معرفی و دانلود کتاب کلبه عمو تام: متن کوتاه شده

عکس جلد کتاب کلبه عمو تام: متن کوتاه شده
قیمت:
۶۷,۵۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب کلبه عمو تام و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب کلبه عمو تام و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب کلبه عمو تام: متن کوتاه شده

کتاب کلبه عمو تام به قلم هریت بیچر استو داستانی‌ست با محوریت برده‌داری در آمریکا و مشکلاتی که آمریکایی‌های سیاه‌پوست آن دوران را به ستوه آورده بود. این نویسنده‌ی شهیر آمریکایی با نگارش این رمان تأثیر شگرفی بر جنگ داخلی آمریکا گذاشت. گفتنی‌ست این اثر پرفروش‌ترین کتاب قرن نوزدهم، پس از انجیل می‌باشد.

درباره‌ی کتاب کلبه عمو تام

آمریکای قرن نوزدهم با آنچه امروز از آن می‌بینیم، بسیار متفاوت بود. دورانی که برده‌داری و ستم علیه سیاه‌پوستان بسیار رواج داشت و همین مسأله باعث نارضایتی، ترس و اعتراض سیاه‌پوستان شده بود.

خلاصه کتاب کلبه عمو تام (Uncle Tom's Cabin) داستانی درباره‌ی بی‌عدالتی، اعتراض و ظلم به برده‌هاست که با تصویرسازی‌های زنده و جذاب هریت بیچر استو بیش از آنکه یک کتاب باشد، به فیلمی شباهت دارد که از پیش چشمانتان می‌گذرد. داستان با بدهی‌های مردی به نام «آرتور شلبی» آغاز می‌شود که خودش را در آستانه‌ی از دست‌دادن زندگی‌اش یافته است. او و همسرش، «امیلی شلبی»، رفتار محبت‌آمیزی با بردگان خود دارند، اما پس از این اتفاق مجبور می‌شوند یکی از آن‌ها را بفروشند تا زندگی‌شان را حفظ کنند. برده‌های آقا و خانم شلبی، مردی به نام «عمو تام» و خانواده‌اش و «هری» پسر جوان الیزا (خدمتکار خانم شلبی) هستند.

آقای شلبی که می‌بایست یکی از این دو نفر را بفروشد، درنهایت تصمیم می‌گیرد هری را انتخاب کند. حال آنکه خانم شلبی به الیزا قول داده هیچگاه پسرش را از او جدا نکند. الیزا که پنهانی این مکالمه را می‌شنود، پس از آنکه به عمو تام و خانواده‌اش هشدار می‌دهد، همراه با هری از آنجا فرار می‌کند تا شاید در کانادا و در کنار همسرش در امان بمانند. درنهایت، قرعه به نام عمو تام رقم می‌خورد و او با اندوه خانواده‌اش را ترک می‌گوید تا به‌وسیله‌ی یک قایق در می‌سی‌سی‌پی، به بازار برده‌فروش‌ها منتقل شود. اما آشنایی عمو تام با دختر سفیدپوستی به نان ایوا، سرنوشت او را به سمت‌وسوی دیگری می‌کشد که بهتر است ادامه‌ی آن را از زبان هریت بیچر استو بخوانید.

کتاب کلبه عمو تام یکی از منحصربه‌فردترین و تکان‌دهنده‌ترین رمان‌های تاریخ است. اگرچه تاریخ انتشار کتاب کلبه عمو تام به سال 1852 میلادی باز می‌گردد، اما همچنان به‌عنوان یکی از پرفروش‌ترین رمان‌های تاریخی و داستانی جهان به‌شمار می‌رود. جالب است بدانید این کتاب بلافاصله پس از اولین انتشار خود، در حدود سیصدهزار نسخه فقط در آمریکا فروخته شد.

نشر افق، متن کوتاه‌شده‌ی کتاب کلبه عمو تام را با ترجمه‌ی محسن سلیمانی روانه‌ی بازار کتاب کرده است. این اثر ذیل دو مجموعه‌ی «کلکسیون کلاسیک» و «رمان‌های جاویدان جهان» منتشر شده‌اند.

اقتباس‌های فرهنگی از کتاب کلبه عمو تام

تاکنون از این رمان پرطرفدار اقتباس‌هایی زیادی در قالب نمایش تئاتر، فیلم سینمایی، نمایش تلویزیونی و ... صورت گرفته است. ازجمله مهم‌ترین اقتباس‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ساخت یک درام تلویزیونی در سال 1980؛
  • اجرای چندین نمایش تئاتر با الهام از این اثر؛
  • ساخت چند انیمیشن و پویانمایی توسط والت دیزنی و برادران وارنر؛
  • فیلمی به همین عنوان، به کارگردانی Géza von Radványi به سال 1965.

نکوداشت‌های کتاب کلبه عمو تام

  • یکی از بزرگترین آفریده‌های ذهن بشر. (لئو تولستوی، نویسنده‌ی روسی)
  • کلبه عمو تام یکی از قدرتمندترین و بزرگترین آثاری است که درباره‌ی دوران برده‌داری در آمریکا نوشته شده است. (آلفرد کازین، نویسنده‌ی آمریکایی)

کتاب کلبه عمو تام برای چه کسانی مناسب است؟

خواندن این شاهکار کلاسیک را به همه‌ی دوستداران رمان و داستان‌های خارجی پیشنهاد می‌کنیم. همچنین اگر دوست دارید درباره‌ی آمریکای قرن نوزدهم و دوران برده‌داری در این کشور اطلاعات زیادی به دست آورید، خواندن این خلاصه کتاب برای شما مناسب است.

با هریت بیچر استو بیشتر آشنا شویم

یکی از اعجوبه‌های ادبیات پایداری سیاهان و ازجمله طرفداران فعال در زمینه‌ی لغو برده‌داری آمریکا، هریت بیچر استو (Harriet Beecher Stowe)، نویسنده‌ی مشهور آمریکایی است. او که زاده‌ی 1811 و درگذشته‌ی 1896 است، در خانواده‌ای فقیر و مذهبی در ایالت کنتاکی ایالات متحده به دنیا آمد. او از سن سیزده‌سالگی در مدرسه‌ی خواهرش به تدریس مشغول بود و پس از آنکه در بیست‌ویک‌سالگی به همراه خوانواده‌اش به اوهایو مهاجرت کرد، همچنان به تدریس ادامه داد. او هیچگاه دست از یادگیری نکشید و به فراگیری زبان‌های فرانسوی، لاتین، ایتالیایی و همچنین هنر نقاشی مشغول شد.

از همان دوران، شیوه‌های خشن برده‌داری و وضعیت زیست سیاه‌پوستان، تأثیر بسیاری بر روحیه‌ی بیچر استو گذاشت و همین اتفاق او را به یکی از بزرگ‌ترین فعالان مدنی برای لغو برده‌داری تبدیل کرد. این نویسنده‌ی شهیر آمریکایی با نوشتن رمان کلبه‌ی عمو تام به شهرت جهانی رسید. کتاب او موجب شد جنگ‌های داخلی آمریکا در سال 1861 اتفاق بیفتد و درنهایت، قانون لغو برده‌داری در آمریکا تصویب شود.

در بخشی از کتاب کلبه‌ عمو تام می‌خوانیم

خدمتکارها با دیدن چهره‌ى روحانى و حلقه‌هاى موى او که بریده شده و کنارش ریخته بود و پدر ایوا که رویش را آن‌طرف کرده بود و مادرش که گریه مى‌کرد، به خود لرزیدند و آه کشیدند و سرهاى‌شان را تکان دادند و مثل این‌که در مراسم تدفین شرکت کرده باشند، سکوت کردند. ایوا بلند شد و گفت: «من شما را این‌جا جمع کردم که بگویم همه‌ى شما را دوست دارم. مى‌خواهم همیشه به یاد من باشید. من به زودى از پیش شما مى‌روم و چند هفته دیگر، مرا نمى‌بینید.»

صداى هق‌هق گریه و زارى از هر طرف بلند شد و صداى ضعیف ایوا بین آن‌ها گم شد. ایوا لحظه‌اى صبر کرد و بعد با لحنى که همه را وادار به سکوت مى‌کرد، گفت: «یادتان باشد که دنیاى قشنگ دیگرى هم هست که مسیح آن‌جاست. من به آن‌جا مى‌روم و شما هم مى‌توانید آن‌جا بروید. اما اگر مى‌خواهید آن‌جا بروید، نباید تنبل و بى‌خیال و بى‌فکر باشید. شما باید به مسیح ایمان داشته باشید و مسیح به شما کمک مى‌کند. شما باید انجیل بخوانید. آه خداى من، شما بیچاره‌ها نمى‌توانید بخوانید» و بعد صورتش را روى متکا گذاشت و گریه کرد.

بعد گفت: «مهم نیست. من براى‌تان دعا کرده‌ام و فکر مى‌کنم همه‌ى شما را در آسمان خواهم دید.»

تام و مامى و چند خدمتکار مسن‌تر آمین گفتند، اما جوان‌ترها سرهاى‌شان را روى زانوان‌شان گذاشته بودند و گریه مى‌کردند.

ایوا گفت: «مى‌دانم شما همه مرا دوست دارید و هیچ کدام از شما هیچ‌وقت با من بداخلاقى نکرده‌اید. حالا من مى‌خواهم موهایم را به شما بدهم که وقتى به آن نگاه مى‌کنید، یادتان بیفتد که من همه‌ى شما را دوست داشتم.»

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب کلبه عمو تام: متن کوتاه شده
نویسنده
مترجممحسن سلیمان پور
ناشر چاپینشر افق
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات680
زبانفارسی
شابک978-964-369-217-9
موضوع کتابکتاب‌های داستان و رمان خارجی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب کلبه عمو تام

سارینا دهدشتی
۱۴۰۱/۱۱/۱۹
سلام و درود
داستانی بسیار زیبا، پراز درد و رنج برده‌ها در آمریکای قرن 19ام است. در این داستان زیبا و خواندنی، از بین رفتن امید انسان‌ها در شرایط خفت و خواری، تبدیل روح انسانی به روح وحشی، با ظلم و ستم و تحقیر، پلید و بدجنس شدن در اثر شرایط، کاملا درست و آگاهانه بیان شده است. در بین تمام این فردی و
زشتی‌ها مثل عمو تام ایستاده که روحش سرشار از مهر محبت و همدلی و دلسوزی نسبت به تمامم اطرافیان و تمام انسان هاست. و دختر کوچولویی بنام ایوا که بسیار عاقل و سرشار از عشق و محبت به همنوعانش است. بنظرم اگر از جنبه‌ی نگاه بیش از حد دینی نویسنده بگذریم، این داستان از عالی‌ترین کتاب‌های نوشته شده در سراسر دنیاست.
زمانی برده داری علنی بوده، و زمانی غیر علنی هست، مثل استثمار ثروتمندان و رؤسا و کارخانه داران و... بر زیردستان بواسطه پول و قدرت. نه اینکه هر قدرتمند و رئیسی سلطه جو باشد، اما اغلب اوقات طبقه زیردست بخاطر گذران زندگی مجبور به پذیرش هر خواسته و ظلمی میشوند و همچنان این موضوع در جوامع انسانی به وفور مشاهده میشود.
اینکه سختی شدید انسان را از روح انسانی خودش دور میکند، بنظرم درست است و بهمین دلیل انسان درپی جامعه آرمانی است.
ممنون از کتابراه و عوامل کتاب
بسیار لذت بردم.
بهاره محمدی اسفه
۱۴۰۱/۱۱/۸
در زمان تحصیل و از طریق درس ادبیات با خانم بیچر استو و این رمان زیبا آشنا شدم و بعدها نسخه چاپی آن را خواندم.
رمان به درستی در ضمره برترین کتاب‌های ادبیات ضد برده داری قرار گرفته و در جای جای آن می‌توان ظلم بی حد اربابان را بر بردگان شاهد بود.
این داستان بسیار انسانی است به گونه‌ای که تصویر گر
زندگی برده‌ای به نام تم است که با وجود تحت ستم بودن ولی روحیه بشر دوستی خود را از دست نداده و به سایر بردگان کمک می‌کند و حتی تنبیه و شلاق را به جان می‌خرد.
شخصیت پردازی لگری هم به عنوان قطب مخالف عمو تم بسیار خوب انجام شده، به گونه‌ای که خبث طینت او را می‌توان به راحتی از میان واژگان دریافت.
نکته دیگر اینکه این رمان توسط بانویی سفید پوست نگاشته شده و این خود بیش از پیش ما را به جنبه‌های انسانی و ضد نژاد پرستی اثر رهنمون می‌سازد.
در آخر ضمن سپاس از کتابراه بابت این هدیه عالی پایان هفته به دوستداران این رمان کتاب ریشه‌ها اثر الکس هیلی را معرفی می‌کنم و امیدوارم به زودی شاهد این اثر ارزشمند در کتابراه باشیم.
Shila Heydari
۱۴۰۳/۲/۱۱
یاد دارم در ایام جوانی که سودای دیده شدن و شهرت به سرم بود، یک زمان در کلاس درس در درس تاریخ برخاستم از بزرگ منشی‌ها و انسانیت جدمان کوروش کبیر سخن راندم و با شور و شعف اضافه کردم در تاریخ چه کسی مثل ماست؟! چه کسی اربابانشان با آن‌ها به انسانی‌ترین حالت ممکن رفتار میکرد، در آن زمان که خشونت خاصه و اربابان پادشاهان بوده است، چه کسی در اوج برده داری، برده داری را برانداخته است، چه کسی قانون شهروندی را در زمانی که همه خود را صاحب مردم سرزمین خویش می‌دانست پایه گذاری کرده است و... حرف‌های بس با ارور باد به غبغب انداخته گفتم که الان بعد مدتها باز که به آن روز‌ها فکر میکنم، احسنتی به خویش هدیه میدهم و می‌گوییم اهورامزدا یار و یاورت مهربانو! امروز بعد پایان این رمان باز به آن سالها اندیشیدم، که در آن خفقان زمان چه زیبا درخشیدیم و الان آنهم در چند قرن اخیرمان اینان چگونه زیسته‌اند.. بخوانیدش! این کتاب را بخوانید! بیندیشید! و بیشتر بی اندیشید راجب ایرانیان! بیشتر ببالین و بیشتر تلاش کنید برای آرمان‌های گذشته یمان....
رضا میری
۱۴۰۳/۱/۱۲
با سلام و درود خدمت عزیزان. کتاب مذکور حاوی داستان زندگی برده‌ها در دوران مرسوم برده داری در کشور آمریکا می‌باشد که وقایع بسیار هیجان انگیزی را بیان می‌کند و می‌توان در آن انواع شخصیت‌ها و ذات وجودی افراد را در آن مشاهده کرد، بعضی‌ها بسیار مهربان، با وجدان و انسانی رفتار می‌کنند و برخی دیگر هم بوئی از انسانیت و رحم و شفقت نبرده‌اند. هنگام مطالعه کتاب، خواننده به خوبی خود را در فضا و زمان وقوع آن قرار می‌دهد و از نکات قابل توجه آن می‌توان به این موضوع اشاره کرد که هم برده داران خود را برای به تملک درآوردن برده‌ها محق می‌دانستند و هم اغلب برده‌ها هویت خود را به عنوان یک انسان از دست داده بودند و خود را ما یملک اربابان خود تصور می‌کردند، یعنی به عبارت دیگر دچار بدبختی آموخته شده بودند، چیزی که در جوامع فعلی، البته به شیوه‌های جدید شاهد آن هستیم. در کل از خواندن این کتاب بسیار لذت بردم و مطالعه آن را به سایر عزیزان کتابخوان نیز توصیه می‌کنم.
Nilou O
۱۴۰۲/۱/۵
اگه علاقه مند به داستان اای قدیمی هستید، این کتاب به شدت پیشنهاد می‌شه. این درواقع یک جورهایی زندگی نژاد پرستانه‌ای که قبلا وجود داشته و به خاطر انقلاب‌های زیادی رخ داده رو به تصویر می‌کشد. نویسنده خیلی با جزئیات شخصیت‌های داستان رو شرح داده به گونه که تصور کردن انها بسیار راحت به نظر می‌رسد و حتی به نظر من در کنار فیلم‌های بسیاری که در این زمینه ساخته شده این کتاب هم می‌تونه به عنوان یک فیلمنامه خوب محسوب بشد. در طول داستان با تبعیض و فاصله طبقاتی، رفتار بی رحمانه و حرکت‌های ناپسند انسان ندوستانه روبه رو هستیم. در واقع داستان درباره مردی به نام عمو تام هست که به عنوان برده و خدمتکار در یک خانه مشغول خدمت است که به خاطر پر کار بودن و مسئولیت پذیری دیگر اربابان سعی در گرفتن او برای خود را دارند. در کل در طول داستان مثل همه داستان‌های نژاد پرستانه دیگر با غرور و جهالت بی اندازه به اصطلاح اربابان و رفتار مظلومانه و انسان دوستانه و تلاش برای آینده توسط برخی از سیاه پوستان که گرفتار جهالت جهان شده‌اند روبه رو هستیم که به دنبال آزادی خود و خانواده برای داشتن فروایی آزاد تر و روشن تر هستیم. که در نهایت با توجه به انقلاب‌هایی که رخ می‌دهد به پیروزی‌هایی دست می‌یابند. گر چه جهان امروزه پیشرفت کرده ولی هنوز هم این رفتار‌های نژاد پرستانه دو طرفه در بخش هاییی از جهان دیده می‌شد. امید است که با دستیابی انسان به پیشرفت‌های بزرگ علمی این رفتا عقده‌ای و خود برتر بینی را کنار بگذارد تا جهان به دنیای بهتری تبدیل یا حداقل یک شهاب سنگی چیزی به زمین برخورد کند و تمام انسان‌ها را نابو کند .
فاطمه رحیمی
۱۴۰۱/۱۱/۲۱
این کتاب بخوبی مبین آن است خود برتر بینی هاست که در شدیدترین نوعش به نظام برده داری ختم می‌شود نظامی که پول دارد زور دارد قانون را او می‌نویسد اخلاق را او تعیین می‌کند وحتی انجیل را به نفع خود تفسیر می‌کندچه اینکه در همین نظام آدم‌های با اخلاق که خود برتر بینی ندارند با عرف برده داری حاکم در تضاد و هستند در این کتاب دونوع برخورد با این سیستم معرفی می‌شود پذیرش سرنوشت محتوم برای کسانی که روحشان را نیز تسلیم کرده‌اند یا مقاومت، مقاومت یاخشم است نا فرمانی وقتی کارد به استخوان رسیده و منجر به کشته شدن می‌شود یا فرار هوشمندانه است ولی بهر حال جواب میدهد و کم کم باعث از بین رفتن و یا کمرنگ شدن سیستم ظالمانه می‌شود مثل تام مثل جورج مثل کاسی قطعا مقاومت هوشمندانه موثر تراست چون آسیبش کمتر است. ولی این اشتباه است که فکر کنیم نظام برده داری از بین رفته بلکه به شکل نوین گسترش پیدا کرده وقتی کشوری اجازه دارد بگوید یا با مایی یا علیه ما واگر علیه مایی ما تورا مجازات می‌کنیم حتی اگر غول صنعت و منابع جهان باشی چون قانون دست ماست قدرت دست ماست ولی این سیستم نیز با مقاومت‌های هوشمندانه رو به افول است دقیقا به همین دلیل است که دارد بار دیگر چهره عوض می‌کند ابر شرکتها ابر سازمان‌ها ابر رسانه‌ها که روح بشر را در تسخیر خود دارند شکل جدید برده داری هستند ومقاومتی هوشمندانه همچون کاسی می‌طلبند
مونا فتحی نژاد
۱۴۰۱/۱۱/۱۹
سپاس از کتابراه نازنین که با رایگان کردن این کتاب، فرصت خوانش یک اثر معروف و زیبا رو بهمون داد.
خیلی خوب بود و به دلم نشست. شاید اگه هر موقعی به جز الآن (سال ۱۴۰۱ شمسی در کشورم ایران) این رمان رو میخوندم، انقدر باهاش همذات‌پنداری نمیکردم و انقدر عمیق حسش نمی‌کردم.
با خوندنِ این رمان زیبا (و پر
البته از اندوه) معنی چند تا چیز رو بخوبی میشه فهمید:
۱. معنی دعاهای انجیل (البته نسخه‌ی حقیقی و تحریف نشده‌اش) (که باعث امیدواری و زنده نگهداشتنِ تام در شرایط وحشتناک شد)
۲. ذات مقدس و مهربان حضرت عیسی مسیح که منشاء دوستی، مهربانی، بخشش و آشتی بود (نمونه‌ی بارزش شخصیت‌های تام و -اونجلین-ایوا)
۳. معنی جمله‌: "هیچ دینی بالاتر از انسانیت نیست" (که سینت کلئر-آگوستین- بخوبی این نقش رو ایفا کرد) با وجود اینکه هیچ دینی نداشت، اما افکار، عقاید و رفتارش دست کمی از مسیح نداشت و در دوران زندگیش همه‌ رو شیفته‌ی خودش کرده بود!
۴. معنی جمله: "عالم بی عمل" (که دوشیزه اوفلیا به خوبی شرحش داده بود)
۵. استفاده ابزاری از دین و تجارت بوسیله دین "بدعت و تحریف دین" (اونجاهایی که ماری هر جا به نفع خودشه یاد دین مسیحیت و کلام انجیل میفته و جالب اینجاست کدوم انجیل هست که مردم رو به ۲ نژاد برتر و پست تقسیم میکنه که در اون، نژاد پست موظفن از نژاد برتر (پسندیده) اطاعت کنن و اگر نکنن مسیحی نیستن) آدمو یاد بهشت اجباری میندازه و تغییر مغزهای پوسیده!
این رمان زیبا رو از دست ندید که تاریخی رو روایت میکنه که دورگه‌ها (حتی زیباهاشون) در حسرت یک زندگی معمولی بودن.
۶. معنی جمله: "تاریخ تکرار می‌شود، اما بار دوم غم‌بار تر"
Ali Mohammdi
۱۴۰۱/۱۱/۱۰
در کنتاکی، مالک ثروتمند رئوفی مجبور می‌شود، ‌ در پی مشکلات شدید مالی، بهترین و وفادارترین برده‌اش به نام تم و یک کودک به نام هنری را بفروشد. مادر پسربچه، دورگه‌ای به نام الیزا، همراه پسرش فرار می‌کند: او، که تحت تعقیب است، معجزه‌آسا موفق می‌شود در برابر نگاه بهت‌زده تعقیب‌کنندگانش از رودخانه که از اوهایو، پوشیده یخ است، بگذرد. سپس شرکتی متعلق به «انجمن دوستان» به او پناه می‌دهد و شوهرش جرج نیز، که از دست اربابی ظالم فرار کرده است، در آن جا به او می‌پیوندد.
آن‌ها به اتفاق به کانادا می‌روند و زندگی نویی را آغاز می‌کنند، یک زندگی آزاد. اما سرنوشت عمو تم غم‌انگیزتر است: تم، اگرچه از آنچه در انتظار اوست آگاه است، به دنبال آن تاجر برده می‌رود و با قلبی شکسته خانواده‌اش را ترک می‌گوید. برخورد تم با ایوانچلین سنت کلار، دختربچه‌ای مهربان که پدرش را وادار می‌کند تا تم را بخرد، مرحله‌ای آکنده از آرامش و حس پرشور مذهبی در زندگی این برده می‌آفریند. اما ایوانجلین می‌میرد، و کمی بعد پدرش نیز در جریان یک زد و خورد زخمی مهلک برمی‌دارد. برده‌ها را می‌فروشد و تم بیچاره به دست سیمون لگری خشن می‌افتد که او را به کشتزار پنبه خود می‌برد تا از او یک مراقب بسازد. تم از بدرفتاری با برادرانش سرباز می‌زند، و به نیروی ایمانش، جرئت می‌کند با اربابش به مقابله برخیزد. ارباب خشمگین می‌شود و او را تا سرحد مرگ می‌زند. هنگامی که پسر ارباب سابق تم موفق می‌شود پس از جستجوهای فراوان، وی را بیابد تا نجاتش دهد و او را به میان خویشانش بازگرداند.
موضوع برده داری دست مایه بسیاری بوده هم توی ادبیات و هم توی سینما که این اثر هم یکی از شاخص‌ترین اونا ست.
محدثه کرمی
۱۴۰۱/۱۱/۸
کتاب خیلی غم انگیزی بود درتمام مدت خوندن کتاب بغض داشتم گریم میگرفت عموتام سیاه پوست مهربان شریف مومنی که ظلم‌ها سختی وحشتناکی تحمل کرد و درنهایت دورازخانواده عزیزانش مرد ۰ خیلی احمقانه هاس که فقط به خاطر رنگ پوست همچین جنایت‌های اتفاق افتاده میفته نه تنها رنگ پوست هرچیز مادی ودنیوی مثل ملیت قوم و مذهب نژاد دین جنسیت لهجه زبان رنگ پوست سطح سواد ثروت جایگاه شغلی ۰۰۰۰اینا هیچ کدومشون معیار دلیل برای تبعیض قائل شدن و طبقه بندی یا برتری ۰۰۰کسی بر دیگری نیست همه انسان هستن و فقط بر اساس انسانیت وشعور وجدان افراد که میشه گفت کی خوب و کی بد کی باید مجازات شه وکی نه اونم مجازات عادلانه وجالب که تمامی این ظلم هارو درتمامی ادیان مختلف به اسم خدا دین انجام میشه و افرادی که ادعا میکنن به خاطر ثروت سواد ملیت ۰۰۰خیلی باشعورن برتری دارن ولی در اصل ازحیوان هم پست نرن
Hamid Azizabadi
۱۴۰۱/۱۱/۱۰
با سلام
اول از همه بابت انتشار رایگان کتاب در کتابراه تشکر میکنم.
تو این گرونی‌ها و بدبختی هامون. همین رایگان کردن کتاب مفید میتونه اخر عاقبت خیلی از ادمها را بخیر کنه چه اونایی که بانی انتشار و چه اونایی که استفاده میکنن ازش
داستان قشنگی بود. برده داری متاسفانه نمایش کثیفترین چهره انسانتیت رو
نشون میده.
تصورشم سخته برای منی که الان تو سال 1401 که حتی گاهی میبینم انسانی حیوانی رو اذیت میکنه و قلبم درد میگیره
چجوری قدیم برده داری وجود داشته و کسی هم دنبال درمانش نبوده
ولی خوب این یک حقیقت اشکاریه که هر انسانی خوی خوبی و پلیدی درون خودش داره. و این خوبی و پلیدی درون ما فقط توسط خود ما و اطرافیانمان میتونه تعذیه بشه. که بهش خوبی بدیم یا بدی
MoonRiver
۱۴۰۱/۱۲/۳
آبراهام لینکلن گفته: «کسی که احساسات عمومی را شکل می‌دهد از کسی که قوانین را وضع می‌کند، برتر است.» اولین بار که خلاصه داستان ش رو تو کتاب ادبیات دوم دبیرستان خوندم، صمیمیت، سادگی و مهربونی عمو تم من رو جذب خودش کرد، میگن وقتی آدم تحت تاثیر فشار زیاد قرار میگیرن یا واسه شون عقده میشه و اون رو سر یا بقیه خالی میکنن مشابه حکایت ادب از که آموختی، تصمیم میگیرن که رفتار درست رو از خودشون بروز بدن، حقیقتا که خیلی سخته، مخصوصا تو جامعه‌ای مثل ایران که هرکی کافیه یه سمتی، پولی، قدرتی گیرش بیاد، اغلب بجای تواضع، تعصب و غرور از خودش نشون میده. حقا که تو این کتاب درس برای یاد گرفتن زیاده...
hamid jafari
۱۴۰۲/۴/۱۹
نصف داستان رو خوندم.
تا اینجا آنچه فهمیدم روایت نویسنده از دوران برده داری آمریکا هست که الان در اوج تکنولوژی به سر میبره.
نویسنده خیلی زیبا و ساده توضیح میده که کار کشیدن از انسانهای دیگه که رنگ پوستشون فرق میکرده نه تنها یک چیزه قانونی بوده بلکه پولدارها کاری میکردن دین هم اینکارو جایز بدونه
و حتی کاری کنن که ذهن افراد به ثواب داشتن این کار ترغیب بشه.
فروختن کودک یک مادر خیلی راحت بوده و نویسنده چنان روان توصیفش میکنه که درد مادر رو میشه حس کرد.
و چه زیبا نشون میده که برده بودن میتونه توی ذهن آدما باشه و برای برده نبودن
باید فکر آدما باز باشه و این بجز آگاهی میسر نمیشه.
میترا اعظمی
۱۴۰۲/۱/۲
سلام به همه‌ی دوستان سال نو مبارک، کتاب خوبی بود، موضوع کتاب در مورد برده داری بود، در این کتاب نشان میداد که ایمان و اعتقاد به خداوند تاثیر زیادی روی رفتار و اعمال انسانها دارد برده‌هایی که ایمان داشتند و حضرت مسیح رو دوست داشتند در برابر سختیها و مشکلات مقاومت بیشتری داشتند ولی برده‌هایی که ایمان نداشتند میگفتند که خداوند ما را فراموش کرده، اربابانی که ایمان داشتند رفتارهای خوب و انسانی با برده هایشان داشتند و آن‌ها را اذیت نمیکردند، ولی اربابان بی دین رفتارهای ناشایست و خیلی بدی با برده‌های خود داشتند و به دید یک انسان با آن‌ها رفتار نمیکردند
حامد جامه بزرگی
۱۴۰۲/۱۱/۱۱
کلبه عمو تام، فکر کنم فیلم این رو به روایت دیگری دیدم یا شاید شبیه ان بوده،این کتاب بر میگرده به عصر برده داری در ایالت متحده آمریکا، داستان های جذابی رو معرف حضور ما است،خواندنش خالی از لطف نیست چون آمریکایی که امروز از آن صحبت میشود یا می بینم اصلا قابل قیاس نیست و انگار دو بعد از دنیا جور‌ است، واجور وقتی ظلمی که مردم سیاه پوست در آمریکا شد و باعث اعتراض این مردم شد مباحثی دارد که هنوز هم در عصر امروز در مورد آن بحث و گفتگو میشود و حتی برنامه های زیادی در این باره میشود،به شخصه این کتاب و داستانهاش رو جالب دیدم
𝐇𝐨𝐬𝐧𝐚
۱۴۰۲/۲/۲۴
اولین کتابی بود که تو کتابراه خوندم و عالی بود و خیلی خوب وضعیت رنگین پوستان قدیم رو نمایش داده بود حس و حال جالبی خواننده از خوندنش میگیره با فرارشون ترس برت میداره و با زجر تام توهم زجر میکشی با اون فرشته کوچولو زندگی میکنی و تمام حالاتشو درک میکنی این کتاب تو رو محو زندگی تام میکنه ترجمه عالی و بدون عیب و ایرادی داشت ولی اول داستان جوری شروع شد که انگار شخصیت اصلی ارباب مزرعه اس و درمورد تام فقط حرف بود و وقتی نویسنده زندگی تام و نشون خواننده‌ها داد خواننده‌ها سعی میکردند بفهمند اون واقعا همونجوریه؟ یا از این کار قصد هدفی داره...
مشاهده همه نظرات 223

راهنمای مطالعه کتاب کلبه عمو تام

برای دریافت کتاب کلبه عمو تام و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.