معرفی و دانلود کتاب کوروش کبیر

عکس جلد کتاب کوروش کبیر
قیمت:
۱۴,۵۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب کوروش کبیر و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب کوروش کبیر و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب کوروش کبیر

در دالان‌های پیچ‌در‌پیچ تاریخ فلات ایران، بی‌شک از هیچ شخصیتی به‌اندازه‌ی کوروش سخن نرفته است. کتاب کوروش کبیر از ساموئل ویلارد کرامپتون یک کتاب نسبتاً مختصر و آموزنده درباره‌ی این شخصیت کاریزماتیک و قدرتمند ایران باستان است.

درباره‌ی کتاب کوروش کبیر

بی‌راه نیست اگر کوروش را یکی از معدود شخصیت‌هایی بنامیم که افسانه‌ها و حقایق درباره‌ی شخصیت او آنچنان درهم پیچیده‌اند که قابل تفکیک نیستند. کوروش پادشاه محبوب ایرانیان است و در حافظه‌ی تاریخی آنان بر قله‌ی افتخار ایستاده. مورخان و محققان داخلی و خارجی بسیار از او نوشته‌اند و هرکس تلاش کرده است تا با استناد به شواهد تاریخی و آثار باقی‌مانده از تمدن هخامنشی به این شخصیت نزدیک شود. بسیاری از آنانی که از تاریخ باستانی ایران و علی‌الخصوص این شخصیت نوشته‌اند، مدعی نگاهی نو و زاویه‌دیدی جدید بوده‌اند؛ گروهی نیز بی‌آنکه به‌دنبال پاسخ دادن به پرسشی خاص باشند، کتابی مروری تدوین می‌کنند تا اطلاعات به‌دست‌آمده از یک جریان علمی-تاریخی را سامانی دوباره ببخشند تا مگر مخاطبان بیشتری به تاریخ بشر علاقه‌مند شوند. نکته‌ی مهم کتاب‌های مروری در جامعیت آن‌ها و تلاش مضاعفشان برای امانت‌داری مطالب از منابع درجه یک است.

بسیاری از محققان حوزه‌ی تاریخ باستان و تاریخ‌نویسان، به سبب شیفتگی‌ یا نفرتی که نسبت به تمدن‌های اولیه دارند، در شرح و ثبت وقایع دچار جانبداری‌اند. قدرت و کاریزمای شخصیت کوروش بسیاری را تحت تأثیر قرار داده است و بسیاری به دلایل تاریخی سعی در تخریب شخصیت‌های افسانه‌ای داشته‌اند. از میان نوشته‌ها، منابع متصل به تمدن یونانی و رومی کوروش را در قامت ضدقهرمانی مهیب کرده‌اند و بیشتر نوشته‌های خود را به شرح جنگ‌های او اختصاص داده‌اند. انجیل کوروش را به سبب الطافش نسبت به قوم یهود، ناجی آن‌ها دانسته و آزاداندیشی او را در رابطه با ادیان ستوده است. از میان متون معاصر، کتاب شاهنشاهی هخامنشی از ماریو بروسیوس به‌عنوان متنی علمی و درعین حال به‌دور از جانبداری و نگاه سوءگیرانه شناخته می‌شود. در بازخوانی کتاب‌های تاریخی، نگاه مولف نقش محوری ایفا می‌کند؛ نکته‌ای که در رابطه با کتاب کرامپتون نیز باید در نظر داشت.

نویسنده‌ی کتاب کوروش کبیر، ساموئل ویلارد کرامپتون، استاد تاریخ است و به نوشتن کتاب‌های بیوگرافی از شخصیت‌های اثرگذار تاریخ، مانند اسکندر مقدونی و نلسون ماندلا شهرت دارد. کتاب‌های او در دسته‌بندی کتاب‌های تخصصی تاریخ قرار نمی‌گیرند و برای مخاطب عام تاریخ و عموم علاقه‌مندان مفیدند. کتاب کوروش کتابی خوش‌خوان است و لحن قصه‌گوی آن خواندنش برای مخاطب آسان‌تر هم خواهد کرد اما چنانچه مخاطبی به جزییات تاریخی سرگذشت این شخصیت و زمانه‌ی او آگاهی داشته باشد، ممکن است با بخشی از نظرات کرامپتون موافق نباشد.

کتاب کوروش کبیر با ترجمه‌ی آناهیتا هنرآسا در نه فصل به همت نشر نبض دانش منتشر شده است.

کتاب کوروش کبیر برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب برای همه‌ی مخاطبانی است که به تاریخ ایران قبل از اسلام علاقه دارند و درصددند که اطلاعات عمومی خود را از طریق خواندنی کتابی آسان و قصه‌گو ارتقا ببخشند.

در بخشی از کتاب کوروش کبیر می‌خوانیم

شکی نیست که رفتار کورش با فاتحان پیش از او متفاوت بوده و آنچه در کتیبه‌اش از آن با افتخار سخن گفته، دوری از کشتار و خونریزی و ورودِ بدون نبرد به بابل است. بنابراین، رفتار کورش با مردم شکست‌خورده را می‌توان به نوعی یک دستاورد مهم تاریخی به شمار آورد.

کورش تنها کسی است که در کتاب عهد عتیق از او با عنوان «مسیح» یا نجات‌دهنده نام برده شده. همچنین مولانا ابوالکلام آزاد (1958-1888)، سیاست‌مدار و فیلسوف هندی، این نظر را ارائه داد که بر اساس آن، فرمانروای دادگری که در قرآن از او با عنوان ذوالقرنین (به معنی دارنده‌ی دو شاخ) یاد شده است، درواقع همان کورش است و نه اسکندر مقدونی. حکومتی که کوروش بزرگ به‌وجود آورد، بر پایه‌ی احترام به فرهنگ مردمان دیگر بنا شد. فرمانروایان هخامنشی پس از کوروش، با داشتن کشوری با نژادها، زبان‌ها و فرهنگ‌های گوناگون به خود می‌بالیدند و در کتیبه‌هایشان با افتخار از آن یاد میکردند . متأسفانه در دوران معاصر پیام استوانه‌ی کوروش، گاه مورد تحریف نیز قرار گرفته است و برخی درصدد کمرنگ کردن شخصیت کوروش و دستاوردهایش برآمده‌اند.

فهرست مطالب کتاب

فصل یکم: یک آمریکایی در ایران
فصل دوم: قدرت خیر و قدرت شر
فصل سوم: دنیایی که کوروش ساخت
فصل چهارم: از شاهزاده به پادشاه
فصل پنجم: به‌سوی غرب
فصل ششم: بر فراز سقوط
فصل هفتم: مرکز دنیا
فصل هشتم: شاه شاهان
فصل نهم: پیروان
استوانه یا همان منشور کوروش کبیر

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب کوروش کبیر
نویسنده
مترجمآناهیتا هنرآسا
ناشر چاپیانتشارات نبض دانش
سال انتشار۱۳۹۸
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات176
زبانفارسی
شابک978-600-8871-36-1
موضوع کتابکتاب‌های تاریخ ایران
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب کوروش کبیر

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب کوروش کبیر

برای دریافت کتاب کوروش کبیر و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.