نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی بابا گوریو - انوره دو بالزاک

مرتب‌سازی: پیش‌فرض
بهاره محمدی اسفه
۱۴۰۲/۳/۱۶
بابا گوریویک کلاسیک تمام عیاراست.
از ویژگی‌های کلاسیک‌ها توصیفات بسیار و گاه حوصله سر بر است چه درباره محیط و چه درباره ظاهر و خلقیات افراد. از طرفی حاوی بخش‌هایی از جهان بینی نویسنده هم هست. در کل اگر حوصله به خرج دهی شیرینی اثر در ذهنت ته نشین می‌شود.
بابا گوریو داستان محبت افراطی پیرمردی به دخترانش است که خوب آن‌ها را تربیت نکرده و تا دم آخر عاشق آنهاست ولی آن دو بر بالین احتضارش نمی‌آیند و حتی در خاک سپاری شرکت نمی‌کنند.
از طرفی داستان جوانی به نام اوژن است که خیال دارد از طبقات پایین جامعه خود را به طبقه اشراف پاریس برساند و در این راه تمام دارایی خانواده خود را می‌گیرد و البته یار با وفای بابا گوریو است و تا دم آخر او را رها نمی‌کند. ولی در ارتباط بین گوریو و دخترانش پی به آن روی سکه اشرافیت می‌برد ولی باز از رسیدن به طبقه اشراف چشم نمی‌پوشد.
در مقابل بابا گوریو پدر ویکتورین هست که بی دلیل دل دخترش را می‌شکند و او را از خود می‌راند.
یکی از جذابیت‌های این داستان آشنایی با نوع زندگی و عادات و افکار مردم پاریس در زمانه‌ای است که داستان در آن روایت می‌شود.
چیزی که برایم قابل درک نیست دلیل کمک وترن زندانی فراری به اوژن است برای دست یابی به ثروت ویکتورین.
روایت اثر خوب بود و به خصوص صدای گوریو و وترن خیلی خوب اجرا شده ولی صدای اثر در کل کم است طوری که حتما باید با هدفون گوش می‌کردم.
با سپاس از کتابراه.
محمدعلی کلوندی
۱۴۰۱/۱/۲۰
داستان حول پنج شخصیت اصل است. شخصیت اول وترون است که به زندان بااعمال شاقه محکوم شده است ولی فرار می‌کند وقصد دارد اوژن راتحریک به ازدواج با مادام ویکتورین کند تا هردوبه ثروتی هنگفت دست پیدا کنند وخودش بتواند به آمریکا برود وزندگی مرفه‌ای برای خودش بسازد، اما درنهایت شکست می‌خورد.
شخصیت دوم آناستازیا دختر بزرگ بابا گوریو است. آناستازیا فردی هوس باز است وبه شوهرش خیانت جنسی می‌کندواز شخصی با اسم ماکسیم صاحب فرزند می‌شود وبه خاطر بدهی ماکسیم پول هنگفت جهاز خود را مصرف می‌کند وبه خاطر مبلغی که کم می‌اورد به پدر خود فشار می‌اورد وبه همین دلیل باعث مرگ پدر می‌شود و ‌شخصیتی مغرور داردو شوهرش به اواجازه نمی‌دهد درمراسم خاکسپاری پدرش شرکت کند.
شخصیت سوم دل فین است. دل فین شخصیتی سست عنصر وناتوان در تصمیم گیری‌های مهم است ودر بزنگاه تسلیم استدلال‌های شوهرش می‌شود ‌وشوهرمغرورش به اواجازه نمی‌دهد درمراسم خاکسپاری پدرش شرکت کند.
شخصیت چهارم باباگوریو است. باباگوریو عاشق فرزندانش است وبرای دخترانش حاضر به انجام هر کاری است وثروت هنگفتی را برای جهاز دخترهایش پرداخت می‌کند اما هنگامی که دامادهایش شغل او را پست و کسر شان خود می‌دانند وتوسط دخترهایش طردش می‌کنند دست از کار می‌کشد وبا پولی که دارد زندگی نه چندان خوبی برای خودش می‌سازد ودر آخر هم به خاطر مشکلات دخترانش بیمار می‌شود و می‌میرد و دخترانش در مراسم خاکسپاری پدر شرکت نمی‌کنند.
شخصیت پنجم وقهرمان داستان اوژن است. اوژن در ابتدای داستان به وسیله وترن تحریک می‌شود تا با مادام ویکتورین ازدواج کند وثروت هنگفتی را به دست آورد اما به خاطر اخلاق مداری‌اش منصرف می‌شود وتا به آخر همراه باباگوریو می‌ماند واندک پول خود راصرف مراسم باباگوریو می‌کند.
Maryam Rajabi
۱۴۰۱/۶/۱۲
بنابر تعریف و تمجیدهای زیادی که از کتاب شده انتظارات بیشتر داشتم کتاب خوبی بود ولی بیشتر به پدر شدیدا احساسی‌ای پرداخته شده که دخترهای را بد تربیت کرده و همیشه به خود و دیگران دیکته کرده که وجودش صرفا برای شاد کردن دخترانش است و غیر از آن لایق زندگی نیست والبته در مورد رفتار بد دختران و سوءاستفاده از محبت بیش از حد پدرانشان هم باید گفت.
این پدر باید می‌دانست که هر کسی در جایگاه خود ارزش دارد و لایق احترام است و در برابر محبت و ایثار صادقانه و خالصانه هم سزاوار قدردانی است هر چند که آن را وظیفه خود بداند و اینکه خوشبختی در پول و ثروت و همنشینی با اشراف نیست.
ز اسلامی
۱۴۰۲/۳/۲۴
صدای راوی اصلا دوست نداشتم و میتونم راحت بگم ٱژه پسر کودنی بود و باباگوریو مردی بچه دوست باطرز فکر کوتاه خیلی کوتاه از معنی دوست داشتن ولذت‌های خانواده ومردی بی خرد وبی تدبیر نسبت به آینده
سعید خراسانی
۱۴۰۰/۱۲/۹
خیلی گیرا نبود، زیادی تظاهر در عشق به فرزند، بهر حال تصورات نویسنده بود که جامعه اشرافی فرانسه در زمان پادشاهی لویی چهاردهم را به تصویر می‌کشید
محمد فاتح
۱۴۰۰/۷/۱۸
صدای گوینده فوق العاده پایین و بالا می‌شود و آدم رو کلافه میکنه، انتهای جملات صداش خیلی کم میشه نمیشه یفهمی جمله چجوری تموم شد!!!!
زینب زمانی
۱۴۰۱/۲/۴
تعریف این کتاب را زیاد شنیده بودم
زیبا بود و ارزش خواندن را داشت
مخصوصا جملات قصار و خارج از داستانی که پیامهای اجتماعی خاصی داشت.
نورا زیرکی
۱۴۰۱/۱۰/۱۷
دوست داشتنی هست اما انچنان پیام خاصی رو نمی‌رسونه و بیشتر برای نکوهش افراد خودخواه و قشر بیشعور نوشته شده.
م فقیه
۱۴۰۱/۱۲/۲۹
خوب بود، برخی جاها شرح طولانی داده میشه، ولی در مجموع خوب بود و ارزش شنیدن و خواندن داره.
Amir abbas asadi
۱۴۰۱/۵/۱۷
فقط صدای گوینده ضعیف هست.
شقایق شفیع پور
۱۴۰۰/۱۲/۲۶
چقدر حرص خوردم سر این کتاب. از بس که عشق کورکورانه‌ای داشت
Zahra
۱۴۰۱/۶/۲۸
گوینده انگار داره اخبار میگه
نگار امیری
۱۴۰۰/۱۰/۱۲
هم گوینده و هم کتاب بسیار خوب بودند