معرفی و دانلود کتاب صوتی انقلاب بلشویکی

عکس جلد کتاب صوتی انقلاب بلشویکی
قیمت:
۷۵,۰۰۰ تومان
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی انقلاب بلشویکی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی انقلاب بلشویکی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی انقلاب بلشویکی

کتاب صوتی انقلاب بلشویکی یکی از عناوین جذاب مجموعه‌ی «چشم‌اندازهایی از تاریخ معاصر جهان» است. در این کتاب -چنان‌که از نام آن پیداست- بناست به طور اجمالی وقایع پیرامون انقلاب کمونیستی روسیه را مرور کنید و ضمن بررسی مختصرِ زوایای گوناگون این رویداد بزرگ و تأثیرگذار تاریخی، با شخصیت‌های برجسته‌ای که در آن نقش داشتند نیز آشنا شوید. گفتنی است که اثر پیش رو توسط سیلویا انگدال تدوین شده است.

درباره‌ی کتاب صوتی انقلاب بلشویکی

انقلابی که در سال 1917، در اوج درگیری‌های جنگ جهانی اول، در کشور روسیه رقم خورد و به سیطره‌ی امپراتوری تزار بر این سرزمین پهناور پایان داد، از بسیاری جهات مهم‌ترین و تأثیرگذارترین رخداد سیاسی در طول سده‌ی بیستم بود، حتی مهم‌تر از دو جنگ جهانی مهیب با میلیون‌ها کشته و مجروح و آواره. اهمیت این رویداد ناشی از این واقعیت است که تحولات و دگرگونی‌های برخاسته از آن، هم به لحاظ گستره و هم از حیث عمقِ تأثیرگذاری، فراتر از حد تصور بود. به نحوی که در پی این زلزله‌ی سیاسی بزرگ، پس‌لرزه‌های مکرر و پرشماری تمام اروپا و اندکی بعد مناطق گوناگونی از آسیا و آمریکای جنوبی را به لرزه درآوردند. در کتاب صوتی انقلاب بلشویکی (The Bolshevik Revolution) که به همت سیلویا انگدال (SylviaEngdahl) تهیه و تدوین شده، انقلاب کمونیستی روسیه، اگرچه به اختصار اما با نگاهی چندجانبه، بررسی شده است.

معرفی و دانلود کتاب صوتی انقلاب بلشویکی

انقلاب روسیه، چنان‌که در پیش از این گفتیم، در گرماگرم جنگ جهانی اول و در واپسین سال‌های سده‌ی بیستم رخ داد. با این حال هیچ چیز گمراه‌کننده‌تر از این نیست که آن را رخدادی ناگهانی قلمداد کنیم و در پی جست‌وجوی ریشه‌های آن در طول سده‌ی نوزدهم برنیاییم. بسیاری بر این باورند که انقلاب کمونیستی روسیه، در تحلیل نهایی، یکی از نتایج برخورد تمدن شرقی‌مآب روسی با مدرنیته‌ی نوظهور غربی بود. آشکارترین بیان هنری و ادبی این تقابل را در رمان کلاسیک تورگنیف با عنوان «پدران و پسران» می‌یابیم. اثری که امروز با خواندن آن می‌توانیم شهادت دهیم که به نحوی پیشگویانه خبر از تحولات بزرگِ منتهی به انقلاب روسیه می‌داده است. حال که بحث ادبیات روسیه در دوران پیش از انقلاب به میان آمد، بد نیست نامی نیز از فئودور داستایفسکی به میان آوریم. نویسنده‌ی محافظه‌کاری که جز دوره‌ای کوتاه در ایام جوانی، هرگز نظر مساعدی نسبت به گرایش‌های انقلابی زمانه‌ی خویش نداشت و در اغلب رمان‌های بزرگ خود -خصوصاً رمان درخشان «جن‌زدگان»- تصویری کاریکاتورگونه از جوانان انقلابی که آن زمان در میان روس‌ها به «نیهیلیست‌ها» شهره بودند ترسیم نمود.

بازگردیم به موضوع اصلی نوشتار خود، یعنی کتاب انقلاب بلشویکی. این اثر ذیل مجموعه‌ای به انتشار رسیده که هدف تدوین‌گران آن ارائه‌ی تصویری کلی از رویدادهای مهم تاریخی به مخاطبان عام بوده است. بنابراین، در آن خبری از بحث‌های تاریخی مناقشه‌برانگیز و انبوه اطلاعات جزئی‌نگرانه که در کتاب‌های تخصصی حوزه‌ی تاریخ فراوان است، نیست. با این همه، کتاب پیش رو در به دست دادن فهمی نسبتاً جامع -اگرچه نه‌چندان عمیق- از انقلاب بلشویکی موفق عمل کرده است و مهم‌تر از آن، فقط به مرور رویدادهای پیش و پس از انقلاب بسنده نکرده، بلکه برخی از زوایای پرسش‌برانگیز آن را نیز بررسی نموده است.

انقلاب روسیه اگرچه از همان روزهای نخست به نام بلشویک‌ها گره خورد، ابداً نتیجه‌ی انحصاری فعالیت‌های این گروه سیاسی نبود. بلشویک‌ها شاخه‌ی اقلیت حزب سوسیال دموکرات کارگری روسیه بودند و در مقایسه با اعضای دیگر شاخه‌ی حزب، موسوم به منشویک‌ها، عقاید و تاکتیک‌هایی به مراتب رادیکال‌تر داشتند. رهبر بلشویک‌ها، چنان‌که می‌دانیم، ولادیمیر ایلیچ اولیانوف ملقب به «لنین» بود. او پس از خیزش علیه حکومت تزار در پی حوادثی که شرح آن‌ها را در کتاب صوتی انقلاب بلشویکی می‌شنوید، رقیبان سیاسی خود را یکی بعد از دیگری کنار زد و اتحاد جماهیر شوروی را به بر پایه‌ی استیلای «حزب کمونیست» که خود ریاست آن را بر عهده داشت، بنیان نهاد.

چه بسا کارنامه‌ی آکنده از دهشت و جنایت اتحاد جماهیر شوروی سبب شود در قضاوت شخصیت لنین شتاب کنیم و پیشاپیش در ذهن خود دیوی مهیب از او بسازیم. با این حال، با مطالعه‌ی آثار تاریخی‌ای نظیر اثر پیش رو، بی‌شک یاد خواهیم گرفت در قضاوت شخصیت‌های تاریخی از نگاه یک‌جانبه حذر کنیم و مهم‌تر از آن، در قضاوت محتاطانه‌تر عمل کنیم. در مورد خاص لنین، چه بسا به این نتیجه برسیم که او دیوی مهیب نبود؛ بلکه خواه‌ناخواه بی‌شمار دیوهایی مهیب را از بند آزاد کرد که طی دهه‌های آتی، صفحات کتابِ تاریخ جهان را به رنگ سرخ خون انسان‌هایی بی‌گناه آغشته ساختند.

معرفی و دانلود کتاب صوتی انقلاب بلشویکی

کتاب صوتی انقلاب بلشویکی توسط آوانامه و در همکاری با انتشارات ققنوس، به ترجمه‌ی شهربانو صارمی و خوانش آرمان خدادادی در اختیار شما قرار گرفته است.

درباره‌ی مجموعه‌ی چشم‌اندازهایی از تاریخ معاصر جهان

کتاب صوتی انقلاب بلشویکی ذیل مجموعه‌ی «چشم‌اندازهایی از تاریخ معاصر جهان» منتشر شده است. آثارِ متعلق به این مجموعه، هر کدام به یک موضوع مشخص تاریخی اختصاص دارند و می‌کوشند تا جای امکان با زبانی ساده و گویا، فهمی کلی از آن موضوع ارزانی مخاطب عام تاریخ کنند.

کتاب صوتی انقلاب بلشویکی برای چه کسانی مناسب است؟

علاقه‌مندان به تاریخ معاصر روسیه مخاطبین اصلی این کتابند.

در بخشی از کتاب صوتی انقلاب بلشویکی می‌شنویم

در این دیدگاه روزنامه‌نگاری بریتانیایی در گزارش خود از قتل رومانوف‌ها در سال 1918 می‌گوید. حکومت بلشویکی نخست سعی کرد این قتل‌ها را پنهان نگه دارد با این ادعا که تزار پس از محاکمه اعدام شده است و خانواده‌اش را به خارج از شهر برده‌اند؛ در واقع تزار و همسرش، چهار دختر هفده تا بیست‌ودو ساله‌ی آن‌ها، پسر بیمار سیزده‌ساله‌شان و پزشک و خدمتکارانشان همه با هم در یک شب در زیرزمین خانه‌ای در سیبری تیرباران شدند. مردم بعدها از این ماجرا خبردار شدند. گزارش نویسنده یکی از اولین گزارش‌های رسانه‌ای درباره‌ی این قتل‌هاست. رابرت ویلتون گزارشگر تایمز لندن در زمان تحقیقات مقامات محلی در آن‌جا حاضر بود و زمانی که از سیبری گریخت، پرونده را هم با خود برد. این پرونده بعدها در کتابش به نام آخرین روزهای خانواده‌ی رومانوف منتشر شد.

شب شانزدهم ژوئیه‌ی 1918 در یکاترین‌بورگ خانواده‌ی سلطنتی و همراهانِ وفادارشان در مجموع یازده نفر به اتاق کوچکی در خانه برده و همان‌جا محبوس شدند و با تپانچه به قتل رسیدند. هیچ‌نوع محاکمه‌ای در کار نبود. با اسیران قبل از مرگشان بدرفتاری شد. آن‌ها را سخت شکنجه کردند هرچند این شکنجه روحی بود نه فیزیکی. پس از مرگ، اجساد را به جنگل بردند و نابود کردند. این اعمال با برنامه‌ریزی قبلی انجام گرفت و قاتلان مقدمات آن را کاملاً آماده کرده بودند.

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه‌ی یک
نمونه‌ی دو
نمونه‌ی سه
8 دقیقه
پیشگفتار
14 دقیقه
مقدمه
12 دقیقه
بخش اول: زمینه‌ی تاریخی انقلاب بلشویکی - دیدگاه اول: نگاهی اجمالی به انقلاب بلشویکی
14 دقیقه
بخش اول - دیدگاه دوم: جنگ جهانی اول از عوامل اصلی انقلاب بلشویکی
14 دقیقه
بخش اول - دیدگاه سوم: آمریکا نباید حکومت بلشویکی را به رسمیت بشناسد
11 دقیقه
بخش اول - دیدگاه چهارم: بلشویک‌ها همه‌ی مخالفان را سرکوب کرده‌اند و روسیه را ویران خواهند کرد
18 دقیقه
بخش اول - دیدگاه پنجم: اشغال خشونت‌بار و قساوت‌آمیز سیبری به دست بلشویک‌ها
19 دقیقه
بخش اول - دیدگاه ششم: زندانی و کشته‌شدنِ تزار و خانواده‌اش
13 دقیقه
ضمائم بخش اول
11 دقیقه
بخش دوم: مباحث پیرامونی انقلاب بلشویکی - دیدگاه اول: پیروزی بلشویک‌ها نشان‌دهنده‌ی شور و شوق کارگران است
14 دقیقه
بخش دوم - دیدگاه دوم: کارگران از بلشویک‌ها متنفرند و بلشویک‌ها فقط با قوه‌ی قهریه قدرت را حفظ می‌کنند
21 دقیقه
بخش دوم - دیدگاه سوم: آمریکایی‌ها معنی واقعی بلشویسم را درک نمی‌کنند
18 دقیقه
بخش دوم - دیدگاه چهارم: بلشویک‌ها مخالفان خود در طبقه‌ی کارگر را سرکوب می‌کنند
20 دقیقه
بخش دوم - دیدگاه پنجم: روسیه در حال ایجاد دموکراسی بزرگی است که دنیا را رهبری خواهد کرد
16 دقیقه
بخش دوم - دیدگاه ششم: بلشویک‌ها تهدیدی برای دنیا هستند و متفقین باید برای شکست‌دادن آن‌ها دست به کار شوند
23 دقیقه
بخش دوم - دیدگاه هفتم: مردم روسیه می‌دانند که بلشویسم دارد کشورشان را نابود می‌کند
23 دقیقه
بخش دوم - دیدگاه هشتم: بلشویک‌ها موفق به گسترش انقلاب در سراسر دنیا نخواهند شد
12 دقیقه
بخش دوم - دیدگاه نهم: اوضاع روسیه تا فروپاشی اتحاد شوروی روزبه‌روز بدتر شد
10 دقیقه
بخش دوم - دیدگاه دهم: انقلاب بلشویکی؛ مصیبت ملی یا قابله‌ی تاریخ؟
13 دقیقه
ضمائم بخش دوم
13 دقیقه
بخش سوم: روایات شخصی - دیدگاه اول: تصرف کاخ زمستانی از زبان یکی از رهبران انقلابیون بلشویک
19 دقیقه
بخش سوم - دیدگاه دوم: خاطراتی از زندگی در یکی از شهرهای روسیه در روزهای اول حکومت بلشویک‌ها
23 دقیقه
بخش سوم - دیدگاه سوم: فرمانده گردان زنان روس از انحلال یگان خود می‌گوید
22 دقیقه
بخش سوم - دیدگاه چهارم: شاهزاده خانم روسِ متولد آمریکا از فرار خود از دست خشونت بلشویک‌ها می‌گوید
14 دقیقه
بخش سوم - دیدگاه پنجم: یک سوسیالیست بریتانیایی از تردیدهایش درباره‌ی عملکرد بلشویک‌ها در روسیه می‌گوید

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی انقلاب بلشویکی
نویسنده
مترجمشهربانو صارمی
راویآرمان خدادادی
ناشر چاپیانتشارات ققنوس
ناشر صوتی آوانامه
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابMP3
مدت۶ ساعت و ۳۷ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی تاریخی، فلسفی و اجتماعی، کتاب‌های تاریخ جهان
قیمت نسخه صوتی

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی انقلاب بلشویکی

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب صوتی انقلاب بلشویکی

برای دریافت کتاب صوتی انقلاب بلشویکی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.