نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی اسم شب، سیاهکل - انوش صالحی

مرتب‌سازی: پیش‌فرض
فاطمه خجسته
۱۴۰۱/۳/۷
یک کتاب مستند و تاریخی از حوادث حدود سال‌های ۱۳۴۰ تا ۱۳۴۹ هست و جنبش چریک‌های فدایی خلق رو در برمی‌گیره و بطور گسترده مورد بحث قرار میده.
فصل اول بیشتر جنبه‌ی آکادمیک و تاریخ نویسی داره، فصل دوم کمی محتوای داستانی به خودش می‌گیره و در فصل سوم هست که پس از مقدمه چینی‌ها و بیان شرایط موجود، حوادث به صورت داستانی و گفتگوی خودمانی‌تر مطرح و توصیف میشه.
نام بسیاری از شخصیت‌های نام برده در کتاب برای من تازه و جدید بود، پیش زمینه‌ی ذهنی ازشون نداشتم و اگر حداقل در حد ویکی پدیا بسیاری از شخصیت‌های کتاب رو می‌شناختم، بهتر با بستر حوادث مطرح شده ارتباط برقرار می‌کردم.
اما به عنوان آدمی که علاقمند به داستان نویسی هستم، این رو قشنگ متوجه شدم که این کتاب یک دانشنامه مستند و بسیار خوب و منسجم هست تا از دل شخصیت‌های واقعی با اقتباس از حوادث تاریخی، رمان تاریخی نوشته بشه و قطعا اثر ماندگارتری روی کسانی مثل من که آگاهی کمی از رشته تاریخ، علوم سیاسی، اجتماعی و... دارند، خواهد داشت.
اگر با توجه به دانش اندکم بخوام کتاب رو خلاصه کنم، چند شاخصه که برای خودم تازگی داشت در کتاب پیدا کردم:
۱. اون زمان متخصص و فارغ التحصیل کم نبوده اما بی‌اعتمادی نسبت به دانشگاه و فارغ التحصیلانش بین مردم عادی به راحتی مشهود هست.
۲. فاصله بین سیستم حاکمیت از یک طرف با خواست مردم و از طرف دیگه با خواست دانشگاه به اقتضای به روز شدن دانش‌ها بسیار زیاد هست. در موارد بسیاری یا دولت در برابر مردم قرار می‌گیره و یا در برابر دانشجویان و در هر دو صورت هزینه‌ی اجتماعی زیادی رو متحمل میشه.
Masoum Ghafari
۱۴۰۱/۹/۲۱
متن خوب و روانی داشت... محتوای خوبی هم داشت و پر از شخصیت‌ها، اسامی و جزئیاتی بود که در جای دیگری به آن‌ها اینطور پرداخته نشده است (البته تا جایی که من خوانده ام). روایت داستان گونه‌اش هم بر جذابیت‌اش اضافه کرده و در کل به علاقه مندان این موضوع پیشنهاد می‌شود.
محبوبه کریمی
۱۴۰۲/۱۱/۲۹
با سلام و وقت بخیر کتاب "اسم شب سیاهکل" کتابی مستند از جنبش چریک‌های فدایی خلق می‌باشد. نثر روان گوینده دلنشین بود، اما متاسفانه استفاده بیش از حد از اسامی تکراری برای من خسته کننده بود. با تشکر
علی محمودی
۱۴۰۰/۱۱/۴
سلام، اگر لطف بفرمائید و قسمتها را شماره گذاری نمائید، برای پیدا کردن قسمت‌های شنیده شده وقت خواننده تلف نخواهد شد. قسمتها تمامی با یک اسم نوشته شده و بارها برای پیدا کردن وقت گذاشته‌ام.
گودرز صادقی هشجین
۱۴۰۰/۷/۱۳
برای جوانانی که کنجکاو هستند که چرا جوانهای قدیمیتر انقلاب کردند کتاب خوبی است. بعلاوه، خواندن آن را به علاقمندان تاریخ مدرن ایران اکیدا توصیه میکنم.
Iman Babaei nezhad
۱۴۰۰/۱۱/۲۰
فوق العاده بود کل فعالیتهای چریکهای فدایی خلق را پوشش میدهد فقط ایکاش در مورد تئوری و نظریات آن‌ها بیشتر بررسی میکرد