نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی دمیان - هرمان هسه

مرتب‌سازی: پیش‌فرض
somayyeh sabouhi
۱۴۰۱/۵/۱۷
در کتاب با جوانی جویای معنا، در طلب رسیدن به وحدت، شکلی دیگر از مفهوم تربیت، عرفان و جامعه روبه‌رو هستیم. این کتاب مختص کسانی است که در طلب یگانگی، تمامیت و وحدت وجودند.
شخصیت اصلی داستان، امیل در جستجوی یکپارچگی پاره‌های از هم گسیخته‌ی روح است. ماکس دمیان او را برای رسیدن به خواسته‌اش یاری می‌رساند.
این کتاب راه رسیدن به یکپارچگی روح از طریق نیروهای درونی است.
دمیان یکی از مهم‌ترین کتاب‌های هرمان هسه، نویسنده نامدار آلمانی است. هسه که در سال ۱۹۴۶ برنده جایزه نوبل ادبی نیز شده است کتاب دمیان را بلافاصله پس از جنگ جهانی اول نوشت و می‌توان آن را آیینه تمام‌نمای اندیشه هسه دانست. رمانتیسم آلمانی، عرفان و شرق‌گرایی، آثار و اندیشه‌های نیچه و یونگ و همچنین زمانه‌ای که اثر در آن به نگارش درآمده است، از مضامین اثرگذار در کتاب دمیان است.
همواره یکی از روش‌های نویسندگان برای انتقال مفاهیم فلسفی، روانشناختی و موضوعات عمیق، استفاده از چاشنی داستانی درکنار آن‌ها بوده است، اما ماجرا وقتی جذاب‌تر می‌شود که بدانیم این داستان از دل ماجرایی واقعی برآمده است. که به جای شخصیت‌های مجازی از موردهایی حقیقی برای مطالعه استفاده کرده است.
مثل کتاب معروف «وقتی نیچه گریست» اثر اروین دی‌یالوم که به ماجرای درمان ذهنی نیچه و بروئر می‌پردازد یا کتاب حاضر، «دمیان» که حاصل تجربه‌های شناختی شخصی نویسنده‌اش است.
بزرگی هرمان هسه را نباید فقط محسور در جایزه نوبل دانست، چرا که او باعث خلق جایزه‌ای ادبی به نام خودش (Hermann-Hesse-Preis) است که به افتخار تلاش‌های زیاد و قلم جاودانش هرساله به نویسنده‌های برتر اهدا می‌شود و از معتبرترین جوایز ادبیات آلمان است.
کیانا بلوکی
۱۴۰۲/۱۲/۳
دمیان، نوشته‌ی هرمان هسه، رمان تفکربرانگیزی است که برای اولین بار در سال 1919 به انتشار رسید. نویسنده‌ی رمان دمیان در ابتدا با نام مستعار امیل سینکلر، نام راوی داستان، مطرح شد اما چندی بعد، هرمان هسه به طور رسمی خود را نویسنده‌ی کتاب معرفی کرد. امیل سینکلر، پسری جوان است که در خانواده‌ای از طبقه‌ی متوسط رشد کرده است. تمام زندگی امیل را می‌توان در نبردی میان دو دنیا خلاصه کرد: دنیای پندارها و توهمات و دنیای واقعیت‌ها و حقایق معنوی. او در طول رمان، با همراهی و کمک هم کلاسی مرموزش، مکس رمان دمیان، خود را از آرمان‌های پوچ و ظاهری دنیا رها ساخته و به شورشی علیه این عقاید دست می‌زند. امیل در راهی قدم گذاشته است که پایانش، بیداری نفس و خودشناسی است.
فرح حقیقی
۱۴۰۱/۷/۸
قبلا کتاب صوتی سیدارتا از این نویسنده را شنیده بودم کتابهای هرمان هسه با اینکه داستان خاصی را روایت نمی‌کند اما تا به آخر انسان را بدنبال خود می‌کشد. از آنجائیکه انجیل و دین مسیحیت دچار تحریف و بدعت‌های فراوان شده به مسیحیان روشنفکر حق میدهم که در درستی انجیل و آیین‌های دینشان دچار شک و تردید شوند. صدای راوی هم خوب بود.
شادی شادباد
۱۴۰۱/۷/۱۹
متن نوشته مثل دیگر اثار هسه خشک بود
اما برای من دید بازی نسبت طرز تفکر و چگونگی شکل گیری تفکر مذهبی و هراس‌ها و عذاب وجدان‌ها به ارمغان اورد.
در کل کتاب‌های هسه با اینکه داستان خیلی خاصی ندارن اما جوری نوشته شدن که تا اخر ادامه میدی.
ممنون از کتابراه.
ابراهیم زبیری
۱۴۰۱/۵/۲۵
کتاب‌های ایشان، ما را متوجه خداوند یکتا می‌کند که مالک و خالق جهنم و بهشت است، درک این موضوع که این جهان برای خلق شدن نیاز به دو قطب دارد و هر کدام لازم و ملزوم یکدیگرند. برای فرو ریختن ترس‌هایی که از آنان فرار میکنیم و همیشه آزارمان می‌دهد....
علیرضا بلوچی
۱۴۰۱/۱۲/۱
اصل فلسفه کتاب برام جذابیتی نداشت، این حالت عرفان گونه و جدا از جمع یا به عبارتی فرد گرا بودن برام اصلا جذاب نبود. خصوصا اینکه شخصیت‌ها همش تو خواب و رویا بهشون الهام میشد باعث فاصله گرفتن بنده از کتاب میشد. اجرا هم معمولی بود
مریم خردمند
۱۴۰۲/۵/۲۰
گوش کردم کتاب خوبی بود فقط زبان ادبیاتش با زبان ادبیات ما خیلی فاصله داره
باید حتما دوبار خوانده یا گوش کرد 😍
محسن مهدوی
۱۴۰۰/۱۱/۲۰
متن مذهبی خوبی است، اماپایان جالبی نداره. دربعضی مواقع گفتمان توذوق میزنه. ودربعضی موارد مطلب ناقص میمونه
Ehssan Hosseini Koupaie
۱۴۰۱/۱۲/۴
هرمان هسه یکی از بهترین نویسندگان مورد علاقه من هست. هم صداگذاری و هم خوانش متن کتاب عالیییی بود
sarah shmhmdi
۱۴۰۰/۱۱/۸
کتابی‌ بسیار عمیق و زیبا بخصوص با صدای راوی داستان که کاملا باعث میشه میخکوب بشید پای داستان.
Net Master
۱۴۰۱/۹/۳
واقعا لذت بردم، حس کردم سر نوشت خودم من است