نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی سه تار - جلال آل احمد

مرتب‌سازی: پیش‌فرض
م مسعودی
۱۴۰۱/۱/۱۲
چیره دستی و مهارت قلم مرحوم جلال آل احمد بر کسی پوشیده نیست. کتاب خسی در میقات و دیگر آثار ایشان نیز بیانگر همین مطلب هست.
ریزبینی و تصویرسازی بسیار قوی از وقایع روایت‌شده انسان را در عمق داستان قرار می‌دهد و گمان نمی‌کنم ایشان بدون زیستن در میان قهرمان‌های داستانش و درک عمیق از مشکلات و چالش‌هایشان توانسته‌باشد این‌طور واقعی زندگی‌شان را به تصویر بکشد.
نویسنده‌ای مردمی و بی تعصب از جنس توده‌مردم؛ و البته روایات به قدری زنده و ملموس هستند که امروز هم با کمی تفاوت می‌توان نمونه‌اش را در جامعه ایران دید و قابل تامل برای برنامه‌ریزان کلان اجتماعی که از تجارب امثال ایشان استفاده کنند.
نکته قابل تقدیر دیگر اجرای بسیار بسیار ماهرانه و دلنشین این کتاب صوتی بود که انصافاً کمک شایانی به جذابیتش می‌کرد🙏🙏🙏🙏
شنیدنش را به اصرار توصیه می‌کنم و البته کمی تامل و تفکر برای نگرش بهتر به زندگی‌های در جریان پیرامون خودمان و تدبر در شیوه بهتر زیستن⚘⚘⚘
از داستان آخر به خوبی برداشت می‌شود داشتن علم و آگاهی و دانش، بسیار در تصمیم‌گیری درست و به‌هنگام در تنگناها و مواقع ضرورت کمک می‌کند
betWeen دامنی
۱۴۰۲/۸/۲۷
به نام خدا یک مجموعه داستان از جلال آل احم این نویسندگان معاصر که میراث قلم رو پرورش دادند و جلال آل احمدی که در دوره‌ی خاص و بخصوصی زندگی میکرد البته همه‌ی دوره‌ها به نوبه‌ی خودشان متمایز هستند اما جلال که از موهبت نوشتن برخوردار بود آثار مختلف و رنگارنگی خلق کرد و برای ما به یادگار گذاشت و این خیلی مهم است آنکس که نویسنده است و توان نوشتن دارد چنین کاری بکند برای آیندگان ولیکن آثار آقای ال احمد هیچ نکته شاد انگیزی ندارند و این نشان دهنده‌ی رنج چ مصیبت آن دوران بوده و همین آن را متمایز میکند البته اگر به امروز هم نگاه کنیم وضع زیاد جالبی نمیبینیم ولیکن او این وضعیت بغرنج را با این داستان‌ها‌ی بی نظیر چنان بیان میکند که آدمی محسور میماند و تا به انتهای داستان نرسد ولکن نمیشود داستان‌های که هرکدام انبوه و کوله باری از پند و عبرت را برای ما در بر دارند که نیاز به تفکر و اندیشه‌ی عمیقی دارند و نباید نباید سرسری از آن‌ها رد شد که این گناهیست فاحش و خواندن یا گوش دادن اثر را بی حاصل و بی فایده میکند و بطور کلی باید بگویم لذت بردم از شنیدن این قصه‌ها البته قصه که نه حقیقت درواقع که حقایق الحق دردناکی هم بودند که از پسا پرده‌ی ذهن براحتی کنار نمیروند...
محمد نوری
۱۴۰۱/۲/۳۰
جلال آل احمد شخصیتی پر شور بود که در طی زمان به خود اجازه‌ی تغییر می‌داد و همچنین به آثار خود نیز چنین اجازه‌ای را می‌داد. او همواره در عرصه‌ی اجتماعی و سیاسی نقشی پررنگ داشت و نظراتش را نیز با جسارتی که ویژه‌ی شخصیت وی بود مطرح می‌کرد. او محصول دورانی است که آمال و آرزوها در حال فروپاشی ‌اند.
سه تار نوشته‌ی جلال آل احمر نیز با نگاهی دقیق و ظریف، جامعه‌ای خرافات زده و بیمار را مورد انتقاد قرار می‌دهد. داستان‌های این مجموعه (سه تار) به لحاظ زبان و ساختار شبیه به قصه‌هایی است که از زبان مردم شنیده می‌شود و به گونه‌ای ریشه در اعماق فرهنگ ایرانی دارد. در این داستان تنها موقعیتی از یک نوجوان دیده می‌شود که هیچ اطلاعاتی از گذشته‌ی وی نمایان نیست.
انگار نویسنده دغدغه‌ی این را نداشته تا اطلاعات را مهندسی کند و به گونه‌ای با ساختار داستان کوتاه به مخاطب منتقل کند. وی تنها موقعیت نوجوان فقیر را در حال حاضر ترسیم می‌کند و اتفاقات پیرامون او را با جزئیات بیان می‌کند.
آمین داد
۱۴۰۱/۲/۱۴
موضوعات دین خرافات (خرافات و امیال و منافع شخصی افراد سود جو که به مردم بیسواد خورانده شده و با نام اصل دین در جامعه جای باز کرده و از دین هم فراتر رفته😳...) زن بیسواد و توسری خور (ضعیفه) در بچه مردم که تمام بیفکری ش جلب رضایت شوهر ولو رهاکردن فرزند در خیابان به قصد فرزندآوری برای شوهر جدید با هدف حفظ شوهر باشد و یا زن فقیر لاک صورتی که تمام فکر و ذهنش در داشتن ناخنهای صورتی خلاصه شده و با یک دست کتک شبانه آرزویش را به چاه میسپرد و یا پدر قشری آفتاب لب بام با ظاهردینی ولی بداخلاق با زن و فرزند به خوبی نشان می‌دهد که عیب از مسلمانی ماست و به غلط اسلام را شناسانده‌اند و هر دو گروه ضربه زده‌اند.... خواندن این قصه داستان‌های دیگر نویسنده: مدیر مدرسه، زن زیادی، ن والقلم، خسی در میقات.... توصیه میکنم. اجرای گویندگان بسیار عالی... بچه مردم رو قبلا با صدای گوینده دیگری شنیده بودم که عالی بود و در مورد اجرای خانم رادمهر اولش نپسندیدم چون ناخوداگاه با قبلی مقایسه میشد... با دوباره شنیدن به نظرم رسید این سبک گویش به شخصیت زن داستان و تصمیمش و رفتارش خیلی متناسبه.... سپاس کتابراه عزیز 💜🌼💜
MoonRiver
۱۴۰۱/۱۲/۱۴
کتاب‌های جلال آل احمد، غالبا روایت‌هایی کوتاه در مورد زندگی ملال‌آور مردمان دوره پهلوی است. جلال هم مانند نویسندگان آن دوره از‌ توصیفات دقیق و بیان احوال شخصیت‌های داستانش بهره جسته است. داستان‌های جلال غالبا نقدی به سبک زندگی مذهبی‌هاست. از آن جا که جلال خود بزرگ شده یک خانواده مذهبی‌ست، از آداب و سنت‌ها به خوبی آگاه است و به ریز جزئیات می‌پردازد. باید گفت مسأله تحقیر زنان و نگاه به زن، برای جلال مسأله مهمی بوده است که در داستان بچه مردم، آفتاب لب بام، لاک صورتی و... به آن‌ها اشاره کرده است. از طرفی اگر به دنبال داستان‌های پرکشش و ایده‌های جدید هستید، ممکن است کتاب‌های انتقادی جلال مخاطب را دلزده کند. باید کتاب‌های جلال را با دیدِ شناختِ مردم دوره پهلوی و مطالعه افکار جلال، بررسی کرد. امیدوارم لذت ببرید.
Zohreh Rakh
۱۴۰۱/۷/۱۹
از داستان‌های این کتاب، متاسف شدم که چجوری میشه سه تار یه آدمی که اونو با عشق و زحمت خریده، توسط یه آدم متعصب شکسته بشه؟
و چجوری یه مادر میتونه بچه‌ی خودش رو به خاطر ترس و زورگویی شوهر جدیدش رها کنه و به چشم بچه‌ی مردم بهش نگاه کنه؟
و چجوری وسواس یه آدم میتونه آسایش رو از بین ببره؟
مگه میشه یه زن حسرت زدن یه لاک صورتی داشته باشه؟
چرا یه پدر به خاطر رنج روزه‌گرفتن به خودش اجازه میده که با دخترش بدرفتاری کنه؟
مگه میشه یه دختر از اینکه فقط کنار پدرش دراز کشیده، احساس گناه کنه؟
و ماجرای بقیه‌ی قصه‌هاش که باورش دردناکه!
در آخر هم از تیم خوب کتابراه برای فعالیت خوبشون ممنونم🙏💖🙏
farshid safa
۱۴۰۱/۶/۲۷
متن جلال ال احمد ساده و بی پیرایه و درعین حال دقیق و گیراست.
مثلا اگر داستان "زندگی که گریخت "این مجموعه رو گوش داده باشید به این نتیجه میرسید که تمام داستان در عرض یک صفحه خلاصه میشه اما کل داستان چند دقیقه‌ای فقط به بیان برداشتن چند قدم توسط مردی که کیسه برنجی به دوش دارد میگذرد
یا مثلا در داستان گناه تقریبا نصف داستان در رختخوابی که بیش از چند دقیقه نیست میگذرد.
در داستانهای جلال آل احمد نباید به دنبال اوج داستان بود بلکه نثری یکسان و منسجم و روایتی کاملا معمولی با ذکر جزییات فراوان و زیبا داستان را تشکیل میدهد. که این داستان را زیبا و کاملا واقعی جلوه میدهد.
Sepid Mmm
۱۴۰۱/۶/۱۸
کتاب بسیار جذاب و دلنشینی بود گاها مرا به گریه وا می‌داشت به خاطر وضعیت اسفناک مردم در زمان گذشته و جهالت و نادانی که وجود داشت برای آن دسته از افراد که طرفدار کتاب‌هایی در رابطه زندگی مردم در گذشته
و داستان‌های کوتاه هستند مناسب است
نقد کتاب:
نقاط مثبت:
۱ اجرای بسیار عالی
۲ موسیقی هماهنگ با متن
۳ صدای راوی عالی بود
۴ سبک نگارش روان
۵ قلم‌ خوب نویسنده گرامی
۶ صمیمت متن
نقاط منفی:
۱ موسیقی گاها نا به جا زیاد میشد و آزار دهنده بود
۲ می‌توانست پایان کامل تری نیز داشته باشد و زن به سزای کار خود برسد
پ. ن در کل کتاب بسیار عالی و جذابی بود خواندنش را توصیه میکنم
رضوان ابطحی
۱۴۰۱/۵/۲۰
اولین کتابیه که از جلال آل احمد خوندم و البته به لطف کتابراه خوندم چون توی یکی از آخر هفته‌ها کتاب رو رایگان گذاشته بودند و منم همینطور به کتابخونه اضافه کردم.
واقعا از قلم جلال آل احمد لذت بردم خیلی زیبا شخصیت‌ها و حالاتشون رو توصیف کرده بود و همچنین صداگذاری‌ها هم عالی بودند.
خوندن این کتاب رو برای کساییکه از داستان کوتاه خوششون میاد و وقت ندارن داستانهای بلند بخونن و همزمان دوست دارن در مدت کمی که در اختیار دارن از ادبیات غنی فارسی بهره ببرن توصیه میکنم.
مرسی از نویسنده و همه دست اندرکارانی که این کتاب رو رایگان در اختیار ما گذاشتن. 🙏🏼
Mohammad Mahdi
۱۴۰۱/۲/۴
کتاب سه تار آقای جلال آل احمد از اون دسته کتاب‌هایی هست که وقتی شروع به خوندن یا گوش دادنش می‌کنی، باید تهش رو در بیاری و الا احساس می‌کنی یه کار نیمه تمامی داری که تا تمومش نکردی این حسه دست از سرت بر نمی‌داره، البته که گیرایی و کشش مجموعه داستانهای سه تار بستگی مستقیم به مخاطب داره که خودش رو در حال و هوای اون روزهایی تصور بکنه که کتاب و کاراکترهاش متعلق به اون روزها هستن، یقیناً ارتباط عمیق با این کتاب منوط به درک کاراکترهاشه و این مهم میسر نمی‌شه، مگر اینکه به جای تک تکشون زندگی کنی و ماجرا رو از زاویه‌ی نگاه اونها ارزیابی کنی.
آنیتا ارزانی
۱۴۰۱/۱/۸
درود
۱. موضوع هر داستان این کتاب، در هر زمانی، امکان وقوع دارد. نقدهای زیادی در مورد آثار این نویسنده بزرگ نگاشته شده، که از تکرار پرهیز میکنم.
۲. صوتی بودن کتاب، جاذبه داستانها را چند برابر کرده است و یکی از عوامل ارزشی شنیدن اثر گردیده است.
۳. اگر به موضوعات عمیق و غمگین اجتماعی و سیاسی علاقه ندارید، نشنوید و بعد گله کنید.
۴. تصویر سازی قلم نویسنده چنان قوی است که گاهی خواننده از موضوع اصلی پرت میشود.
۵. آیا نویسندگان امروزی ما، توانایی‌های دیدن و نگاشتن را همچون دیروزی‌ها دارند؟
Kimia Omidvar
۱۴۰۱/۲/۱۹
نوشته‌های جلال آل احمد نیازی به معرفی ندارند، این نویسنده‌ی توانا آنقدر وقایع را ریز به ریز و دقیق تعریف میکند که احساس میکنی جای شخصیت داستانی وآن اتفاقها برای خودت می‌افتند. گوینده نیز با صدای گرم وگیرایی که دارد باعث میشود نتوانی از گوش کردن به بقیه‌ی قصه خودداری کنی.... من همیشه خواندن داستان را به گوش کردن ترجیح میدهم ولی در مورد این یکی نظرم کاملا متفاوت است ودلیل آنهم تسلط زیاد گوینده میباشد🥰🥰ممنون از کتابراه و گوینده‌ی توانا
سمیه درودیان
۱۴۰۱/۱/۱۱
بچه دوم قصه واقعا یک تراژدی فاجعه آوری هست. به پهنای صورت اشکم دراومد نمی‌دانم واقعا بعضی‌ها چطور دلشون میاد. من حا ضر نیستم مرگ که خوبه حتی بمیرم بچم تنها بمونه. فقط میگم خدایا هر کسی لیاقت داشت بچه بده 😭😭😭😭. کلا جلال آل احمد عالی نویسندگی و راوی عالی هست ممنون از کتاب راه به خاطر عید هر سال عیدی میده این کار عالی و حتی آخر هفته رایگان کار بسیار ارزشمندی هست 👍👍👍👍👌👌
نسیم افتخار
۱۴۰۱/۴/۶
سلام به دوستان کتاب خونم
کتاب صوتی سه تار یکی از بهترین‌های استاد جلال آل احمد که هست که محوریتش بیشتر باورهای عامه مردم، فرهنگ غالب وشرایط اجتماعی جامعه ست.
زیاده روی‌هایی که به نوعی به مذهب ربط داده شده و نگاه مردم درباره موضوع دین با مهارت و استادانه روایت شده. اینکه کتاب صوتی هست باعث میشه که مخاطب بیشتر درگیر داستان بشه و خودش رو قسمتی از داستان بدونه.
مرسی از کتابراه عزیز
has ema
۱۴۰۱/۲/۷
نکته مثبت این داستان فضاسازی و توصیف‌های قوی است و گاهی این توصیف ها اینقدر زیاد میشود که اصل قصه فراموش میشود، مثلاً در داستان لاک صورتی توصیف زیاد از پیرمرد کاسه بشقاب فروش که شخصیت فرعی است ضروری نیست‌. در بعضی قصه‌ها اصولاً اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد و یکدفعه تمام میشود.
تلخی و ناامیدی قصه‌ها هم بسیار زیاد و یادآور داستانهای صادق هدایت است
نفیسه فلاحی
۱۴۰۱/۱/۲۱
کتاب خوبی بود. جزو اولین کتابهایی که خیلی زود تمومش کردم. اگه با سبک نوشته‌های جلال ال احمد آشنا باشید میدونید که خیلی خوب خواننده رو میبره در متن داستان و همه داستانها خیلی واقعی به نظر میاد مخصوصا که اوضاع و شرایط اجتماعی رو در قالب داستان خیلی خوب بیان میکنه
من از بین داستانهای این کتاب داستان سه تار، لاک صورتی رو بیشتر پسندیدم.
مرضیه دردشتی
۱۴۰۱/۱/۱۷
در تعجبم که جلال آل احمد چطور با یک موضوع پیش پا افتاده یک داستان ساخته و این قدر آن را آب و تاب داده است واقعاً چه قدرت نویسندگی بزرگی داشت البته اطلاعات عمومی در مورد اسلام و نظرات او در مورد زنان در اسلام کم بوده این این را هم باید گفت که در آن زمان ایران زنان را بسیار مورد بی حرمتی قرار می‌داد و تعصبات بیجا‌ای در مورد زنان داشته‌اند
زهرا خادمی
۱۴۰۱/۱/۸
به متن ادبی داستان نمره عالی میدم
اما درون مایه آن، که ناشی از بدبینی نویسنده هست رو نمیپسندم
چه در ایران چه در همه کشورها تعصب، رسم و رسوم خاص، فقر و... مشاهده میشه
اما پرداختن صرف به آنها، بدون توجه به ویژگی‌ها و عادات مثبت آن کشور صرفا سبب سیاه نمایی میشه که گویا نویسنده محترم هم همین نظر رو داشته...
به همین دلیل نمره ضعیفی به این نویسنده مرحوم و مشهور سوسیالیت میدم.
الهه عباسی
۱۴۰۱/۷/۱۸
این کتاب جدای از پردازش خیلی خوب شخصیت‌ها و مکان‌ها وخوانش خوب به مجموعه‌ای از داستان‌های مردمی است که در درون با آرزوها وحرفها وکارهای انجام نشده دلواپسی‌های شخصی با روح خود درکشمکش وجدال هستند. من به شخصه داستان کوتاه دوست نداشتم اگر داستان‌ها به هم مربوط بود جذابتر میشد و پایان داستان‌ها غمگین ونامشخص بود.
عاطفه روشنی
۱۴۰۱/۲/۵
اصلن دوست نداشتم. خیلی فضای تیره و تاریکی داره داستاناش. داستان دوم که داشت افسرده‌ام می‌کرد و عصبی شده بودم!!
غیر از کتاب، صدای خانم هم خیلی بد و خوانش ایشون رو هم اصلن دوست ندارم. ضمن این‌که به‌نوعی سر زبونی صحبت می‌کنن!! گوینده‌های خانم قوی‌تری دارید، بهتره همیشه از اون‌ها استفاده کنید.
کلا امتیازی نمی‌دم‌.
شکوفه عصاره
۱۴۰۱/۱/۷
مثل باقی کتاب‌های جلال آل احمد جذاب بود، بهترین داستان هاش داستان سه تار، لاک صورتی، آرزوی قدرت و بچه مردم بود. بقیه از چندان جذبه و کشش خاص برخوردار نبودن و حالت یه نثر معمولی بودن.
گویندگی خانم رادمهر زیاد برام جذاب نبود و بعضی جاهارو بد تلفظ میکرد ولی با صدای آقای قلیچ خانی و سلطان زاده ارتباط زیادی برقرار کردم.
کاربر سرو
۱۴۰۱/۱/۶
سلام سه تار رو تو سالهای قبل هفتاد در حالی ک ده یازده ساله بودم خوندم!! کتابی ک قلمش حتی برای درک دخترک یازده ساله هم قابل فهم بود و حجم اندوه و رنج کشیدگی رو ازش میشد دریافت کرد. سه تار گنجینه‌ی کودکیهای منه! با جان و دل بهش گوش میسپارم بلکه اندکی آرومم کنه.
محمود اژدری
۱۴۰۱/۲/۱۲
با سلام و احترام
کتاب سه تار از جلال آل احمد به نظرم یکی از کتاب‌هایی است که باید خوانده شود و با نثر شیوایی که دارد در آن غرق شد و به خاطره‌ها رفت و از آن‌ها پند گرفت و با همه جهت گیری‌ها در مورد آل احمد به نظر من ارزش خواندن را دارد. چون نکاتی که در خود دارد و این باعث ارزش گرفتن آن است.
نازيلا هادی نژاد
۱۴۰۱/۲/۳
داستاههای این کتاب شاید اگر بطور کلی به موضوعاتش نگاه کنی روزمرگی باشن و چیز پیچیده‌ای نیس ولی با فضا سازی بسیار زیبا و مفصل و انتقال احساسات شخصیت‌های داستان به نحوه احسن این داستانهای به ظاهر ساده را زیبا و شنیدنی می‌کند فقط در یمیدو داستان اینقدر به جزییات پرداخته شده که حوصله شنونده را سر میبرد
صبا ابراهیمی
۱۴۰۲/۹/۹
هر کتابی از جلال آل احمد خوندم عالی بود تخصص عجیبی در به تصویر کشیدن زندگی و احساسات و افکار و روحیات و ارتباط انسانها دارد و آخر داستان با یه تصمیم گیری عاقلانه تمام می‌شود و همیشه خواننده متوجه مقصود نهفته در داستان می‌شود و یکی دیگر از درسهای زندگی را درمیابد
سامان سوتون
۱۴۰۱/۱۰/۲
صدای گوینده رو دوست داشتم اما داستان‌های کتاب هم تراز کار‌های دیگر جلال نیست به شخصه داستان‌های بلند جلال رو ترجیح میدم مثل کتاب نفرین زمین یا مدیر مدرسه ولی شنیدن کتاب قطعا خالی از لطف نیست. البته داستان اول سه تار رو دوست داشتم ولی بقیه داستان‌ها برام جذاب نبود
افسانه باقری
۱۴۰۱/۸/۲۵
خوشحالم که کتاب صوتی سه تار رو خریدم. هرچند که ادبیاتش در سطح دانش‌آموز دبیرستانی هست اما فضاسازی داستان‌ها قشنگ و قابل درک بود. متنش ساده و به دور از اغراق بود. حس شخصیتهارو با کمترین اضافه‌گویی منتقل می‌کرد و شنونده معطل آخر قصه نمیموند. در کل کتاب خوبیه توصیه میکنم.
ن د ا ز ر ن د ی
۱۴۰۱/۲/۱۰
کتاب روایتی از مردم عادی دارد که نویسنده از کوچکترین و ساده‌ترین اتفاق این رده، دستمایه‌ای برای نوشتن برگزیده.
گاه، گزنده و منفی و تلخ و به ندرت🤔شاد!؟
بیان نویسنده، توانایی پردازش سوژه را خواندنی کرده است.
داستان‌ها غمگین و منفی بود، برای تخلیه انرژی مناسب بود😬😭
جمیله شریف زاده
۱۴۰۱/۱/۶
ضمن عرض خسته نباشید وتبریک سال نو به همه‌ی عوامل کتاب راه من بسیار ممنونم از عوامل خوب و عزیز کتابراه، براستی که بهترین کتاب رو برای ما به رایگان گذاشتید خدا خیرتون بدهد. به دوستان کتاب خوانم پیشنهاد میکنم حتمن دانلود کنید و درس زندگی رو از این کتاب بگیرید
Moien Attarzadeh
۱۴۰۲/۸/۱۶
کتاب توسط نویسنده فوق العاده‌ای نوشته شده اگر کتاب‌های تک داستانی و دوست دارید بهتون توصیه میکنم یعنی هر قسمت داستان متفاوتی داره در کل جلال ال احمد بی کی از درد کشیده‌ترین و بهترین نویسندگانه معاصره که خیلی دوستش دارم و همه کتاب هاش رو توصیه میکنم
آرزو بیگلر
۱۴۰۲/۲/۲۸
داستان بچه مردم بسیار تلخ و آزار دهنده بود. این اولین کتابی بود که از جلال احمد میخوندم. اما فکر می‌کنم همه داستان‌ها اشاره داره به جهالت و هر چه رفتار منفی و بدور از انسانیته. با احترام به نظر طرفداران نویسنده، بنده خیلی طرفدار این سبک نیستم.
عاطفه یوسفی
۱۴۰۱/۳/۴
کتاب قشنگی بود قدرت قلم آقای آل احمد رو خیلی شنیده بودم و الحق بیجا نبوده وقتی رومان‌های فارسی میخونم تلخی حقیقت جامعه خیلی مملوس میشه برام در رمان‌های خارجی هرچقدر حقیقت واضح باشه ولی این همزاد پنداری که در کتابای فارسی هست در اونها نیست. البته به نظر من
ALI REZAEI
۱۴۰۱/۱/۹
عالی بود... قلم جلال آل احمد که بسیار معروف و تواناست تونست اثر جذاب دیگه رو خلق کنه...
از گویندگی هم راضی هستم و فراز و فرود هاشون رو پسندیدم خط روایی داستان هم طوری بود که جذابیت برای فصل بعد رو بهت میداد و داستان‌ها و چینش شون هم مناسب بود... درکل عالی
نسیم قاسم
۱۴۰۱/۱/۷
و جلال آل احمد و اسامی متفاوت و شخصیت پردازی وسیع
نویسنده‌ی محکم با ایدئولوژی منحصربفرد
قهرمان داستان با ذوقی زایدالوصف از خرید سه تارش و‌سرنوشتی‌شوم برای این پسر
خرافات مردمان عامه‌ی قدیم
فقر و تنگدستی...
چاشنی این کتاب فوق العاده س
مهرنوش صرامی
۱۴۰۱/۱/۷
من این کتابو به خاطر ناامیدی و حس بدی که منتقل میکرد اصلا دوست نداشتم، آدم دلش میخواد کتابی بخونه که بهش انرژی بده نه اینکه روحیشو تضعیف کنه اگه دنبال حال خوب و پیشرفت هستین اصلا این کتابو توصیه نمیکنم
Mhbb H
۱۴۰۲/۱۲/۲۹
عالی بود.
من این کتاب رو خیلی وقت پیش خونده بودم،
ولی باز هم خوندم.
خیلی عالیه
به نظرم تمام کتاب‌های جلال آل احمد اینطوریه...
خوندنش و داشتنش از ملزومات زندگیه.
مطالعه کنید و از قلم هنرمندانه‌ی استاد بزرگ لذت ببرید.
مخصوصا داستان سه تار 🥹
سمیه تاجیک
۱۴۰۱/۶/۲
چندمین باره که کتاب رو میخوانم و البته این بار صوتی، صدای بعضی از راوی‌ها خوب است بعضی از نظر من با داستان مطابقت ندارد، ولی توصیه میکنم برای آشنایی با دهه ۵۰ و ۴۰ حتما یک بار هم شده این کتاب را بخوانید توصیف خوبی از این دهه‌ها داره
لیلی تختی
۱۴۰۱/۴/۲۲
قلم استاد جلال آل احمد واقعا بینظیره
این نویسنده با توانایی خاص خود اتفاقات و مسائل رو به گونه‌ای توصیف میکند که احساس میکنی جای شخصیت داستان قرار داری همچنین متوجه میشویم‌ به اسم دین در زندگی دیگران کنکاش و قضاوت نکنیم.
مجتبی مشمول
۱۴۰۱/۳/۲۵
بیشتر نقدم در مورد این اثر به خوانش اون هست که تقریباً باعث میشه رنجیده بشین و بعضاکلمات اشتباه گفته میشه و با خوانش خفنی روبه رو نخواهید بود ترجیح خودم، خوندن کتاب توسط خودتون هست و نسخه صوتی چیز اضافه‌ای براتون نخواهد داشت.
سعید خراسانی
۱۴۰۱/۳/۲۰
جلال آل احمد نویسنده بسیار توانایی است، تا کنون از ایشان کتابهای زیادی مطالعه کردم که هر کدام توانایی و چیگرگی نویسنده را بخوبی نشان می‌دهد، نویسنده خوب، داستان خوب، و راوی عالی، نتیجه اثر شگفت انگیز که نباید در مطالعه آن درنگ کرد
شقایق حسینی
۱۴۰۱/۲/۲۲
کتاب سه تار چهارمین اثری بود که از جلال ال احمد گوش دادم و میتونم بگم فوق العاده بود چقدر قشنگ به بی دینی آدم‌های به ظاهر دین دار اشاره کرده بود و همین طور خرافات و بی سوادی را به تصویر کشیده بود مثل همیشه صدای گویندگان هم عااالی بود👏🙏
شیرین قلی زاده
۱۴۰۱/۲/۶
کتابی پر از اندوه ورنج که با خوندنش حس ناراحتی وغصه رو بهم منتقل کرد و ذهنم باهر کدام از داستانها به نوعی درگیر شد، درسته که در گذشته نگارش شده ولی هنوز هم خرافات وفقر و.... توی زندگی بعضی انسانها وجود داره که باعث تاسف هست
محمد حاج نجفی
۱۴۰۱/۱/۱۰
جلال آل احمد نیاز به معرفی ندارد چند داستان اول را دوست داشتم اما توضیح بیش از اندازه احوالات شخص مثل داستان خرده حساب با تلخی گزنده داستان جمارک را نپسندیدم در کل برای بیدار کردن شم نویسندگی عالی است ممنون کتابراه همراه
فیروزه ابراهیمیان
۱۴۰۱/۴/۲۸
خوانش بسیار خوبی داشت و جذابیت کتاب چند برابر کرده بود، عمق خرافات و دیدگاههای غلط جامعرو قشنگ نشون میده، بچه مردم هنوزم داستان خیلی از مردم این جامعس و چقدر دردناک که با این همه پیشرفت ما هنوز این موارد داریم‌.
Monir Naghikhani
۱۴۰۱/۲/۴
همانطور زیبا و شنیدنی، از دردهای جامعه میگوید و میگوید، اما همیشه میگویم چرا، چرا باید بین انسانها اینقدر اختلاف باشه، یکی را میدهی صد ناز نعمت، یکی را لقمه‌ای آغشته در خون، چرا باید اینچنین باشد، یکی در حسرت، و یکی....
hedieh etemadi
۱۴۰۱/۱/۳۱
داستانک‌های ساده و روون از عادت‌ها و باورهای مردم عام که جلال آل احمد انقدر قشنگ توصیف کرده که نمیشه دست از شنیدنش کشید.
صدای گوینده‌ها واقعا خوبه و کار بلد هستن. همین باعث میشه که با لذت بیشتری هر قسمت رو پلی کنم.
Mahboobeh Zarei
۱۴۰۱/۱/۶
مهم‌ترین نکته‌ای که از کتاب متوجه شدم اینکه به اسم دین و ایمان تو زندگی مردم سرک نکشم و اون‌ها رو قضاوت نکنم با اعتقادات افراطی زندگی رو بر خودم و دیگران زهر نکنم و به خاطر حرف مردم روی انسانیتم پا نذارم:)
حامد بنائی
۱۴۰۱/۱/۶
کتاب‌های جلال نثر روان و جذاب و در عین حال ساده‌ای داره و یک جوری داره داستان‌هایی رو روایت میکنه که از بطن زندگی مردم برخواسته. من دوست داشتم این کتاب رو
هدا جامی
۱۴۰۲/۱/۸
قبلا از جلال آل احمد کتاب خونده بودم، اما خوب جذبم نمیکرد، اما این مجموعه عالی بود. آثار عزیزانی مثل آل احمد بسیار پربار و ارزشمند هستند. امیدوارم ازین ببعد بیشتر این آثار رو بخونم.
Ylda Hm
۱۴۰۲/۱/۵
من این نویسنده رو دوست دارم و کتاباش برام جالبه.. نمیدونم شما از سبکش کاملا خوشتون بیاد یا نه... کتاب متوسطی بود... ولی من قلم نویسنده رو دوست دارم... ساده حرفاشو بیان میکنه و در حالت استعاره‌ای...
1 2 3 4 5 6 >>