نقد، بررسی و نظرات کتاب آخرین دختر؛ سرگذشت من از اسارت و مبارزه با خلافت اسلامی (داعش) - جنا کراجسکی

مرتب‌سازی: پیش‌فرض
صدیقه محمدی
۱۳۹۸/۲/۱۸
این کتاب از چند جنبه قابل بررسیه. اگه بخوای بدون قضاوت کردن نادیا نظر بدی، باید تحسینش کنی که تونسته سرگذشت پر رنجش رو با وجود تعصبات خانوادگی و مذهبیش به گوش دیگران برسونه تعصباتی که حتی نادیا مجبور شد تا مدتی بلاهایی که سرش اومده رو از بقیه پنهان کنه. ولی اگه بخوای از نظر جنبه‌های منفی کتاب رو نقد کنی چند موضوع قابل ذکره. اول انفعال زیاد نادیا دربرابر داعشی‌ها (برعکس بقیه دختران داعشی یا حتی هر دختر نجیب دیگری) دوم تطهیر کامل عقاید ایزدی (چون نمیشه دین حسابش کرد) و تقبیح مسلمانان (شیعیان رو باعث ظلم به سنی‌ها در نتیجه ظلم سنی‌ها به ایزدی‌ها) و طرفداری و تحسین غربی‌ها و آمریکایی‌ها و نجات بخش دونستن این دولتها. من هنوز هم در تعجب نوشته شدن این کتاب توسط دختری هستم که آبرو داری از هرچیزی براش مهمتر بود برا نجابتشون در مقابل داعشی‌ها تلاش نمیکرد ولی آبروش رو دو دستی می‌چسبید براهمین کتابش هم زیاد شفاف نبود و نکات مبهم زیاد داشت
دلارام تاج
۱۳۹۸/۱۲/۱۴
بالاخره تونستم این کتاب رو بخونم. این کتاب به طور مختصر راجع به زندگی نامه یه دختر وبه طور مفصل راجع به زندگی او در میان داعش پرداخته است. همه اتفاقات خیلی سریع و در لحظه اتفاق افتاده و علی رغم رنج‌های زیادی که به این دختر تحمیل شده اما به نظرم این دختر بیشتر از اینی که توضیح داده میتونسته مقاومت کنه و از خودش و خانوادش دفاع کنه و میتونسته امید بیشتری در دل داشته باشه اما به واسطه این که دینشون رو در ظاهر ازشون میگرفتن و دقیقاً تحت تاثیر همین موضوع خودش رو باخته و نا امیدی همه وجودش رو فرا گرفته انقدر که خدای درونش رو گم کرده و ذهنش برای مقابله‌ای سخت تضعیف شده. این دقیقاً همین کاریه که داعش با جمعیت اقلیت‌های مذهبی کرده. توصیه من به نویسنده و راوی کتاب: تجمیع قدرت دین و مذهب (الهی) دردل، ذهن و استفاده از داشتن آن در لحظه‌های سخت و تکان دهنده زندگی است.
s a
۱۳۹۸/۱/۲۹
هم این کتاب هم کتابهای مشابه مثل دختری که از چنگ داعش گریخت، کتاب‌های بسیار تکان دهنده‌ای از واقعیت جنگ هستند و چهره‌ی منحوس جنگ رو تمام رخ به تصویر کشیدن. هم نوشتن کتاب و هم خواندن کتاب واجب در هر جنگیه تا شاید روزی برسه انسانها، دست از هم نوع کشی به هربهانه و با هرهدفی بکشن.
ولی با تمام این اوصاف، به نظر من کمی مغرضانه داره به مذهب و دین خاصی در این جنگ هولناک داعش پرداخته میشه تا هر چه بیشتر اسلام رو مهجور و منفور نگه دارن.
توی این جنگ، فقط ایزدیان نبودن که خانمان سوز شدن. ولی نه کتابی، نه جایزه ای، نه صلح نوبلی. جنگ اگر زشته، برای تمام افراد اون جامعه زشته. منصفانه نیست به گروهی اینچنین پرداخته بشه و گروهی فراموش شده، از حافظه‌ی تاریخ پاک بشه.
عین قاف
۱۳۹۸/۴/۱۲
کتاب تأثر بر انگیز و خوبی بود. هر صفحه ش رو که خوندم احسنت گفتم به شرف کسانی که خون دادند تا دختران ایرانی به این سرنوشت دچار نشوند. هنوز هم این خونها جاری هست تا نه فقط دختران ایران، بلکه دختران عراق و سوریه و... هم در امان باشند.
تاسف می‌خورم که چرا بعضی‌ها این قدر ناسپاس و کوته بین هستند و خرده می‌گیرند به شیرمردان باغیرتی که برای دفاع از ناموسشون حاضرند کیلومترها دورتر از مرزهای کشورمون جونشون رو کف دست بگیرند و با این تفاله‌های دست ساز آمریکا و انگلیس بجنگند.
اکرم السادات حسینی زری
۱۴۰۱/۱۲/۳
بحدی تحت تاثیر این سرگذشت قرار گرفتم که از انسان بودنم خجل و در دلم گریستم. انگار این سبعیت انسان تمامی نداره، انگار همون فراعنه و یا چنگیز خان مغول یا اسکندرمقدونی یا....... انگار شیاطین به نامهای مختلف در ادواری متفاوت ظهور میکنن تا با صدای بلند و گریه شون نه تنها، در مقابل خالق بایستند، بلکه در مقابل انسانیت سجده نکرده و برخلاف انسانیت قدم بزنن و سبعیت به خرج دهند، واقعا از هیچ انسانی این رفتارها برنمی‌آید که نمی‌آید، افسوس و صد افسوس از این دنیای زیبا که با این زشتی‌ها آلوده و زجرآور میشه، و خوشا به احوال کسانی چون ناجی‌های، نادیا خانوم که انسانیت رو زندگی میکنن و درود بر صلابت و استواری نادیا خانوم.
ملیکا H
۱۳۹۹/۴/۲۰
بعد از اینکه صحبت‌های ایزدی‌های دیگه رو دیدم، متوجه شدم نادیا خیلی حساسه روی دینش. درصورتی که مصاحبه‌ی یک خانم ایزدی رو دیدم که خانوادش رو رها کرده بود و می‌گفت می‌خوام مسلمون بمونم چون اون خانم فرزندی داشت که پدر اون داعشی بود و همسرش و پسرانش نمی‌پذیرفتند و اون بچه رو با سن کم به پرورشگاه سپرده بودند... و این اتفاق واسه خیلی از خانم‌های ایزدی افتادی که به دلیل داشتن فرزندانی از داعش، به خانواده هاشون برنگشتند یا اینکه فرزندان شون رو رها کردند چون ایزدی‌ها اون فرزندان رو نمی‌پذیرفتند درصورتی که بچه‌ها همیشه معصوم‌اند... اما در کل اگر تمرکز نکنیم روی اتفاقات ناخوشایند، چندین برابرش به سمت مون برنمی گرده
sina parastook
۱۳۹۹/۲/۵
سلام
در حال مطالعه کتاب هستم سرگذشت دردناک نویسنده واقعاً جانگداز بوده است چند نکته به نظرم رسید اولاً مترجم محترم به خود زحمت نداده است که کلمه صبایا یا صبیه را بررسی نماید چون کلمه مذکور اشتباه است و درست آن با سین نوشته می‌شود سبایا و سبی در عربی به معنای زنانی است که به اسارت گرفته و جزء اموال جنایتکاران شمرده می‌شوند از سوی دیگر وقتی زنی که اسیر شده مسلمان می‌شود احکام زن مسلمان بر او بار می‌شود و نمی‌تواند جزشوهر خود با کس دیگری رابطه داشته باشد معلوم نیست نویسنده محترم سرکار خانم نادیا چگونه با این که به ظاهر مسلمان شده بود ولی بین سربازان داعش دست به دست می‌شده
Danial A
۱۳۹۸/۲/۱۶
شاید خواندن این کتاب برای من که پدر دختری ۷ ماهه هستم درس عبرتی باشد تا اگر داعش یا هر متجاوز دیگری به وطنم حمله کرد خودم را در مقابل رگبار گلوله‌های آنان قرار دهم تا سرنوشت دخترم و دختران دیگر کشورم به سرنوشت نادیا و امثال نادیا دچار نشود؛ همچنان که رزمندگان ما در هشت سال دفاع مقدس از جان و مال خود گذشتند تا وطن و ناموسشان به دست صدامیان و داعشیان زمانه نیفتد. از همین جا به نادیا می‌گویم که خیلی دوسش دارم چرا که هیچ جای سرگذشتش به حقیقتی که ایمان داشت شک نکرد چون کسی که بایستی خود را عوض یا اصلاح کند داعش و داعشیان هستند نه نادیا و هم کیشانش.
ا فتاحی
۱۳۹۸/۲/۹
داستان جالبی بود ولی هدف کوبیدن دین اسلام فارغ از اینکه گروه خبیث داعش ربطی به اسلام نداشتن و رندی نویسنده در خصوص بحساب نیاوردن شیعیان که سایه این پدیده شوم را از سر مردم کم کردند و چقدر مظلومانه در این راه بشهادت رسیدند.
ساجده شریفی
۱۴۰۰/۳/۲۰
کتابی تلخ ولی آموزنده، در طول مطالعه‌ی کتاب بارها سعی میکردم خودم را جای نادیا بگزارم، اینکه چیکار میکردم و اینا دوام می‌آوردم؟؟ ولی هر دفعه این کار سخت تر میشد و ترس وجودم را فرامیگرفت. ترس از دست دادن خانواده‌ام، خانه ام، دوستانم، معصومیت‌ام و می‌فهمیدم نادیا قهرمانی است که شاید هیچکس نتواند مانند او با این همه سختی مبارزه کند و تبدیل به جنگجو شود. رو حساب همین اگر به دنبال تجربه احساسات نفرت، ترس، تحسین، و غبطه هستید پیشنهاد میکنم حتما این کتاب را مطالعه کنید.
بهار بهاران
۱۳۹۹/۱/۳۱
کتاب خیلییی خوبیه و باعث میشه ارزش امنیت کشورمون رو حس کنیم و دردناکه وقتی که میفهمی مردانی بودن که خوب دفاع نکردن از کشورشون و منتظر دیگران موندن و ناموسشون از دست رفت. گرچه داعش هزاران مسیحی و مسلمان شیعه و سنی به طرز وحشیانه‌ای شهید کرد و این نشون میده اونا کاری به دین و مذهب نداشتن و انسان نبودند. اینجاست که ارزش دلاوریهای شهید سردار سلیمانی و مدافعان حرم پی میبریم که نذاشتن ناموسشون دست اجنبی بیفته و همینطور ناموس کشورهای همسایه
Lunasa
۱۴۰۱/۹/۳۰
همیشه خوندن زندگینامه‌ها برام جالب بوده و هست، دیدن تقلا و تلاش یک انسان برای مقابله با سختی‌ها و تغییر دادن زندگی به سمت چیزی که میخوان واقعا به عنوان یک‌ الگو و کاتالیزگر برام محسوب میشن اما این کتاب علیرغم اینکه این دختر واقعا ناامیدی براش معنی نداشت و تمام تلاشش رو برای بهتر شدن میکرد خیلی خیلی برام غمگین کننده بود و درک اینکه این چنین جنایاتی در این وسعت درست کنار کشور خودمون و انقدر نزدیک به ما اتفاق افتاده چیزی بود ورای تصورم...
roy moq
۱۳۹۸/۹/۸
منو در خودم فشرد از ناراحتی
از اینکه اون موقع که از اطراف میشنیدم که دختران ایزدی رو داعش میگیره و اونها رو بعنوان برده میفروشه
من مثل یک حمله خبری ساده بهش نگاه کردم و کاری انحام ندادم واسشون
حتی یک شیر کوچک در فیسبوک
کلا دلم گرفت واسشون
اما امید هم بهم داد
امید زیاد واس اینکه دنیا تو رو با خودش میبره
هیچ غم و اندوهی پایدار نیست
فقط باید امیدت رو از دست ندی
نادیا تو این کتاب منو گریوند اما بهم امید داد..
zahra basely
۱۳۹۸/۹/۲۸
کتابی بسیار عالی... متاسفانه درد ناک از سرنوشت نه تنها یک دختر بلکه یک خوانواده... یک قوم.... ویک مذهب.... . با هر برگ خوندنش قلبم به درد اومد از بی‌پناهی‌ها مظلومیت ها... از دست دادن.... و دوباره سر پاشدن ها.... . ایا بعد از گذشت چند سال نادیا می‌تونه این خاطرات درد اور رو فراموش کنه؟ایا جوامع بین الملل از حقوق اقلیت‌ها زن‌ها و دخترانی مثل نادیا دفاع میکنه.... به امید صلح.... انسانیت.... وعطوفت جهانی
پوریا طاوسی
۱۳۹۸/۸/۸
به شدت زیبا و تاثیر گذار همین بس که برنده نوبل شده‌ و بیان شیوا و خیلی سرنوشته حزن انگیزی داره و اینکه یه ماجرایه واقعیه که باعث میشه که همزادپنداری کنی با نویسنده و کاملا در اون حال و هوا قرار بگیری و اینکه همه جزییات و صحنه رو توصیف کرده و انگار داری همزمان یه فیلم با ترجمه سوم شخص میبینی و به نظره من‌ کتابه بی‌نظیریه و خوندنشو به همه عزیزان پیشنهاد میکنم. فداتون بشم. ببخشید طولانی شد.
Sahar Malmir
۱۳۹۸/۱/۱۳
متن کتاب ساده و روان است، وقایع خیلی مخاصر بیان شدن و توصیفات طولانی و خسته کننده در آن دیده نمیشه. اندک توصیفاتی وجود داره که با توجه به حجم و محتوا قابل قبول هستند. مسائل تکراری هم وجود نداره‌. دغدغه‌های مردمی است که رنج زیادی را دز حملات داعش متحنل شدن. در کل کتاب خوبی است.
غ ص
۱۳۹۸/۱/۱۶
بسیار عالی، سرگذشت حزن انگیز این دختر بسیار تاثیر گذاره، من چون برنده جایزه نوبل هست ترغیب شدم و کتابش رو خوندم و الان که کتاب تموم شد به شدت بهش افتخار میکنم.
Elham Kazemi
۱۴۰۰/۱/۱۹
به نظرم خوبه که یک اتفاق مهم که در سال‌های اخیر و در کشور همسایه ما رخ داده از زبان کسی که لمسش کرده بشنویم. مهم‌ترین نکته‌ای که دوباره به من یادآوری شد این بود که کسانی که به بهانه هر دینی جنگ‌افروزی میکنن، این کارو مغرضانه و برای منافع شخصیشون انجام میدن. متاسفانه همیشه یه عده از سر ساده لوحی و تعصب و بعضی هم غرض ورزانه با اون‌ها همراه میشن و فجایعی رو به بار میارن.
آلاء کوچولو
۱۳۹۸/۵/۷
درنوع خودش ستودنیه... شهامت و شجاعت یه زن که بتونه اینقدر با جسارت تمام اتفاقات وحشتناکی که براش افتاده رو بعنوان صلاح برای نابودی کسایی که آزارش دادن استفاده کنه تحسین برانگیزه.... ودراخر خدایا شکرت بخاطر بزرگترین نعمتی که به ما ارزونی کردنی وانم حس امنیت وآرامشه... ودرود به تمام مدافعان حرم که با خوندن این کتاب‌ها ارزش واقعیشون برام مشخص شد
فاطمه محسنی
۱۳۹۸/۲/۳
نکته‌ی خیلی مهم که توی این داستان میشه لمسش کرد اینه که هویت یه نفر جدا از دین و فرهنگ و کشورشه و اگر بشه (که خیلی کار سختی هست) مردم رو صرفا به عنوان انسان و بدون هر پیش داوری ببینیم شاید خیلی از معضلاتی که توی دنیا داره اتفاق میوفته مسخره بنظر میرسیدن
Seyran Azhir
۱۳۹۸/۱/۲۲
فعلا در فصول ابتدایی کتاب هستم کلا این مدل مضامین برای من جذاب هستن وقتی توشون میتونیم یک فرهنگ یا اقلیت قومی یا مذهبی رو بهتر بشناسیم اما باید بگم داستان با ترتیب زمانی نقل نمیشه مدام جریان به عقب و جلو میره که با توجه به اینکه راوی اون یک نویسنده حرفه‌ای نیست قابل چشمپوشی هست اما ممکنه همین مسئله خواننده رو اذیت کنه
مجید سلگی
۱۳۹۸/۱/۱۱
خیلی خوب عالی است دراین زمانی که کسی علاقه‌ای به خواندن کتاب ندارد و این سایت این امکان را فراهم کرده که درهر موقعیت حداقل یک ورق کتاب خوانده شود از تمام عزیزان زحمت کش کمال تشکر و امتنان رادارم موفق و سلامت باشید
Mint chocolate
۱۴۰۱/۹/۸
به نظر من این کتاب بهتر می‌تونست نوشته بشه البته باید درک کرد چون نویسنده نویسنده حرفه‌ای نیست اما ارزش خوندن داره صدرصد وقتی این کتاب رو میخوندم به این فکر میکردم واقعا وقتی این اتفاقات می‌افتاد سازمان‌های بین المللی کجا بودن و چرا به قول خود نادیا هیچ کس صدای اونا رو نشنیده! و اینکه چقدر تو دنیایی با چهره خشن زندگی می‌کنیم متاسفانه
مریم م موحد
۱۳۹۸/۹/۵
احساس میکنم یه دختر پرحرف نشسته روبروم و داره یه ریز نکات تکراری و یا نچسب رو تعریف میکنه. اگرچه بعضی کاربرها ازین کتاب خوششون اومده اما با احترام به بقیه من خوشم نیومد چون هجو و حاشیه زیاد داشت. به بعضی جزییات و یا سلایق خیلی پرداخته شده بود و گاهی حوصله بر میشد و این از جذابیت کلی کتاب کم کرده
ماریا عدالت
۱۴۰۲/۵/۵
کتاب بسیار تکاندهنده و متاسفانه ناراحت کننده‌ای بود. و حتما خبر این اتفاقات در زمان وقوع کم و بیش شنیده ودیده ایم اما عمق واجعه تا این حد هیچ گاه با شنیدن یک خبر ساده درک نمیشود. و عجب از انسانیت انسان‌هایی که به نام دین عقده گشایی‌های میکنند که زندگی هم نوعان خود را فدای نفس‌های حقیر کنند
Saint Lady
۱۳۹۸/۱/۲۴
هنوز از این اتفاق‌ها مدت زمان زیادی نگذشته.... پرداخت بیشتر و نگارش مسأله از سمت زنان قربانی بسیار با ارزش هست... این کتاب‌ها نه داستان هست نه تاریخ نگاری.... سرگذشت یه قربانی از جنایتی بزرگه.... و سیر نامنظم رو میتونم بخاطر اثر هولناک فاجعه بر فرد تلقی کنم
سید سعید طالب زاده
۱۴۰۲/۴/۲۳
باسلام و عرض خداقوت به کتابراهیان و خوانندگان عزیز. کتاب پیش روعمق جنایات یک فرقه منحرف و متعصب مذهبی را نشان میدهد و تعصف بارتر اینکه کردها عراق و حتی نیروهای نظامی حاضر در عراق هیچ اقدامی برای جلوگیری از این نسل کشی و جنایت را به انجام نرساندند. که این موضوع جای بسی تامل دارد.
Mohammad Mohsen Arjmand
۱۳۹۸/۱/۳۱
کتاب رو نخوندم ولی مشخصه کتابه قوی‌ای بودی ک تونسته در این حد تحت تاثیر قرار بده دوستان رو. البته تا حد زیادی باید دوستان توجه کنن ک نیازی به انقدر احساسی شدن نیست!
و دوستانی ک نقد ادبی کردن رو نمیفهمم؛ این کتاب به این صورت نیست ک انقد کوتاه نقد بشه!!!!
مریم صالحی
۱۳۹۸/۱/۲۶
کتاب زیبایی بود. با نثر روان. درتمام طول داستان فکر میکردم ما با خیانتها و نامردی جماعتی از مردم عراق ودیر از خواب غفلت بیدار شدن عده‌ای دیگه در حادثه کربلا بیگانه نیستیم. این سرگذشت و نامردی پیشمرگان تداعی کننده زندگی حضرت علی و سایر ائمه اطهار هست. عالی بود. ممنون کتابراه.
سیما ط
۱۳۹۹/۱/۸
داستان بسیار جالب و حزن انگیزی بود و سرنوشت غم انگیز قربانیان نسل کشی و تبعیض‌های ناشی از افراط گری مذهبی رو روایت میکرد. بنظرم کتاب یه ایراد داشت و اونم این بود که تقریبا یک سوم اول کتاب خیلی از توضیحات و نوشته‌ها تکراری و بعضا کسل کننده بودند.
کیمیا سلیمانى
۱۳۹۸/۸/۲۶
کتاب خیلى خوبیه و فارق از نثر روان و خوبى که داره جزئیات فاجعه رو کامل بیان میکنه که واقعا براى هر آدمى واجبه بدونه داره چه جنایاتى به اسم مذهب تو این دنیا انجام میشه... قلب آدم به درد میاد ولى به دل و جرأت این دختر افتخار کردم
Elnaz Shahinmehr
۱۴۰۲/۵/۳۱
کتاب خوبیه و کاملا ذهنو درگیر می‌کنه اما اگه روحیه حساسی دارید پیشنهاد نمیکنم من وقتی کتابو خواندم تا مدتها یه ترس بی دلیل تو وجودم بود حتی شبا خواب داعشو می‌دیدم که البته اینم از قلم خوب نویسندست که حسو خیلی قشنگ منتقل میکنه
فاطمه عزیزپور
۱۴۰۰/۶/۲۴
واقعا کتاب زیبایی هست. ولی متاسفانه اصلا از نیروهای نظامی که از ایران و افغانستان و کشور‌های دیگه به کمکشون رفته بودن صحبت نشده بود و بعضی جاها امریکا را به عنوان ناجی خودشون معرفی کرده بود در صورتیکه امریکا بوجود اورنده داعش بود
م. ح. هاشم الحسینی
۱۳۹۸/۱/۲۲
کتاب فوق صرفا سرنوشت نادیا مراد است که گرچه تلخ است که جنایتهای داعش را بازگو می‌کند ولی کلیات تمامی آن‌ها را همه می‌دانند لذا مورد جدیدی برای ارائه ندارد. از طرفی نویسنده از دانش کافی برخوردار نیست که بتوان کتاب را از منظر تاریخی یا جغرافیایی با ارزش تلقی کرد. در کل کتاب را توصیه نمی‌کنم.
مهدیه مومنی
۱۳۹۸/۱/۱۳
کتاب جذابی بود. خیلی هیجان انگیز بود. از خیلی وقت پیش دنبال کتابی در رابطه با داعش بودم. جزییات کتاب همونقدر ک میخواستم وسوسه انگیز بود ک کتاب رو نتونم زمین بذارم.
Shirin
۱۴۰۱/۸/۲۹
جسارت و شجاعت نادیا تحسین بر انگیزه و چقدر زیبا و آگاهانه از دین و آیینشون سخن گفته نمیدونم بخاطر ترجمه کتاب بود یا نسخه اصلی هم به همین صورته که یه سری جاها خیلی سرسری نوشته شده بود میتونست جزیئات بیشتری بنویسه
مهسا خدادادی
۱۴۰۰/۱۲/۱۳
عاااالی بود عاااالی قلم کتاب جوریه که حس میکنی دقیقا اونجایی و جای شخصیت اصلی داستان قرار میگیری من با ترس هاش ترسیدم و با شادی هاش شاد شدم تمام احساسات نادیا رو درک میکردم حتما پیشنهاد میکنم مطالعه کنین
سیمین فرتاش
۱۴۰۰/۱۱/۱۰
تا حالا کتابی به این غمگینی نخوانده بودم. زیبا و بسیار متاثر کننده.
خواندن این کتاب رو به همه کسانی که رنج دیگران آزارشون میده توصیه میکنم. و صد البته تفکر درباره اینکه چی میشه که انسان تا این حد سقوط میکنه؟
بهناز محمدی
۱۴۰۰/۴/۶
کتاب تامل برانگیزی بود و دردهای جنگ و مشکلاتش رو میشد حس کرد. ترجمه هم خوب بود ولی ۱. خیلی به مسئله‌ی مذهبشون و همین طور حاشیه‌ها پرداخته شده بود. ۲. بخش‌های اسارت رو که حتی میشد بیشتر توضیح بده رو سریع رد کرد.
فاطمه Omid
۱۳۹۹/۱/۶
کتاب خوبی بود وبشدت تکان دهنده. بعضی قسمتهاش قلبم بدرد اومد و خوشحالم که راوی داستان بدنبال گرفتن حق خود و اطرافیانش بود و ساکت نمونده امیدوارم همچین گروهای پست و رذلی مانند داعش ریشه کن و دیگه بوجودنیان.
Book lover
۱۳۹۸/۸/۳۰
داستان تلخی بود اینکه نادیا تونسته بعد از این تجربه‌های وحتشناک به زندگی برگرده و برنده‌ی جایزه‌ی صلح نوبل بشه قابل تحسینه البته داستان در نقاط اوج توصیفات کمی داشت که ملموسه به لطف سانسوره 🙄
Pari Nazari
۱۳۹۸/۷/۲۶
واقعا زیبا بود نادیا مراد بانوی قدرتمند و شجاعی است شاید اگر هرکدام از ما دختران جای او بودیم هیچ وقت به زندگی عادی برنمیگشتیم چه برسد به مبارزات حقوق بشری خدا باعث و بانی هر جنگی. تو زمین و لعنت کنه
مریم ابراهیمی
۱۳۹۸/۱/۲۶
هم کتاب عالیه هم شخصیت نادیا... واقعا من نمیدونم اگه خودم جای نادیا بودم چکار میکردم ولی نادیا بسیار جرات مندانه عمل کرده و عملکردش قابل تحسینه. کتاب هم به بهترین روش ممکن نوشته شده.
ستاره دینی
۱۴۰۱/۸/۱۰
ضمن عرض خسته نباشید به نویسندگان و مترجم محترم... من فکر میکردم کتاب از زبان شخصیت‌های ممکن روایت شده باشه و با همین نقل قول‌ها یک پکیج کامل تری رو از وقایع رخداده در زمان داعش بازگو کنه...
شیدا عطایی
۱۳۹۹/۲/۲۰
ناهیدافکاری داستان غم انگیزی است که چشم مارابه جنایت‌های وحشیانه داعش بازمیکند و باعث میشودارزش امنیتی راکه به همت وفداکاری مرزبانان ومدافعان کشورمان داریم بیشتربدانیم
Nelli K
۱۳۹۹/۱/۲۴
خیلی برام عجیب بود انقد اتفاقای وحشتناک افتاده توی کشوری که کنار خودمونه... و چقد ناراحت کننده که از عمق هیچ کدوم ازین فاجعه‌ها خبر نداشتیم حتی با وجود اینکه کاری از دست خودمون بر نمیومد...
at stud۲۲۲
۱۳۹۸/۴/۱۴
لازمه که همه مسلمانان بخصوص در خاورمیانه و عراق و سوریه، این کتاب رو مطالعه کنن. تا بدونن جهالت، خشک مقدسی و افراطی گری چه بلاهایی سر جامعشون میاره.
کاربر SA
۱۳۹۸/۳/۲۶
کتاب به قدری زیباست که من هر فصل و که تموم میکنم برای همسرم تعریف میکنم و کامل مشتاق به ادامه‌ی داستان شده، واقعا ازینکه این داستان از سرگذشت واقعی برگرفته شده تاثیر گذار ترش کرده.
بهار
۱۴۰۲/۱/۲۵
با خوندن کتاب خیلی ناراحت شدم که این چنین دختران مورد ظلم قرار گرفتند خداوند سردار سلیمانی بیامرزد که ریشه‌ی این ظالمین نابود کرد این کتاب ارزش خوندن داره به شما پیشنهاد می‌کنم
احمد کریمی
۱۴۰۱/۱۲/۸
ترجمه رو نسبتاً نامناسب دیدم... ولی کتاب فوق‌العاده تلخ و دردآور هست با اینکه خواندنی...
سلام بر شهدای مدافع حرم و رزمندگان مقاومت که جان کف دست گذاشتن برای نابودی داعش
1 2 3 4 >>