معرفی و دانلود کتاب چگونه سکولار (ن)باشیم؟: تقریری از اندیشه چارلز تیلور

عکس جلد کتاب چگونه سکولار (ن)باشیم؟: تقریری از اندیشه چارلز تیلور
قیمت:
۵۸,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب چگونه سکولار (ن)باشیم؟ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب چگونه سکولار (ن)باشیم؟ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب چگونه سکولار (ن)باشیم؟: تقریری از اندیشه چارلز تیلور

جیمز کی. ای. اسمیت در کتاب چگونه سکولار (ن)باشیم؟ از تهدیدات سکولاریسم نسبت به دین و دین‌گرایی سخن به میان آورده و راه‌کارهایی را برای حفظ اعتقادات و باورهای دینی، حتی در جامعه‌ای مدرن و سکولار، به خوانندگان ارائه می‌کند. این کتاب دینی-فلسفی به مخاطبان خود می‌آموزد در عین دینداری، ارتباطی سالم با فرهنگ سکولار برقرار کنند.

درباره‌ی کتاب چگونه سکولار (ن)باشیم؟

در دنیایی زندگی می‌کنیم که ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و... در آن زیر سلطه و نفوذ سکولاریسم قرار دارد. در چنین حالتی، حتی دینداری هم تحت تأثیر اندیشه‌های سکولاریسم قرار می‌گیرد. به‌طور مثال، پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌های ما که در فرهنگی کاملاً سنتی و به دور از مادی‌گرایی‌های معمول سکولارها زندگی می‌کردند، به اصول و قواعد دین خود سرسختانه پایبند بودند و برای پذیرفتن احکام دین، نیازی به دلیل و برهان نداشتند. در مقابل آن‌ها، نسل امروز که در جامعه‌ای آمیخته به افکار سکولاریسم رشد و نمو یافته، گویی برای قواعد دینی-مذهبی نیز به دنبال علل منطقی می‌گردد. آیا در چنین شرایطی باید یک‌باره از دین و دینداری دست بشوییم؟ آیا باید راهی برای توجیه احکام دینی با روش‌های سکولاریسم بیابیم؟ آیا در جهان کنونی هم می‌توان به دین گرایش داشت و اسیر سکولاریسم نشد؟ کتاب چگونه سکولار (ن)باشیم؟ (How (Not) to Be Secular) راهنمایی است که به تمامی این پرسش‌ها، پاسخ خواهد داد. جیمز کی. ای. اسمیت (James K. A. Smith) نگارش این اثر تحسین‌شده را به عهده داشته.

معرفی و دانلود کتاب چگونه سکولار (ن)باشیم؟

کتاب حاضر در حقیقت تقریری خلاصه‌شده از کتاب دیگری است که «عصر سکولار» نام دارد و به قلم چارلز تیلور نگاشته شده. از آن‌جایی که این کتاب حجم بالایی از مطالب را در خود جای داده و ممکن است خواندن تمامی آن از حوصله‌ی مخاطبان خارج باشد، می‌توان به جای آن، اثر موجز اسمیت را مطالعه کرد. کتاب چگونه سکولار (ن)باشیم؟ را می‌توانیم راهنمایی فلسفی برای کسانی بدانیم که می‌خواهند همزمان با زندگی در جهانِ زیر سیطره‌ی سکولاریسم، باورها و اعتقادات دینی خود را حفظ کنند. نویسنده به چنین خوانندگانی آموزش می‌دهد که چگونه خود را با شرایط فعلی وفق دهند، بدون آن‌که از ایمانشان نسبت به خداوند کاسته شود. البته مقصود مؤلف کتاب از دین، مسیحیت بوده اما از آن‌جایی که بسیاری از توصیه‌ها یا استدلال‌های کتاب عمومیت داشته و برای معتقدان دین اسلام نیز کاربرد دارند، مخاطبان مسلمان نیز از مطالعه‌ی آن بهره‌ی بسیاری خواهند برد. از سوی دیگر همان افکار سکولاری که جامعه‌ی غربی گرفتارش شده، جهان اسلام را نیز تحت تأثیر خود قرار داده. بنابراین، همان مشکلاتی که سکولاریسم برای پیروان مسیحیت پدید آورده، برای معتقدان اسلام نیز به وجود آمده. با توجه به این نکته، مطالعه‌ی این اثر برای مخاطبان فارسی‌زبان و معتقد به دین اسلام نیز مفید خواهد بود. ‌‌

از میان مباحث متعددی که جیمز کی. ای. اسمیت در کتاب چگونه سکولار (ن)باشیم؟ بیان کرده، می‌توان به این موارد اشاره کرد: چگونگی گسترش بی‌اعتقادی در جهان مدرن، بهترین روش برای زیستن در عصر سکولار، حفظ ایمان خود زیر تسلط سکولاریسم، تأثیر دفاعیه‌پردازی در تحلیل بردن مسیحیت و... .

علاقه‌مندان کتاب‌ها و آثار دینی-فلسفی می‌توانند به ترجمه‌ی فارسی کتاب پیش‌رو، با برگردان حامد قدیری مراجعه کنند. نشر ترجمان علوم انسانی چاپ و انتشار این اثر را به عهده داشته.

نکوداشت‌های کتاب چگونه سکولار (ن)باشیم؟

  • مخاطبان معتقد به هر کدام از سنت‌های کلیسایی، یا حتی بی‌اعتقاد به کلیسا، می‌توانند از کتاب زودیاب و برانگیزاننده‌ی اسمیت نهایت بهره را ببرند. (بررسی کتاب کنراد گربل)

  • مطالعه‌ی کتاب چگونه سکولار (ن)باشیم؟ می‌تواند تأثیرات عمده‌ای بر رهبری کلیساهای فعلی داشته باشد. همین‌طور می‌تواند بر کیفیت ارتباطات و موعظه‌ی اهالی کلیسا مؤثر باشد. مطالعه‌ی آن را به‌شدت به شما توصیه می‌کنم. (تیم کلر، کلیسای پروتستان رستگار، نیویورک)

  • کتابی درخشان در زمینه‌ی معضل ایمان در عصر سکولار و مدرن. کتاب حاضر خواننده را با خود به سفری روحانی می‌برد. (تی. ام. لورمن، دانشگاه استنفورد)

  • جیمز کی. ای. اسمیت، با بیانی ساده، راهنمایی‌های ارزشمندی را همراه با عشق خالصش به ادبیات و نگرانی‌اش از آینده‌ی کلیسا، در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد. او زیرکانه هم‌کیشان خود را از «افسون‌زدایی» مدرنیته بر حذر می‌دارد. همین‌طور نشان می‌دهد که ایمان مسیحی می‌تواند بسیار گسترده‌تر از تصورات ما باشد. (هانس بورزما، کالج ریجنت)

  • مطالعه‌ی کتاب چگونه سکولار (ن)باشیم؟ را به‌شدت توصیه می‌کنم. کتابی روشنگرانه! (بررسی کتاب Metaphysics)

  • تفاسیر جیمز کی. ای. اسمیت واضح، دقیق و آگاهی‌بخش و موجز هستند. (Christian Century)

  • همراه با نثری جذاب و شفاف که برای طیف متنوعی از مخاطبان نوشته شده. کسانی که به دنبال درکی پیچیده‌تر از عصر سکولار هستند، مطالعه‌ی کتاب چگونه سکولار (ن)باشیم؟ را از دست ندهند. (Religious Studies Review)

کتاب چگونه سکولار (ن)باشیم؟ برای چه کسانی مناسب است؟

اگر از علاقه‌مندان فلسفه‌ی دینی و خواهان مطالعه در زمینه‌ی دین و فلسفه هستید، لازم است دست‌کم یک بار مطالعه‌ی کتاب چگونه سکولار (ن)باشیم؟ را تجربه کنید.

در بخشی از کتاب چگونه سکولار (ن)باشیم؟: تقریری از اندیشه چارلز تیلور می‌خوانیم

تیلور معتقد است که، به یک معنا، تمام گرویدن‌هایی که در عصر سکولارِ ما به مقصدِ مسیحیت اتفاق می‌افتند تا اندازه‌ای بازگروش هستند، یعنی گروش به پنداره‌ی اجتماعی‌ای که در گذشته به اروپا حیات می‌بخشید. «سیطره‌ی مسیحیتِ پیشین بر پنداشتِ کنونی ما عظیم است و به یک معنا حقاً که چنین است» اما همین نیروی بازگروش، گروش را با هوسی خاص آمیخته است: نوستالژی. نوکیشان، تختیِ ملال‌آورِ مدرنیته را می‌بینند و یحتمل از لاقیدیِ اخلاقیاتِ بیان‌گروانه‌ی «اصالت» نیز گلایه دارند و، به همین خاطر، چشم در گذشته می‌گردانند تا درکی بس‌متفاوت از نظم اجتماعی بیابند، یعنی انگاره‌ی اجتماعی کاملاً متفاوتی که به ساحت متعالی گشوده بود و غایتی برای رشد بشری در نظر می‌گرفت (و ازاین‌رو باکی از این نداشت که برای حیات اجتماعیِ انسان و امثال آن هنجارهایی تدوین کند).

اینجا می‌بینید که یک‌جور محافظه‌کاریِ سنت‌گرا، یا حتی نوعی نوستالژی، را نسخه می‌کنند که تأکید دارد «عمیق‌ترین منابعِ فرهنگ اروپایی از مسیحیت نشئت گرفته بودند» و سوبژکتیویسمِ بی‌قیدِ مدرنیته را به باد شماتت می‌گیرند. چنین مواجهه‌ای با «خصومت لاینقطع نسبت به لیبرالیسم و نسبت به ‘بت’ دمکراسی» همراه است. شاید این اندیشه به یک‌جور جنگ صلیبی برای احیای امپراتوری مقدس روم (جنبش کنش فرانسوی؟) منتهی شود اما اقلاً مستلزم پایبندی به این انگاره است که «برای نَفْسِ نظم وجودِ مسیحیت ضرورت داشت». تیلور اذعان دارد که کلِ این بسته «بسیار اغواکننده» است اما درعین‌حال آن را «بسیار دردسرآفرین» می‌داند.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه‌ی مترجم
پیشگفتار
درآمد: اکنونِ تحتِ فشارِ قیچی وار: سکونت در عصرِ سکولار
ترسیمِ حدودِ عصرِ حاضر
پریشانی در ساحت درون‌ماندگار
شک‌ورزی به ساحت متعالی
چگونه سکولار [ن]بودن
1: اصلاح اعتقاد: امر سکولار به مثابه‌ی دستاوردِ مدرن
فراتر از تفریق: موانعِ پیشِ روی بی‌اعتقادی
پنداره‌های سکولار و مدرنِ ما: برچیدنِ موانعِ پیشِ روی بی‌اعتقادی
اصلاح: نقطه‌ی اتکای مدرنیته
خلقت، طبیعت، تجسد: مسیری پرپیچ‌وخم به‌سوی اومانیسم انحصاری
2: مسیر دینی به سوی اومانیسم انحصاری: از دئیسم به الحاد
حصارکشی و درون‌ماندگارسازی: تغییر جایگاه معنا
دفاعیه‌پردازی چگونه مسیحیت را تحلیل می‌برد؟
گام بعدی: سیاستِ جامعه‌ی «فرهیخته»
دین برای مدرن‌ها
3: رخوت ساحت درون ماندگار: «حس» عصر سکولار
اثر نواختر: تزلزلِ ناشی از فشار قیچی‌وار
واکنش‌ها: رخوت‌های امر درون‌ماندگار
گذار پنداره‌ای: پنداره‌ی کیهانیِ مدرن
بسط بی‌اعتقادی
4: مناقشه در برنهاد سکولاریزاسیون 2
ضدروایت: درباب نظریه‌ی سکولاریزاسیون 2
عصر اصالت
طلب: معنویت در عصر اصالت
5: چگونه (ن)زیستن در عصر سکولار
چهارچوبِ درون‌ماندگار
«برداشت‌هایی» از امر متعالی و «پیله‌هایی» درون این چهارچوب
ساختارهای جهانِ بسته
فشارهای قیچی‌وار: ایمان در عصر سکولار
بازترسیمِ تنش‌ها؛ یا: محظوراتِ پیش روی همه
کدام مسیحیت؟ مطالبه‌ی حداکثری
معنای کل این حرف‌ها چیست؟
مواضع بی‌قراری؛ یا: ناآرامی‌های اومانیسم انحصاری
نتیجه گیری: گروش‌ها
هوسِ گروش
مسیر شاعرانه: هاپکینز
دو آینده‌ی بدیل
پی نوشت‌ها
اصطلاح نامه
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب چگونه سکولار (ن)باشیم؟: تقریری از اندیشه چارلز تیلور
نویسنده
مترجمحامد قدیری
ناشر چاپیانتشارات ترجمان علوم انسانی
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات208
زبانفارسی
شابک978-600-8091-93-6
موضوع کتابکتاب‌های علوم سیاسی، کتاب‌های ادیان
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب چگونه سکولار (ن)باشیم؟

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب چگونه سکولار (ن)باشیم؟

برای دریافت کتاب چگونه سکولار (ن)باشیم؟ و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.