نقد، بررسی و نظرات کتاب 1Q84 (جلد سوم) - هاروکی موراکامی

مرتب‌سازی: پیش‌فرض
بهاره محمدی اسفه
۱۴۰۲/۱/۲۹
جلد سوم و پایانی رمان به حدی جذاب بود که دارم افسوس میخورم چرا تمام شد.
در کتاب آخر علاوه بر فصل‌های تنگو و آیومامه شاهد اضافه شدن فصل‌های یوشیکاوا هم بودیم که بر جذابیت داستان می‌افزود. و نهایت این جذبه در بخشی بود که یوشیکاوا به دنبال تنگو می‌افتد و آیومامه به دنبال یوشیکاوا.
توصیف دو تا ماه در آسمان به حدی دقیق بود که در طول خواندن رمان گاهی می‌ترسیدم اگر سربلند کنم من هم دو تا ماه ببینم.
در کل سه کتاب، موراکامی به بحث فرقه‌های شبه مذهبی و اعمال رفتار عجیب و بعضا مجرمانه آن‌ها پرداخته که در هیچ دوره‌ای قدیمی نمی‌شود.
موراکامی جهان‌های موازی را توصیف کرده و همچون رمان‌های کافکا در کرانه و سرزمین عجایب بی‌رحم و... به بحث انتقال از جهانی به جهان دیگر پرداخته. و تنها اوست که می‌تواند با شکستن کلیشه‌ها، مدخل این جهان دیگر را راه پله‌ای در آزادراه و در وسط روز قرار دهد.
مدخلی که در کافکا در کرانه سنگی در معبد بود حالا وسط شهر است و در دل شلوغی و ما باز باورش می‌کنیم حتی وقتی این راه ورود و خروج به جهان دیگر در ظاهر بسیار ساده است از توصیفات عجیب و هریک خبری نیست.
در کل شخصیت‌های موراکامی در رمان هایش به سفر می‌روند و سیر تکاملی را طی می‌کنند و یکی از بهترین این سفرها را می‌شود در رمان دو جلدی کشتن شوالیه دلیر شاهد بود.
با سپاس از کتابراه
محمدعلی احمدپور
۱۴۰۲/۳/۲۳
شاید برای دیگر خوانندگان این داستان مثل من خوب یا حتی عالی بوده باشد.....
اما برای من فقط خوب بود!!!
وقتی جلد آخر کتاب را خواندم فقط چون در تمام داستان ماجرای اتفاق افتاده شده را که یک بار انجام شده از دید هر شخصیت جداگانه تعریف می‌کند...
من از نوع نگارش داستان خوشم نیومد
با اینکه خیلی تأثیر گذار بود و از دید هر شخص کامل می‌فهمیدی که عمل انجام شده چگونه روی او اثر گذاشته....
اما با تمام این اوصاف برای من جذابیت کمتری داشت.
ولی از عمق داستان چیزی کم نمی‌کند.
مهوند وثوقی
۱۴۰۲/۱/۲
کتاب سوم همچنان مثل دو جلد قبل داشت قوی پیش میرفت که آخرش موقع تموم کردن داستان انگار نویسنده دیگه حوصله ش سر رفته باشه، خسته شده باشه، انگار باید زودی داستانو به ناشر تحویل میداد، سریع داستانو سَمبل کرد، جمع بندی کرد و تمااام
Fatima Mir
۱۴۰۲/۹/۲۲
بهترین راه برای درک افکار توی سرم، دنیای پیچیده اطرافم مطالعه آثار موراکامی هست….. بعد از خوندن هر اثر ذهن آرام ولی در عین حال درگیر خودش می‌کنه….