نقد، بررسی و نظرات کتاب راز یک جنایت - جلد اول: قاتل خاموش - امید اشکانی

مرتب‌سازی: پیش‌فرض
فاطمه عبدالهی
۱۴۰۰/۱/۲۰
سلام خدمت نویسنده محترم کتاب
داستان جنایی نوشتن کار سختیه و اینکه یه نویسنده بتونه در اون خوب بدرخشه و همه رو راضی نگه داره واقعا مشکله. اگر دنبال نقد کتاب هستین و ناراحت نمیشین چند نقد سازنده رو به شما بگم. 1: داستان تا موقعی که امید وشهرام به ویلا میرن کشش نداره. 2 مکالمات بین اشخاص زیادی رسمیه، مخصوصا بین امید و دوستانش که همچین چیزی بین پسرها تقریبا بعیده3 آخر داستان رو به راحتی حدس زدم و یقین داشتم شهرام مقصره 4پلیس‌ها در داستان زیادی ساده بودن مگه میشه اینقدر ساده به یه نفر اطمینان کنن و پرونده رو به نوعی به امید بسپارن چون امید هم در اون صحنه حضور داشته و این اعتماد کمی دور از واقعیت هستش.
از قسمت‌های خوب داستان میشه به صحبت‌های امید برای رفع اتهام جلال اشاره کرد. به نظرم باید بیشتر روی داستان کار بشه. راستی اگر یه نفر از داستان خوشش نیومد و نقدی داشت نباید با اون برخورد نامناسب بشه، اگه ما ایرادی رو ببینیم و به نویسنده بگیم باید با آغوش باز پذیرا باشن چون باعث بهتر شدن متن میشه، باعث میشه کارای بعدی پخته تر باشن. در متن دیدم بعضی‌ها به بعضی دیگر میگن اگه خودت میتونی یه صفحه‌اش رو بنویس. این جمله چیه که تا یه نفر نقد میکنه بهش میگن؟ یعنی چی؟ مثل این میمونه که یه نفر از آشپزی یه نفر انتقاد کنه و آشپز یا طرفداراش بگن اگه خودت میتونی بیا آشپزی کن. به نظرم میتونه در آینده بهتر بشه. منتظر آثار بهتر از شما هستیم.
با تشکر از کتابراه
منیر تیموری
۱۳۹۹/۷/۲۴
باسلام خدمت استاد عزیز عالی بود من خیلی لذت برم واقعا سپاس و خدمت اون دوستی که احساس نارضایتی کرده بودند دوست عزیز اولا افرادی مثل من و شما شاید حتی نتونیم یک صفحه از کتاب و به نگارش در بیاریم که همچنین ادعایی مثل شما داشته باشیم ودوم اینکه تمام نویسنده‌های عزیزمون از افراد باسواد وفرهیخته هستند وهمیشه در مطالعه درست نیست شما به یک فرد نویسنده بی احترامی کنید ویگید که من وقتمو تلف کردم از درون هر کتابی هرانسان شایدیک کلمه یاد بگیره که در طول زندگیش به درد بخوره من متعجبم از شما که اگر کتاب نمیخوندید میخواستید چکار کنید پس لطفا احترام و حفظ کنید من از نویسنده عزیزمون خیلی ممنونم کتاب جالبی بودالبته تذکر من با احترام خدمت دوست عزیزمون🙏🙏🙏🙏
S R
۱۳۹۹/۱۰/۱۹
اگر نویسنده زیر ۱۸ سال باشه میشه گفت قابل قبول بود ولی برای کسی با سن بیش تر به نظر من کار بسیار ضعیفه. پرداختن به جزئیات بسیار غیرضروری مثل این که استاد وارد شد همگی برخاستیم و نشستیم و خیلی موارد از این دست که هیچ نقشی در روند داستان و درک بهتر از شخصیت‌ها نداشت. کلا آشنا نبودن با محیط دانشگاه و استرس خیلی زیادی که دانشجوها داشتن که من تا الان ندیدم همچین چیزی مگر روز امتحان یا فوقش یکی دو روز قبل یا استرس در آزمایشگاه برای بستن یک مدار. اشاره مکرر به سم هسته میوه‌ها بدون نام بردن از سیانید هیدروژن انگار نویسنده حتی نتونسته اسمش رو پیدا کنه. بشدت خنگ جلوه دادن کاراگاه‌ها و پوارو جلوه دادن امید. و بعدشم بشدت تابلو بودن قاتل از همون لحظه‌ای که وارد روند داستان میشه. اینا خلاصه‌ای از دلایلیه که باعث میشه کار خیلی ضعیف باشه. دیدم که نویسنده جلدهای دیگه‌ای هم نوشته. امیدوارم نقدم سازنده باشه و نویسنده بتونه کم کم آثار بهتری بنویسه.
Hestia ***
۱۴۰۱/۴/۲۴
از اونجایی که به ژانر معمایی علاقمند هستم و این کتاب هم یک مجموعه‌ی پنج جلدی هست اون رو خریداری کردم البته عموما در این حیطه، کتابهای ایرانی رو مطالعه نمی‌کنم (به جز یک کتاب که بسیار عالی نوشته شده)
موضوع هرچند تکراری اما جالبه.
هوش و اعتماد به نفسِ امید (راوی داستان) قابل تقدیر هست.
هنوز جلدهای دیگه رو نخوندم اما به نظرم، جلد اول از پختگی و انسجام برخوردار نیست
بسیاری از جملات، الزامی به گفتنشون نیست و فقط صفحه پر کن هستن.
همه چیز خیلی سریع اتفاق میفته، خیلی زود نتیجه گیری میشه و خیلی زود پرونده بسته میشه.
در حالی که می‌شد به بعضی از ضروریات، مثل تحلیل و شناخت شخصیتهای فرعی اما موثر در روند قصه بیشتر پرداخت.
امیدوارم در سایر کتابهای این مجموعه، چنین اشکالاتی کمتر دیده بشه.
سارا بهرامی
۱۳۹۹/۹/۱۴
نسخه نمونه رو خوندم و جلد یک رو شروع کردم. به نظر میرسه داستان ادامه دار باشه. کلا متن ساده‌ای داره و خیلی اتفاقات خاصی توی داستان رخ نمیده. اما داستان کشش خوبی داره و باعث میشه پیگیر بشیم و بدونیم قراره چه اتفاقی بیافته. کلا جالب به نظر میاد. سوالات زیادی رو در ذهن خواننده به وجود میاره که در عین سادگی، جذاب هم هست.
jalal alamdar
۱۴۰۱/۵/۲۱
باتشکر از نویسنده محترم ولی این کتاب بیشتر تخیلی بود تا واقعی.. اگه قرار باشه یه آدم غیر حرفه‌ای و ناوارد راز جنایت‌ها رو کشف کنه پس دیگه چه نیازی به پلیس و کارآگاه هست؟؟ توی این کتاب کاراگاه عملا هیچ کاری انجام نداد و امید در عرض ۲۴ ساعت همه چیز رو کشف کرد و این خیلی غیرواقعی هست.. استرس امتحان و فضای دانشگاه خیلی غیرواقعیه.. ما که همچین احساسی توی دوران دانشگاه نداشتیم.. ضمنا پسرا انقدر رسمی با هم صحبت نمیکنن و انقدر از هم عذرخواهی نمیکنن..
Monir Naghikhani
۱۴۰۰/۱/۱۳
ممنونم ازشما من به علتهای مختلف چهار بار چشمهامو عمل کردم، شاید هم به خاطر اینکه از دوازده سالگی بدون کتاب هرگز.... بودم، الان دیگه متأسفانه نمیتونم بخونم، صونی گوش میدم، اولش خیلی برام سخت بود که رابطه برقرارکنم ولی الان خیلی خیلی خوشبختانه عادت کردم واین کتاب رو به اشتباهبه جای صوتی خریدم وبعد دیدم که صوتی نیست وسعادت نداشتم که بخونمش با تشکر از شما
شیلا مولایی
۱۳۹۹/۷/۲۵
من معمولا رمان ایرانی نمیخونم. اما از محیط سازی و شخصیت‌های این داستان برای من جالب بود. به خصوص شخصیت اصلی. یک دانشجوی باهوش و نترس که درگیر جنایت میشه. اولین بار بود یک همچنین شخصیتی رو میبینم.
لیلا معتمدی
۱۳۹۸/۱۱/۱۴
رمانی جالب که تا آخرین لحظات نمی‌توان واقعیت را در داستان متوجه شد. متن روان حاکی از ذهن خلاق نویسنده دارد. همچنین پیوسته بودن داستان و ارتباطات، از نقاط قوت داستان می‌باشد.
hossein ‌
۱۴۰۰/۷/۱
با کمال احترام نسبت به تلاش نویسنده به نظرم داستان چند عیب واضح داشت اول اینکه مکالمات و لحن داستان بسیار رسمی بود
دوم اینکه داستان بدون کشش و قابل پیش بینی بود وکلا از سایر داستان‌های جنایی خیلی خیلی ساده تر بود
با آرزوی موفقیت برای نویسنده
داریوش مجد
۱۳۹۹/۷/۲۵
این کتاب در حالی که ساده هست، بی نظیره. متن واقعا ساده هست، ولی انگار واقعا یک نفر از خود ما مردم داره شرایط رو توصیف میکنه.
Zahra Ali.V
۱۳۹۹/۷/۲۵
باید قبول کرد ما جنایی نویس قوی توی ایران نداریم. اما این رمان در نوع خودش میتونه شروع یک داستان جنایی خوب و قوی باشه. ممنون از کتابراه و نویسنده. در کل قابل قبول هست.
مهسا نامجویان
۱۳۹۹/۵/۲
این کتاب رو از طریق انتشارات تهیه کردم. چند روز پیش جلد یک و دو به دستم رسید. متن روان، سادگی نگارش، پیچیدگی نسبی و ادامه دار بودن داستان از ویژگی‌های خاص کتاب هست.
فروزان لطفی
۱۳۹۹/۷/۲۴
کتاب خوبیه. من کلا کتاب ایرانی نمیخونم، ولی خب اینو تازه شروع کردم، جذاب بنظر میرسه. مرسی بابت این کتاب
محسن عزیز زاده
۱۳۹۹/۵/۲۰
در قالب یک داستان ساده ایرانی میشه نمره قبولی بهش داد. داستان سبک روانی داره و ساده هست.
فاطمه فرامرزی
۱۳۹۸/۱۱/۲۰
در نوع خودش یه رمان ایرانی جنایی خوب بود
بهزاد علیاری
۱۴۰۰/۷/۲
بعضی از نظرات رو خوندم. کتاب رو هم خوندم. کتاب ایراداتی بهش وارد هست ولی برخی دوستان از این کتاب انتظار داستان‌های جنایی جهانی رو دارن که ممکن نیست. در نوع خودش و اینکه یک رمان کاملا ملی و ایرانی هست، خوب و روان بود.
مریم پور هاشمی
۱۳۹۹/۶/۱۰
داستان از اول با کلی سوال در ذهن‌ها آغاز میشد و کتاب خوبی بود ممنون
J kuhi
۱۴۰۰/۷/۲
در نگارش کتاب محدودیت‌های زیادی هست که شاید خیلی از دوستان با اون آشنایی ندارن. نمیشه از این داستان انتظاری برابر با داستان شرلوک هولمز داشت ولی در نوع ایرانی خودش خوب و ساده بود.
Saeedehpardis
۱۳۹۹/۱۰/۱۵
من قاتل رو حدس زدم. داستان خوبی بود به جز اعتماد سرگرد به امید که اغراق آمیز بود.
علی جعفر پنهانی
۱۳۹۹/۵/۲۲
متن ساده‌ای داره. برای یک رمان ایرانی جالبه هر چند که می‌تونه بهتر هم بشه.
میکائیل رضوانی
۱۴۰۱/۱/۱۳
برخی از نظرات رو میخوندم، خب برخی انتقادات منطقی بود ولی دوستان یک سری نقدهای غیر منطقی داشتن. باید زمانی نقد کنیم که خود ما بتونیم یک صفحه بنویسیم چه رسد به پنج جلد! در کل میتونه بهتر باشه ولی خوبه.
Solmaz Goudarzi
۱۴۰۰/۷/۲
داستان ضعف‌هایی داره ولی در بین داستان‌هایی که بدون تقلید و ترجمه نوشته شده و واقعا ایرانی هستن خوبه. جلدهای بعدی هم ایرادات کمتر شده.
Cpt.m
۱۴۰۲/۳/۲۴
ضمن تشکر از زحمات نویسنده محترم نثر کتاب رو اصلا نپسندیدم... شخصیت اصلی داستان اصلا شبیه یه شخصیت واقعی نبود ونتونستم باهاش ارتباط بگیرم در واقع یاد ترجمه‌های دهه چهل از آثار ژول ورن افتادم.
Shapour Mo
۱۳۹۹/۷/۲۵
رمان بدی نیست. ساده و روان.
جواد علیزاده
۱۳۹۹/۵/۳
داستان و رمان جالبی بود.
Iten
۱۴۰۱/۱۲/۱۸
در سبک رمان فارسی، رمان جالبی هست. من جلدهای بعدی رو هم خوندم. داستان از جلد سه به بعد به اوج خودش میرسه. مرسی از کتابراه بابت انتشار کتاب ها.
nesa 1362
۱۴۰۰/۸/۷
داستان قشنگی بود، فقط تمام اتفاقات مهم در آخر داستان رخ داد، کلا از اول داستان در باره‌ی مسائل حاشیه حرف می‌زد
ارزو جمالی
۱۴۰۰/۳/۲۳
میتونست بهتر باشه ولی اگر محدودیت‌ها و کلی پارامتر دیگه رو در نظر بگیرید خوب بود.
Mina K
۱۴۰۰/۳/۳
برای کسانی که داستان‌های جنایی زیادی نخوندن میتونه جالب باشه اما همونطور که حدس میزدم داستان بسیار سطحی بود متاسفانه نویسنده‌های ایرانی هنوز تو سبک جنایی حرفی برای گفتن ندارن
شیرین خطیبی
۱۳۹۹/۸/۲۷
اصولافاکتورهای زیادی باعث جذابیت یک رمان پلیسی جنایی میشه که متاسفانه من هیچکدوم ازفاکتورهارو تواین داستان ندیدم، بسیارضعیف وابتدایی، نویسنده خیلی سعی کرده جذابش کنه ولی نتونسته وباتکیه به یکسری ماجراهای بی ربط پیش برده، درضمن پلیس وماموران آگاهی اونجاخنگ بودن وهیچی نفهمیدن ولی آقای امیدفهمید😁خلاصه وقت تلف کردنه
Behzad Alipour
۱۳۹۹/۷/۲۵
در قالب یک رمان ایرانی نمره قبولی داره.
Feri Heidari
۱۴۰۰/۷/۴
ساده بود. یکم مکالمات طولانی و مطالعه اوایل داستان حوصله میخواد. ولی خب در نوع خودش بد نیست.
ترگل قاسمی
۱۳۹۹/۱۲/۱۸
من از این کتاب خیلی لذت بردم. فضاسازی خوبی داشت
Arezoo
۱۴۰۲/۸/۱۷
کتاب روند داستانی جالبی داره. یک مقدار مکالمه‌ها زیاد هست ولی در کل کتابی خوبی هست. ممنون از کتابراه.
مهرداد جم
۱۴۰۰/۳/۲۴
قطعا ایراداتی بهش وارده اما در بین رمان‌های واقعا ایرانی خوب هست.
آرزو م
۱۳۹۹/۱۲/۲۴
در کل خوب بود ولی اعتماد پلیس به امید کمی زود بود.
سهیلا م
۱۳۹۹/۱۲/۲۴
فضاسازی و روند جالبی داشت. برای رمان ایرانی عالی بود.
مونا حاجی زاده
۱۴۰۱/۳/۲۵
ازین کتاب سطحی تر و ضعیف تر وجود نداره، در این حد که اگه بهتون یه مبلغی و بدن بگن اینو بخون هم اشتباه محضه...
محسن فیاضی
۱۴۰۱/۱/۱۱
در بین رمان‌های ایرانی جالب بود. میتونست بهتر باشه ولی خوب بود.
سمیه زندی
۱۴۰۰/۷/۲
داستانی ساده، روان و نسبتا رمز آلود داره.
Hamid khaledian
۱۴۰۰/۳/۲۶
از طرح جلدش خوشم میاد متن هم خوب بود
Dina
۱۴۰۲/۱/۶
عالی بود
شخصیت پردازی خوبی داشت ومیتونستی مکان هارا تصور کنی
لیلا پورمخبر
۱۴۰۱/۳/۲۵
جالب و خواندنی بود. فضاسازی خوبی هم داشت.
Ehsan Pour Rahim
۱۴۰۰/۱۰/۱
جالب بود. کمی کند ولی در کل جذاب بود.
سینا عزیزی
۱۴۰۰/۹/۴
ساده و جالب بود. رمان ایرانی خوبیه.
علی غلامی
۱۴۰۱/۱۲/۱۷
زیاد جذاب نبود و قابل پیش بینی بود و کشش نداشت
Maryam Khazan
۱۴۰۰/۱۲/۲
فقط به خواندنش می‌ارزید.
یدالله رمضانی
۱۴۰۰/۸/۲۶
ممنون. عالیییی بود
زهرا جمالی
۱۴۰۱/۳/۱
عالی بخونیدش حتما
1 2 >>