نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی ریگ روان - استیو تولتز

مرتب‌سازی: پیش‌فرض
مجید همایونی افشار
۱۴۰۲/۶/۲۶
هیچگاه فکر نمی‌کردم بعد از جز از کل، اسیو تولتز بتواند دوباره رمانی چنین تکان دهنده بنویسد، همیشه فکر می‌کردم تولتز تا آخر عمر زیر سایه‌ی رمان فوق العاده‌ی جز از کل بماند اما با خواندن ریگ روان تازه فهمیدم استیو تولتز نابغه‌ی قرن ماست.
توصیه می‌کنم خود را از لذت خواندن و شنیدن این کتاب محروم نکید، کتاب پر از جمله‌هایی است که باید یاداشت کرد که از خاطر پاک نشود، درست است که رمانیست طولانی اما با شروع اولین سطر دیگر باید تا انتها بروید و توقف معنی ندارد.
اجرای شگفت انگیز اشکان عقیلی پور دوچندان بر زیبایی کتاب افزوده.
ترجمه‌ی پیمان خاکسار عزیز بی بدیل و فوق العاده است.
توصیه می‌کنم جز از کل و سپس ریگ روان را بخوانید.
رفت و برگشت در زمان‌های متفاوت آدمی را یاد نوشته‌های مارکز و صادق هدایت می‌اندازد، زمان در طول داستان سیال است و تشخیص گذشته، حال و آینده بسیار سخت.
مدت زمان خوانش رمان حدود بیست ساعت است اما برای من چهل ساعت طول کشید چون مدام باید به عقب بر‌میگشتم تا ببینم که استیو تولتز چه گفته و مدام در حال یاداشت برداری بودم.
ممنون از استیوز تولتز، پیمان خاکسار، اشکان عقیلی‌پور، رایو گوشه و نشر چشمه که این فرصت را نصب من نمود.
بهاره محمدی اسفه
۱۴۰۲/۱۲/۲۵
رمان شگفت‌انگیزی بود. خیلی از دوستان با جز از کل مقایسه‌اش کردند که خواه ناخواه پیش میاد. ولی نویسنده ثابت کرده جز از کل چنته او را خالی نکرده و هنوز حرف‌های شنیدنی برای گفتن دارد.
گفتگو‌ها و تک گویی‌های آلدو اغلب فلسفی است و انسان را به فکر فرو می‌برد. فکر به اینکه میتوان مسایل را جور دیری دید. در کل از آن دست رمان‌هایی است که تا مدتها و شاید تا پایان زندگی انسان را رها نکند.
در بخش‌هایی آلدو مرا به یاد شخصیت ایگنشس جی رایلی در رمان اتحادیه ابلهان اثر جان کندی تول می‌انداخت که البته گویندگی جناب عقیلی پور در هر دو اثر هم بی تاثیر نیست.
در کل شاید مهمترین حرف کتاب این بود که از زندگی نترس آنچه بترسی بر سرت می‌آید.
گویندگی آقای عقیلی عالی بود.
با سپاس از کتابراه
الهه عباسی
۱۴۰۱/۱۰/۲۵
ممنون از کتاب راه رادیو گوشه ترجمه خوب آقای خاکسار صدای جذاب آقای عقیلی کتاب بسیار خوبی بودکشش خوبی داشت ضمن اینکه ته داستان رو حدس نمیشد زد ‌دیالوگها فوق العاده بودند جملات ناب و زیبا ارزش چند بار گوش کردن رو داره جدای از اینکه زیاد از واژگان چندش آور ش خوشم نمیومد ولی آقای تولز پدیده‌ی ترس از زندگی بد شانسی رو یه زیبایی به تحریر در آورده بود کنار اومدن با بدی‌های وجودی دیگران و پذیرش وکمک کردن به هم از اموری هست که در قرن بیست و یکم کمرنگ شده و همیشه شرایط بدتری هست که می‌توانستیم دچارش باشیم
Sahar
۱۴۰۲/۱۲/۳
من کلا کتابهای استیو تولنتز رو خیلی دوست دارم و در اینجا سه کتاب صوتی‌اش را خوانده‌ام که به نظرم هر سه بسیار زیبا، پرکشش، چالش برانگیز بهمراه طنزی تلخ همراه هستند، قطعا کتاب جز از کل قوی‌ترین آن‌ها می‌تواند باشد که البته به دلیل عدم توانایی و تسلط راوی به نظرم بهتر است به عنوان یک پیشنهاد، کتابراه، مجددا این کتاب واقعا ارزشمند و غنی را بازخوانی کنند که در این صورت بسیار عالی خواهد شد. ممنون از زحمات شما و همکارانتان
سعید خراسانی
۱۴۰۱/۱۰/۲۱
ابتدای کتاب که اصلا گیرا نیست، از اواسطش بهتر میشه، از زمانی داستان کامل هول محور آلدو بنجامین میچرخه، البته بعضی از دیالوگ‌هایی که اصلاحا داره توی دادگاه میگه خیلی طولانی و حوصله سر بره، کلا یه سبک خواصه، و اصلا قابل مقایسه با جز از کل این نویسنده نیست، و اینکه داستان خیلی جاها ریتمش خیلی خیلی کند میشه، اگر توان بالای راوی نبود حتما همون اول کتاب میزاشتمش کنار و میرفتم سراغ یک کتاب دیگه
عسل
۱۴۰۲/۱۰/۱۱
کتاب جالبی بود راجع به دو دوست که از بچگی با هم هستند یکی راوی است و دیگری شخصیت اصلی به نام آلدو. داستانی واقع‌گرایانه از جامعه با چاشنی طنز، حول محور زندگی آلدو که پر است از بدشانسی‌ها و اتفاقاتی که ناخواسته به سرش می‌آید.
به همراه انتخاب موزیک و گویندگی کاملا حرفه‌ای. پیشنهاد می‌کنم حتما گوش کنید. ممنون از کتابراه و عوامل سازنده این مجموعه جذاب
شادی شادباد
۱۴۰۲/۷/۵
من وقتی این کتاب از تولتز میاد واقعا بدون درنگ میخونمش.
اما واقعا تو این اثر فقط حس میکردم یه شخصیت مرزی که دوقطبی مانیا هم هست، فقط داره دعوا میکنه با ادم. شاهکار استعاره و جملات ناب هست. ولی به نظر من اول جز از کل بعد هر چه باداباد بعدش شاید این کتابش. من خیلی کلافه شدم و دوست داشتم خیلی زود تموم بشه.
ممنون از کتابراه.
سمیرا اسماعیلی
۱۴۰۲/۱۰/۳۰
تو چنگال مفاهیم مورثی اسیر نشو خلاقیت نیازمند ملال است اینطور بگم کل کتاب درس است درس زندگی پیش وپس از مرگ زندگی نازیسته و زیسته استیو تولتز نابغه‌ای است در عصرما فقط باید بخوانی یا بشنوی تا دیدت رو به زندگی باز شود هنوز چهار فصل مونده ولی دلم نمیاد کتاب تمام بشه دارم باهاش زندگی می‌کنم آقای خاکسار بی نظیرند
Kiki
۱۴۰۲/۲/۱۴
از قبل این کتاب رو خونده بودم و عاشقش بودم. کلا تک تک کلمات کتابهای استیو تولتز رو با ولع می‌بلعم. وقتی نسخه‌ی صوتیش رو تو کتابراه پیدا کردم خیلی خوشحال شدم. صدای گوینده عالیه و جوری با لحنش شخصیت‌ها و فضاهای داستان رو زنده میکنه که انگار پیش چشم ادم هستند. ممنون
ترلان تبار
۱۴۰۱/۱۱/۲۳
چقدر صدای راوی درسته. کتاب خوبی بود.
قسمت‌های اعترافش رو نتونستم یه سره هضم کنم یعنی واقعا به جنون می‌رسیدم که خب چیز طبیعی هست وقتی قهرمان داستان یک فیلسوف مجنون و مفلوکه. از بعضی‌ حرفاش یادداشت‌برداری کردم؛)
به کسایی که با سبک تولتز آشنان و دوست دارن پیشنهاد می‌کنم.
مانی آرش راد
۱۴۰۲/۸/۱
یه کتاب فوق العاده جذاب و دوست داشتنى، سرگرم کننده، با دیالوگهاى ناب و طنزآلود که امضاى کار آقاى تولتز هست. صداى راوى هم بسیار شیرین و مناسب کتاب بود، جورى که انگار خود نویسنده ایشون براى کتابش انتخاب کرده. بگوشید و لذت ببرید
انسیه عرفان
۱۴۰۱/۱۲/۶
من با توقعی به اندازه جزء از کل کتاب رو گرفتم و گوش دادم. این توقع برآورده نشد، اما بدون این قیاس، کتاب خوبیه. طنز تلخی درش جریان داره که از موقعیت‌های پراسترس یا غم‌انگیز، یه وضعیت کمدی می‌سازه، البته بدون اینکه به لودگی نزدیک بشه.
Maryam Rajabi
۱۴۰۱/۱۰/۲۸
اوایل کتاب کمی کسل کننده است ولی داستان از اواسط گیرا می‌شود. جزءاز کل اینقدر استثنایی و کامل بود که این کتاب در حاشیه رفت. ولی به نظر من تو این کتاب بیش از اندازه با کلمات بازی شده استعداد عجیب استیو تولتز در بازی با کلمات و استعاره ها
مهسامحمدی
۱۴۰۳/۱/۲
اگر تو دنیا یک نفر باشه که بهش حسودیم بشه استیو تولتز هست تمام کتابهاش خوندنیه. ریگ روانش بینظیره، داستان بدشانسی‌ها و البته بدفهمی‌های یک آدمه. مثل همیشه یک موضوع تلخ رو با قلم خاص خودش بیان میکنه که اصلا سیاه نیست.
شقایق عطایی
۱۴۰۲/۱/۱۳
ابن کتاب بسیار کند پیش می‌ره. با اینکه درون مایه‌ی فلسفی و زبان طنزی داره اما به خاطر روند کُندش خسته کننده می‌شه... در ‌کل کتابهای استیو تولتز مثل جزء از کل همچین تمی دارن. راوی کتاب هم عالی هستن.
سیما عراقی
۱۴۰۲/۱/۱۴
مسحور کننده، زیبا و عمیق، دوبار گوش دادم و هر بار بیشتر لذت بردم، احساس میکنم مدارهای جدیدی در مغزم باز شد، مفاهیمی که هرگز از طریق دیگری به ذهنم راه نمی‌یافت، عجب کتابی!!!
Samira Noorishirazi
۱۴۰۱/۱۰/۱۸
جالب بود، جذاب بود. در قالب طنز به بیان حقیقت و اشتباهات آدمیزاده اشاره می‌کند، من لذت بردم
با سپاس از کتابراه
Mahgol Naeh
۱۴۰۲/۸/۱۶
روند خیلی کند پیش میره به نظرم قابل قیاس با جزء از کل نیست بارها کلافه شدم و دلم میخواست زودتر تموم بشه
Sanaz Nasiri
۱۴۰۱/۱۱/۵
بی نظیر یک خل با تصورات قوی و ترسو که همه ترساش سرش میاد کتاب بسیار جالبی بود 👌🏻
محمد
۱۴۰۲/۱۱/۲۵
از بهترین کتاب‌هایی که خوندم و این سری دارم گوش میدم واقعا این کتاب هم مثل جز از کل عالیه
farid ghasemi
۱۴۰۲/۱۱/۱۰
اثری متفاوت و جذاب به سبک کمدی سیاه با قلم طعنه امیز تولتز که مفاهیم کاربردی رو مطرح میکنه
الهه ستاری
۱۴۰۲/۱۱/۲۱
داستان خوبی داشت، من دوست داشتم.
با صدای عالی آقای عقیلی‌پور
مهرى اعظمى
۱۴۰۲/۱۰/۱
واى این کتاب واقعا عااالیه مثل بقیه اثار استیو تولتز
من که واقعا لذت بردم
mohammad amin
۱۴۰۲/۱/۴
این کتاب ماجرای دو دوست را روایت میکند که بسیار شنیدنی و زیباست
ندا
۱۴۰۲/۴/۲۷
برای دومین بار گوشش دادم و لذت بردم، فوق العاده ست این کتاب