نقد، بررسی و نظرات کتاب سه یار دبستانی - هالدین ماگفال

مرتب‌سازی: پیش‌فرض
Hemmat .N
۱۴۰۱/۲/۸
کتاب سه یار دبستانی در باره زندگی و روابط سه شخصیت بزرگ و مشهور ایرانی:
_ خواجه نظام‌الملک طوسی
_ حسن صباح
_ و عمر خیام نیشابوری است که در زمان حکومت سلجوقیان می‌زیسته‌اند و این هم عصری باعث پیدایش داستان‌هایی در اطراف آن‌ها شده است!
عمر خیام، فیلسوف و ریاضیدانی است بزرگ که بیشتر به خاطر رباعیّات نغز و فلسفی خود مشهور است. رباعیاتی که اساس آن‌ها بر عافیت طلبی و دَم غنیمت شمردن و شادخواری است!
حسن صباح از داعیان مذهب اسماعیلی است که اگرچه در نوجوانی مذهب امامیه داشته اما با مهاجرت خانواده از قم به نیشابور مذهب اسماعیلیه را پذیرفت که بعدها با تأسیس فرقه‌ی حشاشین و فداییان اسماعیلی در قلّاع الموت در گسترش این مذهب و مخالفت و منازعه با سلاجقه و خلافت بغداد کوشید و سرانجام در صد سالگی با انتخاب جانشینی برای خود درگذشت.
اما خواجه نظام‌الملک طوسی یکی از ۳ طوسی بزرگ تاریخ ایران است که در تحکیم حکومت سلجوقیان نقش بسیار بزرگی ایفا نموده است. او وزیر ملکشاه از پادشاهان قدرتمند سلجوقی است که رابطه‌ی نزدیکی با خلافت عباسی بخاطر مذهب شافعی خود داشته و از بنیانگذاران نظامیه‌های بغداد و نیشابور و دیگر بلاد ایران است که دانشگاه محسوب می‌شده‌اند.
این سه شخصیت بزرگ اگرچه در یک دوره‌ی تاریخی می‌زیسته‌اند اما داستان «سه یار دبستانی» بودن آن‌ها افسانه‌ای بیش نیست!
حسن صباح بخاطر داشتن شخصیتی جاه طلب، قصد رسیدن به مناصب بالا در دستگاه ملکشاه را داشت که این مسئله و اختلاف مذهبی با وزیر و مخالفت او با دستگاه خلافت بغداد باعث دشمنی جدی میان او و خواجه نظام‌الملک گردید که این اختلاف، نهایتا منجر به قتل خواجه نظام‌الملک بدست یکی از فداییان اسماعیلی شد.!
همت نوری
مرضیه سلیمانی
۱۴۰۱/۱/۲۹
با سلام کتاب سه یار دبستان واقعا کتاب بسیار جذاب و گیرایی بود واقعا برهه‌ای از تاریخ ایران رو نشون میداد سه تن از شخصیت‌های تاریخی که در سرنوشت ایران واقعا نقش به سزایی داشتن رو خوب معرفی و نشون داده بود
م ع
۱۴۰۱/۶/۱۵
کتابی زیبا در اواخر کتاب سرعت وقایع افزایش مییابد و کمی خط داستانی از دست میرود، در کل کتاب عالی