معرفی و دانلود فصلنامه سینمایی حلقه - شماره 2 - پارانویا

عکس جلد فصلنامه سینمایی حلقه - شماره 2 - پارانویا
قیمت:
۸۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی فصلنامه سینمایی حلقه - شماره 2 - پارانویا و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی فصلنامه سینمایی حلقه - شماره 2 - پارانویا و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی فصلنامه سینمایی حلقه - شماره 2 - پارانویا

فصلنامه سینمایی حلقه - شماره 2 - پارانویا، بررسی‌ آن دسته از فیلم‌های سینمایی است که سعی دارند مفهوم پارانویا را به تصویر بکشند. مقالات موجود در این شماره از فصلنامه حلقه با نگاهی عمیق و ریزبینانه به سینما و پارانویا، ابعاد مختلف هر اثر سینمایی را موردبررسی قرار داده و بسیاری از جزئیاتی که از آن‌ها غافلیم را برای ما نمایان کرده‌اند.

هرچند که معمولاً فیلم‌های متمرکز بر پارانویا، به هر طریقی سعی دارند به مخاطب بفهمانند که کسی در تعقیب سوژه است که او را به خطر می‌اندازند، اما واقعیت این است که امروزه فیلم‌های این سبک تنها به همین تعقیب و گریزهای معمولی خلاصه نمی‌شوند. در حقیقت این فیلم‌ها به شکل کلی درباره‌ی روبه‌رویی سوژه با تمام عوامل تهدیدکننده‌اند. در فصلنامه سینمایی حلقه - شماره 2 - پارانویا، از فیلم‌هایی می‌خوانیم که بازتابی از اولین حضور مفهوم پارانویا در سینما بودند، تا امروز که این مفهوم شاخ و برگ داده شده و به شکل گسترده‌تری به آن پرداخته می‌شود. ریزجزئیاتی که در هر اثر سینمایی برای تثبیت و انتقال مفهوم پارانویا به کار بسته شده نیز در این فصلنامه به صورت کامل مورد بررسی قرار داده شده‌اند.

در این شماره از فصلنامه‌ی حلقه، مقالاتی می‌خوانیم به قلم: محمد ابراهیمیان، رابرت اسک‌وارلا، اشکان صادقی‌فرد، آزاده جعفری، شاهین محمدی زرغان، معصومه گنجه‌ای، دانیال زین‌العابدینی، افشین بشیرزاده، بهداد امینی، تارا استادآقا، یاشار کریمی، پدرام شایق، نگین همایون‌پور، بهنود امینی، ایمان هاشمیان، سامان بیات، همایون امامی، شهرزاد امیرشاه‌کرمی، اوستا محمودوند، سمیرا قطب، حمید کریمیان، عاطفه ملکی، فاطمه حیدری، مسعود مشایخی‌راد، محمدعلی باقری، انوش دلاوری، فرید متین، ایمان رهبر، آرزو معتمدی، سینا طهمورثی، بصیر علاقه‌بند، دوگ استنبرگ، شقایق رئوفی، مصطفی کردلو، امین نور و مهدی یعقوبی.

در بخشی از فصلنامه سینمایی حلقه - شماره 2 - پارانویا می‌خوانیم

در فیلم «سفر به سرزمین آرتور رمبو»، آرتور برای اعتراف به کلیسا رفته است. مادامی که کشیش پنجره‌ی روبه‌روی صورت او را کنار نزده، چهره‌ی او در تاریکی پنهان است. وقتی پنجره کنار زده می‌شود، نوری سیمای معصوم او را روشن می‌سازد. نوری که بیش از گناه بر معصومیت او دلالت دارد، چرا که او از این‌که مادرش را دوست ندارد احساس گناه می‌کند. چون مادرش با او با خشونت رفتار می‌کند و به او غذای ارزان‌قیمت می‌دهد.

در صحنه‌ای کمونارها را می‌بینیم که استوار بر صخره‌ها ایستاده‌اند و شعار آزادی‌خواهی سر می‌دهند. جوخه‌ی اعدام روبه‌روی آن‌ها به سویشان شلیک می‌کنند. مردی با قامت پوشیده در شنلی سیاه _نماد مرگ_ با یک سطل بر آن‌هایی که روی زمین افتاده‌اند رنگ سرخ می‌پاشد. آن‌ها را یک‌به‌یک می‌بینیم که در خون خود غرق شده‌اند و هیچ تکانی نمی‌خورند، اما در نمای بعدی و در تصویری درشت مرگ را می‌بینیم که سر و شانه‌اش با پارچه‌ای سیاه طوری پوشیده شده که فقط دو چشمش از دو سوراخ پارچه پیداست. مرگ سیگار می‌کشد و صرفاً موج حرکت دود سیگار است که با جنازه‌های بی‌حرکت کمونارها کنتراست ایجاد می‌کند. مهرجویی با طراحی این میزانسن بسیار ساده ولی شاعرانه و خلاق از جایگزینی مرگ به‌جای زندگی می‌گوید.

درست پس از تیرباران‌کردن کمونارها آرتور سر می‌رسد، دستش را به خون آن‌ها که بر دیوار پاشیده شده می‌کشد _تو گویی یادمانی با خود می‌برد_ و پریشان از آن‌جا دور می‌شود.

در نمای بعد، آرتور را در حال عبور از جنگل آردن می‌بینیم. فصل خزان است و برگ‌های زردشده یک‌به‌یک از درختان جنگل فرو می‌ریزند. استعاره‌ی شاعرانه‌ای از مرگ یک‌به‌یک کمونارها...

فهرست مطالب

ویژه‌نامه
بررسی پارانویا در سینمای دهه‌ی 1970 آمریکا
آمریکای توطئه‌گر: انسان‌های تنها
مگر همه نمی‌میرند؟
بونوئل و پارانویای او
فضاهای پارانوئید و نزاع صفات
پارانویای جنسیت‌فرهنگی در شمایل گری کوپر
لذت قطع‌شده، لبخند دروغین، کابوس روزانه
راهنمای ژانر
ژانر به‌مثابه‌ی پارانویا
شناسنامه‌ی فیلم‌های علمی‌خیالی آمریکایی در دهه‌ی 1950
کلاتو بارادا نیکتو!
بیگانگان در میان ما
بقا و شوالیه‌ی سیاه
اتم، دانشمند دیوانه و مگس!
چهره‌های شاخص ژانر علمی‌خیالی
سینمای مستند
تل‌ماسه‌ی خودوروفسکی
سینمای ایران
سرها بریده بینی بی‌جرم و بی‌جنایت
سفر به سرگردانی
گنجی در قعر آب‌های جنی
ادراک سینماتیک مفهوم تشرف براساس نظریه‌ی میرچا الیاده
ستارخان، یک انقلابی شاعرانه
با چشم‌هایش چه‌کار کرده‌اید؟
در جست‌وجوی آشفتگی
تجاوز در حریم خانه
سینمای جهان
نگاهی به فیلم شعله‌ور (2023)
درباره‌ی پیترو مارچلو به بهانه‌ی فیلم سرخ‌فام (2022)
نگاهی به فیلم بو ترسیده است (2023)
نگاهی به فیلم با من حرف بزن (2022)
نگاهی به فیلم زانوی عهد (2021)
سفر کارگردان: قصه‌ی شگفت‌انگیز وس اندرسون
نگاهی به فیلم جوانی (بهار) (2023)
حقیقت و قدرت در مستند ناوالنی
نگاهی به فیلم بولینگ زحل (2022)
نگاهی به فیلم مکان امن (2022)
دفینه
بازدیدکننده‌ی موزه: آخرالزمان مرده است!
تکه‌ها: سلاخ واقعی کیست؟
انیمیشن
فانوس جادویی و پیشگویی سورئالیسم
چرخه‌ی حیات و زنجیره‌ی بزرگ هستی
تجربه‌نگاری
سرگیجه‌ی من
دید می‌زنم، پس هستم!
از روزهای عالی تا برگ‌های ریزان
هرآن‌چه وجود دارد سزاوار نابودی است، پس بهتر این بود که چیزی وجود نمی‌داشت!
دیالوگ
اولین غول تک‌چشم سینما
نقد کتاب
مروری بر کتاب «فیلم نوآر و سینمای پارانویا»

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابفصلنامه سینمایی حلقه - شماره 2 - پارانویا
نویسنده
ناشر چاپینشریه حلقه
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات236
زبانفارسی
موضوع کتابمجله‌های هنری و فرهنگی
قیمت نسخه الکترونیک
۸۰,۰۰۰ ت
خرید مجله

راهنمای مطالعه فصلنامه سینمایی حلقه - شماره 2 - پارانویا

برای دریافت فصلنامه سینمایی حلقه - شماره 2 - پارانویا و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.