معرفی و دانلود کتاب کره شمالی: نگاهی نزدیک به کشوری اسرارآمیز

برای دانلود قانونی کتاب کره شمالی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب کره شمالی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب کره شمالی: نگاهی نزدیک به کشوری اسرارآمیز

گزارش‌های تناقض‌آمیزی که از کشوری منزوی در گوشه‌ای از قاره‌ی آسیا به گوش می‌رسد، الینور بردشو را واداشت تا کتاب کره شمالی را به نگارش درآورد و حقایقی را درباره‌ی این کشور تبیین کند. او در سه فصل از این اثر به تاریخ کشور کره می‌پردازد و دو فصل دیگر را به رویدادهای جاری این سرزمین، نوع حکومت، وضعیت اقتصادی و نظامی و شرایط زندگی مردم کره‌ی شمالی اختصاص می‌دهد.

درباره‌ی کتاب کره شمالی

وقتی کشوری در انزوا قرار می‌گیرد و هیچ خبری از آن به بیرون درز پیدا نمی‌کند، طبیعی است که کنجکاوی همگان درباره‌ی آن برانگیخته شود. ما سؤالات زیادی راجع‌به کره‌ی شمالی داریم که بسیاری از آن‌ها بدون پاسخ مانده‌اند. شاید پاسخ بعضی از پرسش‌ها را در اینترنت و فضای مجازی پیدا کنیم؛ اما چنین مطالبی چند درصد حقیقت دارند؟ تنها منابعی که به طور مستقیم از کره‌ی شمالی حرف می‌زنند، اسنادی است که خود این کشور گاه‌به‌گاه منتشر می‌کند. با توجه به حکومت دیکتاتوری‌ای که در این سرزمین برقرار است، احتمالاً‌ این اسناد هم اعتبار چندانی ندارند. هر چند وقت یک‌بار نیز افرادی با سختی و مشقت از کره‌ی شمالی فرار می‌کنند و خاطراتشان را به سمع و نظر مردم می‌رسانند. شاید خاطرات این اشخاص تاحدودی معتبر باشد؛ اما نمی‌توان صد درصد به آن‌ها اعتماد کرد. بااین‌همه، یکی از چیزهایی که از آن مطمئنیم، تاریخ کشور کره پیش از تقسیم شدن به دو بخش شمالی و جنوبی است. الینور بردشو (Eleanor Bradshaw) در سه فصل ابتدایی کتاب کره شمالی (North Korea) از تاریخ کره می‌گوید و در دو فصل بعدی، به سراغ معتبرترین اسناد درباره‌ی این کشور می‌رود و وضعیت زندگی مردم را تحلیل می‌کند.

معرفی و دانلود کتاب کره شمالی

هوانین، خدا در اساطیر کره‌ای، پسر خود با نام هوانونگ را به زمین و سرزمینی فرستاد که خورشید از آن‌جا طلوع می‌کرد. هوانونگ شهری ساخت، به انسان‌ها صنعت و هنر را آموزش داد و با ماده‌خرسی که به انسان تبدیل شده بود، ازدواج کرد. فرزند آن‌ها، تانگون، اولین پادشاه چوسون قدیم نام گرفت: سرزمین آرامش صبحگاهی. سرزمینی که صدها سال پیش از میلاد مسیح به وجود آمده بود. الینور بردشو در اولین فصل کتاب کره شمالی پژوهش‌های باستان‌شناختی، شواهد تاریخی و روایت‌های اساطیری را دستمایه‌ای برای بررسی تاریخ کره از ابتدا تا زمان جنگ چین و ژاپن قرار می‌دهد.

سرزمین کره در مجاورت کشورهایی چون ژاپن، چین و روسیه قرار داشت و با وجود تلاش‌هایش برای منزوی ماندن در گوشه‌ای از جهان، سرانجام پایش به درگیری میان این کشورها باز شد. پس از سال 1880 میلادی، کره با کشورهای روسیه، فرانسه، چین، آمریکا، آلمان و انگلستان معاهدات تجاری امضا کرد و استقلال خود را به خطر انداخت. نیروهای ژاپنی در شبه‌جزیره‌ی کره مستقر شدند و تهدید، اندک‌اندک شروع شد. در جنگ بین چین و ژاپن، کره اعلام بی‌طرفی کرد؛ اما ژاپن با رؤیای دستیابی به منابع معدن کشوری با بهترین موقعیت جغرافیایی، کنترل این کشور را به عهده گرفت. وقتی ژاپن بر چین چیره شد، روسیه احساس خطر کرد و مقدمات جنگ را فراهم آورد. روس‌ها هم در برابر ژاپن شکست خوردند و دوران فرمانروایی چوسون جدید در کره (از حدود قرن چهاردهم تا نوزدهم میلادی) به پایان رسید. اشغال 35 ساله‌ی کره به دست نیروهای ژاپنی شروع شده بود. در فصل دوم کره شمالی، درباره‌ی این وقایع، جنبش استقلال کره و تقسیم کره، بیشتر بخوانید.

پس از پایان جنگ جهانی دوم و آغاز جنگ سرد، شوروی و آمریکا چند کشور را میان خود تقسیم کردند که کره نیز یکی از آن‌ها بود. دو دولت کره‌ی شمالی و جنوبی تشکیل شدند و کره‌ی شمالی سرانجام به کره‌ی جنوبی حمله کرد. این تهاجم شروع جنگ کره بود که فصل سوم به آن اختصاص داده شده است. مطالعه‌ی کتاب «جنگ کره» از مجموعه‌ی تاریخ جهان ، برای اطلاع بیشتر از وضعیت هر دو طرف درگیر در جنگ مفید خواهد بود.

خاندان کیم از زمان تشکیل کره‌ی شمالی تا به امروز بر آن سلطه دارند و کنترل کشور را به‌تمامی در دست گرفته‌اند. کیم ایل سونگ، کیم جونگ ایل و کیم جونگ اون، سه رهبری هستند که تابه‌حال بر این کشور حکم رانده‌اند. زندگی‌نامه‌های این رهبران تحت نظارت شدید حکومت قرار دارد و واقعیات بسیاری در آن‌ها پنهان شده‌اند؛ اما خواندن شرحی از شخصیت‌ آن‌ها در فصل چهارم کتاب کره شمالی، خالی از فایده نیست. الینور بردشو در فصل پایانی کتاب به سراغ اخبار کره‌ی شمالی در رسانه‌های مختلف تا سال 2019 می‌رود و بخشی از آن‌ها را بازگو می‌کند.

کتاب کره شمالی با ترجمه‌ی شهربانو صارمی و در مجموعه‌ی تاریخ جهان ققنوس به انتشار درآمده است.

درباره‌ی مجموعه تاریخ جهان

مجموعه‌ی تاریخ جهان نام مجموعه‌ای 87 جلدی از انتشارات ققنوس است که هر جلد آن ترجمه‌ای از مجموعه‌‌ی World History به حساب می‌آید. دان ناردو، مایکل وی. آزکان، جیمز آ. کوریک و بسیاری دیگر از صاحب‌نظران حوزه‌ی تاریخ، نویسندگان هر جلد از این مجموعه هستند. هر کتاب از مجموعه‌ی تاریخ جهان یک دوره‌ی مهم تاریخی را از نظر سیاسی، اجتماعی، تاریخی و فرهنگی با زبانی ساده به خوانندگان می‌شناساند. بعضی از کتاب‌های این مجموعه عبارتند از: «جنگ کره»، «آمریکا و روسیه»، «اسطوره‌های یونان و روم»، «پیدایش مسیحیت»، «جنگ کریمه» و «امپراتوری مغول». مخاطبان اصلی این کتاب‌ها نوجوانانی هستند که می‌خواهند دانش عمومی خود را پایه‌ریزی کنند؛ اما بزرگسالان و علاقه‌مندان و پژوهشگران نیز می‌توانند از مطالب کتاب‌های این مجموعه بهره‌ی بسیار ببرند.

کتاب کره شمالی برای چه کسانی مناسب است؟

اگر درباره‌ی این کشور مرموز آسیایی کنجکاو هستید، کتاب کره شمالی را بخوانید.

در بخشی از کتاب کره شمالی: نگاهی نزدیک به کشوری اسرارآمیز می‌خوانیم

کیم جونگ ایل بیرون از کره‌ی شمالی رهبری عجیب و غریب شناخته می‌شد. او عاشق سینمای بین‌المللی بود و بیش از 20,000 فیلم جمع کرده بود. همچنین در هر یک از سکونتگاه‌هایش سینمای خانگی نصب کرده بود. کیم جونگ ایل از کیفیت فیلم‌های کره‌ی شمالی که همیشه یک پیرنگ ثابت داشت و روی ایدئولوژی و ملی‌گرایی کره‌ی شمالی متمرکز بود ناخرسند بود. در دهه‌ی 1970 م، او دنبال راهی می‌گشت تا ذوق هنری را در فیلم‌های کره‌ی شمالی ارتقا دهد به نحوی که در جشنواره‌های بین‌المللی فیلم نمایش داده شوند.

یک هنرپیشه‌ی زن معروف کره‌ی جنوبی به نام چوی ایون هی در سال 1978 م به دستور کیم جونگ ایل ربوده شد. شوهرش شین سانگ اوک را که کارگردان بود نیز به کره‌ی شمالی بردند. این دو سال‌های سال دور از هم در کره‌ی شمالی نگه داشته شدند و در دامان ایدئولوژی کمونیستی «از نو آموزش یافتند». سرانجام آن‌ها دوباره به هم رسیدند و کیم جونگ ایل به آن‌ها اجازه‌ی دسترسی به یک استودیوی بزرگ فیلم، مجوز هنری و بودجه‌ی نامحدود برای ساخت فیلم داد. هرچند فیلم در کره‌ی شمالی به طور سنتی ابزاری تبلیغاتی بود، به چوی و شین اجازه داده شد به ژانرهای دیگر هم بپردازند. این دو با حمایت کیم جونگ ایل هفت فیلم ساختند و به آن‌ها اجازه داده شد در جشنواره‌های فیلم اروپا با همراهی محافظان حضور یابند. در سال 1986 م، آن‌ها توانستند به سفارت آمریکا در وین اتریش بگریزند. داستان‌های این دو که در محافل خصوصیِ کیم جونگ ایل حضور داشتند رفتار و شخصیت عجیب و غریب و نیز بی‌توجهی او به حقوق و خواسته‌های دیگران را روشن‌تر کرد.

فهرست مطالب کتاب

رویدادهای مهم در تاریخ کره‌ی شمالی
پیشگفتار: کشور اسرارآمیز
1: پادشاهی‌ها و سلسله‌ها
2: دنیا غرق در جنگ
3: جنگ در کره
4: خاندان رهبران
5: در صدر اخبار
سخن پایانی: شهروندان کره‌ی شمالی چه کسانی هستند؟
یادداشت‌ها
برای مطالعه‌ی بیشتر

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب کره شمالی: نگاهی نزدیک به کشوری اسرارآمیز
نویسنده
مترجمشهربانو صارمی
ناشر چاپیانتشارات ققنوس
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات104
زبانفارسی
شابک978-622-040320-3
موضوع کتابکتاب‌های تاریخ جهان
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب کره شمالی

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب کره شمالی

برای دریافت کتاب کره شمالی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.