نقد، بررسی و نظرات کتاب تاریخ مردم ایران در دوره قاجار - رضا دهقانی

مرتب‌سازی: پیش‌فرض
Hemmat .N
۱۴۰۰/۱۲/۱
با سلام به کاربران محترم:
۱) دوره‌ی قاجار از دوره‌های پُر فراز و نشیب در تاریخ معاصر ایران است.
این دوره با قضاوت‌های شدیدأ منفی از طرف نویسندگان تاریخ همراه بوده که اگر از منظر تاریخ تحلیلی به حوادث نگاه کنیم و شرایط جهانی و عوامل پیدایش حوادث را برجسته سازیم میتوان به تبیین درستی از حوادث دست پیدا کرد.
۲) دوره‌ی قاجار عصر ظهور دولت‌های قدرتمندی مانند: روسیه، انگلیس و فرانسه به عرصه‌ی جهانی و آغاز رقابت آن‌ها با یکدیگر در صحنه‌ی بین الملل و مداخله‌ی آنان در اوضاع سیاسی، اقتصادی ایران، وقوع جنگ‌های ایران و روس، تحمیل معاهده‌های مشهور و ننگین گلستان و ترکمنچای و قرار دادهای مختلف اقتصادی، سیاسی یکطرفه و.... و در نهایت تحقیر و تضعیف حاکمیت ملی و سیاسی است
۳) از حوادث و وقایع بسیار مهم عصر قاجار که میتوان به آن‌ها اشاره کرد و دارای اهمیت فراوانی در تاریخ معاصر ایران بوده‌اند باید از:
_ انتخاب تهران بعنوان پایتخت توسط آغامحمدخان قاجار که در آن دوره قصبه‌ای در کنار شهر تاریخی «ری» بود که از شهرهای تاریخی ایران است. این انتخاب باعث پیدایش کلان شهر «تهران» گردید.
_ پیدایش نهضت مشروطه خواهی و تقاضای حکومت قانون توسط مشروطه خواهان و صدور فرمان مشروطیت توسط مظفرالدین شاه و در نتیجه تشکیل مجلس شورای ملی است.
_ پیدایش شرایط فرهنگی و ظهور هنرمندان و موسیقی دانانی مانند علی اکبر خان شیدا، عارف قزوینی و دیگران که بعدها باعث شکوفایی هنر موسیقی در ایران شدند.
۴) کتاب حاضر کتاب بسیار ارزشمندی است که توسط دکتر دهقان تدوین شده و حوادث مهم عصر قاجار را بطور روشن و مستند بیان کرده است
در این کتاب غیر از تاریخ سیاسی قاجار به تاریخ فرهنگی و اجتماعی آن نیز پرداخته شده است.
با سپاس
سعید جانفدا
۱۴۰۱/۱۲/۲
کتاب خوبی بود بعضی قسمت‌ها رو می‌شود حذف کرد و بعضی قسمت‌ها رو بیشتر می‌شد توضیح داد ولی با این حال برای افرادی که میخوان از دوره قاجاریه یه جداول اطلاعاتی کسب کنن خوبه
بهنام رئیسی
۱۴۰۱/۵/۲۹
کتاب خوبی است اما یک مشکلی که این کتاب دارد این است که اتفاقات را با جزئیات آن نوشته نشده است و به همین دلیل است که من یک ستاره کمتر به این کتاب می‌دهم.
N F
۱۴۰۰/۳/۳
کتابی بسیارعالی با زبان روان وساده‌ای بود
الهیار مومنی
۱۴۰۲/۱۱/۲۲
خوب بود. بیان واضحی بردوران حکومت شاهان قاجار داشته
حمزه امیری
۱۴۰۱/۱۱/۱۷
این کتاب رو باید بارها و بارها خوند
علی اکبر رمضان نسب
۱۴۰۱/۲/۱۹
خیلی عالی و مفید برای تحقیق
سبحان
۱۴۰۱/۳/۲۸
عالیه
خیلی خوبه