نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی روح پراگ - ایوان کلیما

مرتب‌سازی: پیش‌فرض
ترانه کمالی
۱۴۰۱/۱۲/۲۱
روح پراگ مجموعه مقالاتی است که نویسنده در طی پانزده سال نوشته است؛ ایوان کلیما در این کتاب از همه چیز سخن گفته است: از خاطرات کودکی‌اش در زمان جنگ جهانی دوم و جوانی‌اش در دوران کمونیستی و ممنوع‌القلمی، تا نظر درباره‌ی ادبیات و آثار نویسندگانی چون کافکا و میلان کوندرا. از آرا و نظریه‌های سیاسی تا اوضاع اجتماعی و جامع شناختی. شگفتا با توجه به اینکه کتاب بیشتر از بیست سال پیش منتشر شده، تمام این جستارها با حال روزگار ما مطابقت دارد.
اگر می‌خواهید مجموعه‌ی اطلاعات ارزشمندی از تحلیل‌های اجتماعی و تاریخ معاصر، ادبیات و مختصری نظریه‌های سیاسی داشته باشید، روحِ پراگ کتاب بسیار ارزشمندی‌ست. شخصا بیشتر از همه، مجذوبِ بخش دوم کتاب شدم: بخشی که مطالب‌ش را به عینه تجربه کردم و می‌کنم؛ و البته بخش پنجم که تفسیر نویسنده بر آثار کافکا و البته روحیه‌ی او، من را (به دلیل شخصی) به‌سختی تکان داد. اینکه انسان چگونه بنظر می‌آید اگر که «تنها در چهارچوب‌های خود زندگی کند و فکر کند چون با جهان بیرون قطع رابطه کرده‌است، ایمن است».
پی‌نوشت ۱: کتاب را در ژانر ادبی جستار دسته‌بندی می‌کنند. جستارنویسی مفهومی جدید در ادبیات است که در سال‌های اخیر بیشتر به آن پرداخته‌اند. جستار، متنی است که با مقاله، داستان، جزوه و رساله متفاوت است و در عین حال با همه‌ی این‌ها اشتراکی دارد.
پی‌نوشت ۲: کتاب از بیست جستار تشکیل شده است.
پی‌نوشت شخصی: من این کتاب را سالها پیش خوانده بودم (البته نه به معنای خاص «خواندن» بیشتر به معنای تورق کردن) اما بی‌شک بینشی که الان (با توجه به شرایط اجتماعی و سیاسی و تاریخی که در آن هستیم) از مطالعه آن دارم را نداشتم.
صدا و جدیت لحن گوینده با توجه محتوای متن بسیار مناسب است.
Mahsjan
۱۴۰۱/۴/۶
اولین کتابی بود که از کلیما خوندم
نویسنده به آرمان ضدکمونیستی می‌پردازد
کتاب بسیار دلنشین است بعضی قسمت‌ها خیلی آشنا به نظر می‌یاد
قسمت آخر که نگم درمورد کافکا توضیحات معرکه‌ای بود
روح پراگ بردگی در نظام کمونیستی را به نمایش می‌گذارد و در نهایت شاهد حکومت توتالیتر هستیم
و در همبن نظام هاست که علامت سوالی کنار اخلاق می‌آید و اخلاقیات مورد پرسش قرار می‌گیرد
کتاب دارای جستارهایی درباره خاطرات نویسنده و دوران کودکی‌اش و سالهایی که در اردوگاه آشویتس اسیر بوده است همچنین به نقد سیاست و جامعه میپردازه.
جلیل آهنگرنژاد
۱۴۰۰/۱۱/۲۷
کتاب را دوبار شنیدم. انتخاب نام کتاب هنری تر از قلمی است که در متن آن به حرکت درآمده است. اما به هر روی، می‌تواند برای مخاطبان ادبیات, جامعه‌شناسی و تاریخ، قابل توجه‌تر باشد. البته اگر قول بیهقی را بپذیریم، این کتاب"به یک بار خواندن می‌ارزد"
somayeh tohidlou
۱۴۰۰/۱۱/۲۱
کتابی که انگار در دوره زمانه ما باید هراز چندی خواند و طبیعیست که پس از آن مشتاق‌تر شوی به خواندن کافکا و زیستن با قهرمانانی که خودش هستند و خودی که بزنگاه‌های مواجهه با آتش را به خوبی عرضه کرده است. برای ما در جهانی پر از تجربیات خاص
Javad Ranjbarzadeh
۱۴۰۱/۱۰/۱۷
کتاب خوبی است اما نگاه نویسنده به وقایع و تحلیل برخی از آن‌ها بیشتر برای اروپایی‌های مفید است یعنی بیشتر جنبه‌های فرهنگی آن هم فرهنگ غالب اروپای شرقی را از نظر گذرانده و تجزیه و تحلیل کرده است.
آذین فولادوند
۱۴۰۱/۳/۱
برای من خیلی خسته کننده بود. فکر می‌کنم با صدا و نحوه بیان گوینده ارتباط برقرار نکردم، چون نسخه چاپی کتاب رو که شروع کردم، نمیگم خیلی عالی بود، ولی تا ته خوندم و خوب بود برام.
آپادانا کوروش
۱۴۰۰/۲/۱۶
خوابت را به بیداری و بیداریت را به فکر و فکر را از خامی به پرسشگری تبدیل میکنه ممنون از کتابراه بابت انتخاب‌های عالیه کتب 🌹🌹🌹
Sara Sharifi
۱۳۹۹/۱۰/۷
کتاب‌هایی که باعث میشه فکر کنم رو دوست دارم این کتاب باعث میشه نسبت به بعضی باور‌ها تردید کرد و خود شخص دوباره فکر کنه
رضا مکاری
۱۴۰۱/۱۰/۱۴
جذابیت چندانی نداشت در کل، اما خوب بیان شرایط و اتفاقات اون دوران هرچند که بخشهایی غیر واقعی به نظر میرسید جالب بود
mehdi radi
۱۴۰۱/۸/۵
نپسندیدم یکی دو فصل اولش خوشم اومد بقیه‌اش را نتونستم گوش بدم
محمود اژدری
۱۴۰۰/۱۱/۴
اگر به داستان دوره حکومت کمونیست به اروپای شرقی علاقه داشته باشید خیلی خوبه
اسماعیل
۱۴۰۱/۱۲/۵
یکی از بهترینها و بیاد ماندنی ترس‌ها کتابها