نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی پاسخ‌هایی مختصر به پرسش‌هایی بزرگ - استیون هاوکینگ

مرتب‌سازی: پیش‌فرض
Matin Darigan
۱۳۹۸/۶/۲۸
من نسخه pdf اصلی انگلیسی این کتاب رو چند ماه پیش مطالعه کردم. متاسفانه بسیار تفاوت داره با این نسخه. و یک فصل این کتاب کلا حذف شده در ترجمه. که در مورد این قضیه میپرسه که " آیا خدا وجود دارد؟" که ایکاش این فصل هم ترجمه میشد که اگه میشد مجوز نشر پیدا نمی‌کرد!
ف ه
۱۴۰۱/۱۲/۶
وقتی کتاب رو گوش دادم مبهوت منطق و علم‌محوری این دانشمند بزرگ شدم. واقعا اسم این کتاب برازنده‌ی مطالبش هست و باعث شد بیش از پیش به این فکر کنم که یک انسان چقدر توانایی فکری بالقوه داره که به توانایی جسمیش وابسته نیست! البته کسی که خداباور باشه ممکنه شرایط این شخص رو به حکمت خدا یا چیزهایی شبیه این ارتباط بده اما خود ایشون معتقد به چنین چیزی نیست... اگر به علم، فیزیک، محیط زیست، جامعه شناسی، فلسفه، نجوم و اطلاعات درباره‌ی حیات خارج از منظومه شمسی و... علاقمند هستید بدونید پاسخهای ایشون به مباحثی که در کتاب مطرح شده در کنار اعتقاد نداشتنش به وجود خالق تکان دهنده ست! از تاثیر صدای گوینده، لحن و تسلطشون هم نباید غافل بود که نشون میده انتخاب بجایی بوده که بابتش از تیم تهیه و تولید نسخه صوتی این اثر باید تشکر کرد. در کل کتاب پرباری هست
محمد نوری
۱۴۰۱/۲/۱۲
استیون هاوکینگ جز دانشمند‌های سرشناس قرن ما بوده است که در ۱۴ مارس ۲۰۱۸ درگذشت, این کتاب پس از مرگ استیون هاوکینگ وارد بازار شده و جمع آوری شده از آرشیو‌های شخصی استیون هاوکینگ می‌باشد.
در این کتاب نویسنده قصد دارد به سوال‌های بزرگ پاسخ بدهد و در هر فصل مخاطب پاسخ‌های نویسنده رو در مورد یک سوال مشخص می‌خواند.
سوالاتی که استیون هاوکینگ به آن‌ها پاسخ می‌دهد:
فصل ۱: آیا آفریننده‌ای هست؟
فصل ۲: جهان هستی چگونه آغاز شد؟
فصل ۳: آیا حیات هوشمند دیگری در جهان هست؟
فصل ۴: آیا میتوانیم آینده را پیشگویی کنیم؟
فصل ۵: درون هر سیاهچاله چیست؟
فصل ۶: آیا سفر در زمان ممکن است؟
فصل ۷: آیا ما روی زمین نجات خواهیم یافت؟
فصل ۸: آیا باید به فضا کوچ کنیم؟
فصل ۹: آیا هوش مصنوعی بر ما چیره خواهد شد؟
فصل ۱۰: آینده را چگونه بسازیم؟
Arian Ebrahimi
۱۳۹۹/۹/۲۱
در بخش وجود داشتن یا نداشتن خدا به نظر من علم هنوز قدرت کافی برای اثباتش یا ردش رو نداره حداقل باید در فاز اول ماشین زمان داشته باشن تا بتونن مثلا وجود پیامبرا رو اثبات کنن یا ردش کنن و همچنین بتونن وجود روح یا عدم وجود اون رو اثبات کنن حتی با وجود این آزمایش‌ها ممکنه نتیجه قطعی نباشه و در گذر زمان نتیجه تغییر کنه که طبیعی هست. هر چند من شاید اطلاعاتم بالا نباشه ولی خب حداقل توی برخی بخش‌ها اثباتش نیاز به تجهیزات بیشتری داره من کلا نه طرفدار دینم نه علم طرفدار حقیقت هستم میخوام بدونم حقیقت چی هست دین که یه طوری شده هی علم میگه اینش درست نیست اونش درست نیست و نمیدونم کلی درگیری دارن دیگه ولی خب بازم من به هیچ کدومشون اعتماد نمیکنم بدون وجود مدرک محکم.
سینا منافی
۱۳۹۹/۲/۱۴
بی شک کتاب پر محتوا و غنی است که باید در ذهن تجزیه و تحلیل شود، شاید بهتر است بگویم که چندی از بزرگ‌ترین سوالات زندگی من را جواب داد انهم خیلی ساده! من امروز به جرعت میگویم که مفتخرم که این کتاب را مطالعه میکنم و از این پس محکم تر اظهار نظر میکنم. اگر انسانی هستید که به درس علاقه مند هستید این کتاب مناسب شماست اگر اهل صافی لاک ناخن یا تقارن خط ریشتان هستید بیخیال کتاب بشید... کتاب بخش استیون و خدا هم دارد، مهم نیست حذف شود یا نشود شما خود فکر کنید... علم راست میگوید یا روحانی مسجد سر کوچه؟؟؟
لادن اعلایی
۱۴۰۲/۳/۱۱
خوب ومفید. مگر می‌تواند کتابی از استیون هاوکینگ نوشته شده باشد و زیبا نباشد استیون هاوکینگ نابغه قرن و کیهان شناس و نجوم شناس قرن می‌باشد که هرچه از او و آثارش بگوییم حق مطلب را ادا نکرده ایم به نظر من تمام آثار استیون هاوکینگ را باید خریداری کرد بلکه قطرهای از این دریای بیکران را بتوانیم بشناسیم و پی به عظمت و وجود خداوند ببریم بیشتر افراد کسانی که با فیزیک تا یک حدی آشنایی دارند می‌توانند لذت چند برابر نسبت به افرادی که با فیزیک آشنایی ندارند از این کتاب برند
Stephen
۱۴۰۱/۳/۱۱
کتاب خوبیه... مسائلی که توی این کتاب بهشون پرداخته میشه، فرضیه‌ها، سوال‌ها، جواب ها.. همه و همه ذهن و فکر مشتاق آدم رو به چالش میکشن.
راستش... قبلا فکر میکردم استیون هاوکینگ یه دانشمند خارق‌العاده و نویسنده‌ای مشهور هست، ولی حالا فهمیدم نه تنها یکی از بزرگترین دانشمندا و کیهان‌شناس‌های معتبر، بلکه یه فرشتست؛ یه فرشته تمام عیار!
درواقع، هرکسی که علمش رو به مردم انتقال میده یه فرشتست.
حتما دانلودش کنید... کامل؛ بهش گوش بسپرید و لذت ببرید.
امیر جناب
۱۳۹۹/۲/۲۲
پذیرش و قبول هر نوع تفکر. و عقیده نشان از عدم تفکر و اندیشه ایست که ذهن هر انسانی با مشاهدات و لمس دنیای پیرامونش میتونه بدست بیاره میتونه باشه.. تایید عقیده و نظری رو بدلیل اینکه عموم تایید میکنن نشانه اگاهی نیست. نشانه همسو بودن وزیرساختارهای همسان فکریست. بطور معمول ما چیزی رو قبول ومیپذیریم که قبلا در ذهنمان باور داریم. خیلی عجیبه در اطرافمان پر است از وسایلی که خلق کرده ایم با این حال براحتی منکر وجود خالق به زبان وذهنمان میاوریم.
نازنین معینی
۱۳۹۹/۲/۹
یک فصل از این کتاب که در نسخه اصلی تحت عنوان is there a god امده در ترجمه ان تحت عنوان چه چیز در پس این جهان وجود دارد اورده شده قسمت‌هایی از ان که به صراحت از عدم وجود خدا صحبت میکند حذف شده اما مابقی کتاب ترجمه روان و خوبی دارد با فاصله زیادی از کتاب‌های دیگری که خواندم بسیار مفید تر و در عین سادگی مفاهیم پیچیده علمی را توضیح داده پیشنهادش میکنم حتما بخونیدش ولی انتظار نداشته باشید که بتونید در عرض مدت کوتاهی تمومش کنید
مجید قاسمی
۱۴۰۱/۴/۵
با سلام خدمت دوست داران علم و کتاب
من نظر شخصی خودم رو عرض میکنم و ممکن هست با بقیه نظرها متفاوت باشد.
با گوش دادن این کتاب واقعا علاقه مند شدم به علم نجوم و کیهان و این کتاب، کتابی بسیار خوب برای شروع هست و اطلاعات پایه بسیار خوبی رو به شنونده میده. کتابی هست که واقعا نگرش آدم نسبت به جهان هستی تغییر میده و آدم رو ترغیب به هرچه بیشتر فهمیدن میکنه. ضمنا راوی بسیار خوبی هم داره. من این کتاب رو دو بار گوش دادم
Glenda yousefi
۱۳۹۹/۱۲/۱۱
خوندن متن اصلی این کتاب مسلما با وجود سانسورها و تغییرات صورت گرفته خیلی بهتره، اما با توجه به اینکه همه تسلط کافی به زبان انگلیسی ندارن و حتی بین کسایی که دارن هم افرادی هستن که ترجیحشون کتاب خوندن به زبان فارسیه، مخصوصا کتب تخصصی که همینطور به اندازه‌ی کافی ذهن رو درگیر میکنه، کاش لااقل وقتی سانسور صورت میگیره یا در ترجمه‌ی کتاب اصل امانت رعایت نمیشه، در اول کتاب توسط خود مترجم درج بشه که بدونیم داریم چی میخونیم.
ali moghtaderi
۱۳۹۸/۸/۱۷
کتاب خیلی خوبیه که به ما کمک میکنه تا درباره ماهیت جهان فکر کنیم. هاوکینگ میگه که مفهوم زمان قبل از بیگ بنگ بی‌معنی بوده و قائل به زمانی قبل از اون نیست و مطرح میکنه که جهان در زمان بیگ بنگ از هیچ (یه چیز چگال) به وجود اومده و به این ترتیب زمان شروع شد و فضا و انرژی و جرم پدید اومد. ولی سوال اینجاست که همون هیچ اولیه (همون چیز چگال که با بیگ بنگ تبدیل شده به جهان فعلی) از کجا اومده؟ !
reza vahabzade
۱۳۹۸/۶/۲۵
همون ابتدای کتاب علم رو مقابل مذهب قرار میده و علم رو بالاتر از عقاید الهیات معرفی میکنه درصورتی که این قیاس از اساس غلطِ. چراکه علم تجربی به شناخت محدوده مادی با ابزارهای شناختی حسی میپردازه و دین ابزار شناختش شهود و وحی و مجهولات علم و دین باهم متفاوت.
یک همچین گاف بزرگ علمی رو از باید از هاوکینگ ببینیم یا مترجم؟
سرچشمه ایمان درون بشریت و با هزاران کتاب دیگر هم نمیتوان از دین فرار کرد چون فرار از خود امکان پذیر نیست.
همون طور که ابتدای کتاب اشتباهاتی داره، قطعا مباحث دیگر هم اشتباهاتی داره که بزودی مشخص خواهد شد.
Mary Gh
۱۳۹۸/۶/۱۷
بسیار عالی. فقط کتابهای صوتی روانشناسی بسیار کم میباشد.
زهرا مصلحی
۱۳۹۸/۷/۱
باسلام.
ای کاش به جای اینکه مطالعه داشتیم درباره‌ی بی‌خدایی یکم مطالعه داشتیم درباره‌ی وجود خدا...
و اینکه واقعا زندگی که بدون خداباشه و فقط منتهی به جسمی باشه که توی قبر تجزیه میشه واقعا نامعقوله والبته پوچ و بی‌معنا.
پس فرق مابا یه گیاه یا یه حیوان چیه واقعا هدف خلقت خور و خواب و مرگ بوده؟؟؟
...
فقط یکم تفکر میخواد همین!!کتاب آن سوی مرگ از جمال صادقی رو پیشنهادمیکنم بخونید درباره‌ی جهان بعد از مرگ...
علی ساعدی
۱۳۹۸/۶/۳۰
کتاب بیهوده و بی‌مصرفیه. من جواب خوبی برای سؤالها نیافتم بلکه هیچ جوابی ندیدم، مثلا آیا موجودات هوشمند غیر از انسان در جهان هستند؟ جواب خیر بدلیل اینکه اگه وجود داشتند تا حالا به زمین سفر میکردن. تمام. از یک فیزیکدان یک آتیئست (کافر) از آب در امدن واقعا عجیبه. پس این همه عجایب این همه پدیده‌های منظم چطور خودشون رو خودبه خود سازماندهی دادن. در کل کتاب غیر مستحکم و بی‌اساسیه و با توجه به چند کتاب قبل انگار نویسنده‌اش خود هوکینگ نباشه.
پارسا علی زاده
۱۳۹۹/۹/۲۸
کسی چه میداند...؟
شاید همین سانسور دیدن‌ها و شنیدن‌ها باعث شده به خود سانسوری برسیم.
خیلی‌ها در اطراف من هستند ک بیشتر از فیلم‌ها و کتاب‌ها خودشان را سانسور میکنند!
این دایره به ما یاد داد خودت نباش تا جامعه یکرنگ باشد
جامعه‌ای پرتکرار بی روح!
Mohsen RZ
۱۴۰۰/۶/۴
بعضیا یجوری میگن بده و افتضاحه و بیهودس که انگاری توقع رمزگشایی قانون خلقت دارن از یه مخلوق
کتاب خیلی مفیدیه خیلی هم خوب توضیح میده خیلی مسائلو که واسمون سواله و حتی از جوابش میترسیم
قانونا با خوندن یه کتاب متخصص اون علوم نمیشه شد ولی توصیه میشه واسه شروع از این کتاب شروع کنید ارزششو داره 👍
Mina mahtab
۱۳۹۹/۶/۶
خیلی دلم میخواست بدانم نظر ایشان در باره روح چیست وقتی عناصر براثر بیگ بنگ شکل میگیرد و ماده به وجود میاید از نظر فیزیکی چه چیزی باعث میشود جاندار و بی جان از هم جدا شوند چطور روح موجودات شکل گرفته ودو مجموعه را از هم جدا کرده ایا از اقای هاوکینگ کتابی هست که به این سوال جواب دهد؟
هوشیار محمدی
۱۳۹۸/۸/۳۰
این کتاب ژرفای عمیقی به خوانندگان در خصوص آفرینش میدهد آن هم به صورت کاملا علمی ومجرد از وهم وخیال به جرات یکی از ارزشمندترین کتاب‌هایی است که تاکنون خوانده‌ام بهمین دلیل هم نسخه فیزیکی هم صوتی آن راچند بار خوانده‌ام با آن همراه شوید
علی مصطفی زاده
۱۳۹۹/۱۲/۳۰
هیچ چیز منو انقدرخوشحال نمیکرد که گیرآوردن نوه صوتی این کتاب منوخوشحال کرد چون به دلیل شغلم که داعما گیرم ووقت اینوندارم که توتختخوابم درازبکشم وتاصبح کتاب بخونم اما این کتاب صوتی این امکان رابهم دادکه این کاروبکنم وازدست اندرکارانش کمال تشکر را دارم
Niaz Aslani
۱۳۹۹/۳/۴
بسیار زیبا و شنیدنی بود. هم کتاب پروفسور هاوکینگ و هم صدای گوینده محترم جناب آقای فاضلی مقدم. ‌ای کاش کتاب دیگه پروفسور رو هم ایشون گوینده‌گی کرده بودن. اما متأسفانه مانند همه آثار دیگر بخش‌هاب اصلی کتاب حذف شده و قسمت‌های باقیمانده هم تغییر داده شده.
Vida Mojahed
۱۳۹۹/۱/۱۹
در دوران دبیرستان فقط فرمول و مطالب رو طوطی وار حفظ میکردیم بدون اینکه کمی از دیدگاه علمی و کابردی یک فرمول فیزیک در جهانی که زندگی میکنیم بفهمیم. اگه به نظریه‌هایی درمورد کیهان شناسی و خلقت ستارگان علاقه دارید بهتون این کتاب رو پیشنهاد میکنم
شهرام ...
۱۳۹۸/۶/۲۶
به به، به به
لذت بردم، فوق العاده بود
این کتاب برای افرادی مناسب هست که فکری باز داشته باشند و به دنبال حقیقت واقعی باشند
محمد زمانی
۱۳۹۸/۶/۲۵
لذت بردم واقعا استیون هاوکینگ با اینهمه محدودیت و مشکلات وسعت دیدش چقدر وسیع بود، توصیه میکنم سه کتاب دیگر استاد بخصوص تاریخچه زمان را علاقه مندان بخوانند، حتما نگاهتان به جهان هستی را عوض میکند.
سحر جهان‌پرور
۱۴۰۰/۱/۲۰
کتاب خیلی سنگینیه
باید با مفاهیم فیزیک آشنا بود با اینکه رشته تحصیلیم شیمی‌فیزیکه خیلی از قسمت‌ها رو نتونستم تحلیل کنم ولی در کل کتاب جالبی بود
از کتابراه میخوام درمورد دانشمندان کتابای بیشتری رو دراختیارمون بزاره، هایزنبرگ_نیوتن و...
امین نوحه سرا
۱۴۰۲/۵/۲۱
کتاب بسیار عالی واقعا سوالاتی رو جواب میده که شاید تو ذهن خیلیاتون باشه حتماً پیشنهاد می کنم این کتاب رو بخونید چون که سوالات جواب ها بسیار قابل تامل و تفکر هستند و کتاب ارزشمندی از چنین استاد متفکر باید خونده بشه
داود آجورلو
۱۴۰۱/۱۰/۴
خوب البته هنوز سوالات زیادی در سر بشر هست و همونطور که علم به سوالات گذشته گان پاسخ داده و ما الان به خیلی از حرکات گذشته گان میخندیم و اونا رو خرافات میبینیم به سوالات حال حاظر ما هم علم در آینده پاسخ خواه داد و...
شقایق حسینی
۱۴۰۱/۵/۲۱
بسیار کتاب خوب و کاربردی بود با مطالعه این کتاب بشر بیشتر به پیچیدگی جهان هستی پِی میبره زیرا با پاسخ به هر سوال، سوال‌های بیشتری ذهن بشر را درگیر میکند
توصیه میکنم این کتاب را حداقل ٢ بار گوش کنید😉
زهرا (زحل)
۱۳۹۹/۵/۱۱
از جمله دانش مندای هست که واقعا دانش مندن
و یک اسطوره کامل برای کسای که امید شون رو از دست دادن یا به خاطر یه چیز کوچک هدفشون رو دنبال نمکنن چون علارغم و جود معلولیت شدیدی که داشت باز هدفش رو دنبال کرد و نا امید نشد 😌😘❤
یلدا میرزانیا
۱۳۹۹/۱/۸
اگر دست مترجم و ناشر باز بوده باشه ارزش داره آدم بخونه. اما اگه سانسور شده باشه به هیچ دردی نمیخوره.
جعفر عباس پور
۱۳۹۸/۱۰/۲۶
کتابی سطح بالا از دیدگاه دانشمند بی‌نظیر, هاوکینگ. جوابایی که ارائه میکنه کالا واضح و کامله و به نوعی جوابی که میخوای رو میده و گنگ نیست هیچ کدوم از جوابا. پیشنهاد به همه کسایی که این سوالا ذهنشونو درگیر کرده
مرتضی احمدی
۱۳۹۸/۹/۲۸
کتاب خوبی است و به سئوالات مطرح شده خوب جواب داده اما اینکه نویسنده همه چیز را از دریچه علم و ماده دیده و وجود روح و خدا انکار شده نقص بزرگ کتاب است. واقعا با وجود این نظم فوق العاده هستی انکار وجود هستی بخش ان احمقانه است.
روح الله سادات
۱۳۹۹/۱۱/۱۱
توضیحات بسیار خوبی در مورد سوالها میده اما گاها بعضیهاش قانع کننده نیست و بنظر جوابش دور از دسترس علم کنونی بشره اما بطور کلی اطلاعات بسیار خوبی به انسان میده و نگاهتو به جهان و زندگی ممکنه عوض کنه
حامد نیک مهر
۱۳۹۹/۲/۲۷
مهم نیست این موضوعات به کار و زندگی شما مربوط باشه یا نه شنیدن این کتاب رو به شما توصیه میکنم همون‌طور که خود نویسنده استیون هاوکینگ پیشنهاد کرده... موضوعات جذاب و تامل برانگیز هستند.
Naqme Kabiri
۱۳۹۸/۹/۱۹
کتاب بسیار جالبی هستش که نیاز به تمرکز زیادی حین گوش دادن داره چون کلمات تخصصی زیادی داره که ممکنه تا به حال نشنیده باشید. پس اگه خواننده‌ی با حوصله‌ای هستید، خوندن این کتاب رو بهتون پیشنهاد میدم
Nima Zarin Parsa
۱۳۹۸/۹/۷
کتاب فوق العاده‌ای بود. به عنوان آخرین کتاب هاوکینگ بسیار دقیق و مفصل در خصوص جهان هستی و امروزه ما توضیح داده که خواندنش خالی از لطف نیست. من کتاب تاریخچه زمان که اولین کتابش بود رو خوندم و اون هم فوق العاده بود‌
ناصر مدیر
۱۳۹۸/۸/۱۳
عالی بود دوس داشتم فقط کاش قسمت آیا خدا وجود دارد؟! هم بود...
مرتضی پوربشیر
۱۴۰۰/۱۲/۲۲
این کتاب برای کسانی که به کیهان، انفجار بزرگ، سیاه چاله و زمان علاقه دارن مفیده. موضوعات جامعی رو بررسی کرده و اطلاعات مفیدی رو در بحث فیزیک و کیهان شناسی می‌ده.
Rozbeh Aghighi
۱۳۹۹/۱۱/۲۸
تنها ایراد را میتوان سوال آیا خدا وجود دارد را گرفت که متاسفانه تیغ تا بخردانه سانسور توهین به شعور خواننده و شنوده دارد و قدرت استنتاج را زیر سوال میبرد
PedrAm Pourak
۱۳۹۹/۱۱/۷
استاد استیون هاوکینگ خدای علمِ زمینِ تا این لحظه!
تمام کتابهای این بزرگوار پر مفهومن و منطقین!
این کتاب و کتاب آخر ایشان ”خدا و استیون هاوکینگ” فوق العاده هستن!
کتابخانه صوتی
۱۳۹۹/۹/۲۳
همه باید این کتاب رو بخونن، عالی، خیلی ممنونم، راوی هم عالی بود... مخصوصا اون جایی که گفته من یجورایی متخصص زمان هستم چون بهش گفتن ۵ سال دیگه میمیری ولی ۵۶ سال بعدا اون یعنی تا ۷۶ سالگی زنده موند
behnam moslemi
۱۳۹۹/۹/۱۹
من واقعا از مطالعه کتاب لذت بردم. البته به یکبار گوش دادن اکتفاء نکردم وبرای درک بهتر مطالب و همچنین لذت بیشتر، چند بار بشکل کامل کتاب رو گوش دادم.
Amir Solymani
۱۴۰۲/۶/۴
استیون هاوکینگ نویسنده کتاب باشه و نخونی در حق خودت بد کردی فقط میتونم فکر کنم اگه تا الان نخوندی صرفا سرت شلوغه که با صوتی شدن کتاب مشکل حله. ممنون
مرتضی پورصمد
۱۴۰۱/۹/۱
عالی عالی عالی، سخت‌ترین مسائل فیزیکی رو به ساده‌ترین زبان توضیح میده، آدم لذت میبره از تک تک جملاتش، با دلیل و منطق زمان و مکان و حتی شروع دنیا رو توضیح میده...
رضا م
۱۴۰۱/۴/۲۸
به خاطر محتوای تخصصی که داره به نظرم با صوت نمیشه ارتباط برقرار کرد اما یک سری اطلاعات محدود در مورد کیهان بدست اوردم که برام جالب بود مخصوصا سه چهار فصل اخر
امیر کفاش
۱۴۰۱/۱/۲
واقعا عقل انسان و چیزی که از این عالم هستی درک میکنه خیلی ناچیز و اندک است و عقل انسان واقعا نمیتونه چیزی به این بزرگی رو درک کنه..........
Behzad Hakimi
۱۴۰۰/۳/۶
بنظرم دکتر یا در حقیقت پروفسور هاوکینز تفکراتش برای زمان حال نیست بلکه برای اینده است ولی بنظرم از تاریخ متنفر بوده۰در نهایت نظریاتش درست هست ولی کامل نیست
شهرزاد حیدرزاده
۱۳۹۹/۳/۲۵
یکی از جذاب‌ترین کتاب‌هایی هست که تاحالا خوندم. این کتاب یه دید روشنفکرانه به آدم میده و باعث میشه که بیشتر مسائل رو از دید علمی ببینیم
omid AMRANIOM
۱۳۹۹/۱/۱
این کتاب عالی است و ممنون که فصل و ترجمه‌ی آن رو تغییر دادید قطعا هر چیزی خواندنی نیست و کتاب‌ها هم ترسناک نیستن ولی قدرت تغییر هر خوانندای را در خود دارند
1 2 3 4 >>