نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی مولوی در آینه علم - عبدالحسین حق بین

مرتب‌سازی: پیش‌فرض
بیژن
۱۴۰۲/۷/۲۹
درود
ابتدا خیلی خوشحال شدم که بررسی اشعار مولوی را از دیدگاه علمی یک مهندس خواهم خواند (شنید) ولی بتدریج متوجه شدم:
۱- سوالات علمی طوری طراحی شد که شاید پاسخی برای آن‌ها به زعم نویسنده در اشعار مولوی یافت شود.
۲- خود شاعر به دنبال اثبات علمی چیزی نبوده چراکه جسته و گریخته در باب موضوعی شعر گفته و رفته
۳- مقایسه اشعار مولوی با نظریه‌های علمی دانشمندانی چون نیوتون و انیشتین و حتی گالیله و گیلبرت که یا با ریاضیات و یا مشاهده اثبات شده قیاس مع الفارغ است و نادرست!!
۴- بطور مثال در فصل دو نویسنده در سوالی می‌فرماید: «آیا ذرات همیشه در حال تغییر هستند؟» و شاهد آن شعری از مولوی می‌آورد که مضمون آن اینست که بله همه چیز در حال دگرگونی است ونتیجه می‌گیرد که او زودتر از انیشتین این را گفته!! خوب کنفسیوس هم خیلی زودتر گفت عمر انسان همچون رودخانه‌ای است و در لحظه این آب آن آب گذر کرده نیست.
۵- دانشمندان کمتر و تقریبا هیچگاه نظرات علمی خود را با شعر بیان نمی‌کنند بلکه با ریاضیات و شهود اعلام می‌کنند چراکه کشف رمز شعر خود مقوله‌ای است که دانشمند را از هدف اصلی ارائه علمی دور می‌نماید.
اشعار حضرت مولانا بسیار دل انگیز، عرفانی، دوست داشتنی و طرب انگیز است و بله از شهود و گاها علم هم بهره برده و هدفش اندیشیدن و یافتن فلسفه زندگی بوده است.
و سوالی از نویسنده محترم کتاب دارم؟ هدف از نوشتن کتاب چه بود؟ اینکه شاعران ما با اتصال به علوم الهی و عرفان و شعر پیشرو بوده اند؟ یا اینکه نیاز به علم تجربی نیست چون با عرفان می‌شود راز هستی را کشف کرد؟
ن د ا ز ر ن د ی
۱۴۰۲/۷/۱۹
اول الکترونیکی مولوی در آینه علم خواندم حالا هم صوتی‌اش گوش کردم. آقای مهندس عبدالحسین حق بین با طبقه بندی موضوعی اشعار و مضامین کتابهای مولانا خوانش را برای خواننده آسان تر و قابل درک تر کرده است و این امتیاز انتخاب موضوع کتاب است. دستت را برای بهانه آوردن غیرقابل توجه اشعار مولوی را حق بین محدود و بسته است و این دریچه‌ای برای شروع خواندن اشعاری می‌شود که دنیایی از علم و آگاهی برای جویندگان همراه دارد، دست مریزاد آقای مهندس حق بین. کشف اسرار اشعار و مثال‌ها و قوانین دنیا در دل این کتاب نهفته است که مخاطب آن را با شنیدن درک می‌کند. تامل و تعمق و آسودگی فراغ برای دمی با مولانا بودن واجب و ضروری است هر حالت خوانش این اشعار نگاهی نو را به بیننده می‌بخشد. مطالب دوران مولوی با جهان امروز پیوند دارد و در انتخاب اشعار کتاب به خوبی مشهود است.
نسرین کاویانی
۱۴۰۲/۷/۲۵
با سلام و درود بی کران
اشعار مولانا رو خیلی دوست دارم و کتابهایی درین زمینه مطالعه کرده بودم ولی براستی اثر جناب مهندس بسیار تازه و جالب و اثرگذار هست
بسیار ساده و درخور فهم عموم قوانین جهان را که در اشعار مولانا مستتر بوده با بیانی ساده بیان کرده
مایه مباهات هست که شاعری قرنها پیش اینگونه با درایت و از طریق عرفان به این درجه از علم رسیده بوده که امروزه و با پیشرفت علم هنوز در اشعارش برای رسیدن به آنچه مورد نظر شاعر بوده، جای تامل بسیار است.
سپاس از آقای مهندس حق بین و ممنون از عوامل کتابراه عزیز برای زحماتشون
معصومه بهزادی
۱۴۰۳/۱/۱۴
درود خدمت عزیزان این کتاب صوتی بما میگه نظرات بزرگان، شعرا و اندیشمندان ما در مورد جوانب مختلف علمی فلسفی و.... زندگی همان نظراتی هستند که دانشمندان امروزی بآن نتایج دست یافته اند مثل این بیت که همه ی ما از بریم و جناب مولوی می فرماید: ای برادر تو همه اندیشه ای. مابقی خود استخوان و ریشه ای. که منظور این است که اعمال و عادات و زندگی انسان ها زاییده ی افکار آنان است که روانشناسان بزرگ بر آن تا کید دارند و صد ها مورد دیگر آب در کوزه و ما تشنه لبان میگردیم!
maryam mafakheri
۱۴۰۲/۸/۶
با تشکر از پدیدآورندگان آورندگان این کتاب شنیداری خوب و کتابراه عزیز
کتاب عمدتا حاوی اشعاری از مولوی است که با نظریه‌های مطرح هم جهت است و در کنار آن از اشعار دیگر شاعران هم سود برده است. از خاصیت موجی و ذره‌ای نوشته شده، از تولید نروپپتید‌ها در بدن و تغییرات آن بر اساس نوع فکر، از قانون جذب و اشعاری همگون آن‌ها نوشته شده است.
در طول مطالعه کتاب از قابلیت نشان گذاری کتابراه خیلی استفاده کردم تا بعدا این اشعار ناب را در دفتر روزانه‌ام یاداشت کنم.
MajiidKhaan
۱۴۰۲/۹/۲۷
مولانا شاهکار ادبیات و علم و عرفان و تصوف بوده
مثنوی معنوی رو با علم آموخته از پدر و استادش سروده که همین امروز هم ب درک عالم معنا و روح انسان کمک میکند
غزلیات شمس رو هم که بعد از ملاقات با شمس و عوض شدن کلی اخلاق و رفتار و علوم و ادراکش سروده اثری سراسر شور و عشق و مستی هست و اشعارش بغیر از مفهوم و معنا خوش وزن و ترانه گونه آمد بگونه‌ای خوانندگان امروز بدون تغییر در ریتم و وزن ب منبع بزرگی از ترانه‌های بدون هزینه دسترسی دارند
ابوالفضل گنجی
۱۴۰۲/۱۰/۹
کتابی بسیار غنی و پر محتوا که هر ایرانی باید حداقل یکبار بخواندش تا به عظمت و شکوه و بزرگی اندیشه مولانا پی ببرد. واقعا تا نگردی آشنا زین پرده رمزی نشوی. تازه میفهمم چرا مولانا رو همه ایرانی‌ها خوب نمیشناسن. خیلی باید در مدار الله یکتا رشد کنیم تا اندکی، فقط اندکی از افکار مولانا رو درک کنیم ان شاءالله.
شیوه پرسش و پاسخ این کتاب هم ابتکار فوق العاده‌ای بود. ممنونم از نویسنده عزیز
مهسا مسعودی
۱۴۰۲/۱۰/۵
ترکیب مفاهیم اشعار مولانا و اشعار شعرای دیگر و هم سو بودن آن‌ها برای درک پدیدار شدن نظام هستی و پاسخ به سوال‌های ذهن انسان‌ها از طفولیت وتا کنون، چقدر زیبا و قابل درک. همیشه به این باور دارم که انسان‌ها از ذرات غیرمادی تشکیل شدند و در جسم مادی قرار گرفتن و روزی به آن حالت غیرمادی خود برمیگردن و هر روز متصل هستیم به بعد غیرمادیمون که این کتاب برای تقویت باورم عالی بود و هست.
تی ام
۱۴۰۳/۱/۱۱
حضرت مولانا تنها شاعر و هنرمند نیست بلکه عارفی بزرگ است که به چنان درکی والا از جهان هستی رسیده که حال با تطابق علم نوین با علمی که ایشان بدون هیچ امکاناتی از خالق هستی و مخلوقاتش به کشف و شهود رسیده‌اند میفهمیم در چه مقام و درجات معنوی بوده‌اند این کتاب اثباتی است بر بزرگی مردان طریقت و عرفان...
بهرام نیک رام
۱۴۰۳/۱/۵
سپاس فراوان. از همه نظر خیلی خوب بود علمی روانشناسی. خدا شناسی وبسی افتخار به چنین دانشمندا شاعر تا حالا ۱۰بار گوش کردم ولی هنوز سیر نشدم! هنوز نکته جالب و آموزنده دارد تا بتوانیم به علم وبزرگی این دانشمندان پی ببری. از زحمت شما سپاسگزارم
علی عبداللهی
۱۴۰۲/۱۲/۱۲
سلام خسته نباشید کتاب خوبیه ولی کاش اشعاری که خوانده می‌شود بدون اکو بود چون یک حس غریب به آدم میده اگه شعر‌ها رو ساده و با شوق بخوانید خیلی خوب میشه به هر حال خسته نباشید و کتاب‌های دیگر.
سارا اکبریان
۱۴۰۲/۷/۱۱
کتاب جالب و نغزی هست و مایه ی باهات می باشد که سال ها پیش شخصی از طریق عرفان به این سطح از دانش دسترسی پیدا کرده است. هرچند تقریبا همه اشعار دارای معانی چند بعدی هستند و برداشت های زیادی می توان از آن داشت.
سمیه شفیعی
۱۴۰۲/۱۲/۲
کتاب مولوی در اینه علم ارزش یکبار شنیدن داشت من سبک کتاب های اقای حق بین که به صورت پرس و پاسخ هست نمی پسندم چون از یک جایی به بعد برای شنونده یکنواخت میشه اما تلاش و زحمات ایشون برای جمع اوری این مجموعه ستودنیه.
T.p.4119
۱۴۰۲/۷/۵
این کتاب صوتی برای کسانی که به علم فیزیک و پیدایش جهان علاقه مند هستند مفید هست. باعث افتخار ایران و ایرانی هست یک شاعر ایرانی که صدها سال پیش به مطالبی پی برده که هنوز علم به همه ابعاد اون پی نبرده.
احسان جعفری
۱۴۰۳/۱/۱۸
در کل در نوع خودش عالیه.. حالا میفهمیم که در گذشته هم علم پیشرفت کرده بوده ولی چون وسایل ارتباط جمعی نبوده همه متوجه نمیشدن در نتیجه همه گیر نمیشده و روش سرمایه گذاری نمیشده مولوی انسان بزرگی بوده..
آلپ ارسلان
۱۴۰۳/۲/۷
نقطه ضعف‌ها: فقط به مباحث علمی اشاره شده و اینکه چگونه مولوی به آن‌ها دست یافته یا چرا اشاره می‌کند اصلا پرداخته نشده. نقطه قوت: این دیدگاه علنی به مثنوی جدید و جالب است.
یوسف تقی زاده اردکلو
۱۴۰۲/۱۰/۴
تکامل اندیشه انسان تنها با خواندن نیست بلکه تفکری عمیق از بهر آنچه میخواند او را اندیشمند میکند. کتاب صوتی مولوی در آینه علم راهنمای کاملی است در راه درست فکر کردن
مجید امامی
۱۴۰۲/۸/۲۹
کتاب صوتی خوبی بود
من لذت بردم، در مورد تک تک مسایل به تفصیل صحبت کرده و دیدگاه دیگر شاعران بزرگ رو در اون زمینه هم آورده، در کل از این کتاب راضی هستم
ممنون از کتابراه
مریم فارسیانی
۱۴۰۲/۷/۷
کتاب خوبی هست ولی کاش اشعار با مفاهیم ترکیب نبودبرای کسانی که علاقه ندارن به اشعار اینجوری از مفاهیم هم بهتر استفاده میکردن ولی واسه ادمهایی مثل من حوصله سر بر هست ممنون از کتابراه
mazhar keshvari
۱۴۰۲/۱۰/۲۲
بسیار مورد پسندم قرار گرفت اشعار مولانا را خواندن خودش زیبا و دلنشین هست اینکه به این زیبایی تفسیر شده و به سوالات معنوی و خداشناسی پاسخ دادن عالی بود
ابوالفضل احمدی
۱۴۰۲/۹/۲۱
کتاب دوست داشتنی وعالی بود باتشکر از زحمات شما دوستان عزیز علاقه زیادی به اشعار و کتابهای صوتی شعر و مولانا و حافظ دارم استفاده کردیم با تشکراز زحمات همگی شما.
لیلا بهروز
۱۴۰۲/۷/۱۱
کتاب عالی و بسیار پر چکیده است. که در قالب پرسسش و پاسخ مطالب ارزشمند و گزیده‌های شعر مولا نا رو به تقسیر می‌کشه و برای دوستداران ادبیات فارسی عالیست.
Hoori
۱۴۰۲/۶/۲۶
این کتاب هم در نوع خودش جالب بود. به این صورته که در مورد موضوعاتی که توی فهرست نوشته شده، اشعار حضرت مولانا که ارتباط داره با اون موضوع، روایت می‌کنه.
صادق زارعی سنانی
۱۴۰۲/۱۱/۱۲
با عرض سلام و درود کتاب خوب و آموزنده ای هست، معلومه زحمت زیادی کشیده اند برای جمع آوری این اشعار بسیار ممنون و سپاسگزارم.
حسین گل
۱۴۰۲/۱۱/۹
سلام. عالی بود. واقعا لذت بردم پیشنهاد میکنم حتما گوش کنید. واقعا ما چه نوابغی داشتیم و بی خبریم. به آدم آرامش میده.
معصومه صیفوری
۱۴۰۲/۱۰/۲۶
نوشته‌های مولانا را هر چی باشه می‌خوانم یا گوش میدم. کتابی کوانتومی که پاسخگوی مسائل بشری در هر عصری است سپاس از کتابراه
محبوبه مولایی
۱۴۰۲/۷/۱۶
خیلی عالی ۵ ستاره کمه فقط تعجب میکنم و افسوس میخورم که چرا همچین مطالبی توی کتبی درسی ما نیست واقعا گریه اوره
فاطمه سابقی
۱۴۰۲/۷/۱۴
عالی بود اشعار به نحو زیبایی تجزیه و تحلیل شده بودعمق توجه مولوی و بقیه شعرابه نظام هستی و انسان قابل تأمل است
Hossein M
۱۴۰۳/۱/۱۸
مولانا در مورد علم و راز‌های دنیا در اشعارش استفاده کرده که هنوز تازه دارن بعضی از شعرهاش رو درک و کشف میکنن که چی گفته
Zahratavassoly
۱۴۰۲/۱۲/۵
من به شخصه از اگاهی که درون شعرهای مولوی بود خیلی لذت بردم. پیشنهاد میکنم به کتابخانه تون اضافه ش کنید.
افسونم
۱۴۰۲/۱۲/۳
پرسش پاسخهای جهان هستی که به شکل شعر گرداوری شده ولی خیلی صدای گوینده با اکو هست که من دوست نداشتم میشد ساده تر بخونه.
ماریان مهر
۱۴۰۲/۱۱/۱۵
جالب بود و اطلاعات خوبی در مورد علوم مخصوصا علوم ستاره شناسی میداد به نظرم مهر تاییدی بود بر یافته‌های علمی جدید
حبیب فیروزی اذر
۱۴۰۲/۸/۳
سلام دوستان من گوش دادم ممنون از کتابراه به ادبیات بها میده رایگان این کتاب هارو در اختیار قرار میده
ابراهیم برازنده
۱۴۰۲/۷/۱۹
مولانا را با هر زبانی می‌توان سرود و یاد گرفت و لذت‌ها برد. به شخصه، این کتاب برام مفید و دلچسب بود.
شهره آجودانی
۱۴۰۲/۷/۱۹
حضرت مولانا که نیاز به نظر دادن ندارن، اگربه تلفیق ادبیات و عرفان علاقه مندید بی دریغ این کتاب رو مطالعه کنید.
رویا
۱۴۰۲/۶/۲۶
عالی. مولوی شاعر بزرگ ایرانی واقعا تحسین بر انگیزه و داستان زندگی اون رو باید همه بدونن
راحله قلعه بردار
۱۴۰۲/۶/۲۳
سپاس از مهندس حق بین بزرگوار بابت انتشار این کتاب پربار و ارزنده. شاد و سلامت باشید.
دیانا حکیمیان
۱۴۰۳/۱/۱۰
قشنگه و خوب. خیلی خوبه همچین کتاب‌هایی که مولانا رو در بخش‌های مختلف دنیا و زندگی وارد میکنه
MORTEZA JAFARI
۱۴۰۲/۱۲/۲۴
سلام خدمت دوستان. بیانات مولوی همیشه آرامش بخش روح و وجوده. این کتاب نیز از این موضوع فارغ نیست.
مریم جعفری
۱۴۰۲/۱۰/۳۰
خیلی خوب بود. جالب بود که گفت علم مورد نظر مولانا در هیچ مدرسه و دانشگاهی تدریس نمی‌شود..
فاطمه کریم پور
۱۴۰۲/۹/۸
کتابای جذابیه دوس داشتم یه همچین کتابی گوش بدم بخونم ولی مسولین کتابراه لطف کردن. ممنون
serwatbarez
۱۴۰۲/۸/۱۲
این کتاب عالی بود بیشتر دیدگاه شاعر عرفانی بود و مولانا یکی از شاعران و عارفان دلخواه من هست
سیدرحمان عاشورپور
۱۴۰۲/۸/۷
وقتی باخواندن اشعار حضرت مولانا انسان قرق درخود می‌شود چرا نباید رهرو این بزرگان بود
Sahar Rezaei
۱۴۰۲/۷/۶
عالییییی و باعث افتخار است چونان دانشمندانی فارسی زبان را داریم
ممنون از کتابراه
Vaezi
۱۴۰۳/۱/۲۱
شعر همیشه مطالب طولانی را مختصر ادا میکند، گوینده بسیار صدا دلنشین دارد.
Mansour absharie
۱۴۰۳/۱/۱۴
ممنون از شما، بنظرم گوینده با صدای یک مرد بهتر بود برای این قطعه از مولوی
خدیجه کرمی
۱۴۰۲/۱۱/۲۵
دنبال خدا بودم انگار این کتاب جلوی مسیرم افتاد که به پاسخ هایم دست پیدا کنم
محبت علی بخشایی
۱۴۰۲/۱۱/۲۴
عالی واقعا کیف کردم و همه را نت برداری کردم
فروغ السادات شهیدی
۱۴۰۲/۹/۹
خوب بود اشعار مولانا به آدم حس خوبی میدن ولی چرا بجای کلمه می‌گوید کلْمه؟
علی مهرابی
۱۴۰۲/۸/۱۵
صدای خوبی برای کتاب صوتی ندارد و صدا‌های متفرق خیلی آن را بد کرده
1 2 >>