معرفی و دانلود کتاب آینده نگاری در سازمان‌ها: روش‌ها و ابزارها

برای دانلود قانونی کتاب آینده نگاری در سازمان‌ها: روش‌ها و ابزارها و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب آینده نگاری در سازمان‌ها: روش‌ها و ابزارها و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب آینده نگاری در سازمان‌ها: روش‌ها و ابزارها

کتاب آینده نگاری در سازمان‌ها: روش‌ها و ابزارها نوشته محمدمهدی ذوالفقارزاده، فاطمه‌زهرا گیلانی‌نژاد و مریم کلانتری، به آینده‌پژوهی و آینده‌نگری در سازمان‌ها می‌پردازد.

این کتاب برای هر کسی که به نگریستن به آینده علاقه‌مند باشد، مناسب است. کسانی که فکر می‌کنند آینده مهم است؛ شاید حتی مهم‌تر از گذشته. همین‌طور بسیاری از افرادی که به نوعی با آینده درگیر هستند؛ چه دانشجو، چه کارمند دولت در یک وزارتخانه یا یک شهرداری کوچک، یک سیاستمدار، یک پیشگام فناوری یا مدیر نوآوری در یک شرکت بزرگ.

برای بسیاری از افراد، آینده یک زمین بازی مهم است. این کتاب قصد دارد شما را با تعدادی از روش‌های قابل استفاده در نگاه به آینده و ابزارهایی که به این منظور به کار گرفته می‌شوند، آشنا کند.

در حوزه آینده‌نگاری، احتمالاً این کتاب نمی‌تواند شامل همه روش‌ها باشد و چون آینده پیوسته در حال تغییر است، بدون شک روش‌های جدیدی در سال‌های آتی ایجاد خواهند شد.

نگاه به آینده سابقه‌ای طولانی دارد و همان‌طور که اشاره شد تقریباً همه افراد درگیر آینده هستند. با این حال وقتی شما خود را به عنوان یک متخصص آینده‌نگاری یا یک آینده‌پژوه معرفی می‌کنید، غالباً با پوزخند یا چهره متعجب افراد مواجه خواهید شد. به نظر می‌رسد که افراد، آینده‌نگری را یک تعهد مخاطره‌آمیز می‌دانند.

هدف از اتصال گذشته، حال و آینده این است که نشان داده شود رویکردهای پیش‌بینانه، اکتشافی و هنجاری علاوه بر اینکه رویکردهایی مجزا هستند، می‌توانند مرتبط نیز باشند. رویکردهای پیش‌بینانه و اکتشافی به شما می‌گویند که افراد چگونه به آینده راه می‌یابند و چه ارزش‌هایی را لحاظ می‌کنند تا به نظر رسد گذشته شکل‌دهنده آینده است.

در بخشی از کتاب آینده‌نگاری در سازمان‌ها، روش‌ها و ابزارها می‌خوانیم:

هر سناریو یک طرح دارد که محور اصلی داستان سناریو را توصیف می‌کند. در آغاز نوشتن یک سناریو مهم است که به یک طرح فکر کنیم، طرحی که خلاصه‌ای از سناریو را ارائه دهد. سناریوها را در زمان حال بنویسید و آینده را به‌گونه‌ای که یک واقعیت حقیقی بوده است شرح دهید؛ بنابراین از «شاید» و «می‌تواند باشد» استفاده نکنید؛ مانند هر داستان خوب، یک سناریو باید یک شروع، یک میانه و یک پایان داشته باشد. یک شروع خوب، بلافاصله خواننده را در آینده قرار می‌دهد:
صبح‌به‌خیر دفتر خاطرات. من واقعاً از اسباب‌کشی وحشت دارم. هفته آینده باید به خانه پرستاری استیکس نقل‌مکان کنم. آنچه بیشتر از آن می‌ترسم «سنیور واش» در استیکس است: یک کارواش برای آدم‌ها. یک فشار بر دکمه و ده چیز قدیمی به طور هم‌زمان شسته می‌شوند... شما حریم خصوصی ندارید. همه‌چیز به صورت خودکار انجام می‌شود به جز لباس پوشیدن. خودتان باید این کار را انجام بدهید چون کارمندی در آن جا وجود ندارد.

مطمئن شوید که یک بازگشت به عقب [زمان حال] در هر سناریو وجود دارد تا به خودتان اجازه دهید که تحولات و رویدادهای که منجر به وضعیت آینده می‌شوند را مشخص کنید.

سپس در بخش میانه، واقعیت موجود در آینده را توصیف کنید، بر اساس زمینه‌ها که جنبه‌های مهمی هستند وقتی سؤال سناریو پرسیده می‌شود. مثالی از یک سؤال سناریو: «مصرف‌کنندگان در آینده چگونه از انرژی استفاده خواهند کرد؟» جوانب بعدی مهم هستند: چه نوع از مصرف‌کنندگان در آینده وجود دارند؟ سبک زندگی آن‌ها چگونه است؟ سطح رفاه آن‌ها چه قدر است؟ کدام انواع انرژی در آینده مورد استفاده قرار می‌گیرند؟ کدام منابع انرژی به وفور یافت می‌شوند؟ مصرف‌کنندگان در آینده برای چه‌کارهایی از انرژی استفاده می‌کنند؟

فهرست مطالب کتاب

1. مقدمه
2. خلق سناریوها
3. تحلیل روند
4. روش دلفی
5. پیش‌بینی فناوری
6. ارزیابی فناوری
7. پس‌نگری
8: ره‌نگاشت
9. مصاحبه
10. کارگاه‌ها
11. بازیابی آینده: فراتحلیل برای آینده‌نگاری
12. روش شتاب
13. خلاقیت در آینده‌نگاری
14. آینده‌نگاری و خلاقیت
15. تحلیل ذینفعان
16. رسم نمودار حلقه علی
17. فراتر از تصور

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب آینده نگاری در سازمان‌ها: روش‌ها و ابزارها
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات دانشگاه عالی دفاع ملی تهران
سال انتشار۱۳۹۸
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات362
زبانفارسی
شابک978-622-248-083-7
موضوع کتابکتاب‌های اقتصاد، کتاب‌های مدیریت و رهبری
قیمت نسخه الکترونیک
23000 ت - 2.99 یورو
خرید کتاب الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب آینده نگاری در سازمان‌ها: روش‌ها و ابزارها

برای دریافت کتاب آینده نگاری در سازمان‌ها: روش‌ها و ابزارها و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.