نقد، بررسی و نظرات کتاب عشق چگونه زایل می‌شود - لئو تولستوی

مرتب‌سازی: پیش‌فرض
فتی
۱۴۰۲/۹/۵
هم نویسنده و هم مترجم از معدود نویسندگانی هستند که روایت‌های شان همواره دلنشین است. توجه‌تان را به کتاب خاطرات ادبی سیاسی و جوانی به روایت سعید نفیسی و به کوشش علیرضا اعتصام جلب می‌کنم.
داستان‌های کتاب عشق چگونه زائل می‌شود عبارت‌اند از: نیکلای پالکین، یک روح ساده، شب احیای تزار جوان، عشق چنین زایل می‌شود، کار یک‌روزه بازیل کشیش، مشمول‌ها، دعای سه پیرمرد.
حدود ۳۰ صفحه از کتاب به شناخت‌نامه کاملی از لئو نیکلایویچ تولستوی اختصاص یافته است که زندگی، آثار ادبی، اندیشه‌ها، مقام فلسفی، مقام اجتماعی، جنبه‌های ادبی، ترجمه‌های آثار تولستوی، شرح دیدار خانه تولستوی و نکاتی درباره دو رمان جنگ و صلح و آنا کارنینا را در خود دارد.
زندگی ادبی تولستوی از سال ۱۸۵۵ آغاز می‌شود و شهرت جهانگیر وی نیز از همان زمان است. او خیلی زود در زمره بزرگانی چون تورگنیف و گونجارف قرار گرفت. با این حال تمام اوقات او صرف ادبیات نمی‌شد و بیشتر به کارهای اجتماعی و مطالعه در احوال روستاییان مشغول بود. عمده مضمون داستان‌های او را همین توجه به احوال روستاییان و وضعیت اجتماعی روس‌ها در زمان حکومت تزارها تشکیل می‌دهد. آشنایی با داستان‌های کوتاه تولستوی می‌تواند برای مخاطبانی که صرفا او را با رمان‌های سترگ و پرحجم می‌شناسند جالب و خواندنی باشد
مریم مهدی
۱۴۰۱/۶/۵
من عاشق تولستوی هستم، فقط کافیه اسمش را روی کتابی ببینم تا با کمال اطمینان کتاب را بخرم و مطمئن باشم که لحظات بسیار نابی را کنار در و گوهری که از دهانش خارج میشه خواهم گذراند. با این مقدمه باید بگم که متاسفانه این یکی کتاب اصلا اون حال و هوای همیشگی تولستوی را نداشت، یادمه با مرگ ایوان ایلیچ واقعا تجربه بی نظیری را زندگی کردم، با شیطان تمام اون وسوسه‌ها را چشیدم، با اعتراف زندگی کردم ولی این کتاب برام اصلا فضای داستان‌های عالیجناب تولستوی را نداشت. البته با این که اقای سعید نفیسی مترجم بزرگی هستن ولی بخشی از نقص این کتاب را به ترجمه ش مربوط می‌دونم، شاید هم به خاطر اینکه کتاب صوتی نبود که ارمان سلطان زاده با اون استعداد شگفت اورش برامون نقش افرینی کند، البته شاید همچون کلا داستان کوتاه به اندازه رمان جذاب نیست و شخصیت‌ها سطحی تر پردازش میشن.
در هر حال اینجا تولستوی همون تولستوی همیشگی نبود.
ناصر دهقان
۱۴۰۰/۹/۶
لیون تولستوی است همچون یک پیامبر در روزگار خود زندگی می‌کرد و یک فرد وارسته به معنای دقیق کلمه بود. به ویژه دو داستان از این کتاب فوق العاده است: یک روح ساده، و دعای سه پیرمرد. داستان‌هایی هستند جاودانی و ناب
نازنین شریفی
۱۴۰۰/۱۲/۱۵
در حد تعریفهایی که از این کتاب کردن نیست بعضی از داستانها جالب هستن
مهدیه حق پرست
۱۴۰۳/۱/۱۹
تولستوی حرف نداره واقعا
Shahrzad Hosseinabadi
۱۴۰۰/۱۱/۴
خوندن صد باره این کتاب پیشنهاد میدم