نقد، بررسی و نظرات کتاب اخلاق - باروخ اسپینوزا

مرتب‌سازی: پیش‌فرض
مهدی همایی
۱۴۰۳/۱/۲
یه خورده کتاب مطالعه اش تخصصی هستش راستش زمان زیادی برد تا تمومش کردم ولی با محتوا هستش تا حدودی براتون خلاصه کردم تا کمک کنه بدونین به کارتون میاد یا نه. کتاب اخلاق نوشته باروخ اسپینوزا، فیلسوف عقل گرای قرن هفدهم، یکی از متون کلاسیک و تأثیرگذار در حوزه فلسفه است. این کتاب که پس از مرگ اسپینوزا منتشر شد، شامل پنج بخش است: درباره خدا: بررسی مفهوم خدا و رابطه آن با جهان. درباره طبیعت و منشأ نفس: تحلیل نفس و ارتباط آن با بدن. درباره منشأ و طبیعت عواطف: بررسی عواطف و تأثیرات آن بر انسان. در خصوص بندگی انسان یا قوت عواطف: تحلیل نحوه تسلط عواطف بر انسان. درباره قدرت عقل یا آزادی انسان: اهمیت عقل در رسیدن به آزادی و خودمختاری. اسپینوزا در این کتاب از روش هندسی برای بیان قضایا و حل مسائل استفاده کرده و به دنبال ارائه تصویری منسجم از واقعیت هستی و راهنمایی برای زندگی اخلاقی است.
Dr S AZIZIAN
۱۴۰۱/۱۲/۱۵
این کتاب را جزو بهترین کتاب‌های اخلاق و فلسفه و تفکر شنیده بودم. وقتی در قسمتی از کتاب برخورد کردم به اینکه منشا ذهن و تفکر را غده پینه آل معرفی می‌کند بسیار سرخورده و ناامید شدم هم از اسپینوزا و هم از ادعاهای بزرگان فلسفه. بعنوان پزشک متخصص پاتولوژی و اشنا به اناتومی مغز این غده کوچکتزین کازایی در حافظه و تفکز و ذهن و... ندارد. در اخرین مطالعات neuroimaging این مطلب از روز روشن تر هست.
سبا نجفی
۱۴۰۳/۱/۱۸
خیلی کتاب سنگینی است و به شدت کند میتونم پیش برم ولی دید متفاوتی از طبیعت، انرژی برتر، خدا یا جهان هستی و تمام این موضوعات برام باز کرده، مشتاقم بیشتر جلو برم و ازش باد بگیرم، و بی شک جناب اسپینوزا پدیده عجیب و خارق العاده‌ای بودن و البته هستن، هستن چون هنوز نظریات و علمشون ادامه داره و کمک کننده دیدگاه جدیدی از همه چیز است
Mona abad
۱۴۰۱/۹/۱۷
وقتی خواندن این کتاب را آغاز کردم، در ابتدا کنجکاو بودم نظریات اسپینوزا درباره خدا را بخوانم اما فصل‌های بعدی جذابتر و جذابتر شدند. خواننده‌ای که شناخت ابتدایی از واژه‌ها و لغات فلسفی داشته باشد، این کتاب را خوانا و شیوا می‌ یابد و از آن خواهد آموخت.
محمد عنایت‌زاده
۱۴۰۲/۱/۱۱
متن عالی و ترجمه نسبتا روان
توصیه میشه اگر علاقه به فلسفه دارید این کتاب را مطالعه کنید.
در غیر اینصورت کمی فهم کتاب مشکل خواهد بود
Milad Abbasi
۱۴۰۲/۷/۹
خدای واحد به قول انیشتین تنها خدای اسپینوزا رو میپرستم و به قول هگل کسی که اسپینوزا رو قبول نداشته باشه فیلسوف نیست
سعید فرجی
۱۴۰۱/۳/۲۹
در مطالعه کتاب بدلیل اینکه خیلی ارجاع به کد میدهد؛ دائم باید به جلو و عقب بروی و بطور کلی کتاب سختی است برای فهمیدن
محمد مشایخی
۱۴۰۲/۱/۱۲
کتاب به شدت سخت خوان هست و نیاز به کمک یا پادکست برای فهم‌اش هست
علی خلخالی
۱۴۰۱/۶/۲۱
کتاب خوب
این