزریق واکسن هیچ راه دیگری برای پیشگیری از این بیماری وجود ندارد. و هنوز هم ویروس‌های شبیه به آنفلوانزا می‌توانند خودشان را با جدیدترین فناوری‌های روز دنیا وفق دهند و سویه‌ای جدید و خطرناک را به وجود آورند. ویروسی که شاید هر انسانی را از پای درآورد.

کتاب پاندمی‌های آنفلوانزا هفتاد و نهمین جلد مجموعه‌ی تاریخ جهان انتشارات ققنوس است که با ترجمه‌ی فاطمه شاداب به چاپ رسیده.

درباره‌ی مجموعه تاریخ جهان

مجموعه‌ی تاریخ جهان نام مجموعه‌ای 87 جلدی از انتشارات ققنوس است که هر جلد آن ترجمه‌ای از مجموعه‌‌ی World History به حساب می‌آید. دان ناردو، مایکل وی. آزکان، جیمز آ. کوریک و بسیاری دیگر از صاحب‌نظران حوزه‌ی تاریخ، نویسندگان هر جلد از این مجموعه هستند. هر جلد از مجموعه‌ی تاریخ جهان یک دوره‌ی مهم تاریخی را از نظر سیاسی، اجتماعی، تاریخی و فرهنگی با زبانی ساده به خوانندگان می‌شناساند. بعضی از کتاب‌های این مجموعه عبارتند از: «جنگ کره»، «آمریکا و روسیه»، «اسطوره‌های یونان و روم»، «پیدایش مسیحیت»، «جنگ کریمه»، «امپراتوری مغول» و... . مخاطبان اصلی این کتاب‌ها نوجوانانی هستند که می‌خواهند دانش عمومی خود را پایه‌ریزی کنند اما بزرگسالان و علاقه‌مندان و پژوهشگران نیز می‌توانند از مطالب کتاب‌های این مجموعه بهره‌ی بسیار ببرند.

کتاب پاندمی‌های آنفلوانزا برای چه کسانی مناسب است؟

اگر درباره‌ی تاریخچه‌ی پاندمی‌ها در جهان کنجکاوید، کتاب پاندمی‌های آنفلوانزا یکی از بهترین منابع برای مطالعه به شمار می‌رود.

در بخشی از کتاب پاندمی‌های آنفلوانزا می‌خوانیم

پزشکان در دوران موسوم به قرون وسطی (قرن پنجم تا پانزدهم میلادی) نمی‌توانستند به مبتلایان به آنفلوانزا کمک چندانی بکنند. در آن زمان، هنوز هم آموزه‌های یونان و روم باستان بر اندیشه‌های طبی حاکم بودند. یکی از باورهای آن دوران این بود که بیماری بر اثر به هم خوردن تعادل مایعات در بدن که آن‌ها را «اخلاط» می‌خوانند به وجود می‌آید. این اخلاط عبارت بودند از سودا، صفرا، بلغم و خون. هر گونه به هم خوردن تعادل اخلاط در بدن می‌توانست باعث بیماری در ناحیه‌ای از بدن شود که مولد آن نوع خلط بود. همچنین عده‌ای بیماری را به ارواح شیطانی، خرافات، طالع نحس، جادو یا حتی مجازات به دلیل گناهان ربط می‌دادند. کالبدشکافی انسان ممنوع بود و به همین دلیل در مورد ساختار درونی بدن انسان دانش چندانی وجود نداشت.

علاوه بر پزشکان آموزش‌دیده، عده‌ای به صورت تجربی طبابت می‌کردند از جمله سلمانی‌ها، قابله‌ها، زنان درمانگر و شفادهندگان که هم بیماری‌ها و هم جراحت‌ها را درمان می‌کردند. درمان بیماری عمدتاً در جهت برقراری تعادل بین اخلاط و با استفاده از داروهای سنتی از جمله گیاهان دارویی و ادویه‌ها صورت می‌گرفت. ممکن بود برای تعادل اخلاط استفاده از انواع مسهل یا تعریق در حمام گرم توصیه شود. فصد خون که خون از سیاهرگ خارج می‌شود بسیار رایج بود و حتی تا اواخر قرن نوزدهم توصیه می‌شد. بیماری‌های تنفسی از جمله آنفلوانزا گاهی با داروهایی متشکل از شیرین‌بیان و کامفری [نوعی گل‌گاوزبان] یا گیاهی به نام سینه‌دارو درمان می‌شد. باورها و روش‌های طبابت تقریباً تا دوران رنسانس در قرن پانزدهم تغییر چندانی نکردند.

فهرست مطالب کتاب

رویدادهای مهم در پاندمی‌های آنفلوانزا
پیشگفتار: آنفلوانزا همان سرماخوردگی شدید نیست
1: آنفلوانزا چیست؟
2: آنفلوانزا در گذشته
3: پاندمی بزرگ سال 1918
4: آنفلوانزا در سده‌ی بیستم
5: امروز و فردای آنفلوانزا
یادداشت‌ها
برای مطالعه‌ی بیشتر
واژ‌ه‌نامه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب پاندمی‌های آنفلوانزا
نویسنده
مترجمفاطمه شاداب
ناشر چاپیانتشارات ققنوس
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات111
زبانفارسی
شابک978-622-040343-2
موضوع کتابکتاب‌های تاریخ جهان، کتاب‌های علوم پزشکی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب پاندمی‌های آنفلوانزا

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب پاندمی‌های آنفلوانزا

برای دریافت کتاب پاندمی‌های آنفلوانزا و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.