نقد، بررسی و نظرات کتاب کلبه عمو تام - هریت بیچر استو

مرتب‌سازی: پیش‌فرض
سارینا دهدشتی
۱۴۰۱/۱۱/۱۹
سلام و درود
داستانی بسیار زیبا، پراز درد و رنج برده‌ها در آمریکای قرن 19ام است. در این داستان زیبا و خواندنی، از بین رفتن امید انسان‌ها در شرایط خفت و خواری، تبدیل روح انسانی به روح وحشی، با ظلم و ستم و تحقیر، پلید و بدجنس شدن در اثر شرایط، کاملا درست و آگاهانه بیان شده است. در بین تمام این زشتی‌ها فردی مثل عمو تام ایستاده که روحش سرشار از مهر و محبت و همدلی و دلسوزی نسبت به تمامم اطرافیان و تمام انسان هاست. و دختر کوچولویی بنام ایوا که بسیار عاقل و سرشار از عشق و محبت به همنوعانش است. بنظرم اگر از جنبه‌ی نگاه بیش از حد دینی نویسنده بگذریم، این داستان از عالی‌ترین کتاب‌های نوشته شده در سراسر دنیاست.
زمانی برده داری علنی بوده، و زمانی غیر علنی هست، مثل استثمار ثروتمندان و رؤسا و کارخانه داران و... بر زیردستان بواسطه پول و قدرت. نه اینکه هر قدرتمند و رئیسی سلطه جو باشد، اما اغلب اوقات طبقه زیردست بخاطر گذران زندگی مجبور به پذیرش هر خواسته و ظلمی میشوند و همچنان این موضوع در جوامع انسانی به وفور مشاهده میشود.
اینکه سختی شدید انسان را از روح انسانی خودش دور میکند، بنظرم درست است و بهمین دلیل انسان درپی جامعه آرمانی است.
ممنون از کتابراه و عوامل کتاب
بسیار لذت بردم.
بهاره محمدی اسفه
۱۴۰۱/۱۱/۸
در زمان تحصیل و از طریق درس ادبیات با خانم بیچر استو و این رمان زیبا آشنا شدم و بعدها نسخه چاپی آن را خواندم.
رمان به درستی در ضمره برترین کتاب‌های ادبیات ضد برده داری قرار گرفته و در جای جای آن می‌توان ظلم بی حد اربابان را بر بردگان شاهد بود.
این داستان بسیار انسانی است به گونه‌ای که تصویر گر زندگی برده‌ای به نام تم است که با وجود تحت ستم بودن ولی روحیه بشر دوستی خود را از دست نداده و به سایر بردگان کمک می‌کند و حتی تنبیه و شلاق را به جان می‌خرد.
شخصیت پردازی لگری هم به عنوان قطب مخالف عمو تم بسیار خوب انجام شده، به گونه‌ای که خبث طینت او را می‌توان به راحتی از میان واژگان دریافت.
نکته دیگر اینکه این رمان توسط بانویی سفید پوست نگاشته شده و این خود بیش از پیش ما را به جنبه‌های انسانی و ضد نژاد پرستی اثر رهنمون می‌سازد.
در آخر ضمن سپاس از کتابراه بابت این هدیه عالی پایان هفته به دوستداران این رمان کتاب ریشه‌ها اثر الکس هیلی را معرفی می‌کنم و امیدوارم به زودی شاهد این اثر ارزشمند در کتابراه باشیم.
Nilou O
۱۴۰۲/۱/۵
اگه علاقه مند به داستان اای قدیمی هستید، این کتاب به شدت پیشنهاد می‌شه. این درواقع یک جورهایی زندگی نژاد پرستانه‌ای که قبلا وجود داشته و به خاطر انقلاب‌های زیادی رخ داده رو به تصویر می‌کشد. نویسنده خیلی با جزئیات شخصیت‌های داستان رو شرح داده به گونه که تصور کردن انها بسیار راحت به نظر می‌رسد و حتی به نظر من در کنار فیلم‌های بسیاری که در این زمینه ساخته شده این کتاب هم می‌تونه به عنوان یک فیلمنامه خوب محسوب بشد. در طول داستان با تبعیض و فاصله طبقاتی، رفتار بی رحمانه و حرکت‌های ناپسند انسان ندوستانه روبه رو هستیم. در واقع داستان درباره مردی به نام عمو تام هست که به عنوان برده و خدمتکار در یک خانه مشغول خدمت است که به خاطر پر کار بودن و مسئولیت پذیری دیگر اربابان سعی در گرفتن او برای خود را دارند. در کل در طول داستان مثل همه داستان‌های نژاد پرستانه دیگر با غرور و جهالت بی اندازه به اصطلاح اربابان و رفتار مظلومانه و انسان دوستانه و تلاش برای آینده توسط برخی از سیاه پوستان که گرفتار جهالت جهان شده‌اند روبه رو هستیم که به دنبال آزادی خود و خانواده برای داشتن فروایی آزاد تر و روشن تر هستیم. که در نهایت با توجه به انقلاب‌هایی که رخ می‌دهد به پیروزی‌هایی دست می‌یابند. گر چه جهان امروزه پیشرفت کرده ولی هنوز هم این رفتار‌های نژاد پرستانه دو طرفه در بخش هاییی از جهان دیده می‌شد. امید است که با دستیابی انسان به پیشرفت‌های بزرگ علمی این رفتا عقده‌ای و خود برتر بینی را کنار بگذارد تا جهان به دنیای بهتری تبدیل یا حداقل یک شهاب سنگی چیزی به زمین برخورد کند و تمام انسان‌ها را نابو کند .
فاطمه رحیمی
۱۴۰۱/۱۱/۲۱
این کتاب بخوبی مبین آن است خود برتر بینی هاست که در شدیدترین نوعش به نظام برده داری ختم می‌شود نظامی که پول دارد زور دارد قانون را او می‌نویسد اخلاق را او تعیین می‌کند وحتی انجیل را به نفع خود تفسیر می‌کندچه اینکه در همین نظام آدم‌های با اخلاق که خود برتر بینی ندارند با عرف برده داری حاکم در تضاد هستند در این کتاب دونوع برخورد با این سیستم معرفی می‌شود پذیرش سرنوشت محتوم برای کسانی که روحشان را نیز تسلیم کرده‌اند یا مقاومت، مقاومت یاخشم است و نا فرمانی وقتی کارد به استخوان رسیده و منجر به کشته شدن می‌شود یا فرار هوشمندانه است ولی بهر حال جواب میدهد و کم کم باعث از بین رفتن و یا کمرنگ شدن سیستم ظالمانه می‌شود مثل تام مثل جورج مثل کاسی قطعا مقاومت هوشمندانه موثر تراست چون آسیبش کمتر است. ولی این اشتباه است که فکر کنیم نظام برده داری از بین رفته بلکه به شکل نوین گسترش پیدا کرده وقتی کشوری اجازه دارد بگوید یا با مایی یا علیه ما واگر علیه مایی ما تورا مجازات می‌کنیم حتی اگر غول صنعت و منابع جهان باشی چون قانون دست ماست قدرت دست ماست ولی این سیستم نیز با مقاومت‌های هوشمندانه رو به افول است دقیقا به همین دلیل است که دارد بار دیگر چهره عوض می‌کند ابر شرکتها ابر سازمان‌ها ابر رسانه‌ها که روح بشر را در تسخیر خود دارند شکل جدید برده داری هستند ومقاومتی هوشمندانه همچون کاسی می‌طلبند
مونا فتحی نژاد
۱۴۰۱/۱۱/۱۹
سپاس از کتابراه نازنین که با رایگان کردن این کتاب، فرصت خوانش یک اثر معروف و زیبا رو بهمون داد.
خیلی خوب بود و به دلم نشست. شاید اگه هر موقعی به جز الآن (سال ۱۴۰۱ شمسی در کشورم ایران) این رمان رو میخوندم، انقدر باهاش همذات‌پنداری نمیکردم و انقدر عمیق حسش نمی‌کردم.
با خوندنِ این رمان زیبا (و البته پر از اندوه) معنی چند تا چیز رو بخوبی میشه فهمید:
۱. معنی دعاهای انجیل (البته نسخه‌ی حقیقی و تحریف نشده‌اش) (که باعث امیدواری و زنده نگهداشتنِ تام در شرایط وحشتناک شد)
۲. ذات مقدس و مهربان حضرت عیسی مسیح که منشاء دوستی، مهربانی، بخشش و آشتی بود (نمونه‌ی بارزش شخصیت‌های تام و -اونجلین-ایوا)
۳. معنی جمله‌: "هیچ دینی بالاتر از انسانیت نیست" (که سینت کلئر-آگوستین- بخوبی این نقش رو ایفا کرد) با وجود اینکه هیچ دینی نداشت، اما افکار، عقاید و رفتارش دست کمی از مسیح نداشت و در دوران زندگیش همه‌ رو شیفته‌ی خودش کرده بود!
۴. معنی جمله: "عالم بی عمل" (که دوشیزه اوفلیا به خوبی شرحش داده بود)
۵. استفاده ابزاری از دین و تجارت بوسیله دین "بدعت و تحریف دین" (اونجاهایی که ماری هر جا به نفع خودشه یاد دین مسیحیت و کلام انجیل میفته و جالب اینجاست کدوم انجیل هست که مردم رو به ۲ نژاد برتر و پست تقسیم میکنه که در اون، نژاد پست موظفن از نژاد برتر (پسندیده) اطاعت کنن و اگر نکنن مسیحی نیستن) آدمو یاد بهشت اجباری میندازه و تغییر مغزهای پوسیده!
این رمان زیبا رو از دست ندید که تاریخی رو روایت میکنه که دورگه‌ها (حتی زیباهاشون) در حسرت یک زندگی معمولی بودن.
۶. معنی جمله: "تاریخ تکرار می‌شود، اما بار دوم غم‌بار تر"
Ali Mohammdi
۱۴۰۱/۱۱/۱۰
در کنتاکی، مالک ثروتمند رئوفی مجبور می‌شود، ‌ در پی مشکلات شدید مالی، بهترین و وفادارترین برده‌اش به نام تم و یک کودک به نام هنری را بفروشد. مادر پسربچه، دورگه‌ای به نام الیزا، همراه پسرش فرار می‌کند: او، که تحت تعقیب است، معجزه‌آسا موفق می‌شود در برابر نگاه بهت‌زده تعقیب‌کنندگانش از رودخانه اوهایو، که پوشیده از یخ است، بگذرد. سپس شرکتی متعلق به «انجمن دوستان» به او پناه می‌دهد و شوهرش جرج نیز، که از دست اربابی ظالم فرار کرده است، در آن جا به او می‌پیوندد.
آن‌ها به اتفاق به کانادا می‌روند و زندگی نویی را آغاز می‌کنند، یک زندگی آزاد. اما سرنوشت عمو تم غم‌انگیزتر است: تم، اگرچه از آنچه در انتظار اوست آگاه است، به دنبال آن تاجر برده می‌رود و با قلبی شکسته خانواده‌اش را ترک می‌گوید. برخورد تم با ایوانچلین سنت کلار، دختربچه‌ای مهربان که پدرش را وادار می‌کند تا تم را بخرد، مرحله‌ای آکنده از آرامش و حس پرشور مذهبی در زندگی این برده می‌آفریند. اما ایوانجلین می‌میرد، و کمی بعد پدرش نیز در جریان یک زد و خورد زخمی مهلک برمی‌دارد. برده‌ها را می‌فروشد و تم بیچاره به دست سیمون لگری خشن می‌افتد که او را به کشتزار پنبه خود می‌برد تا از او یک مراقب بسازد. تم از بدرفتاری با برادرانش سرباز می‌زند، و به نیروی ایمانش، جرئت می‌کند با اربابش به مقابله برخیزد. ارباب خشمگین می‌شود و او را تا سرحد مرگ می‌زند. هنگامی که پسر ارباب سابق تم موفق می‌شود پس از جستجوهای فراوان، وی را بیابد تا نجاتش دهد و او را به میان خویشانش بازگرداند.
موضوع برده داری دست مایه بسیاری بوده هم توی ادبیات و هم توی سینما که این اثر هم یکی از شاخص‌ترین اونا ست.
محدثه کرمی
۱۴۰۱/۱۱/۸
کتاب خیلی غم انگیزی بود درتمام مدت خوندن کتاب بغض داشتم گریم میگرفت عموتام سیاه پوست مهربان شریف مومنی که ظلم‌ها سختی وحشتناکی تحمل کرد و درنهایت دورازخانواده عزیزانش مرد ۰ خیلی احمقانه هاس که فقط به خاطر رنگ پوست همچین جنایت‌های اتفاق افتاده میفته نه تنها رنگ پوست هرچیز مادی ودنیوی مثل ملیت قوم مذهب نژاد دین جنسیت لهجه زبان رنگ پوست سطح سواد ثروت جایگاه شغلی ۰۰۰۰اینا هیچ کدومشون معیار و دلیل برای تبعیض قائل شدن و طبقه بندی یا برتری ۰۰۰کسی بر دیگری نیست همه انسان هستن و فقط بر اساس انسانیت وشعور وجدان افراد که میشه گفت کی خوب و کی بد کی باید مجازات شه وکی نه اونم مجازات عادلانه وجالب که تمامی این ظلم هارو درتمامی ادیان مختلف به اسم خدا دین انجام میشه و افرادی که ادعا میکنن به خاطر ثروت سواد ملیت ۰۰۰خیلی باشعورن برتری دارن ولی در اصل ازحیوان هم پست نرن
Hamid Azizabadi
۱۴۰۱/۱۱/۱۰
با سلام
اول از همه بابت انتشار رایگان کتاب در کتابراه تشکر میکنم.
تو این گرونی‌ها و بدبختی هامون. همین رایگان کردن کتاب مفید میتونه اخر عاقبت خیلی از ادمها را بخیر کنه چه اونایی که بانی انتشار و چه اونایی که استفاده میکنن ازش
داستان قشنگی بود. برده داری متاسفانه نمایش کثیفترین چهره انسانتیت رو نشون میده.
تصورشم سخته برای منی که الان تو سال 1401 که حتی گاهی میبینم انسانی حیوانی رو اذیت میکنه و قلبم درد میگیره
چجوری قدیم برده داری وجود داشته و کسی هم دنبال درمانش نبوده
ولی خوب این یک حقیقت اشکاریه که هر انسانی خوی خوبی و پلیدی درون خودش داره. و این خوبی و پلیدی درون ما فقط توسط خود ما و اطرافیانمان میتونه تعذیه بشه. که بهش خوبی بدیم یا بدی
MoonRiver
۱۴۰۱/۱۲/۳
آبراهام لینکلن گفته: «کسی که احساسات عمومی را شکل می‌دهد از کسی که قوانین را وضع می‌کند، برتر است.» اولین بار که خلاصه داستان ش رو تو کتاب ادبیات دوم دبیرستان خوندم، صمیمیت، سادگی و مهربونی عمو تم من رو جذب خودش کرد، میگن وقتی آدم تحت تاثیر فشار زیاد قرار میگیرن یا واسه شون عقده میشه و اون رو سر بقیه خالی میکنن یا مشابه حکایت ادب از که آموختی، تصمیم میگیرن که رفتار درست رو از خودشون بروز بدن، حقیقتا که خیلی سخته، مخصوصا تو جامعه‌ای مثل ایران که هرکی کافیه یه سمتی، پولی، قدرتی گیرش بیاد، اغلب بجای تواضع، تعصب و غرور از خودش نشون میده. حقا که تو این کتاب درس برای یاد گرفتن زیاده...
hamid jafari
۱۴۰۲/۴/۱۹
نصف داستان رو خوندم.
تا اینجا آنچه فهمیدم روایت نویسنده از دوران برده داری آمریکا هست که الان در اوج تکنولوژی به سر میبره.
نویسنده خیلی زیبا و ساده توضیح میده که کار کشیدن از انسانهای دیگه که رنگ پوستشون فرق میکرده نه تنها یک چیزه قانونی بوده بلکه پولدارها کاری میکردن دین هم اینکارو جایز بدونه و حتی کاری کنن که ذهن افراد به ثواب داشتن این کار ترغیب بشه.
فروختن کودک یک مادر خیلی راحت بوده و نویسنده چنان روان توصیفش میکنه که درد مادر رو میشه حس کرد.
و چه زیبا نشون میده که برده بودن میتونه توی ذهن آدما باشه و برای برده نبودن
باید فکر آدما باز باشه و این بجز آگاهی میسر نمیشه.
میترا اعظمی
۱۴۰۲/۱/۲
سلام به همه‌ی دوستان سال نو مبارک، کتاب خوبی بود، موضوع کتاب در مورد برده داری بود، در این کتاب نشان میداد که ایمان و اعتقاد به خداوند تاثیر زیادی روی رفتار و اعمال انسانها دارد برده‌هایی که ایمان داشتند و حضرت مسیح رو دوست داشتند در برابر سختیها و مشکلات مقاومت بیشتری داشتند ولی برده‌هایی که ایمان نداشتند میگفتند که خداوند ما را فراموش کرده، اربابانی که ایمان داشتند رفتارهای خوب و انسانی با برده هایشان داشتند و آن‌ها را اذیت نمیکردند، ولی اربابان بی دین رفتارهای ناشایست و خیلی بدی با برده‌های خود داشتند و به دید یک انسان با آن‌ها رفتار نمیکردند
حامد جامه بزرگی
۱۴۰۲/۱۱/۱۱
کلبه عمو تام، فکر کنم فیلم این رو به روایت دیگری دیدم یا شاید شبیه ان بوده،این کتاب بر میگرده به عصر برده داری در ایالت متحده آمریکا، داستان های جذابی رو معرف حضور ما است،خواندنش خالی از لطف نیست چون آمریکایی که امروز از آن صحبت میشود یا می بینم اصلا قابل قیاس نیست و انگار دو بعد از دنیا جور‌ واجور است، وقتی ظلمی که مردم سیاه پوست در آمریکا شد و باعث اعتراض این مردم شد مباحثی دارد که هنوز هم در عصر امروز در مورد آن بحث و گفتگو میشود و حتی برنامه های زیادی در این باره میشود،به شخصه این کتاب و داستانهاش رو جالب دیدم
𝐇𝐨𝐬𝐧𝐚
۱۴۰۲/۲/۲۴
اولین کتابی بود که تو کتابراه خوندم و عالی بود و خیلی خوب وضعیت رنگین پوستان قدیم رو نمایش داده بود حس و حال جالبی خواننده از خوندنش میگیره با فرارشون ترس برت میداره و با زجر تام توهم زجر میکشی با اون فرشته کوچولو زندگی میکنی و تمام حالاتشو درک میکنی این کتاب تو رو محو زندگی تام میکنه ترجمه عالی و بدون عیب و ایرادی داشت ولی اول داستان جوری شروع شد که انگار شخصیت اصلی ارباب مزرعه اس و درمورد تام فقط حرف بود و وقتی نویسنده زندگی تام و نشون خواننده‌ها داد خواننده‌ها سعی میکردند بفهمند اون واقعا همونجوریه؟ یا از این کار قصد هدفی داره...
مستانه موسوی
۱۴۰۱/۱۲/۱۸
خیلی راحت و ملموس فضای سالهایی که برده داری قانونی بود را به تصویر کشیده. ذهنیت‌های آدم‌های برده دار و برده فروش رو که همیشه درگیر توجیه و ساکت کردن وجدانشون در برابر اعمال متضاد فطرت انسانیشان است خیلی خوب بیان میکند. البته فهم داستان به خاطر شخصیت‌های فراوان فرعی گاهی سخت میشود ولی به طور کلی روان نوشته شده. تاکید نویسنده بر ترسیم ادم‌هایی با معرفی خود به عنوان مسیحی معتقد برای من جالب بود. اینکه آمریکایی به شدت به معرفی خود در قالب دین و اعتقادشان اهمیت میداند به نظرم ویژگی بارزی است که همچنان در فرهنگ آن‌ها دیده میشود
hadil shad3
۱۴۰۲/۱/۴
کتابی که هر بار که بخونیش تازگی داره براتون
انسانهای شریفی که ماورای بقیه انسانها هستند
فارغ از رنگ و نژاد و ملیت برای توسعه انسانیت قدمهای بزرگ و ژرفی در طول تاریخ برای بهتر زیستن بشریت برداشته‌اند
حال اینکه این مطالب رو بصورت داستان وار بخونی داستانی که آنقدر قلمش قوی هست که هر لحظه‌اش مثل فیلم از جلوی چشمات عبور میکنه.
داستان زیبا و نویسنده متبحر باعث میشه در هر زمانی یک اثر تازگی خودشو حفظ کنه.
انسانهای سیاهپوستی که آنقدر عزت نفس دارند که هم خود و هم دیگران رو از بند جهل و خرافات و برده داری نجات میدن.
Sahar
۱۴۰۱/۱۲/۱۲
به این میگن یک اثر هنری فاخر، کتابی که هیچ وقت قدیمی نمیشه و موضوعی داره که بشر باید ازش عبرت بگیره، کتابی که در قالب داستانی جذاب تا آخرین برگه‌های کتاب حرف واسه گفتن داره و دوست نداری کتاب رو زمین بذاری.
وقتی به این موضوع فکر میکنم که این کتاب در دل اون برهه از تاریخ نوشته شده واقعا به شجاعت و قلم زیبای نویسندش که اتفاقا زن هم هست آفرین میگم و خدا رو شکر میکنم که از این قسمت از تاریخ گذر کردیم
از مترجم هم به خاطر ترجمه زیبا و روانش ممنونم
و در آخر ممنون از کتابراه که این کتاب ارزنده رو رایگان کرده بود
Mint chocolate
۱۴۰۱/۱۱/۱۲
کلبه عمو تام درمورد برده‌ای به نام تام بود که ویژگی صبور بودن و مذهبی بودنش باعث تمایز اون از بقیه کاراکتر‌ها می‌شد البته که داستان فقط درمورد تام نبود ولی نقش اول رمان تام بود. فقط بعضی وقت‌ها احساس کردم کتاب از موضوع اصلی خارج شده و خیلی روی مسیحیت تاکید میکنه
من انتظار داشتم کتاب بیشتر درمورد برده داری از لحاظ تاریخی جزئیات و اطلاعات بده ولی صرفا یه رمان بود که توش به خداپرستی و توکل بهش تاکید شده بود اما خیلی خوب نگارش شده بود به طوری که خیلی زود این کتاب رو تموم کردم
خلاصه ارزش یبار خوندن رو داره
Esmat Heidari Heidari
۱۴۰۲/۳/۲۲
کتاب بسیار عالی و بینظیری بود. هر چقدر در وصف این کتاب گفته بشه کمه. نویسنده به خوبی درد و رنج سیاه پوستان رو به تحریر درآورده. خیلی وصف کتاب کلبه عمو تام رو شنیده بودم ولی چون کتاب خون نبودم نرفتم سراغش ولی به لطف برنامه کتاب راه تونستم این کتاب رو بخونم به طوری که به محض دانلود کتاب، شروع به خوندن کردم و تا نیمه‌های شب خوندم و خوندم تا جایی که از شدت خستگی خوابم برد. خلاصه که این کتاب به قدری جذابه که هر خواننده‌ای رو راضی نگه میداره
علی نژاداسماعیل
۱۴۰۱/۱۱/۷
کتابی درباره برده داری در قرن نوزدهم و مصایب سیاهپوستانی که از کشورهای خود دور میشدند و در امریکا به عنوان برده فروخته میشدند.
اینها نشان دهنده‌ی حال و روز امریکا در آن روزگاران بود و اکنون که در قرن بیست و یکم هستیم خواندن آن برای آشنایی با تاریخ برده داری و رنج سختی که رنگین پوستان متحمل شدند خالی از لطف نیست.
این کتاب را به همه کسانی که میخواهند با تاریخ در قالب یک داستان پر کشش آشنا شوند توصیه میکنم.
سمیه ..
۱۴۰۱/۱۱/۱۵
کتاب زیبا وتاثیر گذاری بود.
داستان تا حد زیادی توانسته زندگی برده داری و مشکلات آن‌ها را نشان دهد. از طرفی برخورد پست سفید پوستان نژاد پرست آن زمان را به تصویر بکشد. رنج وسختی‌ای که در بعضی از جاهای داستان شرح داده می‌شود واقعا غم انگیز است مخصوصا وقتی صحبت از این میشه که اربابها به راحتی بچه‌ها را از والدین جدا میکردند و می‌فروختندو اینکه واقعا به سیاه پوستان به چشم حیوان نگاه می‌کردند واقعا دردناک است.
M.H
۱۴۰۲/۴/۲۴
داستانی زیبا در مورد بردگان و اربابان و زندگی شون، و داستانی که تا دنیا هست ادامه داره و فقط شکل بردگی عوض میشه در این کتاب می‌خونیم که تصمیمات هرکدوم از ما چه تاثیری روی زندگی اطرافیان مون دارهداستان انسان‌های شریف و معتقد و انسان‌هایی که به هیچ چیز اعتقادی ندارند و چطور با رفتار و گفتارشون با روح و روان دیگران بازی می‌کنندتوصیه می‌کنم حتما این کتاب رو بخونید و ازش بیاموزید
پونه
۱۴۰۲/۷/۱۵
قبلا کتاب کاغذیش خوندم اون موقع بچه بودم و الان جز چند تا صحنه و حس و حال داستان و پایانی ناراحت کننده چیزی تو ذهنم نیست برام جال بود دیدن این کتاب شخصیت تام و تلاش‌های بردگان و زجری که می‌کشند، این که برده باشی، تحت ظلم باشی و باز هم معتقد به اعتقادات بمانی خیلی با ارزشه و برام قابل درک نیست فقط تصورم اینه که بهشدت سخته
اما بیان داستان و ترجمه خوبی داشت متشکرم
شکوفه عصاره
۱۴۰۱/۱۱/۲۴
۱۰ سال پیش توی کتاب‌های مدرسه به قسمتی از این کتاب برخورده بودم، کتابی دردناک، زیبا و درعین حال امیدبخش!
عموتام نماد امید و صبوری و پیشتکار و ایمان و سه ارباب متفاوت اون یعنی آقای شلبی، آقای سینت کلیر و آقای لگری، نماد ناپایداری زندگی و تغییرات همیشگی سرنوشت هستند.
این کتاب از مجموعه آثار ماندگاری هست که هرگز از جذابیتش کم نمیشه و جملاتش حتی در عصر امروزه هم قابل تأمل هستند.
صدیقه فتحی
۱۴۰۱/۱۱/۲۲
عالیه
واقعا انسان‌ها چه تفکرات عجیبی در مورد سایر انسان‌ها داشتند و چه تحول عظیمی در جهان و دیدگاه‌ها رخ داده که اکنون سیاه پوستان رنج کشیده صاحب هر پستی در دنیا هستند شاید تصور شرایط کنونی برای برده‌های آن دوران رویایی دست نیافتنی و غیرقابل باور بود اینجاست که می‌توان گفت آینده رو کی دیده
فقط به رویاهات فکر کن و به جزئیات توجه نکن چون جزئیات کار کائنات هست و بس
سیدمهدی حسینی
۱۴۰۱/۱۲/۱۶
سلام خدمت دوستان
کتاب بدی نیست، درکل به برده داری سیاه پوستا پرداخته و بخش‌هایی هم به باور عموتام پرداخته و چون برده داری جزوی از تاریخ آمریکا بوده درنظر اونا کتاب شاهکاری بوده و به عقیده خیلی هاشون هنوز هم هست منتها برای مردم این ور دنیا برده داری به نوعی دیگر است و مخاطب بخشی از دنیا قطعا نمیتونند با رنجش و عذاب و... سیاهان در دوران برده داری رو درک کنند.
روانشناس محترم
۱۴۰۲/۱۱/۳
سلام و درود با قسمت‌هایی از کتاب و ظلم‌هایی که در حق مردم میکردند قلب ادم به درد میاد و از همه بدتر این که چنین داستان‌هایی واقعیت داشت و چقدر مردم بد ذات و حقیر بودند که بخاطر‌ یک تفاوت رنگ این همه ظلم کردند این همه خون مظلوم ریختند چقدر جهل چقدر خرافه چقدر پول پرست و... در کل کتاب عالی بود حتما پیشنهادش میکنم با تشکر از کتابراه
Sun
۱۴۰۱/۱۲/۱۰
امید نا امید شده رو الان بسیاری از ما درک میکنیم برای همین شدیدا با این کتاب خو گرفتم انگار وقایع در یک برهه زمانی دیگه اما با حسی واقعی اتفاق افتاده‌اند و میفتند حس نا امیدی، ترس، تحقیر، ضعف و نابرابری در مقابل قدرت. نوشتار و خط داستانی کتاب تحسین بر انگیز بود خوشحالم وقتم رو صرف خواندن این اثر کردم
اسماعیل سهرابی
۱۴۰۱/۱۱/۵
سلام این مهم است که انجیلی در دسترس نیست وآن نوشته مسیحیان است، و مهمتر از آن قرآن است که کامل هست و فروشی هم نیست و چیزی در همه هستی به گرانقیمتی قرآن وجود ندارد‌ای عاقلان، و هدیه خداوند هست به برکت وجود خاتم الانبیا صلی الله علیه و آله وسلم که رحمت للعالمین هست، که حبیب خدا هست
khazra kian
۱۴۰۲/۱/۱۸
به نظرم داستان خیلی خوبی بود و کامل تونسته بود عمق فاجعه برده داری رو بیان کنه من هیچ وقت نمیتونم تصورم کنم که چطور افراد می‌تونند جان زندگی و روح ادم‌ها رو معامله کنند چقد زمان برده که انسان به درک انسانیت برسه هر چند که هنوز هم خیلی از جوامع دچار مشکلات نژاد پرستانه هستند.
Zainab Azizi
۱۴۰۲/۱/۸
از بند بند کلمات این کتاب متوان حس کرد ظلم چگونه دنیای را تیره و مچاله میکند چگونه امیدها ناگهان به ناامیدی تبدیل می‌شود ودر دل اینهمه بدبختی یه دلیل کوچک میشود نقطه‌ای نور که هرچه زمان میگذرد بزرگ بزرگتر میشود و ظلم که یک درخت تنو مند شده را از پا در می‌اورد
قاسم سپهر
۱۴۰۲/۱/۱
کتاب بسیار خوب و تاثیرگذاری بود
چقدر دیدگاه انسان‌های امروز را در خصوص وضعیت برده داری روشن می‌کند
بسیار تعجب آور است که خود سیاهان پذیرفته بودند که از جنس پایین تر هستند و برده بودن سرنوشت آنهاست و چقدر پایبند به خواسته‌ها و نظرات اربابان خود بودند
لذت بردم از این کتاب
کسری
۱۴۰۱/۱۱/۲۳
اوایل از طریق استاد ادبیات با این کتاب آشنا شدم و دنبالش گشتم ولی گفتم وقت ندارم بعداً میخرم تا بخونم که دیدم کتابراه رایگانش کرده و از شما تشکر میکنم
معنی و مفهوم و حس بعضی وقت‌ها غم و بعضی وقت‌ها ذوق و شوق این کتاب رو به راحتی نمیشه توصیف کرد
توصیه میشه بخونید
tahera Ja
۱۴۰۱/۱۱/۱۶
واقعا کتاب گیرا و هیجانی بود.
در متن متن‌اش هم گریه می‌گیرد و هم ذوق زده می‌کند.
و اینکه همه ما به در همه‌ای جهان به گونه‌های مختلفی از این نوع نا برابری‌ها زجر می‌کشیم، سیاه و سفید، ملیت، مذهب....... واقعا درد آوره...
واقعا از خوندنش کیف می‌کنید. دم نویسنده‌اش گرم. 🌟🌟🌟🌟🌟
زهرا شاکر
۱۴۰۱/۱۱/۸
کتاب فوق العاده قشنگ و قدرتمندی هست که درباره نظام برده داری صحبت میکنه و قدرت اتحاد رو نشون میده.
رمانی اجتماعی هست و متنی روان دارد.
نویسنده با قلم قدرتمندش، داستان رو به خوبی تصویر سازی میکنه و خواننده رو مجاب به همراهی میکنه.
خواندن کتاب رو پیشنهاد میکنم
حسین
۱۴۰۱/۱۲/۲۷
یکی از برترین آثار ماندگار ادبی است که در زیر آسمان آبی نوشته شده است. از جنبه‌های مختلفی قابل تحلیل است ولی خواندن این کتاب قلب هر انسانی را به لرزه انداخته و روح و جان او را به تسخیر درمی‌آورد و بر آن تاثیر زیادی خواهد داشت، خواه او یک مذهبی باشد یا نباشد.
محمد امین پیشدار
۱۴۰۱/۱۲/۲۲
یک رمان قدرتمند و مؤثر است که به وحشت‌های برده‌داری در آمریکا و انسانیت و اراده قوی آنان که زیر آن رنج بردند، نور پرتاب می‌کند. کلمات دل‌نشین هریت بیچر استو هنوز هم امروزه در ذهن ما به عنوان یادآوری از نبرد برای برابری و عدالت زندگی می‌کنند.
لیلا چاه تل
۱۴۰۱/۱۲/۴
این رمان در حالیکه بسیار غم انگیز بود ولی یک درس پنهان تاریخی داشت و اینکه اگر خواسته و هدف زندگیت بزرگ باشه حاضر میشی براش از جونت هم مایه بگذاری و حقیقتی تلخ از زندگی اسف بار برده‌ها در آمریکای جنوبی بود که بی شباهت به مشکلات جوامع امروزی نیست
حسین آقا
۱۴۰۱/۱۱/۸
کتاب درباره نظام کثیف برده داری در قرن 19 هست
حسنی که این کتاب با کتابهای دیگه که در این رابطه نوشته شده اینه که این کتاب خیلی پر کشش و گیراست و همچنین قلم نویسنده بشدت عالیه و واقعا داستان پردازی فوق العاده‌ای رو به سرانجام رسونده
مرگ بر آمریکا و انگلیس
Amirtaher Shahri
۱۴۰۱/۱۱/۶
اثری بینظیر مربوط به تاریخ برده داری که در واقع دوران ننگی در تاریخ بشریت میباشد، کتاب رو به همه علاقه مندان به موضوعات تاریخی بخصوص تاریخ کشورهای غربی و برده داری ‌و تبعیض نژادی توصیه میکنم، با تشکر از کتابراه برای هدیه آخر هفته
یوسف رمضانی
۱۴۰۲/۸/۲۹
با سلام، کتاب بسیار خوبی بود، ترجمه‌ی آقای سلیمان پور هم شیوا و روان بود، داستان جوریه که دوست نداری ولش کنی، اثر ارتباط انسان با خدا و به خصوص عمو تام با مسیح خیلی تاثیر گذار بود خواننده تو عمق داستان میره و می‌خنده و گریه می‌کنه
_Sh___ Reyhani
۱۴۰۲/۵/۲۷
خب داستان عالی بود که تمام سختی های یک برده رو نشون داد وایمان بسیار قوی عمو تام و روح بزرگ و بخشش زیاد اوندر آخر داستان هم که آزادی تمام برده های یک مزرعه بود در کل در داستان درد و رنج و شادی و ایمان بخدا به خوبی بیان شده بود
عطی
۱۴۰۲/۱/۲۹
سلام، کتاب جالبی بود. برای آشنایی با بخشی از تاریخ جهان، ولی از نظر نگارش و از نظر رمان بودن، مورد پسند من نبود، به اندازه کافی زیبا و روان و هدفمند نبود. ولی همانطور که گفتم خیلی خوب موجب آشنایی با سنت برده داری میشود، با سپاس
مهراد
۱۴۰۲/۱/۷
این کتاب عالیه، درسی که میشه از این کتاب گرفت در سه کلمه خلاصه میشه، ۱–محبت ۲–همدردی۳–مقاومت
که اگر سه حرف اونها رو هم کنار هم بذاریم، میشه کلمه مهم، این کلمات و بسیاری دیگر همیشه مهم بودند که باید همیشه آن‌ها را با خود داشت.
ایمان اسماعیلیان
۱۴۰۲/۱/۱
آبراهام لینکلن اظهار کرد: یکی از دلایل جنگ داخلی آمریکا بر سر آزادی بردگان، انتشار رمان کلبه عمو تام بود.
به دلیل اینکه جنگ داخلی ۹ سال بعد از انتشار کتاب آغاز شد عده‌ای انتشار این رمان را جنجالی‌ترین حادثه در تاریخ رمان نویسی می‌دانند.
هوتن خوب
۱۴۰۱/۱۱/۲۹
سلام
این کتاب واقعا عاااالیه.
موضوعش خیلی خوبه.
کلا همه‌ی کتاب‌های این مجموعه و انتشارات افق بینهایت عااالی هستند.
پیشنهاد میکنم این کتاب، کتاب‌های این مجموعه و کتاب‌های انتشارات افق رو بخونید.
بسیار ممنونم از کتابراه😍😍⚘️⚘️🙏🙏
رضا
۱۴۰۱/۱۱/۲۶
هیچ دینی بالاتر از انسانیت نیست
این درسی بود که من از خوندن این کتاب گرفتم
نسخه فیزیکیش رو سال‌ها پیش در نوجوانی خونده بودم ولی تا به امروز که در بزرگسالی آن را مطالعه کردم نتوانستم به خوبی با ان همذات پنداری کنم
دنیای عجیبی است✌🏻💔
Sadaf Akhlaghi
۱۴۰۱/۱۱/۷
این کتاب رو برای بار دوم که میخونم، برده داری و ظلم‌های متحمل شده به سیاه پوستان به زیبایی ترسیم شده هرچند که این زیبایی خیلی دلخراش و ناراحت کننده هست اما نمایانگر برهه‌ای از تاریخ تلخ زمان برده‌داری هست که انکار ناپذیره.
تارا طاهر
۱۴۰۱/۱۱/۵
چند سال پیش نسخه چاپی کتاب رو خونده بودم، کتابی گیرا و پر کشش بود و البته غم انگیز و تاثیر گذار! قلم نویسنده بسیار زیباست👍👏
غزل مولا
۱۴۰۲/۱۰/۱۷
بعد خواندن این کتاب متوجه شدم چقدر در حق سیاه پوست‌ها شده و چقدر سختی کشیدن. چقدر برای رسیدن به برابری و گرفتن حق و حقوقشون اذیت شدن. داستان گیرایی داشت شخصیت عمو تام خیلی مهربونه سخت کوش و صبور بود.
atisa afshar
۱۴۰۲/۱/۱۱
سلام من در زمان تحصیل با این رمان زیبا آشنا شدم چون از داستانش خوشم نیومد دوباره در کتابراه دانلودش کردم ممنونم از کتابراه... اگر کسی به داستان‌های قدیمی علاقه مند هست این کتاب رو پیشنهاد میکنم که بخونه. ‌..
1 2 3 4 5 >>