معرفی و دانلود کتاب گایاتری چاکراورتی اسپیواک

عکس جلد کتاب گایاتری چاکراورتی اسپیواک
قیمت:
۹۲,۷۵۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب گایاتری چاکراورتی اسپیواک و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب گایاتری چاکراورتی اسپیواک و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب گایاتری چاکراورتی اسپیواک

کتاب گایاتری چاکراورتی اسپیواک نوشته‌ی استفان مورتون به بررسی نظریات و آرای یکی از متفکران مهم هندوستان می‌پردازد و از بهترین کتاب‌های تحلیلی درباره‌ی عقاید اسپیواک به شمار می‌آید. نویسنده تلاش کرده با بیانی روان و قابلِ‌فهم، اندیشه‌های این نظریه‌پرداز هندی را بیان و مفاهیم مهم در این اندیشه‌ها را برای مخاطب تحلیل کند.

درباره‌ی کتاب گایاتری چاکراورتی اسپیواک

کتاب پیش‌رو به شرح و نقد آثار گایاتری چاکراورتی اسپیواک، نظریه‌پرداز ادبی و فیلسوف هندی می‌پردازد. گایاتری چاکراورتی اسپیواک در دانشگاه کلمبیا تدریس می‌کند و همچنین بنیانگذار ادبیات تطبیقی و جامعه این دانشگاه به حساب می‌آید. او به‌عنوان یکی از مهم‌ترین متفکران معاصر شناخته می‌شود که آثارش اغلب حول موضوعاتی همچون حقوق بشر، جنگ علیه تروریسم و جهانی‌سازی است.

استفان مورتون (Stephen Morton) در کتاب گایاتری چاکراورتی اسپیواک (Gayatri Chakravorty Spivak) به بررسی این موضوع مهم می‌پردازد که چگونه گایاتری اسپیواک با استفاده از نظریه‌های غربی همچون فمینیسم و مارکسیسم برای بهبود اوضاع زنان جهان سوم تلاش می‌کند. در واقع، اسپیواک بر این عقیده است که این تئوری‌های غربی، با وضعیت جهان سوم بسیار فاصله دارد و نمی‌تواند برای زنان این جوامع پاسخگو باشد؛ بنابراین باید بر اساس فضای خاص همان جوامع تعریف شوند.

نویسنده در این کتاب به مقالات مهم گایاتری اسپیواک نیز پرداخته و تلاش کرده با ارائه تحلیل درست، به درک خوانندگان از این مطالب کمک کند. همچنین به تأثیرگذاری اسپیواک بر سایر متفکران و به طور کلی بر تفکر جهان پست مدرن نیز اشاره داشته است. مقاله‌ی «آیا فرودست می‌تواند سخن بگوید؟» مشهورترین نوشته‌ی اسپیواک است که استفان مورتون در این کتاب به بررسی آن نیز پرداخته. این مقاله نخستین بار در سال 1985 منتشر شد و ادعای جنجالی اسپیواک مبنی بر اینکه فضایی برای سخن گفتن زن فرودست وجود ندارد، مورد توجه بسیار قرار گرفت.

از دیگر بخش‌های مهم کتاب، فصلی تحت عنوان «پس از اسپیواک» است که به تاثیرات آثار او در حوزه‌ی مطالعات انتقادی و حوزه‌ی نظریه‌ی پسااستعماری می‌پردازد. اینکه در طول بیست سال گذشته، تفکر اسپیواک تاثیر گسترده‌ای بر مباحث مربوط به فمینیسم، آینده‌ی مارکسیسم پس از فروپاشی کمونیسم شوروی و سرمایه‌داری جهانی گذاشته است. اسپیواک تفکر مخاطب درباره‌ی ادبیات و فرهنگ را به چالش می‌کشد.

مطالعه‌ی آثار اسپیواک از این جهت حائز اهمیت است که می‌توان او را از معدود روشنفکران معاصر دانست که با نظریه‌ی انتقادی و فرهنگی معاصر سر و کار دارد و از دیدگاهی متفکرانه در این باره برخوردار است. استفان مورتون تلاش کرده راهنمایی جامع و کامل برای افرادی که برای نخستین بار به سراغ این اندیشمند و آشنایی با آثار او می‌روند، فراهم کند. او به تجزیه و تحلیل موضوعاتی همچون روش‌شناسی و سبک، زنان جهان سوم، مفهوم فرودست، نظریه پسااستعماری و نقد فمینیسم غربی در آثار گایاتری اسپیواک پرداخته است.

ترجمه‌ی کتاب گایاتری چاکراورتی اسپیواک را نجمه قابلی به عهده داشته و انتشارات بیدگل در سال 1392 آن را به چاپ رسانده است.

با استفان مورتون بیشتر آشنا شویم

استفان مورتون متولد 1972 و استاد مطالعات انگلیسی در دانشگاه ساوت‌همپتون است. حوزه‌ی تخصصی او ادبیات انگلیسی‌زبان پسااستعماری در جهان و نظریه‌های پسااستعماری است و کتاب‌ها و مقالات متعددی در این باره به رشته‌ی تحریر درآورده. کتاب «جانوران باغچه‌ی ما» دیگر اثر استفان مورتون است که به فارسی ترجمه شده و در اختیار خوانندگان قرار گرفته.

کتاب گایاتری چاکراورتی اسپیواک برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب در دسته‌بندی فلسفه‌ی مدرن قرار می‌گیرد و از این رو می‌توان آن را پیشنهادی مناسب برای طرفداران فلسفه در نظر گرفت. مطالعه‌ی این کتاب برای دانشجویان ادبیات یا مطالعات فرهنگی نیز ضروری است. همچنین مطالعه‌ی آن برای افرادی که به بررسی و تحلیل آثار اندیشمندان و متفکران معاصر علاقه‌مند هستند، جذاب است.

در بخشی از کتاب گایاتری چاکراورتی اسپیواک می خوانیم

گایاترى چاکراورتى اسپیواک را بیشتر به سببِ کاربرد آشکارا سیاسى نظریّه‌هاى انتقادى و فرهنگى معاصر براى به چالش کشیدن مرده ریگِ استعمار در روش‌هاى خوانش و اندیشیدن درباره‌ى ادبیات و فرهنگ مى‌شناسند. به علاوه، دامنه‌ى نظریّه‌پردازى اسپیواک زمینه‌هاى گوناگونى را در برمى‌گیرد؛ از مارکسیسم و فمینیسم گرفته تا واسازى و نظریّه‌ى پسااستعمارى. هم‌چنین نظریّه‌ى او درباره‌ى جهانى‌سازى نیز از نظریّه‌هاى پیشرو در این حوزه به شمار مى‌رود.

اسپیواک هم مانند دیگر روشنفکران مطرح معاصر چون ادوارد سعید و هُمى بابا مناسبات سنّتى نقد ادبى و فلسفه‌ى آکادمیک را با تمرکز بر متون فرهنگى مردمانى که اغلب توسط فرهنگ مسلّط غرب به حاشیه رانده مى‌شوند، به چالش کشیده است./تازه مهاجران، طبقه‌ى کارگر، زنان، و بردگان پسااستعمارى از جمله‌ى این افراد هستند.

اسپیواک، هم‌چنین با بازنمایى و حمایت از صداها و نوشته‌هاى چنین اقلیّت‌هایى برخى باورهاى مسلّط دوران معاصر را به چالش کشیده است. براى مثال، یکى از این باورها این است که جهان غرب از بقیه‌ى دنیا متمدّن‌تر، مردم‌سالارتر و پیشرفته‌تر است و یا اینکه دوران پسااستعمارى کنونى از برهه‌ى تاریخى قبلى استعمار اروپایى در قرن نوزدهم میلادى مدرن‌تر و پیشرفته‌تر است.

در حقیقت، از دیدگاه اسپیواک، تأثیرات استعمار اروپا ناگهان و به راحتى با استقلال یافتن مستعمره‌هایى پیشین در نیمه‌ى دوم قرن بیستم ناپدید نگشته است، بلکه ساختارهاى اجتماعى، سیاسى و اقتصادى شکل گرفته در دوران سلطه‌ى استعمار زندگى و موجودیّت ملّت‌هاى پسااستعمارى را آلوده است. این کشورها شامل طیف وسیعى مى‌شوند؛ از ایرلند گرفته تا الجزایر، از هندوستان گرفته تا پاکستان و از جامائیکا تا مکزیک.

فهرست مطالب کتاب

چرا اسپیواک؟
فصل اول - نظریّه، سیاست و مسئله‌ى سبک
فصل دوم - به کارگرفتن واسازى
فصل سوم - آموختن از فرودستان
فصل چهارم - زنانِ «جهان سوم» و اندیشه‌ى فمینیسمِ غربى
فصل پنجم - ماتریالیسم و ارزش
فصل ششم - استعمارگرى، پسا استعمارگرى و متن ادبى
پس از اسپیواک
منابعى براى مطالعه‌ى بیشتر
منابع و مآخذ
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب گایاتری چاکراورتی اسپیواک
نویسنده
مترجمنجمه قابلی
ناشر چاپینشر بیدگل
سال انتشار۱۳۹۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات261
زبانفارسی
شابک978-600-5193-53-4
موضوع کتابکتاب‌های فلسفه و منطق
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب گایاتری چاکراورتی اسپیواک

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب گایاتری چاکراورتی اسپیواک

برای دریافت کتاب گایاتری چاکراورتی اسپیواک و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.