نقد، بررسی و نظرات کتاب رودین - ایوان تورگنیف

مرتب‌سازی: پیش‌فرض
ایمان منوچهری
۱۴۰۲/۱۰/۳۰
قطعاً از لذت بخشترین کتاب‌های رمان بود، که مطالعه کردم.
مخصوصا زمانی که رودین، بعد از گذشت مدتی از مطالعه به رمان اضافه می‌شود.
به شخصه لحظه‌ای کاملاً هیجانی را سپری کردم.
من خیلی اهل خواندن کتاب‌های رمان داستانی نیستم متأسفانه، ژانرهای دیگری مورد علاقه‌ام است،،، اما این کتاب جز آن دسته از کتابهای ادبیاتی روس محسوب میشود که مطالعه آن را توصیه میکنم، نه صرفاً به دلیل احساس هیجانی که از فصل ۳ به بعد خواننده کتاب صفحه به صفحه آن را تجربه میکند، بلکه به دلیل وجود نکات اخلاقی، که در قالب احساس در این رمان وجود دارد، شخص مطالعه‌گر لحظات بیشماری را توان همزادپنداری آن نکات را خواهد داشت.
اگر در باب نقد منفی بخواهم, با توجه به جذابیتهایی که در کتاب وجود داشت اشاره کنم این چنین است، که با همه‌ی مهارت انکار ناپذیر نویسنده، قطعاً توان این وجود داشت که شخص، ۲ فصل آخر را با هیجانی که بنده تا فصل ۹ و یا حتی ۱۰ تجربه کرده بوده ام، داستان را پر هیجان تر به پایان برساند.
لحظه ورود و خروج نقش اصلی کتاب (رودین) به شدت برای مخاطب اهمیت دارد، اگرچه تشبیه پایانی نویسنده بسیار برای من قابل ستایش بود که رودین را چون کیسه‌ای تشبیه کرد که بر زمین افتاد که قصد نویسنده گویی برای خواننده این بوده، در لحظه پایانی حس خاموش شدن چراغی به همراه سکوتی محض ایجاد شود، ولی قابل لمس است که انگار چیزی در لحظه پایان کم است. حداقل تجربه من اینچنین بوده.
با سپاس و احترام جهت انتشار این کتاب در کتاب راه.
سعید رجبی
۱۴۰۲/۳/۲۵
کتاب خوبی بود، ترجمه خوبی هم داشت.
توصیه می‌کنم در مجموع، کتاب در مورد فردی هست به نام رودین که فرهیخته و با فرهنگ هست، اما دچار بی عملی و انفعال و ترس هست، چند بار موقعیتشان مناسبی برای عمل و موفقیت براش پیش میاد، اما منفعل هست و از شدت ایده ال چرایی هیچ کاری نمی‌کنه، تا حدی شبیه کتاب ابلوموف بود، با این تفاوت که ابلوموف خیلی با فرهنگ و عالم نیست، اما رودین کتابخوان و با فلسفه است، اما حوصله نداره و به شدت دچار کمالگرایی هست و تا موقعیت کاملا ایده ال کاری نمی‌کنه، در هر صورت توصیه به خوندن می‌کنم، ترجمه خوب و امروزی بود و هیچ مشکلی نداشت.
ادبیات روسی یه چیز دیگه است و واقعا تافته جدا بافته است.
وحید زنجانی
۱۴۰۲/۹/۳
سلام وقت همه دوستان بخیر.
کتاب فوق العاده ایه واقعا دیالوگهای حرفه‌ای داستانی جذاب در باب شخصیتهای جالب داستان به صورتی روایت شده که میشه راحت خودتو تو داستان تصور کنی حتی به عنوان یکی از شخصیتها.
دوستان کسی کتابهای دیگه از ایوان تورگنیف رو مطالعه کرده. اگر آشناییتی با کتابهای دیگرش دارید سپاسگزار میشم که معرفی بفرمایید
روزبه اصغری
۱۴۰۲/۹/۱۰
به نام خدا. سوار بر موج داستان روی رودی زلال حرکت کنید بی آن که هیچ شخصیتی را کوچک بشمارید. نویسنده حتی اگر اهل قضاوت هم نباشید، مجبورتان میکند تمام شخصیت‌ها را قضاوت کنید. و در نهایت شاید این خواننده است که از قضاوت هایش خجالت زده خواهد شد و میگوید، عجب!
Ali Izadifar
۱۴۰۰/۱۱/۱۹
کتاب خوبی بود و ارزش خواندن داشت متن ساده و روانی داره و آدم رو به فکر فرو می‌بره؛ هدف اصلیش اینه که علم بی عمل به درد نمی‌خوره
حبیب بهمنی
۱۴۰۲/۷/۹
سلام... من به پیشنهاد عمو حاتم این کتاب رو میخونم... الان شروع کردم و بنظرم عالیه
Nazanin Nejatian
۱۴۰۲/۲/۲۰
خوب بود من به پیشنهاد اقای مهران مدیری خوندم
رضا رنجبر
۱۴۰۰/۹/۱۶
پر از شخصیت با قضاوتهای مختلف در طول داستان