نقد، بررسی و نظرات کتاب صلحى که همه‌ى صلح‌ها را بر باد داد - دیوید فرامکین

مرتب‌سازی: پیش‌فرض
مرتضی دشتی
۱۴۰۱/۲/۱۹
این کتاب و امثال آن ما را از خواب غفلت بیدار می‌کند اینکه در طول تاریخ چه وقایع مهمی اتفاق افتاد است و ما در خواب زمستانی بوده‌ایم. اگر پایمردی معدود رجال بزرگ ایران همچون فروغی و حتی وثوق‌الدوله، حتی با وجود اشتباهات سیاسیشان، نبود معلوم نبود ایران به چه حال و روزی می‌افتاد. با این حال این کتاب از جهات مختلف مهم است.
۱. این کتاب آکنده از بصیرت‌های تاریخی زیادی مخصوصا در آستانه ج ج اول و در طی آن است. افسانه بریتانیای مکار بلکل از بین میرود آنچه که می‌بینیم اقدام بریتانیا در جهت منافع ملی خود است. اما در عین حال سیستم کارآمد انگلیسی به چه میزان می‌تواند کمک رسان باشد. برکشیدن چرچیل در آستانه جنگ چه سرمایه بزرگی را برای آن‌ها به وجود آورد.
در عین حال با تجربیات ما قابل مقایسه است! که در بزنگاه‌های تاریخی وسیاسی اولین اقداممان بازنشسته کردن و انگ زدن به افراد مجرب و کاردان است!
۲. در مقابل اقدامات کشور ورشکسته عثمانی مایه عبرت فراوان است. این که چگونه با ادامه اشتباهات سیاسی و بدون توجه به حل معضلات اساسی چگونه می‌توان کشور ورشکسته را به درون دره نیستی فرو برد و سیاستمداران کشور چقدر در این اقدامات سهیم هستند اما اشتباهات خود را به گردن امپریالیسم زمانه می‌اندازند و خود را از مسولیت فراری می‌دهند.
زهرا همتیان
۱۴۰۳/۱/۱۰
جایی که امروزه به نام خاورمیانه شناخته می‌شود، از سوی اکثر اندیشمندان و تاریخ نگاران بعنوان گاهواره تمدن و پایه ریزی اولین حکومتها و امپراتوری‌ها معرفی شده است. سرزمینی که فراز و فرودهای بسیار در طول تاریخ داشته است. از سروری بر جهان شناخته شده روزگاران کهن، تا پذیرش سلطه قدرتهای نوظهور قرنهای اخیر. آشوب و جنگ، واژه‌ها و مفاهیم جدایی ناپذیر از فرهنگ ملت‌های ساکن این بخش از زمین است. پس از چندین قرن سکون نسبی در دولتهای مستقر در این ناحیه و تعداد کشورهای آن، طوفان‌های سیاسی و نظامی قرن بیستم به ویژه پس از جنگ جهانی اول نقشه سیاسی جدیدی را در این منطقه آفرید. جنگ جهانی اول، علل پیدایش آن، سیاستمدران موثر بر آن و تاثیر آن بر خاورمیانه و تشکیل کشورهای جدید، موضوع این است. جنگی که در اروپا آغاز شد اما شعله‌های آن همچنان دامنگیر خاورمیانه است. موضوعی که با دقت و ریزبینی اعجاب انگیز و استناد به مدارک و اسناد رسمی و دست اول، خواننده را برهه‌ای مهم و حیاتی از ناریخ با خود همراه می‌کند.
محمد رضا قائدی
۱۴۰۱/۱۱/۱۶
برای علاقمندان به تاریخ جنگ اول و فروپاشی عثمانی و شکل گیری خاور میانه بسیار جذاب است
علی سهامی
۱۴۰۱/۶/۱۲
واسه هر کسی ک داخل منطقه خاورمیانه زندگی می‌کنه به شدت توصیه میشه
سید علیرضا
۱۴۰۱/۱/۱۴
حتما بخونید تا به خباثت انگلیس ملعون پی ببرید