معرفی و دانلود کتاب 60 سال زندگی با هنر و صنعت چوب: چالش‌ها و تجربیات

برای دانلود قانونی کتاب 60 سال زندگی با هنر و صنعت چوب و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب 60 سال زندگی با هنر و صنعت چوب و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب 60 سال زندگی با هنر و صنعت چوب: چالش‌ها و تجربیات

کتاب 60 سال زندگی با هنر و صنعت چوب، گردآوری مکتوب مژده پورزکی از روایت‌ها و خاطرات شفاهی سید حسین افشارامین است. این صنعتگر که 6 دهه در زمینه‌ی رویه‌کوبی مبل و سایر حوزه‌های صنعت و هنر چوب فعالیت داشته، در این کتاب که در قالب خودزندگی‌نامه نوشته شده، چالش‌ها و تجربه‌های زیسته‌ی خود را در صنایع مبلمان، تئاتر، گویندگی، شعر و فوتبال با زبانی ساده و صمیمی روایت می‌کند.

درباره‌ی کتاب 60 سال زندگی با هنر و صنعت چوب

سید حسین افشارامین وقتی 20 ساله بود، به فکر افتاد که یک حرفه‌ی صنعتی یاد بگیرد و درآمد خوبی کسب کند. خیلی زود به این نتیجه رسید که رویه‌کوبی مبل همان شغلی است که می‌خواهد؛ پس سراغ اکبر زرکنده‌ای رفت که مشهورترین رویه‌کوب زمان خودش بود. 6 ماه شاگردی کرد و به فکر افتاد مغازه‌ی خودش را باز کند؛ اما نه سرمایه‌ای داشت و نه به بازار آشنا بود؛ بااین‌همه شجاعت داشت و زمانه نیز جوری بود که می‌شد ریسک کرد و نتیجه گرفت. کتاب 60 سال زندگی با هنر و صنعت چوب، اثری در سبک خودزندگی‌نامه درباره‌ی یکی از قدیمی‌ترین فعالان بازار مبلمان ایران است و در آن مژده پورزکی روایت‌های شفاهی سید حسین افشار امین از خاطره‌های شغلی‌اش در میانه‌ی سال‌های 1340 تا 1400 را بازگو می‌کند. او که ازجمله شناخته‌شده‌ترین متخصص‌های صنعت و هنر چوب ایران است، به‌نوعی تاریخ شفاهی 60 ساله‌ی صنف خود را روایت می‌کند؛ صنعتی پرفرازونشیب که امروز به‌خاطر گرانی مواد اولیه، با شرایط نسبتاً سختی دست‌وپنجه نرم می‌کند. بااین‌حال آنچه این صنعتگر در روایتش ذکر می‌کند، تنها مختص به رویه‌کوبی مبل نیست و او از آزمون و خطاهایش در تئاتر، گویندگی، شعر و فوتبال هم ماجراهایی جالب تعریف می‌کند.

سید حسین افشارامین در حاشیه‌ی خاطره‌هایش، تاریخچه‌ای از رسته‌های شغلی در صنعت چوب خرد، کارشکنی‌ها و شکست‌های صنایع چوب در کارهای مشارکتی، سودجویی‌ها، مسائل مربوط به عوارض و مالیات، تعرفه‌های صادراتی، سرمایه‌گذارهای خارجی، قراردادهای بین‌المللی و ورود زن‌ها به صنعت طراحی داخلی را نیز مطرح و حتی به زمینه‌های فرهنگی در نوع و شیوه‌ی استفاده از مبلمان در دوره‌های زمانی مختلف اشاره می‌کند. این صنعتگر، از رقابت بازار مبلمان ایران با کشور ترکیه می‌گوید، از گرانی بسته‌بندی مبلمان و حمل‌ونقل گلایه می‌کند، دغدغه‌ی فعالان محیط‌زیست را درباره‌ی آسیب‌های صنعت چوب برمی‌شمرد و شرایط تولید اسفنج، فوم و پارچه مبلی را برای فعالان و صنعتگرها توضیح می‌دهد. سید حسین افشار امین در کتاب 60 سال زندگی با هنر و صنعت چوب اشاره می‌کند که در سال 1340 که کارش را آغاز کرد، حرفه‌آموزی و انتخاب شغل برای همه‌ی مردم از امکان رشد برخوردار بود و جوان‌های آن دوره نسبت به امروز، امکان بیش‌تری برای آزمون و خطاهای شغلی داشتند؛ که اگر این‌گونه نبود، هیچ‌وقت نمی‌توانست بعد از حضور در صنعت مبل، ناگهان گریزی به هنر تئاتر، گویندگی و شعر داشته باشد و خود را بی‌نصیب از پابه‌توپ دویدن در باشگاه شاهین هم نگذارد. او اشاره‌ای هم به ظرفیت اصناف می‌کند و نقدهایی نیز بر تشکل‌های صنفی وارد می‌سازد، پیشنهادهایی برای اصلاح قانون نظام صنفی طرح می‌کند و تحلیلی دغدغه‌مندانه نسبت به وضعیت موجود و چشم‌انداز صنعت در ایران ارائه می‌دهد و دست‌آخر نیز به آینده‌ی صنعت و هنر چوب اشاره می‌کند. کتاب 60 سال زندگی با هنر و صنعت چوب را مژده پورزکی تدوین و انتشارات شرکت چاپ و نشر بازرگانی منتشر کرده است؛ اثری که روایت سید حسین افشارامین از 6 دهه حضور در صنعت و هنر چوب ایران است و تاریخی شفاهی از آنچه طی این دهه‌ها بر این صنعت گذشته، ارائه می‌کند.

کتاب 60 سال زندگی با هنر و صنعت چوب مناسب چه کسانی است؟

این کتاب به فعالان و دوستداران صنعت چوب و مبلمان که قصد آشنایی با تاریخچه و جزئیات کاربردی این شغل را دارند، پیشنهاد می‌شود.

با سید حسین افشارامین بیش‌تر آشنا شویم

سید حسین افشارامین متولد سال 1320 است و به مدت 60 سال به‌عنوان رویه‌کوب مبل و صنعتگر هنر چوب مشغول به فعالیت بود. او در تئاتر، گویندگی و شعر نیز تجربه‌هایی داشته و کارشناس مرکز داوری اتاق بازرگانی و دادگستری نیز بوده است. بهترین اثر مکتوب او کتاب حاضر است.

در بخشی از کتاب 60 سال زندگی با هنر و صنعت چوب می‌خوانیم

تا به حال دستم به الوار نخورده بود. این حجم از کار، کف دست‌هایم را زخم کرده بود و تا صبح نمی‌توانستم بخوابم. با سوزن باقیمانده چوب‌ریزه‌های کف دستم را در می‌آوردم. مرحوم آقای اعیانی کارخانه بزرگی با کارگرهای زیاد داشت. ایشان صرفا کارهای ساختمانی می‌گرفت و کارهای دولتی را کامل می‌کرد و اغلب در شهرستان‌ها بود. من نزد ایشان رفتم و نقشه ساخت صندلی‌های سینما را به او دادم.

گفت: «سه ماه دیگر شروع می‌کنیم.»

وقتی این حرف را زد به فکر فرو رفتم. باید سه ماه دیگر کار کامل شده را تحویل می‌دادم! مجبور شدم ریسک کنم. یواشکی پیش استادکار آن کارخانه رفتم و از او خواستم پنجشنبه ظهر که کار تعطیل شد، همآن‌جا بماند تا من چوب بیاورم و با هم چوب‌ها را طبق نقشه صندلی‌های سفارش داده شده، برش بزنیم. ابتدا مخالفت کرد، اما وقتی گفتم پول خوبی می‌دهم، راضی شد. شرط کرد به آقای اعیانی بگویم و من هم قبول کردم. از طرف دیگر با سریدار کارخانه هم ‌صحبت کردم و انعامی به او دادم و گفتم حاج‌آقا اجازه داده پنجشنبه بعد از کار با اوس‌اکبر بیاییم و این چوب‌ها را برش دهیم.

سریدار گفت: «اگر حاجی گفته مشکلی ندارد.»

این در حالی بود که من با حاجی صحبت نکرده بودم! صبح به دروازه شمرون رفتم تا چوب بخرم. نمی‌دانستم چه نوع چوبی موردنیاز است. شنیده بودم برای کار مبل و صندلی باید چوب راش استفاده کرد. پس تعدادی چوب راش خریدم و به فروشنده گفتم: «این چوب‌ها، ساعت 2 بعدازظهر پنجشنبه در کارخانه‌ای که نشانی آن را می‌دهم، تخلیه شود.» کرایه حمل‌ونقل را هم پرداخت کردم و رفتم. ساعت 12 روز پنج‌شنبه، کارخانه تعطیل شد و من هم گوشه‌ای کشیک کشیدم تا همه بروند. اوس‌اکبر هم تا رسیدن من به قهوه‌خانه کنار کارخانه رفته بود. ساعت 2 عصر، چوب‌ها تخلیه شد و ما کار را شروع کردیم.

فهرست مطالب کتاب

سخن تدوین‌گر
کاری شیک، با درآمدی خوب
شاگردی نزد استادکار کارخانه آلمانی
شجاعت کافی برای انجام کار را داشتم
وقتی اوستا ماجرا را فهمید...
قصه گهواره وزیر بی‌اطلاع!
نوازشی از نوکران اعلی‌حضرت عاری از مهر
دو راهی سری‌سازی یا سفارش‌گیری
هفته‌ای یک‌بار به خانه می‌رفتم
هم‌دوره عزت‌الله انتظامی، علی نصیریان و جمشید مشایخی در تئاتر
برای اولین بار خسروشکیبایی را به تئاتر آوردم
بازی فوتبال با بهروز وثوقی
اساسنامه‌نویسی زیر بار جبر و زور دولت
تهاتر مهارت‌های صنفی!
مبل استیل 50 هزار تومانی
تولید مبلمان دربار در کارخانه یوهاس
17 رسته شغلی در صنعت چوب خرد
خمودگی صنوف نسبت به آنچه بر آن‌ها می‌گذرد
این‌ها حق ندارند رأی بیاورند!
سنگ‌های درشت زیر پای صادرات
عقاب سفید و سفارش کار وزیر امارات به ایرانی‌ها
مبلمانی با نقاشی کار دست و طرح اسلیمی در نمایشگاه تهران
عصبانیت اسپانیایی از صد سال گارانتی یک در!
کارشکنی‌ها و شکست شرکت فجر آزادی
راز شکست کارهای مشارکتی در ایران
عضویت پروفسورها در اتحادیه صادراتی!
شعرخوانی در مقابل رئیس صریح‌اللهجه
سودجویان و خارجی‌های فراری
پشت پرده تغییر تعرفه صادراتی
تجربه‌های برد و باخت در کارزار عوارض و مالیات
تعجب پدر از کار پسر!
ورود زنان به صنعت طراحی داخلی
تفاوت درهای «مسکن مهر» و امام‌زاده‌ها
پارچه سفید مبل امام (ره) و تغییرات فرهنگی استفاده از مبل پس از انقلاب
رقابت با ترکیه و الگوهای صادراتی
گرانی بسته‌بندی مبلمان و حمل‌ونقل
صنعت چوب و مشکلات محیط زیستی
شرایط تولید اسفنج، فوم و پارچه مبلی
ظرفیت اصناف
نقدی بر تشکل‌های صنفی
اصلاح قانون نظام صنفی
وضعیت موجود و چشم‌انداز صنعت در ایران
آینده صنعت و هنر چوب
یادی از پیشکسوتان هنرصنعت مبلمان

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب 60 سال زندگی با هنر و صنعت چوب: چالش‌ها و تجربیات
نویسنده،
ناشر چاپیانتشارات شرکت چاپ و نشر بازرگانی
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات72
زبانفارسی
شابک978-964-468-913-0
موضوع کتابکتاب‌های هنری، کتاب‌های زندگی نامه
قیمت نسخه الکترونیک
36000 ت - 4.49 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب 60 سال زندگی با هنر و صنعت چوب

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب 60 سال زندگی با هنر و صنعت چوب

برای دریافت کتاب 60 سال زندگی با هنر و صنعت چوب و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.