نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی تاریخ جهان - ارنست گامبریچ

مرتب‌سازی: پیش‌فرض
سعید راستی
۱۴۰۱/۹/۱
در مجموع برای کسانیکه به صورت آماتوری میخواهند به مطالعه تاریخ جهان بپردازند مناسب است. اما در بسیاری از جاها سال وقوع حوادث اشتباه عنوان شده است. در بخشی از تحلیل‌ها، بویژه در مورد تاریخ باستان کاملا یک طرفه، یونان ستا، ایران ستیز و غرب پرست است. به عنوان مثال افسانه دروغین پیاده دویدن سرباز آتنی از ماراتن تا آتن. اولا در آن میدان بزرگ پس از جنگ با وجود صدها اسبی که یونانیان داشتند، مگر فرمانده آن سرباز دیوانه بوده که یک اسب در اختیار او قرار نداه که او مجبور شود چهل کیلومتر بدود؟دوما، او که تنها بوده و کسی را به همراه نداشته که گواهی دهد او همه مسافت را دویده است و راه نرفته یا استراحت نکرده است؟سوما شکست ماراتن برای دولت فرا قاره‌ای هخامنشی کوچک بوده و حایز اهمیت نبوده. مانند شکست آمریکا در ویتنام که موجب نابودی آمریکا نشد و کلا دو درصد درآمد ملی آمریکا صرف آن جنگ شد.
محمدعلی کلوندی
۱۴۰۱/۷/۹
باتوجه به متن کتاب اسم کتاب اشتباه انتخاب شده است واگر اسم کتاب تاریخ اروپا واشاره‌هایی به تاریخ جهان نامید مناسب تر است. کتاب وقتی درمورد عصررنسانس وجنگهای مذهبی اطلاعات مفیدی را ارائه می‌کند. درکل نظر من درمورد کتاباین است که یک نویسنده غربی اززاویه دید غرب نگاه کرده وکتاب رانوشته است وتمدن غرب رابالاتر از شرق می‌داندودر فصل پیکارنابرابر این موضوع آشکار است وزمانی که تمدن غرب از تمدن شرق شکست‌های سنگینی خورده را بیان نمی‌کند مانند شکست‌های سنگین روم از امپراطوری ایران وامپراطوری اسلامی سخنی نمی‌گوید ودلیل مرگ کراسوس را
توضیح نمی‌دهد اما پیروزی او بر اسپارتاکوس را بیان
می کند همچنین به محاصره کنستانتینوپل توسط خسروپرویز و مسلمانان را نمی‌نویسد.
محسن هوشمند
۱۴۰۱/۱۰/۲۸
کتاب ضعیفی است. یک روایت سطحی و جانبدارانه از تاریخ. البته تاریخ غرب و نه تاریخ جهان. جانبداری نویسنده که متاثر از کیش یهودی اوست آنقدر زننده است که مخاطب را پس می‌زند. شرق ستیزی در کتاب موج می‌زند. انتخاب دو آیه درباره مبارزه با مشرکان به عنوان توصیف اسلام و کلا عبور سریع از نقش مهم مسلمانان در تحول علمی و فرهنگی تاریخ بشر عجیب است. درباره عثمانی فقط تحقیر و فحاشی است و هیچ چیزی درباره آن حکومت عظیم گفته نمی‌شود. ایران بعد از هخامنشیان اصلا گویی در تاریخ نیست. کلا برای کسی که فقط می‌خواهد روایتی روزنامه‌ای از تاریخ آن هم با جانبداری شدید یک کاپیتالیست یهودی بشنود کتاب قابل استفاده و ضعیفی است.
احمد آباد
۱۴۰۰/۱۱/۱۴
کتاب بدی نیست ولی چند جایی تناقض دارد
در روایت تاریخ گاهی جزیات دقیق ارائه نمیدهد
و به بازگویی سطحی و کمی می‌پردازد بدون قوم مداری عرض می‌کنم که در مورد تاریخ ایران و جنگ یونان گرایش به سمت یونان و تاریخ هرودوتی کاملا حس میشود و جالبه که ایرانیان را اقوامی کوه نشین و وحشی و بی خلاقیت معرفی میکند، یونانیان را زیرک و آزادیخواه و متفاوت معرفی میکند. برای مثال به نجات یهودیان توسط کوروش کبیر اشاره نمیکند. تمدن شهر سوخته را جدا از ایران و به عنوان تمدن دره سند معرفی میکند، جالبه یه کاربر میگه مطالعه نکردم ولی عالیه
فرهاد قربان پور
۱۴۰۱/۶/۲
در بخش‌های عمده‌ای از این کتاب به صورت کامل یکطرفه به ستایش اروپا و خصوصا یونان پرداخته شده، در حالی که قدرت، قدمت، فرهنگ و تمدن اونها اصلا قابل قیاس با مصر، ایران، چین و بخش عظیمی از آسیا نیست!!! در فصل «پیکار نابرابر» کاملا مقرضانه به نبردهای ایران و یونان پرداخته شده و مشخصه که از تاریخ افسانه‌ای و قلو شده‌ی هرودوت استفاده شده!!! چون یونانیان رو بسیار باهوش و با درایت و ایرانیان رو ضعیف و همواره شکست خورده نشون داده و حتی از پیروزی بزرگ خشایار بر آتن براحتی میگذره و اون رو تحت تأثیر نبرد بعدی قرار میده!!!!
Negar malek
۱۴۰۱/۳/۱۲
از اونجایی که من تاریخ هنر ارنست گامبریچ رو قبلا خونده و بسیار بهش علاقه دارم این کتاب رو هم شنیدم، صدای گوینده خوبه ولی معدودی غلط خوانی دیدم و اینکه در مورد خود کتاب نحوه داستان گویی برای کتاب تاریخی بسیار به جذابیت و کشش دار کردنش کمک میکنه که ارنست کامبریچ این کار رو خوب بلده.
اگر بخوام معدود نقاط ضعف کمی تعصب یهودیه که داره و گاها تاکیدش روی این گروه بیشتره چون خود نویسنده یهودیه و از تصل بیطرفی در تاریخ نویسی دور میشه ولی در کل بسیار کتاب خواندنی و شنیدنیه و پر از مطالب مفید.
جمشید شاوری زاده
۱۴۰۱/۳/۲
به نظر من نویسنده به جای نام گذاری تاریخ جهان بر روی کتاب باید نام تاریخ اروپا را بر روی این کتاب می‌گذاشت چون در حالی که در این کتاب به نحوه خوابیدن، بیدار شدن، لباس پوشیدن فلان امپراطور اروپایی با آب و تاب می‌پردازد، هیچ توضیح قابل قبولی در مورد تاثیرات کشورهای شرقی از جمله ایران یا تاثیرات اسلام بر روی پیشرفت کشورهای اروپایی ارایه نمی‌دهد، به طور کلی این کتاب دیدگاهی یکطرفه و بسیار اغراق آمیز در مورد تمدن اروپا دارد که خالی از اشکال نیست
جمشید شاوری زاده
شبنم جعفری زاده
۱۴۰۱/۹/۱۲
من از کتاب مطالبی یاد گرفتم ولی در کل بیشتر از اینکه در رابطه با تاریخ جهان باشد به تاریخ اروپا مربوط بود و در نهایت اینکه چند فصل آخر کتاب را با سرعت بیشتری گوش کردم. در فصل ۲۰ که بیشتر مطالبش برام کمدی بود (متاسفانه) بیشتر از هر وقت به این باور رسیدم که دین با انسانها در طول تاریخ چه کرده، و به نظرم یهودی و مسیحی و مسلمان و … همه از یک قماشند و امیدوارم روزی برسه که تمام آدمها بدون هیچ دینی در کنار هم با محبت و آرامش نفس بکشند.
Elaheh Ebrahimian
۱۴۰۱/۶/۱۸
گوینده کتاب عالی اجرا کرده لحن داستان وار کتاب بسیار مفید هست باعث میشه مطالب در ذهن زمان زیادی بمونه و زود فراموش نشه روایت‌ها درست و بجا هست نه زیاد وارد جزییات شه و نه خیلی سطحی از مباحث رد شده برای کسانی که به صورت اماتور و تفریحی به تاریخ علاقه دارن به شدت توصیه میشه و کسانی که به تاریخ فلسفه علاقه دارن خم میتونن ار کتاب استفاده کنند چون روند کتاب به فهم این که چرا فلسفه باستان در یونان قوی بود کمک میکنه
فرامرز نوریان
۱۴۰۱/۱۱/۵
سلام و درود به تیم کتابراه! با تشکر از همه عزیزان خصوصا گوینده عزیز که با صدای شیوا تمام جزییات رو استادانه وصف کردند
در خصوص کتاب و نویسنده واقعا تحت تاثیر قرار گرفتم و نویسنده تلاش زیادی کرده بودکه تمامی اقلیم‌ها و جغرافیا و تمدن‌های امپراطوری رو شرح بده و نگاه گسترده بر روی اروپا و شکل گیری تمدن‌ها داشت برای من شنوده اسیایی و وطن دوست بسیار جالب و پند اموز بود
سپیده طالبی
۱۴۰۱/۹/۱۹
کتاب خوبیه اطلاعات زیادی رو به من داد و برای شروع خوندن تاریخ به شدت توصیه میکنم ولی قسمت ایرانش حس میکنم خیلی کامل نبود با توجه به اینکه نویسنده اروپایی هست خیلی به تاریخ ایران نپرداخته بود و همچنین قسمت صوتیش به تاریخ اسلام که رسید با توجه به نوع گفتگو من حس کردم ممکنه با نسخه اصلی یکم تفاوت داشته باشه
Bahram Salem
۱۴۰۱/۸/۲۱
جزئیات ریزی که برای کنارهم قراردادن در سال‌های مختلف از زندگی بشر احتیاج داشتم رو به راحتی تونستم از دل این مجموعه خارج کنم به جای اینکه چندین کتاب بخرم یک مرجع تقریبا کامل خریدم با تشکر از کتاب راه برای معرفی این کتاب❤️❤️
رضا نقدی
۱۴۰۱/۳/۵
سلام ممنونم، ترجمه عالی کتابی مختصر و مفید از تاریخ گوشه‌های جهان اگر چه بیشتر غرب که اون هم جالبترش می‌کنه ترجمه خوب صدا و بیان عالی گوینده، کتاب کامل و بی طرفی از تاریخ جهان نیست ولی به اندازه کافی روشنگر هست و بیشتر از اون آگاهی بخش.
حامد کاظمی
۱۴۰۲/۱۰/۲
تکامل دیدگاه غربی و شکل گیری شخصیت اجتماعی برخی اقوام رو می‌شه از این کتاب دریافت کرد.
اینکه نویسنده از دیدگاه خود تاریخ رو بیان کنه
طبیعیه، کتاب کاملی نیست ولی می‌تونه مفید باشه.
گوینده رو دوست داشتم
Saleh Siamaki
۱۴۰۲/۸/۲۵
بیشتر به تاریخ اروپا پرداخته و در بخش‌هایی که تقابل بین اروپا و دیگر سرزمین‌ها و ملت‌ها اتفاق افتاده بصورت اجمالی به معرفی باقی جهان روی آورده. ولی در کل خواندن این کتاب خالی از لطف نیست و بیان گوینده نیز خیلی خوب بود.
سیدعلی عظیمی
۱۴۰۱/۸/۱۶
تاریخ جهان را در یک کتاب نوشتن، آن هم با بیان جزییاتی که گاهی نگاه ملی گرایانه هم به آن اضافه میشود، سختی نیست که به این آسانی حاصل شود. ولی کتاب را دوست داشتم و دوباره هم گوش میکنم.
T. Sedaghat
۱۴۰۱/۷/۱۵
مطالب کتاب برای کسانی که مطالعات تخصصی تاریخی ندارند عالی است اما شاید برای تاریخدانان تکراری باشد. هر چند که صدای گرم و دلنشین گوینده کتاب مانع از خسته کننده شدن کتاب می‌شود.
احمد راستگار
۱۴۰۱/۱/۲۱
خیلی خوب. تا قبل از مطالعه این کتاب اطلاعاتم ناقص بود و خیلی مطالب رو تازه فهمیدم. کمی جسته و گریخته بود ولی خوب و ارزش مطالعه رو داره. خوندنش حتما توصیه میشه
علیرضا سلیمانی
۱۴۰۰/۱۱/۱۰
من هنوز کتاب رو شروع نکردم ولی نخونده میگم فوق العادست. اثار ارنست گامبریج به تمام معنا شاهکارن. لحظه شماری میکنم تاریخ هنر هم بزودی صوتی بشه.
مسعود سلیمی
۱۴۰۱/۸/۱۸
بسیار عالی، روان و قابل فهم، البته راجع به تحولات منطقه ما کم لطفی کرده بود و چیزی ننوشته بود
اطلاعات زیادی بدست آوردم که خوب است
علیرضا بلوچی
۱۴۰۱/۷/۵
هنوز کامل گوش ندادم ولی تو عصر باستان از ایران که یکی از مهمترین کشورها بوده، هیچ نام و نشونی نیست و فقط چسبیده به یونان و روم.
ایمان خواجه پور
۱۴۰۱/۳/۱۳
مگه میشه کسی باشه که نخواد بدونه تاریخ جهان چگونه بوده..؟
صد در صد پیشنهاد میدم استفاده کتید.. ممنون از برنامه خوب کتابراه..
mohammad amin
۱۴۰۳/۱/۱۱
این داستان تاریخ بشر است. لذت بردم. راوی هم بسیار خوب بود. ترجمه هم عالی بود. فصل بندی جالبی هم داشت
کیوان
۱۴۰۲/۱/۴
جهت افزایش اطلاعات عمومی و مرور سریع تاریخ خوبه البته دوبار بایستی مرور بشه تا دفعه دوم لذت بخش باشه اطلاعات دریافتی
Mohsen Karimi
۱۴۰۰/۱۲/۲۵
کتاب جالبیست و راوی تاریخ رو مثل یک داستان هیجان انگیز و جذاب روایت میکنه این کتاب رو به همه توصیه میکنم
شاهدخت سهرابی ثانی
۱۴۰۲/۱۱/۲۹
در مجموع کتاب خوب ولی نه چندان کاملی است.
اما بیان و صدای گوینده خیلی خوب است. از کتابراه سپاسگزارم
شکراله شکری
۱۴۰۲/۶/۸
کتابی مختصرو مفید از تاریخ گوشه‌های جهان و بخصوص تاریخ غرب. با ترجمه عالی و بیان عالی گوینده.
ASMAH AMIRI
۱۴۰۲/۲/۱۹
چقدر تاریخ در این کتاب شیرین بیان شده. ‌ای کاش کتاب صوتی تاریخ هنر این نویسنده رو هم بزارید
حبیب صفری اوریمی
۱۴۰۱/۹/۲۳
اولین کتاب تاریخی بود که منو به مانیتور میخکوب کرد.. واقعا بی نظیره. حتما دان کنید دوستان
hooman nozhat
۱۴۰۱/۵/۳۰
بسیار سطحی و درعین حال بصورت کلی واجمالی به تاریخ کشورهای مورد بحث پرداخت شده است.
ناصر قادریان
۱۴۰۱/۳/۲۹
بسیاربا دقت وقایع وبدون دخالت نظر نگاشته شده واطلاعات بسیار دقیقی در اختیار می‌گذارد
محمد شریف حامدی
۱۴۰۱/۳/۱۸
کتابی خوبیست.
اطلاعاتی بسیار جالب که شاید کمتر در کتاب‌های دیگر پیداکرد.
ممنون کتابراه
محسن نیازی
۱۴۰۰/۱۲/۲۸
کتابی بسیار مفید با اطلاعات سطح متوسط تاریخی
و صدای بسیار دلنشین و گیرای خواننده
محمود غلامی
۱۴۰۲/۱۱/۲۷
عالی بود. گوینده، صدای جذاب و دلنشینی داره. و مطالب کتاب خیلی خوب هستند.
حسن جودی
۱۴۰۲/۴/۱۷
برای تاریخ دوستان پیشنهاد میکنم خیلی کتاب پری هست و کاملاً تقریباً
Mohammadmehdi Tohidi
۱۴۰۱/۷/۲۳
این کتاب برای همه واجبه که یکبار بخونن یا بشنون
با تشکر از عوامل کتابراه
فاطمه
۱۴۰۲/۴/۲۹
کتاب جامع و کاملی هست بخصوص در مورد کشف آمریکا
محمد اراکی
۱۴۰۱/۱۲/۱۲
تاریخ اروپا هست بیشتر ولی بسیار خوب و اجمالی هست
Zahir
۱۴۰۱/۱۰/۱۴
بهتره اسمش را تاریخ اروپا بذاره تا تاریخ جهان
مهدی کلانترزاده
۱۴۰۱/۹/۷
صدا به نظرم خیلی خفه و گرفته است و مناسب نیست
Monika Ch
۱۴۰۱/۷/۲۹
خوب بود ارزش خوندن داره البته خب نقص‌هایی داشت
کورش قاسمی
۱۴۰۱/۴/۲۷
کتاب بسیار ضعیف و عملا خطی نوشته شده است
سیامک متقی
۱۴۰۱/۴/۸
عالی
یک کتاب جامع و کم حجم و فوق‌العاده با خوانشی زیبا
Osameh Weisi
۱۴۰۱/۴/۴
کتاب خوبی
اطلاعات در مورد تاریخ رو از لحاظ کلی بالا میبره
Astella lord
۱۴۰۱/۲/۱۹
یکی عالی‌ترین کتاب‌هایی بود که از تاریخ خوندم
navid rostamkolaie
۱۴۰۱/۹/۱۳
سیری سریع و خلاصه بر تاریخ جهان
آزاده سعیدی مطهر
۱۴۰۱/۷/۱۰
بسیار خلاصه اما مفید بود لذت بردم
hamid bodaghi
۱۴۰۱/۱۲/۱۹
جذاب روایت می‌شود
Mhdi Nasir
۱۴۰۱/۱/۹
متفاوت بود و جالب