نقد، بررسی و نظرات کتاب 5 تیپ شخصیتی سمی - بیل ادی

مرتب‌سازی: پیش‌فرض
سهیل قهرمانی
۱۴۰۲/۹/۲
نقد کتاب، هنگامی که از "تیپ شخصیتی سمی" صحبت می‌کنیم، می‌توان به الگوهای رفتاری یا ترکیبی از خصوصیات شخصیتی مشکوک و آسیب‌رسان اشاره کرد. با این حال، مهم است بدانید که دسته‌بندی شخصیت‌ها به عنوان "سمی" یا "غیرسمی" در حقیقت طیفی بسیار ساده‌سازی شده است و هر فرد ممکن است ترکیبی از خصوصیات مختلف را نشان دهد.
اما دسته‌بندی معروفی در رابطه با الگوهای شخصیتی سمی توسط روانشناسان پیشنهاد شده است که می‌تواند به شرح زیر باشد:
1. نابخشودن‌پذیر: افرادی که نمی‌توانند به سادگی ببخشند و دچار خشم و کینه‌ورزی مداوم هستند. آن‌ها تمایل دارند به خاطرات فراموش شده گرفتار شوند و با گذشته خود درگیر شوند.
2. کنترل‌گر: افرادی که تمایل دارند به شدت کنترل کنند و قدرت و تسلط خود را بر دیگران اعمال کنند. آن‌ها به دنبال مداومت در الحاق نیرو و کنترل بر دیگران هستند.
3. خودمحور: افرادی که تمرکز زیادی روی خود دارند و به خودآموزش پایبند هستند. آن‌ها ممکن است کمبود توجه و اهمیت به نیازها و احساسات دیگران داشته باشند.
4. همیشه درست: افرادی که معتقد هستند همیشه درست هستند و مردم باید به شرایط و نظرات آن‌ها تغییر کنند. آن‌ها دچار بزرگنمایی از خود و نقص‌های دیگران هستند.
5. تغییرناپذیر: افرادی که دچار چالشی جدی در قبول و تغییر برخی از باورها و الگوهای فکری خود هستند. آن‌ها ممکن است مقاومت قوی در برابر تغییر داشته باشند و به سختی از آن‌ها دست بکشند.
توجه داشته باشید که این دسته‌بندی‌ها به منظور پیشرفت در فهم شخصیت افراد استفاده می‌شوند و هر شخص می‌تواند خصوصیت‌های مختلفی در خود بیاورد که می‌تواند مثبت یا منفی باشد.
مرضیه کردبچه
۱۴۰۳/۱/۲۴
کتاب ۵ تیپ شخصیتی سمی نوشته آقای بیل ادی با ترجمه روان خانم الناز معتمدی از جمله کتابهای روانشناسی و همچنین میشه خودشناسی در نظرش گرفت، من این کتاب را فیزیکیش را هم خریدم تا بهتر بتونم بخونم و در اختیار خانواده هم بگذارم، این کتاب افراد را به چند دسته نمایشی، شکاک، مرزی، ضد اجتماعی و خودشیفته تقسیم بندی کرده، با توضیحات ساده‌ای که داده به راحتی میشه اشخاص را شناسایی کرد و بتوان رفتار صحیح را که تو کتاب گفته جلوی آن‌ها انجام داد تا به رفتار سمی آن‌ها دامن نزنیم و مهر تایید آن‌ها نباشیم، همچنین ممکنه یه نفر ترکیبی از رفتارها را داشته باشه، این کتاب به خود من برای شناسایی رفتارهای سنی بسیار کمک کرد و یه جورایی تو بعضی ا قات شوکه‌ام کرد، در مجموع این کتاب از جمله کتابایی هست و در نوع خودش دایره المعارفی هست که لازمه کنار دستمون داشته باشیم و مرور کنیم تا بتونیم جلوی رفتارهای افراطی خودمون و اطرافیانمون را بگیریم، حتی جالبه بهتون بگم که این کتاب تو تشخیص رفتارهای همکلاسیهای دخترم که راهننایی هست خیلی کمک کرد و تونستیم در خصوص چند تاشون که رفتارهای سنی و زننده‌ای داشتند، سیاستهایی اتخاذ کنیم که دخترم کمتر آزار ببینه و یه جورایی با بی اعتنایی و... آن‌ها هم رفتارشون را محدود کنند، در مجموع خواندن این کتاب را به همه کسایی که میخوان خودشون و خانواده شون را ارتقا بدن (با تغییر رفتار ما رفتار اطرافیانمون هم ناخواسته تغییر میکنه)، خانواده، فامیل، همکار، کارفرما، رئیس، همکلاسی، مغازه دار و همسایه و مشتری و... را شناسایی و رفتار صحیح را اتخاذ کنند و حتی بدونن برای چه کسانی زیاد وقت نگذارند و از کنا شون سریع رد بشن به شدت توصیه میشه، ممنون کتابراه 🙏🌺
مریم صفدار
۱۴۰۲/۴/۲۲
برای شناسایی افراد سمی اطرافمون و مراقبت بیشتر از سلامت روانمون دربرابر این افراد سمی کتاب خیلی مفیدیه و من پیشنهاد میکنم. همچنین این کتاب به من توی شناسایی برخی از رفتارهای سمی خودم و کنار گذاشتنشون هم کمک خیلی خوبی کرد.
Hani Najafi
۱۴۰۳/۱/۱۰
به نظرم این کتاب برای شناسایی افرادی که با انها در ارتباط هستیم بسیار مفید و راهگشاست و نکته جالب اینکه در حین خواندن کتاب متوجه شدم خودم هم برخی خصوصیات یک شخصیت ناسازگار رو دارم
Ayda
۱۴۰۲/۱۰/۱
خیلی خلاصه و جامع به کنترل شیطنت و عاقل ‌و بالغ بودن آدمو توضیح داده، یه مرزی بین اینا گذاشته
در کل هرکس باید این مطالب رو بخونه تا بتونه درست‌ترین رفتار رو داشته باشه
مریم داودی
۱۴۰۲/۵/۲۲
این کتاب باعث می‌شود که زندگی خود را از آسیب‌های آدمهای سمی مصون نگه داریم و احساس امنیت بیشتری داشته باشیم
از طرفی هم باعث می‌شود که خودمان هم رفتارهای بهتری داشته باشیم.
محمد
۱۴۰۱/۱۲/۱۴
شخصیت شناسی موضوعی بسیار پیچیده و کاربردی است که هر چقدر بیشتر مطالعه بشه بیشتر احساس نیاز میشه و این کتاب و کتاب انیاگرام بسیار مفید و کاربردی هستند.
مهدی پورقنبری
۱۴۰۲/۵/۲۸
عالی بود به خاطر اینکه این افراد بعد از شناخت و تشکیل روابط با او کم کم انسان را از زندگی خود سرد میکند تا حس نارضایتی به ما دست بدهد
زهرا کردی
۱۴۰۲/۳/۱۱
چقدر بهتر میشه رفتار و شخصیت ادما رو بشناسیم‌ و‌ بدونیم با هر تیپ شخصیتی، ‌چطور رفتار کنیم
ناهید نازککار
۱۴۰۳/۲/۹
متوجه میشی باید آگاهی خودت رو ببری بالا تا بتونی خوب زندگی کنی
شمس الدین صادقی
۱۴۰۲/۹/۱۳
برای هر شخصی لازمه تا بتونه تا بطور موثر با این افراد تعامل کنه
atefeh habibi
۱۴۰۳/۱/۱۴
کتابیه خیلی خلاصه، با مثال کم. زیاد کارایی نداشت برای من.
امیر مهدی استکی
۱۴۰۲/۷/۲۴
کتاب خوبیه فقط یه آره زیاد از حد توضیح میده هر چیزی رو
مریم
۱۴۰۲/۱۰/۲۴
بهترین کتابی که تا حالا خوندم