معرفی و دانلود رایگان خلاصه کتاب صوتی نهج‌ البلاغه

عکس جلد خلاصه کتاب صوتی نهج‌ البلاغه
قیمت:
رایگان - 0€
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی خلاصه کتاب صوتی نهج‌ البلاغه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی خلاصه کتاب صوتی نهج‌ البلاغه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی خلاصه کتاب صوتی نهج‌ البلاغه

خلاصه کتاب صوتی نهج‌ البلاغه بخشی از این کتاب پربار است که توسط سید رضی در اواخر قرن چهارم گردآوری شد. این فایل صوتی شامل متن نامه‌ای می‌شود که حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) برای مالک‌اشتر نوشت و او را به امارت مصر منصوب کرد. گفتنی‌ست این اثر به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی صوتی شده است.

دربارهٔ خلاصه کتاب صوتی نهج البلاغه:

وقتی امام علی (ع) یکی از یاران وفادار خود یعنی مالک‌اشتر نخعی را به امارت مصر منصوب کرد، فرمان خود را در قالب یک نامه به او ابلاغ نمود. این نامه حالا به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اسناد سیاسی و حقوقی اسلام به شمار می‌آید که در کتاب نهج البلاغه نیز متن کامل آن وجود دارد. این کتاب به‌طورکلی برگزیده‌ای از سخنان، خطبه‌ها و نامه‌های حضرت علی است که در اواخر قرن چهار شخصی به نام سید رضی آن را جمع‌آوری کرد.

نهج‌البلاغه به دلیل محتوای پربار و بلاغتی که در کلامش دیده می‌شود، به‌عنوان برادر قرآن نیز شناخته می‌شود. این کتاب ارزشمند همچنین تابه‌حال به 18 زبان زندهٔ دنیا ترجمه شده و افراد زیادی در مورد آن مقالات زیادی نوشته‌اند. پادکست صوتی نهج البلاغه با انتخاب قسمت مهمی از این کتاب، یعنی همان نامهٔ مشهور حضرت علی به مالک‌اشتر، آن را در قالب صوتی در اختیار شما قرار داده است.

با شنیدن این اثر و نامهٔ پربار و مفصل امیرالمونین، با ویژگی‌های حکومت اسلامی، خصوصیت حاکم اسلامی، حقوق شهروندان و رابطه بین دولت با شهروندان آشنا خواهید شد. لازم به ذکر است، این پادکست صوتی در پانزده بخش و به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی به انتشار رسیده است.

خلاصه کتاب صوتی نهج البلاغه مناسب چه کسانی است؟

اگر به شناخت بهتر مسائل دینی و عقاید اسلامی در زمینه‌های سیاسی و اجتماعی علاقه دارید، شنیدن این کتاب صوتی برایتان جذاب خواهد بود.

با سید رضی بیشتر آشنا شویم:

این شاعر و فقیه قرن چهارم، در سال 359 در بغداد متولد شد. او از والدینی به دنیا آمد که هر دوی آن‌ها سادات علوی و از نوادگان امام حسین‌(ع) بودند. ابوالحسن محمد بن الحسین بن موسی مشهور به سید رضی و شریف رضی، از طرف پدری با امام موسی کاظم نیز نسبت دوری دارد؛ به همین دلیل به «رضی» معروف شده است.

وی حدود 400 سال بعد از به‌دنیاآمدن امام علی(ع) نهج البلاغه را گردآوری و تدوین کرد. سید رضی در نهایت در سال 406 قمری و در 47 سالگی از دنیا رفت. از دیگر آثار این شاعر و نویسندهٔ توانا می‌توان به «تلخیص البیان عن مجازات القرآن»، «حقایق التاویل فی متشابه التنزیل»، «معانی القرآن» و «خصایص الائمه» اشاره کرد.

در بخشی از خلاصه کتاب صوتی نهج البلاغه می‌شنویم:

بدان که رعیت را صنف‌هایی است که کارشان جز به یکدیگر اصلاح نشود و از یکدیگر بی‌نیاز نباشند. صنفی از ایشان لشگرهای خدایند و صنفی دبیران خاص یا عام و صنفی قاضیان عدالت‌گسترند و صنفی کارگزاران‌اند که باید در کار خود انصاف و مدارا را به کار دارند و صنفی جزیه دهندگان و خراج گزاران‌اند. چه ذمی و چه مسلمان.

فهرست مطالب کتاب صوتی

9 دقیقه
بخش یک
8 دقیقه
بخش دو
5 دقیقه
بخش سه
5 دقیقه
بخش چهار
5 دقیقه
بخش پنج
14 دقیقه
بخش شش
11 دقیقه
بخش هفت
21 دقیقه
بخش هشت
8 دقیقه
بخش نه
8 دقیقه
بخش ده
9 دقیقه
بخش یازده
7 دقیقه
بخش دوازده
13 دقیقه
بخش سیزده
15 دقیقه
بخش چهارده
36 دقیقه
بخش پانزده

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابخلاصه کتاب صوتی نهج‌ البلاغه
نویسنده
راویقیس آل قیس، داریوش ارجمند، عسل قطبی
ناشر صوتی گروه فرهنگی سماوا
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابMP3
مدت۲ ساعت و ۵۴ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابخلاصه کتاب صوتی دین و عرفان
قیمت نسخه صوتی
رایگان - 0 یورو
افزودن به کتابخانه

نقد، بررسی و نظرات خلاصه کتاب صوتی نهج‌ البلاغه

نرگس حیدری
۱۴۰۱/۴/۱۳
کاش مسئولین ما هم به دقت نهج البلاغه رو مطالعه کنن یا برای سهولت به نسخه‌ی صوتیش گوش بدن! مخصوصا بخش چهارمش که اکثر مسئولین درست خلافشو انجام میدن!!
عده‌ای از مردم ما فکر میکنن با بی دین نشون دادن خودشون خیلی روشنفکر به نظر میرسن در حالیکه نمیدونن همه‌ی آسیبهایی که داریم میبینیم از بی دینیه از و
تعدادی مسئولینه چون اگه دین داشتن مطمئن بودن که روزی باید در برابر خدا پاسخگوی ظلمی که دارن در حق مردم میکنن، باشن، انقدر وقیحانه به بی عدالتیها و پر کردن جیب خودشون ادامه نمیدادن...
بهنام رئیسی
۱۴۰۲/۵/۳
اگر بخواهم خلاصه‌ای از این کتاب بگویم، تاکید بر اجرای عدالت بین مردم است، چیزی که امروز ما در ایران نمی‌بینیم و حتی فراموش کرده ایم که عدالت هم می‌تواند وجود داشته باشد و در بین مردم اجرا شود، آنچه در این کتاب آمده است، حکم به رعایت انصاف با مردم است، حکم به رفتار مناسب و مهربانانه با مردم است، حکم به شنیدن سخنان مردم است، حکم به ایجاد زندگی شرافتمندانه برای مردم است، آیا ما در کشور ایران چنین چیزی می‌بینیم؟ در این کتاب در مورد علت‌های قدرتمند شدن حکومت‌های سخن گفته شده است و همچنین از علت‌های تضعیف و سقوط حکومت‌ها سخن گفته شده است، همچنین از علت‌های آبادی یا نابودی کشور‌ها سخن گفته شده است، مثلا علت آبادی کشور‌ها را اجرای عدالت و انصاف حکومت‌ها بیان می‌کند و از طرفی علت نابودی کشور‌ها را بی عدالتی و بی انصافی و ظلم و ستم حکومت‌ها بر مردم بیان می‌کند، ما نشانه‌های این سخنان را امروز در کدامین کشور‌ها می‌بینیم؟ چه کشور‌هایی در حال نابودی هستند و چه کشور‌هایی در حال آبادی هستند؟ در این کتاب سخن از اجرای عدالت در بین نزدیکان مسئولین گفته شده است، آیا ما امروز در ایران چنین چیزی می‌بینیم؟ آیا همانگونه که با مردم عادی رفتار می‌شود با نزدیکان مسئولین و حاکمان نیز رفتار می‌شود؟ آیا در بین تمامی مردم عدالت و برابری اجرا می‌شود؟ خلاصه کتاب خوبی بود، گوینده خوبی هم داشت و در آخر از کتابراه هم تشکر می‌کنم❤
محمد مقدم
۱۴۰۱/۶/۲۸
اینکه بخواهیم از این خلاصه و گویش و متن پر محتوا سخن بگوییم و تمجید کنیم کاری تکراری است و تکرار مکررات از ارزش آن کم میکند. به نظر من نامه حضرت علی (ع) به مالک اشتر دستورالعمل کامل حکومت بر جوامع با شرح جزییات و دلایل کافی است که فقط در حکومت‌های اسلامی کاربرد ندارد و بدون تعصب مذهبی برای کل جوامع بشری ارائه شده است. و پیاده سازی آن بسیار دشوار و سخت خواهد بود. حکمت جاری شده در این کتاب حقانیت مطلق شیعه است که هیچ عذری و دفاعی بر آن پذیرفته نیست. ‌ای کاش جوامع بشری تنها ده درصد از این نکات را رعایت می‌کردند تا این حکمت را لمس کنند.
اشکال وارده به این کتاب صوتی تنها چسباندن صوت فارسی و انگلیسی و عربی به هم است که معمولا برای عامه و اکثریت کاربرد ندارد و کمی گوش سپردن پیوسته به آن را مشکل میکند
Hemmat .N
۱۴۰۱/۱/۲۸
فرمان علی علیه السلام به مالک اشتر نخعی یکی از متون پربار تاریخ بشریت در اقامه عدالت، مردم سالاری، حفظ حقوق مردم و حقوق شهروندی و تمام ابعاد و زوایای حقوقی است که یک جامعه‌ی سالم باید به کار گرفته و محقق سازد.
در ۱۴ قرن پیش یک انسان این سند حقوقی را نوشته و با تأکید و التزام به حاکم و فرستاده خود
سپرده که آنرا اجرا نماید.
بدون دلیل نیست که در سال ۲۰۱۳ م سازمان ملل متحد آنرا بعنوان سند عدالت تاریخ به جهانیان معرفی کرد.
abbas masjedian
۱۴۰۱/۸/۳
کیست برتر از علی ابن ابیطالب در عدالت؟؟ تاریخ به خود نخواهد دید بعد از ایشان بدون شک تا ظهور قائم آل محمد (ص)... این پندنامه را اگر تمام حاکمان جهان بکار گیرند جهانی انقدر آباد خواهیم داشت که کم از بهشت برین نخواهد بود واگر در ایران انجام میشد (که متاسفانه انگار اصلا هیچکدام از مسئولین این نامه پر محتوی را نخوانده اند) دیگر چه غم بود برای این ملت شریف.... و چه نعمتی بزرگتر از اینکه چنین انسان بزرگی را در مذهب خود داریم که خود صاحب این مذهب است... و‌لی متاسفانه اصلا راه او را نمیرویم....
رها ناصری
۱۴۰۱/۷/۲۶
نهج‌البلاغه یک معلمه که راجع به همه موضوعات به ما درس میده، با دقت که گوش کنی میفهمی اگه این پندها رو زودتر میدونستیم هیچ وقت زندگی دشوار نمیشد، این کتاب با اینکه کامل نیست اما فوق‌العادس هر جمله از سخنان علی علیه‌السلام خودش یه دریاس چقد خوبه که همه اگه شده برای یه بار اونو مطالعه کنن، اینکه به از صورت صوتی تهیه شده خیییلی عالیه واقعا سپاسگزارم عواملی که زحمت کشیدن، هم صدای گوینده آرامش بخش و دلنشینه هم موسیقی متن اگه امکانش هست یه نسخه هم بدون عربی و انگلیسی باشه عالی میشه
زینب رزاقی
۱۴۰۱/۳/۳۰
بخشی از نهج‌البلاغه انتخاب شده که در صورت توجه و رعایت نکات بسیار دقیق آن می‌تواند جامعه بشری را به سمت زندگی‌ای مسالمت آمیز و عدالت محور پیش ببرد. مطالعه و عمل به این بخش برای همه افراد در هر جامعه انسانی برای شناخت حقوق و بهبود وظیفه شناسی مسئولین مفید به نظر می‌رسد.
ضمن اینکه موسیقی متن و سه زبانه بودن روایت کتاب جذابیت خاصی به این اثر صوتی بخصوص می‌بخشد.
حسن یوسف زاده
۱۴۰۳/۱/۱۲
در مورد نحوه ارائه کتاب، بهتر بود فقط نسخه‌ی فارسی پخش می‌شد. صدای آقای داریوش ارجمند فضاسازی و تصویرسازی ذهنی ما رو عمق بیشتری بخشیده. استفاده از آهنگ‌ها و صداگذاری‌های مختلف میتونست جذابیت بیشتری به موضوع بده. در حقیقت نامه حضرت امیرالمومنین علیه السلام در واقع تنها نامه‌ای به مالک اشتر نیست، به بلکه خطاب همه مردمه. هر سخن و کلمه، در واقع تکه پازل‌های شخصیت وجودی انسانه که با قرار دادن هرکدوم تو زندگی خودمون انسان بهتری می‌شیم و رایحه و نتیجه‌اش به خودی خود خیلیا و به سمت خودش می‌کشه.
Ehsan.g
۱۴۰۱/۲/۳۱
البته کتاب کامل نیست و فقط شامل قسمت‌هایی از نهج البلاغه هست کتاب کامل شامل نامه‌ها خطبه‌ها و حکمت هاست کسی که ۱ بار کتاب را بخواند چون تشنه‌ای که آب رسیده قطعا بارها و بارها از دانش و حکمت و روشن بینی حضرت به وجد آمده و در زندگی روزمره خود حتی با گذشت زمان زیادی از زمان پیدایش آن به کار می‌بندد کتابی پر از حکمتهای کارآمد به هر انسان دنبال دانشی توصیه میکنم موفق و پیروز باشید
مهدی حمیدی
۱۴۰۱/۱۲/۲۱
نهج البلاغه و پندهای امیرالمومنین برای تمام زمان‌ها و مکان‌ها نگاشته شده و مطالعه متن اصلی را توصیه میکنم. ولی بنظر بنده صدای جناب ارجمند در نقش مالک برای خوانش آن اصلا مناسب نمیباشد و تصور می‌کنم اگر از وجود عزیزانیکه در زمینه گویندگی و خواندن متنهای ادبی تسلط بیشتری دارند استفاده میشد قطعا مفیدتر بود. ضمنا ترجمه انگلیسی و عربی به کل کار لطمه زده است و بعداز هر قسمت تاچار به تعویض و جلوبردن فایل تا ترجمه دوباره فارسی خواهید بود.
کوثر
۱۴۰۱/۶/۲۶
صدای استاد عالی وسخنان امام علی (ع) بینظیر. ولی صد حیف وباز هم صد حیف که مالک اشتر‌های زمان توجهی به این سخنان گهر بار ندارند کاش ابتدای تمام قوانین کشورمان این سخنان ثبت و البته که عمل به آن در صدر این قوانین قرار می‌گرفت. حتی در جامعه کوچک یعنی خانه و خانواده هم میشه این سخنان رو سرلوحه زندگی قرار داد... وتشکر فراوان از تمامی کسانی که بانی خیری شدن برای این کار واین اثر ماندگار
Fk
۱۴۰۲/۸/۲۰
این کتاب نیاز ب توضیح یا شرح دادن نداره کلام شیوا و زیبای امیرالمومنین. حضرت علی ع حقا ک مثه یک چراغ راهنما و آرامش دهنده و همچنین هشدار دهنده و یاد آور ظلم و ستم نسل حرام زاده و نیرنگ‌هایی ک از هر سو ب کار می‌گرفتند تا آن بزرگوار را مورد اهانت و تهمت قرار بدهند ک اغلب موارد (می‌گویند تاریخ تکرار میشود) در زندگی خودمان نیز اتفاق میافتد
فاطمه نورا
۱۴۰۲/۱/۲
بسیار بسیار الهام بخش و عالی بود واقعا کلام امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام حرفی برای گفتن باقی نمیزاره و زبان در توصیف گفتار ایشون قاصر هست امید است با عمل به کلام مولای متقیان بتونیم مسیر درست رو تشخیص بدیم و عاقبت بخیر بشیم همچنین صدای راوی بسیار گیرا و فوق العاده است با سپاس از کتابراه که این کتاب رو رایگان در اختیار مخاطبین قرار داده
فرنگیس اشجعی
۱۴۰۱/۸/۲۴
سلام و عرض ادب و خسته نباشید دوستان بزرگوار همانطوریکه از نامش پیداست خلاصه کتاب نهج البلاغه است که ازین جهت که صوتی بود بسیار به دلم نشست چون کتابهای صوتی بسیار کار مطالعه کتاب را آسان کرده و می‌توان به دفعات و ب راحتی گوش به شنیدن کتاب سپرد فقط صدای راوی میتونست احساسی تر و جذاب تر باشه که گیرایی اون رو یقینا بالاتر میبرد
میترا اعظمی
۱۴۰۱/۷/۲
سلام، عااااالی بود بسیار تاثیر گزار، جملات و توصیه‌های جامع و کامل از بزرگ مرد عالم هستی که بسیار مظلوم و غریب هستند، من فکر میکنم اگر کسی بتواند این کتاب را کامل بخواند بسیار مفید و تاثیر گزار در روش زندگی دنیوی و اخروی است کسانی که به دنبال زندگی خوب و عالی و روشنفکرانه هستند خواندن و عمل کردن به این کتاب بهترین راه است
مشاهده همه نظرات 320

راهنمای مطالعه خلاصه کتاب صوتی نهج‌ البلاغه

برای دریافت خلاصه کتاب صوتی نهج‌ البلاغه و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.