معرفی و دانلود کتاب احیا و جهانی شدن اقتصاد ملی با نگرشی به بیماری هلندی و رفع مشکل آن با پنجره مشترک دانش فنی

عکس جلد کتاب احیا و جهانی شدن اقتصاد ملی با نگرشی به بیماری هلندی و رفع مشکل آن با پنجره مشترک دانش فنی
قیمت:
۳۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب احیا و جهانی شدن اقتصاد ملی با نگرشی به بیماری هلندی و رفع مشکل آن با پنجره مشترک دانش فنی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب احیا و جهانی شدن اقتصاد ملی با نگرشی به بیماری هلندی و رفع مشکل آن با پنجره مشترک دانش فنی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب احیا و جهانی شدن اقتصاد ملی با نگرشی به بیماری هلندی و رفع مشکل آن با پنجره مشترک دانش فنی

محمد احمدی بافنده در کتاب احیا و جهانی شدن اقتصاد ملی با نگرشی به بیماری هلندی و رفع مشکل آن با پنجره مشترک دانش فنی یکی از پدیده‌های مخرب اقتصادی را بررسی می‌کند. او در اثر پیش رو به سراغ پاسخ این پرسش می‌رود که بیماری هلندی در اقتصاد به چه معناست و این پدیده بر نظام اقتصادی کشورمان چه تأثیراتی را از خود بر جای گذاشته است.

درباره‌ی کتاب احیا و جهانی شدن اقتصاد ملی با نگرشی به بیماری هلندی و رفع مشکل آن با پنجره مشترک دانش فنی

بیماری هلندی اصطلاحی برای توصیف اثرات منفی اقتصادی است و زمانی اتفاق می‌افتد که یک کشور افزایش ناگهانی درآمد حاصل از صادرات منابع طبیعی مانند نفت یا مواد معدنی را تجربه کند. این تعبیر برای اولین بار در دهه‌ی 1970 پس از کشف گاز طبیعی در هلند و تبعات این اتفاق مورد استفاده قرار گرفت. محمد احمدی بافنده در کتاب احیا و جهانی شدن اقتصاد ملی با نگرشی به بیماری هلندی و رفع مشکل آن با پنجره مشترک دانش فنی می‌کوشد ضمن توضیح و تبیین این پدیده‌ی اقتصادی، آن را در بستر اقتصاد ایران بررسی نماید و به ارائه‌ی راهکارهایی در این زمینه بپردازد.

در یک بیان‌مندی ساده، ایده‌ی اصلی پشت بیماری هلندی این است که هجوم ناگهانی ثروت ناشی از صادرات منابع طبیعی می‌تواند مشکلات متعددی را برای اقتصاد ایجاد کند. برای مثال یکی از پیامدهای اصلی بیماری هلندی این است که می‌تواند منجر به پدیده‌ای به نام «نفرین منابع» شود که در آن فراوانی منابع طبیعی در واقع مانع توسعه و رشد اقتصادی می‌شود.

یکی از دلایل ظهور چنین پدیده‌ای این است که صادرات منابع طبیعی اغلب منجر به افزایش ارزش پول کشور می‌شود و به تبع آن سایر صادرات نیز گران‌تر شده و جو رقابتی‌تری در بازار جهانی حاکم می‌شود. در نتیجه این فرآیند می‌تواند در سایر بخش‌ها مانند تولید و کشاورزی سبب ایجاد مشکلاتی شود و اثرات منفی بلندمدتی را بر اقتصاد از خود باقی بگذارد. نویسنده در کتاب احیا و جهانی شدن اقتصاد ملی با نگرشی به بیماری هلندی و رفع مشکل آن با پنجره مشترک دانش فنی می‌کوشد راهکارهایی را برای مقابله با آسیب‌های این پدیده مطرح کند.

کتاب احیا و جهانی شدن اقتصاد ملی با نگرشی به بیماری هلندی و رفع مشکل آن با پنجره مشترک دانش فنی به همت نشر ترنگ تهیه و منتشر شده است.

کتاب احیا و جهانی شدن اقتصاد ملی با نگرشی به بیماری هلندی و رفع مشکل آن با پنجره مشترک دانش فنی برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به مباحث اقتصادی علاقه دارید، مطالعه‌ی این کتاب را به شما توصیه می‌کنیم.

با دکتر محمد احمدی بافندی بیشتر آشنا شویم

دکتر محمد احمدی بافنده در سال 1340 چشم به جهان گشود. او کارشناس دریایی، حمل و نقل و امور شهری است و همچنین در دانشگاه نیز به تدریس می‌پردازد. بافنده تحصیلات خود را در رشته‌ی مدیریت صنعتی و مدیریت امور دفاعی در دانشگاه امام حسین تکمیل نمود و در مقطع دکتری مدرک خود را در رشته‌ی برنامه‌ریزی شهری از آکادمی اکوانرزی بین‌المللی باکو واقع در کشور جمهوری آذربایجان دریافت کرد. «جستاری بر جهان شهرهای اسلامی» و «احیا و جهانی شدن اقتصاد ملی» دو اثر دیگر هستند که به قلم دکتر محمد احمدی بافنده منتشر شده‌اند.

در بخشی از کتاب احیا و جهانی شدن اقتصاد ملی با نگرشی به بیماری هلندی و رفع مشکل آن با پنجره مشترک دانش فنی می‌خوانیم

طی سال‌های خدمت در امر تولید خودروهای سنگین و بارکش و اتوبوس بر این اصل تأکید داشتم که می‌بایست بومی‌سازی شاسی درایو در ایران با ظرفیت‌های موجود انجام و خودروسازها در جهت بومی‌سازی با گرفتن شاسی‌های تولیدی ایرانی جهت ساخت اتاق اتوبوس و مینی‌بوس و میدی‌باس نسبت به طراحی و ساخت انواع اتاق اقدام کنند.

بهترین شیوه جهت بومی‌سازی و تأمین زیرساخت‌های پنجرۀ مشترک دانش فنی و صنعتی در این امر، افزایش تقاضای تولید انواع متعلقات مربوط به شاسی درایو بود. لازم است تذکر دهم که نزدیک به 40 هزار انواع دستگاه اتوبوس در کشور فعال است و در مورد در منطقۀ خاورمیانه بیش از 100 هزار دستگاه در حال فعالیت هستند، تنها ایران ظرفیت ساخت موتور دیزل را سرمایه‌گذاری کرده و همین‌طور مابقی متعلقات و اگر عمر متوسط هر اتوبوس را 10 سال در نظر بگیریم متوسط سالی 10 هزار دستگاه حداقل تقاضای اتوبوس را خواهیم داشت. این تقاضا متأسفانه به ‌هیچ ‌عنوان مد نظر مدیران بی‌توجه صنایع اتوبوس‌سازی در بخش‌های دولتی و شرکت‌های وابسته قرار نگرفت و همین باعث تعطیلی بسیاری از ظرفیت‌های تولیدی اتوبوس در کشور گردیده و کشور، دست به دامان واردات شاسی‌داریو شده‌ایم. به جای این همه توجه به ساخت خودروهای سواری و فاقد استانداردهای قابل‌قبول می‌بایست وزارت صنایع و سازمان گسترش و نوسازی صنایع در این راه حرکت کرد و کشور و منطقه را از واردات انواع خودرو کشنده و اتوبوس بی‌نیاز می‌کرد. در بحث پنجرۀ مشترک دانش فنی در موضوعات مختلف می‌توان مثال آورد. ولی اصل موضوع از دولت و سرمایه‌گذاری‌های موازی و صرف هزینه‌های هنگفت خود دولت در این امر می‌توان اشاره کرد وجود منابع نفتی و درآمدهای بیماری‌زای هلندی، باعث رقابت دولت با بخش خصوصی و حذف شرکت‌های بخش خصوصی و قدرت گرفتن بی‌خاصیت شرکت‌های دولتی در جهت هزینه کرد این منابع گردید. این جریان در سایپادیزل هم به صورتی موازی اتفاق افتاد.

فهرست مطالب کتاب

پیش‌گفتار
مقدمه
فصل اول. تعریف بیماری هلندی
فصل دوم. پیامدها و تأثیرات بیماری هلندی
فصل سوم. نمونه‌های بیماری هلندی در اقتصاد ملی ایران
فصل چهارم. تأثیر بیماری هلندی بر پنجرۀ مشترک دانش فنی
فصل پنجم. پیشنهاد
فصل ششم. پنجرۀ مشترک دانش فنی، راهکار اصلی
فصل هفتم. جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب احیا و جهانی شدن اقتصاد ملی با نگرشی به بیماری هلندی و رفع مشکل آن با پنجره مشترک دانش فنی
نویسنده
ناشر چاپینشر ترنگ
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات99
زبانفارسی
شابک978-622-7741-67-4
موضوع کتابکتاب‌های اقتصاد
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب احیا و جهانی شدن اقتصاد ملی با نگرشی به بیماری هلندی و رفع مشکل آن با پنجره مشترک دانش فنی

برای دریافت کتاب احیا و جهانی شدن اقتصاد ملی با نگرشی به بیماری هلندی و رفع مشکل آن با پنجره مشترک دانش فنی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.