نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی بوف کور - صادق هدایت

مرتب‌سازی: پیش‌فرض
Behzad
۱۴۰۱/۶/۳
بوف کور
صادق هدایت یکی از نویسندگان و مترجمان بارزایرانی در عصر معاصر است. وی هم زمان با مشاهیری همچون جمال زاده، بزرگ علوی وصادق چوبک میزیست و از داستان‌نویسان عصر جدید است.
کتاب بوف کور را بارزترین اثر وی میدانند. گفته میشود به دلایل شرایط خاص حاکم بر ایران در زمان نگارش این کتاب وی چند نسخه از این کتاب را به تعداد محدود تهیه و آنرا به جمالزاده که در خارج از کشور بوده میفرستد که با استقبال خواننده مواجه میشود. با رفتن رضا شاه و آمدن محمد رضا کتاب در ایران طور رسمی بطور کامل چاپ شد.
متاسفانه موضوع داستان در محیطی تاریک و مملو از نعشه اول شخص مفرد که راوی موضوع است در دایره پوچی و مرگ ونگاه منفی به زندگی اتفاق میافتد. این نگاه صادق هدایت به زندگی است که در زندگی شخصی وی نیز نمود یافت.
داستان به ظاهر در دوبخش متفاوت نگارش شده ولی در نهایت همچون رویایی سیاه دو بخش آن بطور نامتعارفی با هم ارتباط دارد.
خواندن این کتاب را برای جوانان با انگیزه و افرادی که دچار بحران روحی و روانی هستند توصیه نمیکنم، چون جوی مملو از یاس و نا امیدی و بدبینی به زندگی و اطرافیان، فقر، نعشگی و اعتیاد به مسکرات و مواد افیونی، سیر در عالم واهی و.... را القا میکند.
صادق هدایت در سال 1326 به فرانسه میرود، در سال 1330 در حالیکه همچون گذشته دچار بحران شدید روحی بوده، تمامی دست نوشته‌هایش را سوزانده و در 48 سالگی خودکشی می‌کند.
از آنجایی که کتاب فوق از اولین تجارب نویسندگان ایرانی در سبکی روانشناختی و فیلسوفانه در نگاه به انسان و جامعه ایران است آشنایی با آن برای خواننده فرهیخته جالب است.
گویش استاد بهروز رضوی ارزش اثر را دوچندان کرده به نظر میرسد تاثیر آن از مطالعه خود کتاب بیشتر است.
محمد مهدی پور
۱۴۰۱/۷/۷
گوینده کتاب صدای بسیار زیبا و دلنشینی دارد. مشخص است استاد بهروز رضوی کتابخوانی ماهر و اهل علم است.
اما کتاب،
نظر شخصی بنده تنها به عنوان یک جوان و علاقمند به مطالعه کتاب این است:
کتاب گویاست، دردی عمیق در آن نهفته است که با خواندن هر سطر خود را بیش تر نشان می‌دهد. مشوش بودن افکار نویسنده به وضوح دیده می‌شود. این پراکندگی افکار ناشی از همان دردی است که شما را با خودش به سیاه چاله غم می‌برد.
این کتاب دریاست، بی جهت نیست که آن را شاهکار ادبی معاصر ایران می‌دانند باور غلطی وجود دارد که هر کس کتاب‌های صادق هدایت را بخواند کارش به خودکشی می‌رسد، این چرند محض است.
صادق هدایت
صادق، با ما صادق بود. قلمش صد‌ها سال جلوتر از زمانش می‌نوشت. حتی اگر در زمان حال می‌زیست، این سال‌ها شایستگی نگه داشتن آن را نداشتند.
توصیه میکنم؛
افرادی که تازه شروع به خواندن کتاب کردند سراغ نوشته‌های صادق هدایت نروند.
betWeen دامنی
۱۴۰۲/۸/۳
داستان زندگیه یک نویسنده البته به طور مستقیم زندگی نامه نیست و اگر هم بود تهی از زندگی بود. صادق در این اثرش از پوچی سخن میگوید چه نوع پوچی؟! پوچ گرایی یعنی نگاهی تهی از رنگ بو هدف فهم به همه چی ولیکن او چنین اندیشه‌ای نداشت بلکه چیزی که او میدید پوچ و تهی بود نه اینکه او خود بخواهد مانند محیط زندگی‌اش انسان‌های دور و اطرافش انسان‌های که کل دغادغ زندگیشان امیال حیوانی است (خوردن خوابیدن دفع کردن و هم بستر شدن) آنهم بیچاره صادقی که از عشق چنین سخن میگفت و البته برویم به اول داستان جایی که او از روح سخن میگوید که در تنهایی رو به زوال و نابودی قدم میگذارد و براستی چنین است این تنهایی این نافهموم بودن ساز مخالف زدن در چشم دیگران نقص دیده میشد و این مسعله چنان روی او تاثیر بگذاشته بود که عالم ماده را گویی رها کرده بوداز جهانی دیگر سخن میگفت از جهان اثیری یعنی ارواح جهانی که اکثر مردم اصلا نمیدانند چیست و حتی اسمش را هم نشنیده‌اند حتی در عصر امروز! و همین باعث شد که رویا پردازی کند شاید در عالم رویا میزیست و نتیجه‌اش دیدن آن دخترک از سوراخ کنج اتاق شد این نیاز او را نشان میدهد نیازی که به صراحت بیان میکند او چقد زجر میکشد و چنانچه شروع به تعریف داستان زندگی‌اش میکند چیز‌های جدیدی به گوشمام میخورد وقتی میگوید با خواهر شیری‌اش ازدواج کرده این جهولی عمیق را نشان میدهد که در زمان او حکمفرما بود و همینطور مادرش و بطور کلی همه‌ی این چیز‌ها نتیجه‌اش ذره ذره نابود شدنش شد...
علی ساعدی
۱۴۰۰/۱۱/۲۷
با اینکه این اثر راچندین بار خوندم (در طول ۲۰ سال، اولین بار در نوجوانی که اصلا چیزی متوجه نشدم) و حالا هم همینطور، یک داستان خیالی بی معنی و هنری (مثل تابلوهای نقاشی که همه رنگ‌ها را با هم قاطی میکنند و بیخود مشهور میشوند آثار ون گوگ…. مرا بیاد فیلم ملونهول درایو که نه تنها سر و ته ندارد بلکه در طول فیلم چیزی مفهوم نیست). آثار دیگر نویسنده از نظر ادبی بسیار عالی هستند. در اثر روانی و دو قطبی بودن همچنین در اثر ریاکاری دینی بسیاری از مردم، تعصب قومی خود نویسنده (پان ایرانیسم)، غرب گرایی، شخصیت خود را از دست میدهد (یک نقاش با قلمدان به معنی کلمه خود شخصیت داستان) و به افسردگی میگراید و در نهایت مثل پایان داستان آبجی خانوم خود را میکشد. بنظرم داستان دیگرش به نام «میهن پرست» از یک شخصیت ثابت تری حکایت میکند. و بسیار بهتر از این داستان است. (لطفا کتاب صوتی کامل تذکره الاولیا بهروز رضوی را قرار دهید..
نوید
۱۴۰۱/۸/۱۴
سلام وعرض ادب
صادق هدایت بی شک یکی از قهار‌ترین داستان نویس‌های ایرانی هستند.
وقتی نظر‌ها رو میخوندم متوجه یک نکته جالب شدم، اینکه بعضی از دوستان روح داستان رو یعنی چیزی رو که نویسنده میخواد انتقال بده رو اگر قبول دارن ویا ندارن به درجه کیفیت قلم نویسنده نسبت میدن.
یعنی اگه اون فضا رو دوست دارن نویسنده شاهکار خلق کرده و اگه نه که نویسنده اثر مهمی رو خلق نکرده.
این اشتباه بزرگیه که ما معمولا دجارش هستیم.
من شخصا زیاد با ایدولوژی صادق هدایت موافق نیستم ولی نمیشه قدرت قلم ایشون رو کتمان کرد.
ایلار نامی
۱۴۰۱/۱۲/۱۱
عمق این کتاب بسیار وسیعه و میتونه دید خوبی از عمق افکار ذهنی یک ادم بده. صدای گوینده فوق العاده بود که تاثیر زیادی در جذب خواننده داره ایراداتی داشت مثل اینکه این کتاب بسیار گنگ هست تا یک مسئله ایی میاد در ذهن ادم شکل بگیره شکل داستان بطور کلی عوض میشه بنظرم برای کسانی مناسبه که زیاد کتاب خوندن و علاقه زیادی دارند به کتاب خواندن وگرنه برای یک فردی که اول راه هست میتونه بسیار گنگ و نامفهوم باشه که برای منم بود اما از زیبایی اثر چیزی کم نمیکنه
Soheil Alipour
۱۴۰۱/۵/۲
با کمال معذرت از طرفداران صادق هدایت این کتاب همانند تمامی کتاب‌های صادق هدایت به شدت منفی وسیاه است. و به راحتی میشه افسردگی نویسنده را از آن فهمید.
گمان کنم با توجه به زمانی که در آن قرار داریم وشرایط فعلی جامعه، دیگر نیازی به غم و قصه نداریم، بهتر است کتاب‌های بخوانیم که از مطالعه آن علاوه براینکه چیزی می‌آموزیم بلکه باعث به وجود آمدن احساس بهتر و شادتر در ما بشود.
البته این نظر شخصی بنده است، و اگر بخواهم خود آن را نقد کنم باید اعتراف کنم با اطلاع از سبک نگارش صادق هدایت تقریبا تمام آثار ایشان را خوانده‌ام.
mostafa Farhad Farhad
۱۴۰۰/۱۱/۱۲
سیاهی این رمان زیباییشو چند برابر کرد.
هدایت حقیقت زندگی رو گفت که خیلی از ماها درگیرش هستیم.
رنج، سختی، توهم، خیال، خستگی، محکوم بودن، جبر، قربانی شدن و....
واقعا دستتون درد نکنه. لذت بردم.
ما هممون به هر نحوی دنیایی درون ذهنمون داریم که هر روز به اون ومراجعه میکنیم، میسازیم. برش میدیم. فضارو عوض میکنم و پرو بال میدیم بهش
دنیایی که به واسطه درد به وجود میاد
روح هدایت شاد باشه
شکوفه عصاره
۱۴۰۰/۱۱/۱۱
سال‌ها تعریف این رمان و فضای تاریکش رو شنیده بودم، رمانی از هدایت که به گفته بعضی‌ها موجب برانگیختن حس خودکشی در فرد میشه.
این رمان شاهکار، در حقیقت داستان مردی هست که اصلا در فضای حقیقی زندگی نمیکنه، تمام زندگیش کابوس و توهم و تخیل و عشق به زنان غیر واقعیه.
به عقیده من، توی این کتاب، بیشتر با انزوا و پوچی طرفیم و غم نفرت و وحشت راوی رو حس میکنیم.
مرسی از کتابراه برای این نسخه صوتی با کیفیت و جذاب.
تیام
۱۴۰۲/۲/۳۱
بوف کور رو باید چندین بار گوش داد و هربار کلی نکات تازه ازش گرفت
با اینکه حجم کتاب خیلی کم هست اما باید چند بار و هربار عمیق و دقیق گوش بدی تا درست و دقیق متوجه داستان بشی
بعد از ۳ بار گوش دادن و یک بار کتاب رو خواندن میگم که کتاب فوق العاده و بی نقصی هست
پر از حس‌های عجیب و متضاد
پر از چالش برای مغز و روح ادم
از اقای بهروز رضوی باید تشکر کرد بابت بیان زیبا و گیرا..
Ali Javanmardi
۱۴۰۰/۱۱/۱۵
در کتابهای هدایت چند شخصیتتی و دوقطبی بودن او کاملا مشخص است
و از شخصیت آن در زمانه سنتی و داغون زمان قاجار و دوره پیشرفت او در زمان پهلوی مشخص است که چرا دچار این دوقطبی شده و تحصیل در غرب هم به او بیشتر دامن زده تا جایی که بی هویتی که همه مردم ایران در آن درگیر هستیم در او به اوج خود رسیده و به نامیدی و ئاس تبدیل شده و روح ناآرام او به چرایی خودکشی‌اش جواب می‌دهد.
مارال حسن زاده
۱۴۰۳/۱/۱۶
کتابی نبود که انسان رو به فکر وادار کنه یا حداقل انسان عادی (کسی که افسرده نیست) بخواد با داستان همراهی کنه. کلمات و تعابیر زیبایی هم در کتاب نبود حتی داستان هم خیلی کشش نداشت. در کل من توصیه میکنم اگر کسی میخواد وقت بذاره، آثار مفید تری از این هم هست برای گوش دادن. ممنون از آقای رضوی بابت خوانش صحیح و زیبای این متن.
Nilliam
۱۴۰۱/۱۱/۱۵
کتاب بوف کور کوتاه و خوب بود. ولی درکل من خیلی از حرف‌های نویسنده صادق هدایت رو نمی‌فهمم. دوست دارم همه چیز در کتاب معلوم بشه هرچیز و هر شخصیتی که گفته میشه. مثلا کوزه چی بود در آخر نفهمیدم که تخیل نویسنده بود که نقاشی روی کوزه با نقاشی شخصیت داستان یکی بود یا واقعیت بود به هرحال هرچی بود دلیلش رو نفهمیدم.
صمد حسنپور
۱۴۰۰/۵/۲۱
بهترین رمان نویس دنیا وبهترین رمان جهان! انقدرعاشق این رمان بوف کورش هستم! که بیش ازدهبارگوش دادم! وهردفعه برایم تازگی دارد! خیلی رمان خوب وخیالی خوب هستش! رحمت خدا برروح این بزرگمردایرانی! که هرکسی درجهان! درهرکشوری! باخواندن این رمان! طرزتفکرش کلادرموردایران وایرانی عوض میشه! وایشان را یکی ازنویسندگان بزرگ جهان می‌دانند!
هادی آران پور
۱۴۰۰/۱۱/۲۹
فوق العاده زیباست قابل توصیف نیست از معدود کتاب‌هایی بود که من ازشروع تا پایان مشتاقانه و بدون ذره‌ای احساس خستگی و بی حوصلگی بی وقفه دنبالش کردم صدای زیبای راوی هم دست در دست قلم سحر آمیز صادق هدایت باعث میشه که به همه دوستان این اثر را توصیه کنم
مرجانه رضاخواه خادم
۱۴۰۰/۹/۲۰
با احترام به این نویسنده توانا اولین کتابی بود که از ایشون خوندم و به نظرم یکسری خیالپردازی بی سر وته وپوچ اومد من که چیزی دستگیرم نشد به خودم َشک کردم نکنه یه مطلبی بوده ومن نفهمیدم وگرنه که واقعا حیف وقتم که صرف این کتاب کردم
محسن نجارمنصوری
۱۴۰۱/۲/۲۱
بوف کور رو سالها قبل خوندم بعد از اون کتاب داستان یک روح سیروس شمیسا رو خوندم که متن رو بر اساس کهن الگوهای یونگی تفسیر کرده به نظر من بوف کور شاهکاره اندره برتون یکی از بنیانگذاران سورئالیسم اون رو جزو چند اثر برتر این سبک میدونه
الهه رضوانی
۱۴۰۰/۵/۱۴
با اینکه اثار اقای هدایت جز اثار بسیار ادبی و زیبا محسوب میشوند ولی من به شخصه اصلا داستان رو دوست نداشتم و به نظرم بسیار خسته کننده و کسالت اور بود. حس افسردگی و پوچی نویسنده به ادم منتقل میشد
لیلا رضایی
۱۴۰۱/۹/۱۷
چندین کتاب از صادق هدایت عزیز خواندم تخیل و نویسندگی ایشان قابل تقدیر هست البته در بیشتر داستانهایش افسردگی و تنهایی دیده می‌شود ولی بازهم تبحر خاصی در نویسندگی دارد از صدای خوب خواننده آقای رضوی و کتابراه عزیز تشکر
مرتضی کریمی گرکان
۱۴۰۱/۶/۱۴
با عرض معذرت از دوستداران این اثر، میتونم بگم تا حالا کتابی به این مزخرفی نخوانده بودم. یادم میاد یک بار کتابی را چون مفهومش را درک نمی‌کردم، نیمه کاره رها کردم، اما این کتاب فقط ترسیم افکار سیاه فردی روانی را به رشته تحریر در آورده.
Hamid Rafie
۱۴۰۰/۶/۱۴
فوق العاده خوب زیبا عالی اما صادق هدات کلا دپرسه و من از انرژیه منفی فراری با این حال خوندمشو ازش لذت بردم در کل حالمو بد کرد من دوست دارم کتاب حالمو خوب کنه بهم اضافه کنه نه با انرژیه منفی و سیاه داغونم کنه
sara ahmadi
۱۴۰۰/۱/۳۱
توصیفاتش خیلی عالیه و از لحاظ ادبی خیلی قوی، ولی واقعا محیط سیاهش روی روان آدم تاثیر میذاره، من چند سال پیش هم این کتاب رو خوندم و دوباره خوندنش بازهم همون حس سیاه و خاکستری رو بهم انتقال داد، یه افسردگی دیوانه کننده
Parsa Fazilat
۱۴۰۱/۱۱/۱۷
کتاب در عین سادگی داستان و فراز و نشیب هایش کتاب نسبتا سنگینی هست و حتما حتما باید بعد از اتمام خواندن (یا گوش دادن به نسخه صوتی) سراغ نقد داستان این کتاب رفت تا از درک کامل اطمینان حاصل شود
Farshid Taha
۱۴۰۰/۶/۲
صرف نظر از روانی قلم صادق هدایت دلیل نپسندیدن من سیاه بودن کامل داستان بود. مطلقا سیاه. و چون کتابخوان مخصوصا اینکه کتاب صوتی باشه، تصویر سازی میکنه برای خودش، ازین بابت واقعا اذیت شدم.
زهرا صوابی
۱۴۰۱/۳/۱۹
توصیفات بسیار ظریفی به کاربرده شده و تصویر سازی نویسنده به نظر من بسیار عالی است به طوری که قشنگ فضای موهوم رو میشه حس کرد. اما یک قسمت‌هایی اتصال داستان گم میشه
علیرضا عروه
۱۴۰۰/۱۰/۲۵
من قبلا که این‌کتاب را خواندم خیلی متاثر شدم ولی دوباره که خواندم واقع بین تر بودم. هدایت واقعا نویسنده بزرگی است ما متاسفانه ازش تابو ساختیم و با احتیاط نزدیکش میشیم. ‌
حمید شعاع
۱۴۰۰/۱۰/۲۵
1499با توجه زمان و تاریخ نگارش، سطح سواد و دیدگاه‌های مردم درآن تاریخ صادق هدایت بسیار جلوتر از زمان خود اندیشه داشت و این یعنی خصوصیات بالای این مرد بزرگ1499
افسون لاشایی
۱۴۰۰/۶/۴
ارزو داشتم گوینده تمام کتابها جناب اقای رضوی بودن! هر کتاب را با صدای ایشان حاضرم بشنوم. کتاب هم بسیار سورئال و عجیب است راستش باید چند بار گوش داد!
reza nik
۱۴۰۰/۴/۳
جانبخشیدن به اجسام بی جان به این زیبایی فقط از صادق هدایت برخواهد آمد، تشبیهات عالی بود، چنان صدای استاد مجذوب هست که انگار خود شخص همه چیو تجربه کرده،
علی غلامی
۱۴۰۱/۱۱/۱۳
درودومهر. نمیدونم چرااین کتاب انقدرمعروف شده. بجزء اینکه ناامیدی وشک بی موردرودرآدم پمپ کنه خاصیتی دیگه‌ای نداشت. حیف اون وقت. فقط صداگذاریش خوب بود
حسین صمدی
۱۴۰۱/۷/۶
کتابی بی نظیر، فضایی سورئال وشگفت انگیز، صادق هدایت واقعا در نویسندگی بسیار اززمان خود جلوتر بود، وپایانی زیبا وشگفت انگیز، کتاب برای یکبار خواندن وشنیدن کم است
آراد غضنفری
۱۴۰۰/۲/۱۷
واقعا اثر فاخری ه که اجرای فوق العاده زیبایی داشت دم جناب بهروز رضوی و عوامل دیگه گرم، خودم خونده بودمش انقدر جذاب نمیشد 👍👍👍
پریسا جلیلیان
۱۴۰۰/۱۲/۱۳
من قبلا فقط کتاب یک ولگرد رو گوش داده بودم خیلی زیبا مینویسه و به جزئیات توجه میکنه. کتابها تلخ و سرد هستن اما خیلی خوب جذب خواننده میشه
ع ع
۱۴۰۰/۶/۳۱
موضوع کتاب جالب نبود هرچند عمیق بود.
اما صوتش فوق العاده بود، دلنشین و جذاب لطفا از ایشون بیشتر کتاب صوتی بزارید.
صادق
۱۴۰۲/۱۰/۳۰
نام‌اثر،، بوف‌کور، نویسنده صادق‌ هدایت، راوی‌ استاد‌ رضوی، شاهکاری‌ خلق‌ میشود، که‌ بر‌ جان‌ ادب‌ دوستان‌ رخنه‌ میکند
آمنه
۱۴۰۱/۵/۲۲
احساس‌ی مرد ازدیدگاه خیال توهم
دلم بحال سوخت روزگار عجیبی داشته
ارزش دوبار خوندن داره
قلم بسیار عالی
اکبر امینی
۱۴۰۰/۹/۲۱
سلام رومان بسیار عالی بود من همه کتابهای جناب صادق هدایت را دوست دارم
با تشکر اکبر امینی از افغانستان
Nooshin Sh
۱۴۰۰/۹/۱۳
حس غم واندوهی که این کتاب منتقل میکنه اصلا خوشایند نبود درمجموع از خریدنش پشیمون شدم حالم رو خراب کرد
علی
۱۴۰۲/۱۱/۱۵
عالی بود، هر بار که گوش میدی این کتابو با توجه به سطح آگاهی که درش هستی یه برداشت زیبا رو بهت میده
علی هوشیار
۱۴۰۲/۱۰/۲۸
خیلی عالی و کامل هست و بسیار اثرگذار. با صدای زیبای استاد رضوی فوق العاده شده
کاروان رحیم زاده
۱۴۰۲/۱۰/۲۳
یکی از کم نظیرترین آثار ادبی ایران با صدای جاودانه شادروان استاد رضوی بسیار عالی بود. سپاسگزارم
انوشیروان
۱۴۰۲/۱/۸
بیش از بیست بار بوف کور و خوندم و شنیدم واقعا هدایت نویسنده جالبیه. صدای بهروز رضوی بینظیره
وحیده خسروجردی
۱۴۰۱/۵/۲۲
قلمش رو دوست داشتم گرچه فضای سیاه وسمی بهم منتقل میکرد ولی جذبم می‌کرد تا آخر دنبالش کنم
شنتیا شاه محمدی
۱۴۰۱/۳/۱۲
صدای گوینده عالی بود و کتاب رو خیلی دلنشین تر میکرد و خیلی برای فضای تاریک کتاب مناسب بود
لیلا کریم زاده
۱۴۰۰/۹/۲۸
یک نویسنده خیلی باید قهار باشد که بتواند انقدر خوب نقش وذهن کسی را روی کاغذ بیاورد
محمود وفائی نژاد
۱۴۰۰/۹/۱۲
بسیار عالی.... ارزش گوش کردن داره پشیمون نمیشید. صدای بسیار خوب استاد بهروز رضوی. ممنون کتابراه
Shahin Movafaghnezhad
۱۴۰۰/۲/۲۱
آقا من اصلا نفهمیدم هیچی ازش. در اصل اگه اشتباه نکنم صادق هدایت لکاتشو کشت واسه خیانت درسته؟ 😂😂
فرهاد صادقیان فرد
۱۴۰۰/۲/۱۶
خداروشکر با صدای استاد خوانده شده بود، بعضی کتابها با صدای بد حروم میشند
روح‌اله
۱۴۰۱/۹/۲۱
کتابی مرموز با کلمات نمادی فراوان که هربار میخوانی راز‌های جدیدی کشف میکنی
عباس آقاخانی
۱۴۰۱/۸/۱۴
یه ذره گیج کننده اس
ولی دلچسبه
وقتتی داری گوش میدی از این دنیا خارجت میکنه
1 2 3 >>