نقد، بررسی و نظرات خلاصه کتاب صوتی ایگو و اید (من و نهاد) - زیگموند فروید

مرتب‌سازی: پیش‌فرض
📚الناز محمدی📚
۱۴۰۱/۱۰/۲۲
🍁وقتی اسم زیگموند‌ فروید میاد، مرتب ‌شخصیت‌اش توی کتاب ‘وقتی نیچه گریست’، میاد توی ذهنم که دکتر یوزف بلویر، دکتر نیچه، از هم صحبتی باهاش بسیار لذت میبرد و اونو ‘زیگی’ صدا میزد. در مورد این کتاب، چندین مفهوم اساسی یاد گرفتم:
1. خودآگاه: خودآگاه مبتنی بر ادراکی توصیفی و مستقیم به معین‌ترین حالت ممکن در فرایندهای ذهنی ماست.
2. ناخودآگاه: یک اندیشه خودآگاه می‌تواند بعد‌ تز مدتی فراموش‌و‌به ناخودآگاه برود! یا دوباره به خودآگاه بازگردد! درواقع ما دو نوع ناخودآگاه داریم: یکی آنکه نهفته است ‌و قابلیت بروز در خودآگاه را دارد، و دیگری انگه سرکوب شده ‌به طورمعمول قابلیت بروز در خودآگاه را ندارد! اندیشه یی را که به صورت پویا سرکوب شده است، ناخودآگاه مینامیم!
3. پیش آگاه: اندیشه ای‌ که نهفته است‌ ‌تنها پرمفهوم توصیفی و نه پویشی ناخودآگاه است، پیش آگاه مینمایم.
4. من یا ایگو محلی برای ادراکات، و اید یا نهاد محلی برای غرایز و لذتها و‌دردهاست! و‌خود بدن ‌و بیش از همه سطح آن جایگاهیست که هر دو دسته ادراکات درونی و بیرونی می‌توانند از آن سرچشمه بگیرند! پس من، یک من بدنی است!
5. ایگو و‌سوپرایگو (من و‌ فرا من یا من آرمانی)؛ من آرمانی کمتر از دیگر قسمت‌ها با خودآگاه در ارتباط است. و ماده لازم برای ‘منش’ را فراهم میکند.
6. من دراصل نماینده دنیای خارج و‌ واقعیت است، و من آرمانی درمقابل با من، نماینده دنیای درون و نهاد است! یعنی تقابل بین من عینی و سوپرمن ذهنی است!
7. من ارمانی‌ می‌تواند ناخودآگاه و دور از دسترس من باشد.
8. اینکه توی کتاب گفته شد که ما خصوصیات زنانه و‌ مردانه را با هم‌داریم، یاد ‘آنیما’ و ‘آنیموس’ افتادم. آنیما یه شخصیت درونی زنانه درضمیر ناخودآگاه مرد، و آنیموس یه شخصیت درونی مردانه در زن!
linda moohamadi
۱۴۰۲/۲/۱۶
فروید جزو اولین افرادی بود که به ناخودآگاه اشاره‌هایی زیبا داشته و به شناسایی این نیرو در انسانهای مختلفی پرداخته و در این باره کتابهای زیادی نوشته و اپیزوتهای زیادی هم درباره این کتابها در یوتیوب هست، فروید به یک شناخت عمیف از نهاد و خود برتر و خود رسیده، به گونه‌ای که در یکی از کتابهاش میگه زندگی ما از تجسم ما نشات میگیره، کتابهای فروید به همون اندازه از جملات ثقیل و پرمعنا تشکیل شده که تابحال تقریبا میشه گفت همتایی نداشته و در جایگاه خودش بی همتا بوده، پس با توجه به این سنگینی مطالب خلاصه شدن این کتاب در قالب میکروکتاب اصلا جالب نیست چون نمیشه از کتابی خلاصه برداری کرد که تمام جملاتش به هم ربط دارن و تک به تک جملاتش هم حاوی پیامهای مختلفی هستن، بنظرم این میکرو کتاب ر واقع خلاصه نیست، بلکه گزیده‌ای از کتاب هست که له انتخاب نویسنده جملاتش کنار هم قرار گرفتن، اما در کل کتاب خوبی هست و ممنون میشم از کتابراه که اصل کتاب رو بزارن، که من در قفسه کتابهای خودم بتونم ذخیره داشته باشم. چون کتابهای فروید رو باید چندین بار خوند که به معنای واقعی اون بتونیم پی ببریم.
SH
۱۴۰۲/۳/۵
سلام
کتابى فشرده و کوتاه اما کاربردى، نسبتاً به تمامى نکات مهم اشاره شده بدون حاشیه.
اشاره به پیش آگاه و نحوه عملکردش خیلى جالب بود، آنچه را که نهفته است و تنهادر مفهوم ِ توصیفى نه در معنى پویشىِ ناخودآگاه است …
نحوه خلاصى (من) از لیبیدو با خارج کردن غرایض شهوانى و مورد توجه و دیده شدن و عشق گرفتن و … با توصیفى بسیار علمى و قابل درک و بسیط …
تشکر از خوانش گوینده
Vahid Hosein zade
۱۴۰۱/۱۲/۳
این کتاب باعث میشه با شناخت و به تعادل رسوندن ایگو اید و سوپر ایگو، به درک بهتری از حسو حال و میل‌هایی که به افکارمون خطور میکنه برسیم و بتونیم با روان بهتری مسیررو ادامه بدیم، کتاب اندکی پیچیدس، توصیه میکنم چندین بار گوش جا بسپارین تا به درک بهتر و عمیق‌تری از مطالب برسین، با تشکر ❤️
Amir ebrahimi ebrahimi
۱۴۰۲/۶/۱۶
چندین بار گوش دادم مطالب اندکی گرفتم
کتاب سطح بالایی پیشنهاد میدم کسایی که رشتشونه و این موضوع رو میخوان عمیق اطلاعات بگیرن گوشش بدن ولی اگر غیر از اینه منابع یوتوب واضح تر میتونن این مبحث جا بندازن با تشکر 🙏🏽
milad Sailor
۱۴۰۱/۸/۱۵
بار اول گوش دادم نفهمیدم بار دوم که گوش دادم بازم نفهمیدم یه کتاب جدا میخواد تفسیرش کنه
مریم بیاتى
۱۴۰۲/۳/۲۸
سرعت گوینده کمی بالاست (که البته میشه تو تنظیمات کندتر کرد)
یک مقدار کتاب سنگینی بود
ساده و روان مطالب بیان نشده بود.
T.p.4119
۱۴۰۱/۱۲/۹
ریتم گوینده کمی تندتر از حد معموله و از اونجایی که مطلب بار علمی داره فهمیدن اون کمی سخت تر میشه.
Hamid50
۱۴۰۱/۳/۱۷
کتاب بسیار زیبایست برای شناخت بیشتر وجود خودمان (انسان) و دریافت حقایقی جالب از دیدگاه نویسنده
سحر غلامی
۱۴۰۱/۶/۳۱
به نظرم خلاصه‌ی کاربردی‌ای بود. و حق مطلب به خوبی در اون بیان شده بود.
Amir Malekniazi
۱۴۰۲/۲/۱۴
کتاب عمیقی است و بهتر است با کتاب‌های دیگر خوانده شود.
هانیه هژبرالساداتی
۱۴۰۱/۱۲/۶
مختصر و مفید؛ کیفیت صدا و تناسب موسیقی خوب.
Nazanin M
۱۴۰۱/۵/۲۰
کتاب خوبیه توصیه میکنم