نقد، بررسی و نظرات کتاب صدور انقلاب اسلامی: زمینه‌ها و پیامدهای بین‌المللی آن - بهرام نوازنی

مرتب‌سازی: پیش‌فرض
William Murdoch
۱۳۹۸/۴/۱۴
باعرض سلام و خسته نباشید استاد گرامی. بعد از خوندن کتاب شما درباره به مواردی بر خوردم که باید به شما عذض کنیم. مورد اول:پاشنه اشیل این کتاب ساختار خود کتاب هست منظورم از پاشنه این هست که کتبی می‌باشه که نیاز به ابدیت شدن در هر لحظه را می‌طلبه برای مثال فصل چهارم. طوری نوشته شده که اسم ریس و ورسایی هست هر لحظه باید عوض شه کتاب شما هم باید ابدیت شه. در مورد 2:کتب شما بنظر من. اگه روند تاریخی در نظر بگیریم. بهتر است بخش رهبری هست از اون قمست که رهبر جدید به نام امام خامینه به عنوان رهبر جدید انتخاب میشه و روند‌های تاریخی بنظرم جدا کنید و داخل یک یه فصل جداگانه و جدا باشد. مورد 3:کتاب شما بنظرم. یه فصل دیگه نیازمند هست برای غنایی کتاب. فصل اخری اظافه کنید با عنوان ارزیابی و نقد سیاست خارجه جمهوری اسلامی. در هر مقطع را در کتاب ذکر کنید. مورد 4:بنظرم این کتاب برخلاف کتاب دیپلماسی و اداب کنسولی که مناسب اموزش دادن و سر کلاسی می‌باشه این کتاب سیاست خارجه جمهوری اسلامی بنظرم من یک کتاب تحقیقی بیشتر شبیه هست و اصلا مناسب امتحان دادن نمی‌باشه چون داخل کتاب امار‌های زیادی وجود داره که برای تحقیق نیاز می‌شود. مورد 4: (در. واقع در وایرایش پنجم خرداد سال 97): دارایی اشتباه تاییبی هست. برای مثال___> الف:صفحه 110 قسمت شورایی هماهنگی تبلیغات اسلامی خط 12. (کلمه نرغیب تایپ شده در صورتی که ترغیب) ب:صفحه 185خط دوم (سیاست کژدار و مریز نوشته شده اصلاح:کژدار و مریض) ج:صفحه 186: کلمه اساسنامه خط دوم: حرف الف. فاصله افتاده) د:صفحه 183در یک بیانیه سخرانی کریم. سنجایی اخر صفحه. خط دوم سخرانیش. (کلمه بی‌عدالتی درست اما بیعدالتی) نوشته شده اصلاح کنی. حمید رضا بوترابی ترم 6. 14تیر ماه 1398می
منوچهر خراسانی
۱۳۹۸/۴/۱۲
با درود خدمت گردآورنده کتاب و سپاس از زحمات ایشان برای تدوین این کتاب.
کتاب "صدور انقلاب اسلامی زمینه‌ها و پیامدهای بین‌المللی آن" متشکل از سه بخش و هر بخش دارای زیرمجموعه‌های می‌باشد. در بخش اول با طرح یک چارچوب نظری برای انقلاب اسلامی به همراه یک نگاه عام نسبت به پدیده انقلاب‌ها، نقش نیروهای همسو با جنبش انقلابی تحت رهبری آیت‌الله خمینی در به ثمر رسیدن این انقلاب بیان شده است. هم‌چنین رویکرد و نگاه آیت‌الله خمینی نسبت به صدور انقلاب اسلامی به همراه پیشینه‌ای مفهوم حاکمیت اسلامی در اندیشه‌های ایشان به خوبی نشان داده شده است.
در بخش دوم به بررسی ابزارهایی صدور انقلاب اسلامی اختصاص یافته است. و بخش سوم به تحولاتی که این انقلاب پشت سر گذاشته است می‌پردازد. که این تحولات شامل نگاه بین‌المللی نسبت به انقلاب اسلامی به همراه کشمکش‌های داخلی و انشعاب جنبش‌های درون انقلاب و تغییر نگاه انقلابیون نسبت چگونه حکومت کردن و جنگ عراق و ایران می‌باشد.
ویژگی‌های این کتاب از نظر من مواردی را شامل می‌شود که در ذیل به آن‌ها اشاره می‌شود:
- تحولات و سیر وقایع در این کتاب همراه با زمان به پیش می‌رود که این باعث ایجاد علاقه برای خواننده‌ی کتاب می‌شود.
- در متن و محتوای کتاب به جزئیات وقایع و تحولات به خوبی اشاره شده و تلاش شده است که جزئیات وقایع از نظر دور انداخته نشود و این توجه به نظر من از ویژگی‌های مثبت است.
- گره خوردن سیاست خارجی با مفهوم صدور انقلاب و تأثیر و تأثر که این دو مفهوم بر یکدیگر می‌گذارند که گاه مانع و گاه محرک یکدیگر می‌باشند. به نوبه خود می‌تواند برای خواننده جالب‌توجه باشد.
مطالعه‌ی این کتاب برای من سودمند و مفید واقع شد و معلومات من را در زمینه‌های وقوع و صدور..
سیدعنایت الله سادات ناصری
۱۳۹۸/۳/۱۲
عرض سلام و خسته نباشید خدمت دانشجویان و پژوهشگران محترم در مورد کتاب آقای دکتر باید گفت که این کتاب در ضمینه صدور انقلاب از محتویات خوب برخوردار است میتوان گفت یکی از کاملترین کتاب است در مورد انقلاب و ضمینه‌های انقلاب نکته دیگری که درمورد کتاب است، این کتاب که با مشخص نمودن بخش و فصل و موضوع و ارجاعات درست که به منابع دادند میشود برای پایان نامه نوشتن انتخاب نمود چون میتوان مطلب که میخواهیم بدون ضیاع وقت مطالعه کرد. اما یک مسئله را که برایم کمی گنگ به نظر آمد در بخش مفهوم انقلاب دیدگاه‌های صاحب نظران در مورد مفهوم انقلاب است که با مثال در مورد کشور مجارستان آوردند گفتند برخی شورش و برخی انقلاب اطلاق کردند اما ذکر نکردند که کدام دانشمند گفته شورش و یا کدام انقلاب خوانده که مثال بسیار مبهم است، اگر جناب دکتر در ویراست بعدی اشکال این مورد را بگیرند ممنون میشوم.
به امید موفقیت بیشتر جناب دکتر صاحب.
با احترام
سید عنایت الله سادات ناصری
Nourieh Amiri
۱۳۹۷/۴/۱
سلام و خسته نباشید میگم خدمت استاد گرامی
نکنه‌ی قابل توجهی که من از بخش ارائه‌ی خودم دریافت کردم این بود که متوجه شدم تامین امنیت غذایی کشور به عهدی‌ی یک ارگان خاصی به اسم وزارت جهاد کشاورزی هست که این سازمان از ادغام وزارت جهاد سازندگی با وزارت خانه کشاورزی تشکیل شده. و هر دو یک هدف خاصی را دنبال میکنند. نکته دیگری که توجه من را جلب کرد این بود که متوجه شدم جمعیت هلال احمر در ایران حتی از زمان قبل از انقلاب نیز بوده است و از یک علامت خاصی مثل شیر و خورشید استفاده میکردند. این سازمان حتی در سال ۱۳۹۴ تعداد ۳۰ مرکز بهداشتی و درمانی در ۱۹ کشور تاسیس کرده از جمله دو بیمارستان در دبی و لبنان که این خیلی توجه من را جلب کردکه چطور در دبی بیمارستان داره و بعد از مطالعاتی که انجام دادم فهمیدم در دبی به خاطر توریست‌های ایرانی که به انجا مسافرت میکردند بیمارستان ایرانی را هم جمعیت هلال احمر ایران تاسیس کردند و تا به الان نیز باقی است. نکته‌ی قابل توجه دیگری که توجه من را این کتاب جلب کرد این بود که فکر کمیته‌ی امداد امام خمینی نهادی دولتی است بعد از خواندن این کتاب متوجه شدم که نهادی نهادی غیر دولتی است.
شایان امانی جنتی
۱۳۹۷/۳/۳۰
سلام و درود خدمت استاد محترم جناب آقای دکتر نوازنی
ضمن تشکر و قدردانی از زحمات حضرتعالی در جهت تهیه و تنظیم این مجموعه ارزشمند علمی و تاریخی، نکاتی چند در مدت بررسی‌های بنده پس از مطالعه کامل این کتاب حائز اهمیت می‌باشد که صرفا مهم‌ترین آن را از این طریق خدمتتان عرض خواهم کرد.
امروز، از یک سو در عرصه سیاسی و اجتماعی در دنیا شاهد امواج مختلف انقلاب اسلامی ملت ایران هستیم که در سرزمین‌های اسلامی در قالب موج بیداری اسلامی و هویت یابی مردم مسلمان در مسیر تبلور امت اسلامی نمود یافته است.
از سوی دیگر همزمان با پیشرفت فناوری شاهد گذار از عصر اقتصاد و صنعت "انرژی پایه" به اقتصاد و صنعت "اطلاعات پایه" هستیم. چنانکه از آن به عنوان"عصر دانش و فناوری اطلاعات"یاد می‌شود و اساسا در سطح فراگیر جهانی یک پویش جدید و البته آینده دار محسوب می‌شود که در راس همه اینها شاهد شکل گیری یک فضای جدید در دنیا هستیم تحت عنوان "فضای مجازی".
"فضای مجازی" واقعا یک فضا است یعنی ساحتهای مختلف و شئون مختلف زندگی در آن باز تعریف می‌شود و ابعاد متعدد واقعی در زندگی ما دارد. ابعاد اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و البته امنیتی.
" انقلاب اسلامی " هم یک حقیقت زنده و جریانی واقعی در عصر حاضر دارد که در صدد تغییر نظم مسلط استکباری در دنیا به سمت نظمی جدید بر پایه آزادی مورد نظر آفریننده عالم برای همه انسانها و در نتیجه مردم سالاری واقعی برپایه اسلام است.
باتوجه به گزاره‌هایی که مطرح شد، جای خالی عنوان "فضای مجازی" در بخش جبهه و ابزار‌های صدور انقلاب اسلامی به شدت حس می‌شود.
مرکز ملی فضای مجازی در ایران، مرکزی است که به فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی توسط «شورای عالی فضای مجازی» در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۹۰ تشکیل شده‌است.  در حال حاضر،  ابوالحسن فیروزآبادی ریاست این مرکز و دبیری شورای عالی فضای مجازی ایران را برعهده دارد.
اینکه این مقوله در کدام بخش جبهه و ابزار صدور انقلاب اعم از اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، علمی و یا نظامی درج و یا بخش دیگری در کتاب تحت عنوان جبهه و ابزار ارتباطات و فناوری اطلاعات تعریف گردد، منوط به صلاح دید حضرتعالی است.
آن نکته‌ای که با توجه به مطالعات بنده در این حوزه نظر اینجانب را به خود جلب کرد خالی بودن مقوله فضای مجازی در پیگیری راهبرد صدور انقلاب اسلامی است که از دیدگاه مقام معظم رهبری این فضا به اندازه انقلاب اسلامی اهمیت دارد.
امید است لزوم تمرکز بر این موضوع برای شما نیز عیان شده باشد.
با آرزوی موفقیت روز افزون
سر افراز باشید
شایان امانی جنتی
دبیر کانون فضای مجازی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)
Shayan Rahsepar
۱۳۹۷/۳/۲۷
چند نکته که در بخش مربوط به موسسه فارابی باید حتما اصلاح شود با توجه به تکست‌های موثقی که در این زمینه وجود داره و مطالعه شخصی بنده اینها به قرار زیر هستند:
۱) شما نوشته اید که این سازمان تا سال ۱۳۸۶ توانسته بیش از هزار اثر سینمایی در جشنواره‌های بین المللی مثل (کن) شرکت دهد فارغ از اینکه کل آثار تولید شده در سینما توسط نهاد‌های دولتی و خصوصی در سال ۸۶ هر سال تنها چهل و هفت فیلم بوده که در سالهای دفاع مقدس تعداد فیلم‌های تولیدی بشدت کاهش پیدا میکند و به سالی ۸الی ۱۲ فیلم میرسد این را هم باید اضافه کرد که در اوایل انقلاب یعنی تا سال ۵۹ اصلا سینما‌ها ویران شدند و حق پخش فیلم فارسی‌ها کلا ممنوع اعلام شد.
دوما اینکه شما کارگردانان مطرحی مثل اصغر فرهادی برای جدایی نادر از سیمین و جعفر پناهی برای تاکسی را ذیل سازمان فارابی مطرح کرده اید و به بیان خویش اوج حضور فرهنگی این موسسه در صحنه بین المللی دانسته آید اما باید خدمتتان عارض شوم که هیچ کدام از دو فیلم و کارگردان نام برده شده هیچ ربطی به موسسه فارابی نداشته‌اند و تنها سرمایه لازمه برای ساخت فیلم را از طریق سرمایه گذار‌های خصوصی و یا در مورد جدایی (بانک پاسارگارد) کسب کرده‌اند.
در صورت خواست ارائه مدرک کتبی میتوانم در اختیارتان بگذارم.
حسین افضلی
۱۳۹۷/۳/۱۶
سلام اقای دکتر وقت بخیر
قبل از صحبت درباره‌ی کلیت ساختار کتاب اشاره‌ای به برخی نواقص و جذابیت‌هایی که در بخش‌های مطالعه شده وجود داشته می‌پردازم
می توان در بخش ابزار علمی، بخشی که نام دانشگاه امام خمینی به میان آمده است، نام برخی دیگر از دانشگاه‌هایی که بعد از انقلاب مشغول به فعالیت شده‌اند را هم نام برد هماهنند دانشگاه علم و فرهنگ در غرب تهران که می‌توان گفت رده بالاترین دانشگاه غیر انتفاعی می‌باشد (زیر نظر جهاد دانشگاهی) که حتی در بخش جهاد دانشگاهیی نامی از دانشگاه علم و فرهنگ به میان نیامده با اینکه به فعالیت‌های علمی و دانشگاهی این ارگان اشاره شده است و یا دانشگاه ازاد در که در سال ۶۱ به پیشنهاد اقای رفسنجانی مشغول به فعالیت شد را نام برد
اما بخشی که از نظر بنده جذابتر تر به نظر می‌رسید تغیر ناگهانی در روند امور سپاه پاسداران بود که به یک دفعه سیستم، آن را به شکل شورایی تبین نمود اما خوب مشکل کتاب این بود که همین سند شورایی شدن سپاه در کتاب گفته نشده بود از جمله تعداد و هویت افرادی که در این ساختار (شورا) موظف به انجام امور شدند
اما گفتاری هم درباره‌ی ساختار کلی کتاب عرض میکنم
نوشتن کتاب به این سبک دایره‌ی بسیار گسترده‌ای دارد، اما اگر قرار باشد درباره‌ی سیستم‌های مشغول به عمل در جمهوری اسلامی صحبت به میان آید و ارگان‌های نظام جمهوری اسلامی مورد بحث قرار گیرد، نمی‌شود گفت که این کتاب تکمیل است و دارای نواقصی ست که در برسی ریز متن، موارد به چشم می‌خورند؛
اما خب به نوبه‌ی خودش اطلاعاته خوبی (نه جامع) در اختیار خواننده قرار میدهد به این سبب که کمتر کتابی با این ساختار (برسی شاخه به شاخه‌ی ساختار صدور انقلاب) به دست خواننده رسیده است
ضمن تشکر از حضرت عالی به سبب تلاش برای جمع اوری این مطالب که در جایگاه خودش میتواند کمک حال باشد، انشاالله که درآینده موفق باشید.
یک پیشنهاد در مورد نوع استفاده از منابعی که در انتهای کتاب ذکر شده که البته اطلاع ندارم انجام این کار برعهده‌ی کتابراه هست یا حضرت عالی؛ امکان کلیک کردن روی ادرس‌ها و باز شدن آن‌ها نیست (لینک‌های ذکر شده قابلیت بازشدن در صفحه‌ی مرور گر رو ندارن) لیکن بنده در نسخه‌ی رایانه و ایفون تست کردم و موفق نشدم.
خداقوت
Javad Rashvand
۱۳۹۷/۳/۸
سلام.
بنده با مطالعه‌ای که از کتاب صدور انقلاب اسلامی داشتم نظر من در موردطولانی شدن اشغال سفارت امریکا است: اصل تسخیر سفارت امریکا در تهران توسط دانشجویان مسلمان پیرو خط امام در 13 ابان سال 1358 (به عنوان انقلاب دوم) می‌توان به حساب شور و هیجان اوایل انقلاب دانست و این اولین باری نبود که سفارت امریکا اشغال میشد قبل از ان توسط چریک‌های فدایی خلق در بهمن سال 57 به اشغال درامد و بعدها با دخالت دولت موقت و کمیته‌های انقلاب اسلامی از اشغال خارج شد ولی در طول 444 روز اشغال سفارت امریکا و به دلیل طولانی شدن اشغال سفارت به نفع مردم ایران و انقلاب نبود چون در طول این 444روز در اثر تبلیغات گسترده رسانه‌های غربی چهره‌ی نامناسبی از انقلاب اسلامی در تمام دنیا به نمایش گذاشته شد و درواقع نشد چهره‌ی واقعی این انقلاب را به دنیا نمایش داد و پیام ان را ابلاغ کرد و در نهایت به این دلیل کشور دچار انزوا شد و صدام حسین از این انزوا استفاده کرد و به کشور ما حمله کرد و هیچ کشوری هم از ما که مورد اشغال قرار گرفته بودیم حمایت نکرد و به هر حال بهتر بود اشغال سفارت امریکا در مدت کوتاهی پایان می‌پذیرفت. ممنون
زهرا اله بخش
۱۳۹۷/۳/۶
با عرض سلام و خسته نباشید
بنده کتاب صدور انقلاب را مطالعه نموده، به طور کلی این کتاب به لحاظ محتوایی نسبت به دیگر کتاب‌های مطرح در حوزه سیاست خارجی جمهوری اسلامی در سطح بالایی قرار داشته، نکاتی در صفحات ارائه بنده بود که توضیح میدم خدمتتون (۳۸۳-۳۷۴)
در این بخش بهتر بود به جای عنوان انقلاب جهانی از عنوانی همانند "نظریات صدور انقلاب اسلامی ایران" استفاده کرد، چرا که این بیشتر به نظریات پرداخته و رفرنس به این منابع داده شده است؛ والبته بهتر میشد اگر از نظر سایر نظریه پردازان ایرانی مثل مهندس بازرگان نیز استفاه میشد.
به لحاظ نگارشی صفحه ۳۷۶، پاراگراف اول، خط هشتم، عبارت معاون اروپایی و امریکایی وزارت خارجه داره ابهام بوده و با عبارت بخش معاونت اروپایی امریکایی وزارت خارجه بهتر مطرح میشود و در همین پاراگراف، خط سوم در ایه ۷شوری و ایه ۹۲ انعام واژه سوره جاافتاده که بنابر عرف نوشتاری این واژه باید قبل از اسامی سوره قران باشد.
ممنون از توجه شما🌹
سیدمحمدرضا حسینیان
۱۳۹۶/۱۱/۱
با عرض سلام
این کتاب، پدیدۀ انقلاب را یک پدیدۀ دوری (چرخشی) در نظر می‌گیرد و آن را به معنای بازگشت و دگرگونی می‌داند (بر خلاف دیگاه تکامل‌گرایان) همچنین با ارائه یک طرح نظری، ده شرط برای پیروزی انقلاب درنظر می‌گیرد و در ادامه ارکان و ابزار صدور انقلاب را به‌طور خاص در مورد انقلاب اسلامی (ایران) بیان می‌کند و تقریباً بیان کاملی از ارکان و ابزار صدور انقلاب ارائه می‌دهد و تنها موردی که شاید به‌طور کامل به آن نپرداخته باشد، بُعد ورزشی صدور انقلاب است که اتفاقاً در سالهای اخیر بسیار چشمگیر شده و حضور بانوان با حجاب اسلامی و سردادن شعارهای سیاسی در ورزشگاه‌ها و حساسیت دیدارهای ورزشی با دشمنان و رقبای سیاسی، نمودهایی از آن است اما این یک نقطه ضعف برای کتاب نیست و نویسنده با بررسی جامع ابعاد دیگر، چارچوب بسیار خوبی برای تحلیل در اختیار خواننده می‌گذارد.
در بخش سوم و پایانی کتاب نیز نویسنده با کنار هم قرار دادن حوادث تاریخی به تشریح واکنشهای بین‌المللی در قبال صدور انقلاب پرداخته و با دسته‌بندی گروههای انقلابی و اهداف و آرمانهای هر یک از آن‌ها به‌صورتی واقع‌گرایانه به تحلیل مسائل می‌پردازد.
در پایان خاطرنشان می‌شود استفاده از منابع وسیع و جداول و نمودارها باعث شده است تا نویسنده اهتمام جدی در بروزرسانی آن‌ها داشته باشد و این موجب پویایی و رفع اشکالات کتاب شده و مطالعه این کتاب در کنار سایر منابع انقلاب می‌تواند دیدگاه جامع و کاملی به خواننده و محقق ارائه کند.
ادریس امیری
۱۳۹۵/۴/۳
با سلام خدمت نویسنده کتاب و دوستان محترم
بنده با مطالعه کتاب به نکات و اصطلاحاتی در بخش‌هایی از کتاب می‌پردازم امیدوارم که مورد توجهتان قرار بگیرد:
درفصل چهارم: جبهه‌ها و ابزار صدور انقلاب، بخش شورای عالی انقلاب فرهنگی صفحه 181.
اعضای حقوقی 24 تن هستند:
رئیس سازمان برنامه و بودجه (غلط) ----------» معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی (صحیح)
دبیر شورای عالی نگهبان (غلط) ----------» رئیس دفتر تبلیغات اسلامی
اضافه کردن عضو افتخاری (احمد جنتی)
بعضی لغات جا افتاده:
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و خانواده.
اعضای حقیقی 20 تن هستند:
ایرج فاضل (غلط) ----------» محمد رضا مخبر دزفولی (صحیح)
منبع: شورای عالی انقلاب فرهنگی
بخش شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی صفحه 184.
این شورا 20 عضو دارد که در کتاب 12 عضو آمده که اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان (غلط) عضو شورا نیستند.
علی یوسفی
۱۳۹۵/۳/۲۵
با سلام. بنده با مطالعه و بررسی درمورد فصل سوم از بخش دوم کتاب با موضوع (ارکان و نهادهای صدور انقلاب) متوجه شدم که این فصل بخوبی به خیلی از ابهاماتی که در مورد ابزارهای صدور انقلاب اسلامی وجود داشته یا بوجود آمده است از قبیل (استفاده از زور، ابزارهای نظامی، مداخله در امور کشورها و... ) پاسخ مناسب داده است. وبر خلاف اعتقاد مخالفین و منتقدین که باور دارند صدور انقلاب از طریق"سرنیزه" انجام میپذیرد، این فصل بخوبی پاسخ داده است که صدور انقلاب به شیوه‌های (ارتباطات، انتشارات، اطلاعیه‌ها، تبلیغات و همچنین دعوت) صورت میپذیرد. و استفاده از زور به بیان امام خمینی (ره) در صورتی ممکن خواهد بود که حکومت‌ها سر راه نشوند و اینجاست که علما باید به صحنه بیایند و مردم را به مبارزه با طاغوت بخوانند.
این کتاب و این فصل پاسخ مناسبی برای منتقدین صدور انقلاب در خارج از مرزهای جمهوری اسلامی میباشد.
باتشکر. (یوسفی)
علیرضا جعفری
۱۴۰۰/۱/۳۰
با تشکر از نویسنده گرامی.
کتاب "صدور انقلاب اسلامی: زمینه‌ها و پیامد‌های بین المللی آن"، کتابی جامع است در حوزه خود که مباحث نظری و ارکان‌ها و ابزار‌های صدور انقلاب اسلامی، واکنش‌های بین المللی و تحولات نظری و عملی آن را بررسی نموده که برای اینجانب به عنوان یک دانشجوی غیر ایرانی، مفید واقع شد.
در خصوص سازمان صدا و سیما که در واقع یکی‌ از جبهه‌ها و ابزار‌های صدور انقلاب اسلامی به حساب می‌آید؛ به نظرم اگر اشاره‌ای در خصوص ضرورت رسانه‌های خصوصی هم می‌شد، خالی از لطف نبود.
آیا با ورود بخش خصوصی لطمه به صدور انقلاب اسلامی ایجاد خواهد شد؟
من معتقدم که این چنین نیست. مخاطبان سلایق متفاوتی دارند، آن‌ها معتقدند برنامه‌هایی که صدا و سیما نشر می‌کند کسل کننده است و مسلماً مخاطبی که نیازها و سلایقش را در یک رسانه پیدا نکند، رو به دیگر رسانه‌ها می‌آورد. تلویزیون‌هایی همچون (manotoو gem و..) این فضای کسل کننده را تبدیل به فرصتی برای جذب مخاطب کردند و اگر نگاهی به آمار کنیم، متوجه موفقیت نسبی آن‌ها می‌شویم.
تلویزیون‌هایی همچون bbc و cnn و... هم تراز با رسانه‌های ملی هستند چه بسا شاید بودجه و اعتبارات آن‌ها بیشتر هم باشد. رسانه‌های خصوصی که باید بی‌طرفانه موضوعات و مسائل را نشر دهند اما گاهاً متوجه می‌شویم که مسائل به گونه‌ای بیان می‌شود که رویکرد دولتشان مدنظر گرفته شود. تنها چیزی که لازم است کمی تجدید نظر و انعطاف‌پذیری در این مسئله است.
تشکر.
سید طاهر حسینی نژاد
۱۳۹۹/۹/۶
با سلام. به نظر من یکی از نکات مثبت کتاب صدور انقلاب در ترتیبات ساختاری آن است. بر علاوه ویژگی‌های مثبت که در محتوای کتاب وجود دارد، ساختار آن بسیار نظام مند است که باعث میشود در گام اول و بدون مطالعه محتوا، یعنی با مراجعه به فهرست کتاب، کلیاتی از مسائل کتاب را فهمید. فراتر از اینها با ورود به مباحث جزئی کتاب این نظام مندی را بیشتر مشاهده میکنیم. به لحاظ صوری و ساختاربندی مباحث طوری تنظیم شده که خواننده را اول با مفاهیم آشنا میسازد و بعدبه اصل موضوعات مرتبط با موضوع کتاب می‌پردازد. ویژگی دیگری کتاب این است که نویسنده برعلاوه بررسی مفاهیم و برسی عملکردهای نهاد‌ها و سازمان‌های مرتبط با صدور انقلاب به گونه گزارشی، دربخش سوم کتاب به تجزیه و تحلیل سیاست خارجی جمهوری‌اسلامی که با محوریت صدور انقلاب است، پرداخته و فراز و فرودهای آنرا نمایان کرده است. که در کل میشود گفت این کتاب نه تنها یک گزارش صرف علمی، بلکه نسخه‌ی برای اصلاح و تدوین سیاست خارجی جمهوری‌اسلامی است. (نگاه به گذشته و پند و درس از آن و تدوین برنامه آینده).
mazmuz x
۱۳۹۹/۸/۳۰
کتاب با نظم و نثری بسیار روان نگاشته شده است که هضم و فهم محتوا و مطالب را بسیار شیرین و ساده می‌نماید، محتوای اثر با واقعیت حقیقی عنوان (صدور انقلاب اسلامی...) همخوانی دارد و منطبق است و نویسنده بصورت جامع و بدون جانب داری واقیت‌ها را منعکس نموده به گونه‌ای که هم ایده شخصیت‌های موثر در انقلاب نظیر امام خمینی را در مورد مفهوم صدور انقلاب بیان نموده و هم قانونی شدن این آرمان‌ها و اهداف در قالب قانون اساسی را مورد واکاوی قرار داده است، تکالیف و وظایف دستگاه‌ها را در این مسیر مشخص نموده و ابزارهای مورد استفاده ج. ا. ا را مشخص نموده است. جهت آشنایی با ج. ا. ا و آرمان‌های والای آن صرف نظر از انتقادات و ایراداتی که به برخ از آن‌ها یا نحوه اجرا به آن‌ها وارد است کتاب از غنای بالایی برخوردار است و هر فردی که در زمینه علوم سیاسی و روابط بین الملل مطالعه و پژوهش می‌کند می‌بایست جهت آشنایی با مفهوم حقیقی صدور انقلاب با چنین اثرهایی آشنا گردد تا بتواند منصفانه در مورد مسائل مرتبط با ج. ا. ا و انقلاب اسلامی و بحث صدور انقلاب و چالش‌های موجود قضاوت کند. کتاب "صدور انقلاب اسلامی از منظر آیت‌الله خامنه‌ای" نیز از دیگر کتبی می‌باشد که اخیراً منتشر شده و به موضوع صدور انقلاب از منظر رهبر انقلاب اسلامی می‌پردازد و به نظر می‌رسد جهت آشنایی دقیقتر با ایده‌ها و اولویت‌های ایشان می‌بایست مورد مطالعه قرار گیرد. مسعود احمدی دانشجوی کارشناسی ارشد روابط بین الملل دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین
دانیال جنتی راد
۱۳۹۸/۴/۱۵
با سلام خدمت استاد نوازنی
در کل کتاب صدور انقلاب اسلامی یک کتابی بود که می‌توان گفت با یک متن روان و استفاده کرده اید که می‌تواند به فهم سریع افراد خوانند کتاب بسیار کمک کند از سوی دیگر این آشنایی را به دانشجو می‌دهد تا با تعدادی از قوانین مهم که در باب اهداف جمهوری اسلامی ایران در باب سیاست بین الملل خود آشنا شود و همچین از سوی دیگر می‌توان این کتاب را یک کتاب جامع در این موضوع یاد کرد و همچین یک امتیاز مثبت این کتاب استفاده از نظریات مختلف چه اندیشمدان و سیاسیون ایرانی و همچنین غربی که نشان دهنده مسلط بودن شما نسبت به این موضوع است و همچین این کتاب ویژگی دیگری که دارد جلوگیری از زیاده گویی است و همچنین نگاه بی‌طرفانه به همه موضوعات و عدم دفاع با وجود داشتن تفکر خاض خودتون به همین جهت به شما بابت چنین کتابی تبریک می‌گویم و از طرفی به خود می‌بالیم به خاطر داشتن چنین استادی که توانسته ایم شاگردی شما را بکنیم.
با تشکر دانیال جنتی راد
رومينا علي حسيني
۱۳۹۷/۴/۲
با سلام و ادب و احترام
بنده با مطالعه‌ی این کتاب به نتایج و مفاهیمی دست یافتم که تاکنون برایم مبهم بوده و این کتاب نسبت به کتب دیگر از مزیت‌های جامع تری برخوردار بوده است. ضمن قدردانی و تشکر از زحمات شما، نکته‌ی مهمی را که در بخش مربوط به ارائه بنده مطرح شده بود موضوع بود که در این بخش ضمن اشاره به چهارچوب‌های اصلی، به در تضاد قرارداشتن موضوع نظم نوین جهانی با اهداف سیاست خارجی جمهوری اسلامی و راهبرد صدور انقلاب آن اشاره شده است، که به نظر بنده دلایل این تضاد بایستی بیشتر توضیح داده می‌شد.
نکته‌ی مهم دیگر در رابطه با اقدام رهبران جمهوری اسلامی برای مبارزه با ایالت متحده و نظم نوین جهانی می‌باشد، که موجب شد تا سیاست خارجی جمهوری اسلامی هرچه بیشتر به سمت گرایش فعالیت‌های بین المللی سوق داده شود، و در این بخش به طور کامل توضیح داده شده است.
با آرزوی سلامتی و موفقیت روز افزون
علی احدی
۱۳۹۷/۳/۲۲
با عرض سلام و خسته نباشید
بخش ارائه‌ی بنده از خلاصه بخش (ابزار‌های مختلف برای صدور و پیشبرد انقلاب) تا اختلافات داخلی بود
دو نکته‌ای که من از این کتاب درک کردم
۱) بعد از انقلاب افرادی که با استفاده از تخصص‌های خود و ابزار‌های مختلف جبهه‌های رو میساختند و به نشر و بسط انقلاب اسلامی و مبارزه‌با بلوک غرب و شرق می‌پرداختند.
۲) در اوایل انقلاب، انقلابیون با استفاده از همه‌ی عرصه‌ها (سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ورزشی) با بلوک غرب و شرق مقابله میکردند.
در عرصه ورزش میتوان به تحریم دو المپیک مسکو و لس آنجلس توسط ایران اشاره کرد المپیک مسکو به خاطر حمله‌ی نظامی شوروی به افغانستان تحریم شد و المپیک لس آنجلس به خاطر دشمنی‌های آمریکا علیه ایران تحریم باشد
این دو نکته توسط اینجانب درک شد.
موفق و موید و مظفر و منصور باشید
و من الله التوفیق
نرگس یوسفی کردسراکوهی
۱۴۰۰/۳/۳
با سلام و خسته نباشید خدمت نویسنده محترم و دانشجویان عزیز.
همانطور که از اسم خوده کتاب هم مشخص است، این کتاب راجب به عوامل و زمینهایی می‌باشد که باعث میشود انقلاب اسلامی ایران را بازگو کند، همچنین به عوامل و مشکلات و تهدیدهایی که یک انقلاب فراگیر را در بر میگیرد، اشاره میکند.
اما در کنار متن روان و جملات قابل فهم این کتاب باید به یک ایراد خیلی کوچیک هم اشاره کرد که آن هم این است که بعضی از اسامی افراد دچار اشتباه نوشته شده مثال اسم (آلفونسو داماتو) که به اشتباه به صورت (آلفونسی داماتو) نوشته شده.
در کل جدای از این ایراد جزئی، این کتاب دارای نقاط قوت فراوانی است که تمامی جوانب رو برای دادن اطلاعات مفید ب خواننده را دارا است. که یکی از این نقاط قوت، داشتن پیوستگی مطالب و مختصر و مفید بودن مباحث می‌باشد.
با تشکر
زهرا معروفخانی
۱۳۹۷/۹/۳
با سلام
کتاب صدور انقلاب اسلامی کتابی است جامع و با جزییات دقیق که مسأله اصلی آن پدیده صدور انقلاب اسلامی می‌باشد. پدیده صدور انقلاب یکی از پیامدهای هر انقلاب بزرگ تاریخ معاصر بوده که این مبحث در مورد انقلاب ایران نیز مطرح می‌باشد که رویکرد امام خمینی و گرو‌های مختلف انقلابی در این کتاب راجع به صدور انقلاب اسلامی مطرح و بررسی شده که در نوع خود برای خواننده جالب و جذاب می‌باشد. و‌ خواننده را خیلی خوب راجع به این مباحث که خیلی کم توسط دیگر نویسندگان مطرح شده آشنا می‌کند و به تحلیل این مباحث می‌پردازد که به نظر بنده بسیار مفید می‌باشد و این امر باعث آشنایی بیشتر خواننده با رابطه صدور انقلاب و تاثیر آن بر سیاست خارجی جمهوری اسلامی در دروهای مختلف می‌شود.
لیلا ترکمان
۱۳۹۷/۸/۲۳
با سلام و تقدیم ادب و احترام
من این کتاب را دوبار خریداری کردم یکبار به نام خودم و بار دیگر برای خانم اعظم حبیب زاده
تا اینجایی که کتاب را مطالعه نمودم دو پیشنهاد دارم
1- نمودار شماره 2 اهداف صدور انقلاب بر حسب قانون اساسی نظامی نوشته شده است و بلافاصله خط زیر آن نظامی را امنیتی نوشته است اگر امکان دارد امنیتی داخل نمودار شود چون نظامی می‌تواند زیر مجموعه‌ای از امنیت باشد
2- نمودار مدل سنگر فعالیتهای تهاجمی و تدافعی انقلاب اسلامی در جبهه‌های گوناگون صدور انقلاب در نسخه کتابراه خوانا و واضح نیست
3- آرایش مطالب کتاب خیلی خوب است. با تشکر از زحمات شما
لیلا ترکمان ارشد روابط بین الملل دانشگاه امام خمینی قزوین
احمد اسماعیلی امیدوار
۱۳۹۷/۹/۱۰
جناب اقای دکتر نوازنی
با عرض سلام و احترام
کتاب صدور انقلاب را مطالعه نمودم و از مطالعه‌ی آن مطالب جالبی فرا گرفتم که تا پیش از مطالعه‌ی این کتاب از آن‌ها بی‌اطلاع بودم. آقای دکتر نوازنی ازبخش ارایه خود این مطلب نظرم را بیشتر به خود جلب کردکه سفرای فرانسه وشوروی سابق دوبار به دیدار امام خمینی رفتند ولی سفیر ایالات متحده حتی یک بارهم به ملاقات ایشان نرفت وآمریکا توجه‌ای به حمایت میلیونی مردم ایران از رهبر انقلاب نداشت و به حمایت از دولت مهدی بازرگان پرداخت در صورتی که حکم نخست وزیری اقای بازرگان را نیز امام صادر کرده بودند.
از خداوند منان توفیق روز افزون برای شما استاد گرانقدر را آرزو مندم.
کریم رضایی
۱۳۹۵/۳/۲۱
با سلام
من با مطالعه بخش صنعت معدن و تجارت اطلاعات خوبی و با راهنمایی این کتاب با مراجعه به سایتهای مربوطه اطلاعات زیادی کسب و چند نکته برایم حائز اهمیت بود اینکه: بهتراست بعد از ادغام دو وزارت بازرگانی و صنعت و معدن در اطلاعاتی که دراین کتاب است مطالب کلی در مورد این وزارت در کتاب آورده شود زیرا اوردن آمار‌ها که پیوسته درحال تغییر هستند مفید نخواهند بود. به دلیل اینکه بعد از مراجعه به سایتها و آمارها این نکته را متوجه شدم که کتاب اطلاعات بروز ندارد و وجود اینکه بارها بروز رسانی شده است. و چند نکته در مورد ویرایش متاب اینکه با وجود تغییرات در متن فعرست هنوز قدیمی است و با کلیک کردن روی فهرست روی مطلب مورد نظر نمی‌رود.
رحمت الله رستمی
۱۳۹۶/۹/۲۸
باعرض سلام.
بنده بعدازمطالعه کامل این کتاب اشرافیت خیلی خوبی برشاکله وساختارجمهوری اسلامی ایزان پیدا کردم میتوان گفت این تنها کتابی است یاحداقل تنها کتابی است که من خواندم که به زیبایی توانسته ارکان ونهادهای اداری وانقلابی نظام را بررسی کرده وهدف اصلی از تشکیل این نهادها به خصوص نهادهای انقلابی راتشریح نموده است. به خوبی تشریح شده که بعضی از نهادهای انقلابی که بعد ازانقلاب تاسیس شده‌اند شاید درنگاه اول درنظرعوام یک نهاد معمولی جلوه می‌کند امادرحقیقت باچه هدف وکارکرد وچه قدرتی تشکیل شده‌اند.
تشکرمیکنم ازاستاد عزیز بنده درببن کتابهای نگارش شده درمورد انقلاب این کتاب رایک کتاب جامه میدانم
ستاره مرجانی
۱۳۹۶/۳/۱۷
با سلام. این کتاب کتابست مفید که به تمام ابعاد انقلاب اشاره کرده است و بجز مطالب کلی و عام به مطالب جزئی مفیدی که یک دانشجوی علوم سیاسی من باب انقلاب اسلامی و سیاست خارجی ان در طول عمرش نیازمند است اشاره کرده و نکته دیگری که قابل طرح است این میباشد که این کتاب شامل تاریخ‌های زیادی میباشد و تمامی تاریخ‌هایی که در این کتاب یاد شده است صحیح هستند و اگر بخواهیم قیاس کنیم با کتاب‌های دیگری که مضمون تاریخی دارند و غلط‌های تاریخی بسیاری دارند میتوانیم به کتاب‌های دکتر ازغندی هم برای تاریخ تحولات وهم برای تاریخ روابط ایران اشاره کنیم که این خود اطمینان خاطری رو برای خواننده به ارمغان میاورد.
سعید صادقی
۱۴۰۰/۲/۱۰
با تشکر از استاد خودم جناب آقای دکتر بهرام نوازنی
کتاب دارای ویژگی‌هایی است که اگر به آن‌ها اشاره نکنم در ادای دین نویسنده کوتاهی کرده ام، یکی از بارزترین و به نظر بنده بهترین خصوصیت این کتاب؛ قالب داستانی آن است که مخاطب را (مخصوصا بنده را) در فضای آن روزگار یعنی روزهای انقلاب قرار می‌دهد. کتاب نوعی دوستی و صمیمیت بین مخاطب و نویسنده ایجاد کرده است.
سلیس و روان بودن مطالب از دیگر ویژگی‌های نمایان این کتاب است که باعث فهم آسان و زود هنگام مقصود نویسنده میشود.
علاوه بر آن وجود نسخه الکترونیکی کتاب موجب تهسیل در دسترسی به آن می‌شود که در این ایام، ایام کرونا بسیار ارزشمند است.
حمیده امین زاده
۱۳۹۸/۴/۱۴
ضمن سلام و عرض خسته نباشید. باتوجه پرداختن کتاب گزارش تجارت خارجی درسال ۱۳۹۵ نیزحاکی ازتلاش جمهوری اسلامی درجهت افزایش صادرات وحفظ تراز مثبت تجارت خارجی خودبوده است.
گزارش تجارت خارجی درسال۱۳۹۶
صادرات غیرنفتی (کالاومعیانات گازی) ارزش ۶ماهه سال۹۶
۲۰۵۴۴
صادرات غیر نفتی ارزش ۶ماهه سال۹۵
۲۱۲۲۳
درصد تغییرات ۳/۲_
به ترتیب صادرات غیرنفتی بدونمعیانات گازی
واردات کالا
تجارت کل... درجدول و از منبع وزارت صنعت، معدن وتجارت ۱۳۹۶ است.
و علاوه بر آن بازارهای هدف به ترتیب چین، عراق، امارات متحده عربی، جمهوری کره، هند، افغانستان، ترکیه، پاکستان، تایلندوعمان
جمع ده کشور ۱۶۸۸۵است
Nastaran Mohammadiar
۱۳۹۸/۴/۱۴
سلام، کتاب خوب و جامع است درمورد انقلاب اسلامی و صدور انقلاب. ازاین کتاب درمورد انقلاب اسلامی و صدور انقلاب میتوان به عنوان یک کتاب جامع اسم برد.
اما دربعضی نقاط مشکلات تایپی و همچنان کمی درمورد موضوع‌ها و اسم‌ها وجود دارد.
یعنی هیچ توضیحی داده نشده است. برای نمونه، فصل ششم، موضوع (واقع گرایی در جنگ) صفحه ۲۳۱از شورای عالی پشتیبانی جنگ فقط اسم برده شده ودیگر هیچ توضیحی درمورد خود شورا داده نشده به صورت حداقلی.
وهمینطور در همین فصل، موضوع (حمایت از جنبش‌های ازادی بخش) صفحه ۲۴۸ اسم از آنتونی کوردزمن ذکر شده که توضیح درمورد این که این شخص چه کاره بوده داده نشده.
ممنون..
سیده زهره اشرافی
۱۳۹۶/۳/۲۰
با سلام. این گونه به نظر می‌رسد نویسنده محترم از اشراف کاملی به مسائل و رویدادهای انقلاب برخوردار بوده است چرا که تحلیل مطالب بسیار علمی و با جزئیات دقیق و ارائه اسناد و مدارک می‌باشد. این کتاب می‌تواند ما را با نحوه و تاریخچه شکل گیری ارگان‌های مختلف نیز آشنا کند. سؤالی که به نظر می‌رسد مطرح باشد در رابطه با موضوع کتاب این است که چگونه باید منابع مالی، انسانی، زمانی و علمی را برای دو هدف مختلف اختصاص داد یعنی صدور انقلاب و رفاه اجتماعی مردم چرا که این دو نیازمند اختصاص این منابع به خود هستند. بدیهی است که اختصاص منابع به هریک از اینها از منابع اختصاص داده شده به دیگری خواهد کاست.
شهرزاد جلیلوند
۱۳۹۹/۱۲/۱۹
باعرض سلام و خسته نباشید
کتاب صدور انقلاب اسلامی با نظم و نثری بسیار روان و ساده انگاشته شده است که در هضم مطالب و محتوای آن بسیار تاثیر گذار است. و یکی از محاسن این کتاب گستردگی مطالب در حوزه‌ی صدور انقلاب با ذکر سازمان‌های مختلف و تاثیر ان‌ها در صدور انقلاب اشاره کرد.
در این کتاب به تاثیر گذاری شعار‌های انقلابی مثل نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی و توضیح کامل هر کدام می‌پردازد. و یکی دیگر از نکات مثبت این کتاب به کار گیری از منابع موثق است. و در این کتاب به جزییاتی مثل تاریخ و ارقام به طور دقیق به کار گرفته شده است. در کل مطالعه این کتاب برای همه پیشنهاد می‌شود.
رقیه فتحی
۱۳۹۵/۳/۲۹
باسلام …این کتاب دارای معایب و محاسن بسیاری است از محاسن مهم ان می‌توان به گستردگی مطالب در حوزه‌ی صدور انقلاب با ذکر سازمان‌های مختلف و تاثیر ان‌ها در صدور انقلاب اشاره کرد
از نقد‌های مهم ان می‌توان به سخنرانی‌های فراوانی که در متن ان به چشم میخورد به ضرورتی به ثبت تمامی ان‌ها احساس نمی‌شود و غلط‌های ویرایشی و نگارشی و عدم به روز رسانی مجدد اشاره کرد قسمت مورد مطالعه‌ی بنده سازمان تبلیغات اسلامی و سازمان تقریب مذاهب بود که موارد اشاره شده در ان به چشم میخورد و در این بحث‌ها به درستی تاثیرات این سازمان‌ها در صدور انقلاب را منعکس کرده است
باتشکر
با تشکر
آرش شقاقی
۱۳۹۹/۹/۹
کتاب حاضرراهبرد صدور انقلاب از سوی جمهوری اسلامی ایران را توسط ابزارهای فرهنگی، سیاسی، نظامی، علمی، پزشکی و اقتصادی بررسی کرده است. به نظر میرسد در هزاره‌ی جدید و با توجه به گسترش تعاملات فردی و جمعی ملتها با هم، بررسی عمیق تر دیپلماسی عمومی و بررسی استفاده از ابزارهای خاص فرهنگی مانند شبکه‌های اجتماعی ایرانی و فیلم و سریالهای خاص مناطق مختلف جهان، تاثیر بسزایی در موفقیت راهبرد صدور انقلاب اسلامی داشته باشد. همچنین فهرست کتاب به نحوی ارائه شده که می‌توان با استفاده ازآن به ساختار و مفروضات انتزاعی جمهوری اسلامی ایران پی برد.
مریم پورمهدی
۱۳۹۸/۴/۱۵
با سلام، اینجانب از موضوع ارائه‌ی خود دریافتم که سازمان صداو سیما یک سازمان دولتی می‌باشد، نصب و عزل رئیس سازمان از اختیارات رهبری‌ می‌باشد و این سازمان در زمینه‌ی صدور انقلاب جایگاه ویژه‌ای دارد. امام خمینی (ره) آرمان نهایی سازمان را به عنوان یک دانشگاه عمومی نشر فرهنگ اسلامی، ایجاد محیط مساعد برای تزکیه و تعلیم انسان و رشد فضایل اخلاقی و شتاب بخشیدن به حرکت تکاملی انقلاب اسلامی در سراسر جهان برشمرده‌اند. سوالی که ذهن من را مشغول کرده این است که چرا در خصوصی سازی این سازمان بین افراد اختلاف نظر وجود دارد؟ با تشکر از جناب استاد نوازنی
نصیراحمد میرزایی
۱۳۹۷/۴/۲
ارایه اینجانب از بنیاد دایرۀ المعارف اسلامی تا وزارت جهاد کشاورزی بود. در موضوعات بنده دو نکته مورد توجه بود؛ اول اینکه در قسمت جبهه و ابزار اقتصادی و در واقع هدف تمامی نهادها و سازمان‌ها علاوه بر تامین نیازهای کشور اسلامی ایران که هدف نخستین این قیبل نهادها و سازمانهای اقتصادی در سراسر جهان است. و همچنین موجب ایجاد یک الگوی تمام عیار خودکفایی و خوداتکایی در زمینه اقتصادی و برخورداری از رفاه کامل و همچنین کمک به کشورهای محروم و مستضعف که دچار سلطه و استعمار میباشد؛میشود. این عملکرد در واقع در جهت صدور انقلاب و اهدافش رابطه مستقیم دارد.
سودابه براتیان
۱۳۹۶/۱۰/۱۷
باسلام ادب و احترام خدمت جنابعالی:دکتر نوازنی.

بنده مطالب کتاب صدور انقلاب را به دقت مطالعه داشته ام'به خوبی به همه‌ی جوانب اشاره داشته است'از لحاظ صوری و محتوایی بسیار جامع کامل است اما به رغم کامل و مفید و موثر بودن'یکسری نواقص جزئی نیز دارد ازجمله در قسمت ارائه بنده که مباحث مربوط به کودتا و جنگ بوده فکر می‌کنم به کودتای نوژه می‌بایست مفصل تر و به طور مبسوط به این مبحث پرداخته می‌شد تا برای مخاطب رفع ابهام شود و کامل علل کودتای نوژه را بداند. با سپاس و قدردانی از زحمات شما'ارزوی سلامتی و موفقیت روزافزون
Hassan samangani
۱۳۹۶/۹/۶
درود برشما
کتاب صدور انقلاب فوق العاده است از ابعاد مختلف به فراز ونشیب‌های که انقلاب اسلامی با آن مواجه شده مئولف محترم به خوبی به آن‌ها پرداخته است. در ضمن بعد از مطالعه این اثر ارزشمند سیر تحولات انقلاب اسلامی را بهتر متوجه شدم و نگاهم که نسبت به گذشته که در مورد انقلاب داشتم تغییر داد و به شاخصه‌های اصلی انقلاب اسلامی پی بردم که یک انقلاب تنها به دیگرگونی ظاهری نمیشود پیروز شد و به نتایج ایده آل رسید و باید با تمام قوت برای تحقق اهداف انقلاب پرداخت و به هدف نهای رسید از جمله انقلاب علمی وفرهنگی که اصل خیلی مهم است و در حال تحقق.
علی ولی
۱۳۹۶/۸/۸
با سلام
در مجموع کتاب خوبی برای کسانی هست که دنبال مطالعه درمورد انقلاب ایران و تاثیرات آن بر منطقه داشته هست. اما نکته‌ای که برای من جالب بود مبحث ابزار نظامی صدور انقلاب هست. استفاده از ابزار نظامی برای کمک به جنبش‌های اسلامی. جمهوری اسلامی ایران کمک‌های زیادی به احزاب گوناگون در افغانستان انجام داد. از جمله این کمک‌ها اقدام سپاه برای تشکیل حزب نصر و حزب وحدت (شیعه) در افغانستان بود که باعث شد تا معادلات افغانستان تا حدودی به نفع شیعیان افغانستان تغییر کند. و استفاده از ابزار نظامی برای صدور انقلاب اسلامی را تا به امروز در کشورهای مختلف منطقه شاهد هستیم.
شمس الدین رئوب اف
۱۳۹۵/۱۲/۱۱
سلام خدمت جناب دکتر بهرام نوازنی و دوست داران انقلاب اسلامی ایران. به توجه دوستان برسانم که کتاب صدور انقلاب کتاب بسیار موفید است مخصوصاً در زمینه‌های شکل گیری انقلاب، صدوری آن به خاریج، رویکرد قانون اساسی و اهداف سیاست خارجی ایران. به عنوان مثال اهداف سیاست خارجی جمهوری اسلامی را در چهار دسته امنیتی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی طبقهبندی کرده است. این اهداف همگی وابسته به یکدیگرند و باید بهطور همزمان مورد توجه قرار گیرند چرا که بدون توجه به یکی، برآوردهشدن اهداف دیگر غیرممکن خواهد بود. و با تشکر از نویسنده کتاب جناب دکتر بهمرام نوازنی.
somaye saberi
۱۳۹۵/۳/۲۹
باعرض سلام وخسته نباشید.. کتاب صدور انقلاب از جهات مختلفی قابل بررسی است از جمله نقد‌های مهم آن می‌توان به عدم به روز رسانی... قید اصل‌های قانون اساسی به صورت ناقص... اشکالات ویرایشی... و اشتباه بودن برخی از تاریخ‌های ثبت شده در آن اشاره کرد... واین که از سخنرانی‌های فراوانی استفاده شده است که چندان نیازی به آن‌ها نبوده است و باعث حجم زیاد آن شده است... قسمت مورد مطالعه‌ی بنده بخش سازمان حج و زیارت و صداو سیما بوده است که موارد اشاره شده در آن به چشم می‌خورد
پیشنهاد: به روز رسانی دوباره کتاب
باتشکرفراوان
علیرضا شریفی محترم
۱۴۰۰/۱/۳۱
با سلام. بنده با مطالعه و بررسی درمورد فصل سوم از بخش دوم کتاب با موضوع (ارکان و نهادهای صدور انقلاب) متوجه شدم، این فصل بخوبی پاسخ داده است که صدور انقلاب به شیوه‌های (ارتباطات، انتشارات، اطلاعیه‌ها، تبلیغات و همچنین دعوت) صورت میپذیرد. و استفاده از زور به بیان امام خمینی (ره) در صورتی ممکن خواهد بود که حکومت‌ها سر راه نشوند و اینجاست که علما باید به صحنه بیایند و مردم را به مبارزه با طاغوت بخوانند. این کتاب و این فصل پاسخ مناسبی برای منتقدین صدور انقلاب در خارج از مرزهای جمهوری اسلامی میباشد. باتشکر.
مهدی جعفری کندوانی
۱۳۹۸/۴/۱۴
باسلام خدمت دکترنوازنی
و عرض تشکر و خداقوت بابت تحریر این کتاب مفید
این کتاب برای یک دانشجو به حیث تفکیک ساختار نظام جمهوری اسلامی و همچنین وظایف هر یک از این زیرمجموعه‌ها بسیار مفید است
از نکات مثبت این کتاب معرفی منابع معتبر در بطن کتاب و همچنین بدون نگاه جناحی و سیاسی به معرفی اشخاص و دیدگاه‌ها پرداخته است و یک دید کلی نسبت به تاریخ انقلاب را برای خواننده ترسیم می‌کند، جزئیات قسمت تسخیرلانه جاسوسی و اتفاقات در راستای آن بسیار نکته سنج می‌باشد.
مهدی جعفری کندوانی
حمیده منجم(دانشجو ترم6)
۱۳۹۸/۴/۱۴
نکات مثبت:1-بیان شیوا، تاثیر گذار و ترتیب بندی شده. 2-به کارگیری منابع موثق که خیلی از مطالب تا قبل از خواندن این کتاب اینترنتی نمی‌دانستم. 3-دارای محتویات جدید، گفته نشده در سایر کتاب‌ها والبته عمیق که باعث می‌شود سپری کردن وقت در جهت خواندن این کتاب اینترنتی را ارزشمند سازد. 4-توجه به جزئیات و به کارگیری ارقام وتاریخ برای مثال کمیته امداد در سال 1382 مبلغ1/6میلیارد تومان برای کمک به مسلمانان چچن پرداخته است. نکات منفی:ای کاش بیش تر از منابع ونقد‌های خارجی بهره می‌گرفتید. باتشکر
سعیده حسین پور
۱۳۹۵/۴/۱
با سلام.
استفاده از هنر تضمین در مواردی بسیار بجا و به موقع است. من در حالیکه این کتاب رو می‌خوندم و به فصل دوم که بحث مفهومی صدور انقلاب و آرمانهای آن از دیدگاه امام خمینی بود رسیدم، متوجه شدم که از این هنر در این بخش به زیبایی استفاده شده و در کنارش به توضیحات خوب و مفیدی هم اکتفا شده و این به نظر من بسیار خوب است و باعث عدم کسالت در خواندن کتاب میشه و البته زیاده روی در آن هم باز ممکن است به همین امر منجر شود، که البته در قسمتهای بعدی کتاب تا حدودی با آن مواجه شدم.
سعید واشقانی فراهانی
۱۴۰۰/۱/۱۴
با عرض سلام و ادب
کتاب صدور انقلاب اسلامی را برای دانشجویان علاقه مند به حوزه انقلاب اسلامی و هم علاقه مندان به مطالعه در مورد سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران سفارش میشود. این کتاب به خوبی به ارکان و ابزارهای صدور انقلاب اسلامی اشاره می‌کند و دیدگاه‌های متفکران مختلف من باب صدور انقلاب اسلامی رو بررسی می‌کند و یک ایرادی که میتوان به این کتاب گرفت در ارتباط با عدم به روز بودن اطلاعات کتاب در مورد اسامی سفیران جمهوری اسلامی ایران در سفارت خانه‌ها است.
ارادتمند
نیما یحیی زاده
۱۳۹۹/۱۲/۲۶
با سلام. به نظر بنده این کتاب از آن دسته از کتاب‌هایی هست که سعی شده بی طرفانه موضوعات رو مورد بررسی قرار داده و به گونه مسائل را بیان کرده که خواننده میتواند بسیاری از مشکلات و مسائل مربوطه که تا به امروز هم برخی از آن‌ها وجود دارند را به راحتی بفهمد. ولی اگر در این کتاب سعی میشد کمی نگاهی نقادانه به مسائل میشد و برخی از اشکالات یا برخی از اتفاقات که خلاف بسیاری از گفته هارا ثابت میکند، اگر در کتاب ذکر میشد به گونه‌ای بهتر می‌توانست خواننده را با مباحث کتاب آشنا کند.
لیلا عرشیا
۱۳۹۹/۹/۲۱
با سلام،
کتاب «صدور انقلاب اسلامی» با ارائه تاریخ جامعی از شکل گیری نهاد‌های مختلف در انقلاب اسلامی، کاملا دقیق، تحلیلی مستند و بی طرفانه به مهم‌ترین مولفه‌های انقلاب اسلامی یعنی پدیده صدور انقلاب، سیاست خارجی ایران و مبنای فکری و عملی رفتار جهموری اسلامی در مواجه با نظام جهانی می‌پردازد و اطلاعات بسیار مفیدی در این زمینه در اختیار مخاطب قرار می‌دهد، همچنین در تحلیل و درک علت بسیاری از مسائل سیاسی و اجتماعی جامعه ایران در حال و گذشته بی نهایت راه گشا است.
مژگان داشاب
۱۳۹۸/۱۰/۳۰
ضمن عرض سلام و خسته نباشید. این کتاب رو مطالعه کردم، از لحاظ جمع بندی و گستردگی مطالب این کتاب یکی از نمونه‌های کامل و بی‌طرف در زمینه‌ی انقلاب اسلامی بود. جای یکسری مباحث از جمله حادثه ۱۱ سپتامبر و رویدادهای پس از آن که ایران محور شرارت قرار می‌گیرد و برنامه‌ی هسته‌ای ایران بعد از سال ۲۰۰۳ خالی بود که امیدوارم در چاپ‌های بعدی به این مباحث پرداخته شودنکته‌ی مهم دیگر توضیح مفصل وقایعی مانند تسخیر لانه‌ی جاسوسی بود که خیلی واضح تر از کتب دیگر به آن پرداخته شد.
حیات الله افکاری
۱۳۹۸/۳/۱۹
سلام. این کتاب برای بنده به عنوان یک دانشجوی غیر ایرانی، مفید بود و اطلاعات خوبی از راهبرد و صدور انقلاب اسلامی برایم داد.
اما فصل پنجم، در مورد قضیه گروگان‌گیری اگر بیشتر توضیح دهید که بین خواست‌های جمهوری اسلامی مهمترین خواسته شان چه بوده و همچنان در رابطه به قضیه فرار دادن گروگان‌ها اینکه کدام گروه‌های در داخل ایران با دولت آمریکا همکاری داشته که زمینه فرار دادن گروگان هارا میخواسته مهیا بسازد ولی با شکست مواجه می‌شوند، بیشتر بحث شود خوب است.
ممنون...
رویا اسماعیلی
۱۳۹۵/۳/۲۵
با عرض سلام... این کتاب دارای موضوعات و نکات بسیار مفید و جالبی در مورد سیاست‌های خارجی ایران در زمینه صدور انقلاب است. موضوعاتی که خواننده پس از خوانندن این کتاب به عدم شناخت خود نسبت به این سیاست‌ها و سازمان‌های به وجود آمده در این زمینه پی می‌برد. مانند مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی, مجمع جهانی اهل بیت (ع) , بنیاد اندیشه اسلامی و... غیره. البته نکته‌ای که در این کتاب باید مورد توجه قرار گیرد نیاز به روز رسانی زودبه زود این کتاب در مورد این سازمان‌ها است.
کاربر Karimi
۱۳۹۶/۱۰/۲۱
با تشکر از هدایتهای علمی استاد گرامی، کتاب مورد نظر با توجه به موضوع آن، بسیار مفید و روان به بحث انقلاب پرداخته است و میتوان از حوادث پیش و پس از انقلاب و روند‌های تدریجی آن به خوبی مطلع شد و اطلاعات جزئی و کلی خوبی به دست آورد. اما تنها نقد بنده به این کتاب در جایگاه منبع امتحانی، باید گفت که برخی موضوعات و مباحث بیشتر جنبه ژورنالی داشته و شاید مطالعه آن‌ها برای امتحان واجب و یا لازم نباشد. در مجموع کتابی جامع می‌باشد. مانا باشید
1 2 3 4 >>