معرفی و دانلود کتاب اقتصاد سیاسی ایران - جلد اول: مجموعه یادداشت‌ها و گفت‌و‌گوها درباره‌ی سیاست‌گذاری اقتصادی در ایران

عکس جلد کتاب اقتصاد سیاسی ایران - جلد اول: مجموعه یادداشت‌ها و گفت‌و‌گوها درباره‌ی سیاست‌گذاری اقتصادی در ایران
قیمت:
۵۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب اقتصاد سیاسی ایران - جلد اول و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب اقتصاد سیاسی ایران - جلد اول و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب اقتصاد سیاسی ایران - جلد اول: مجموعه یادداشت‌ها و گفت‌و‌گوها درباره‌ی سیاست‌گذاری اقتصادی در ایران

کتاب اقتصاد سیاسی ایران - جلد اول، مجموعه یادداشت‌ها و گفت‌وگوهای عباس آخوندی درباره‌ی سیاست‌گذاری اقتصادی در ایران است و طیفی گسترده از موضوع‌های خرد و کلان سیاسی و اقتصادی را در برمی‌گیرد. او که در دولت‌های ششم و یازدهم وزیر مسکن، راه و شهرسازی بوده، در این کتاب عوامل اساسی رکود تورمی، مشکل جذب سرمایه‌گذاری، سیاست‌های تأمین مالی مسکن و خصوصی‌سازی را از منظر یک اقتصاددان معتقد به بازار آزاد نقد کرده، و پیشنهاداتی را ارائه نموده است.

درباره‌ی کتاب اقتصاد سیاسی ایران - جلد اول

نظریه‌ی اقتصاد سیاسی، بخشی از عقلانیت رایج برای درک کارکردهای جامعه است و بسیاری از سیاست‌ها و فعالیت‌های خرد و کلان مالی را می‌توان از این منظر بررسی کرد. در ایران، گروهی که آن‌ها را به‌عنوان اقتصاددان‌های بازار آزاد می‌شناسند، معتقدند دولت باید تصدی‌گری خود در اقتصاد را به بخش خصوصی بسپارد و سپس با برقراری تعامل گسترده با جهان، به دنبال سرمایه‌گذاری خارجی و پیاده‌سازی مدل اقتصاد نئولیبرالیستی باشد. ازجمله مشهورترین این افراد می‌توان به مسعود نیلی، محمد طبیبیان، مسعود روغنی زنجانی و عباس آخوندی اشاره کرد که در تمام سال‌های اخیر، افزون بر حضور در مناصب دولتی مانند وزارت‌خانه، سازمان خصوصی‌سازی و...، کوشش کرده‌اند با انتشار نقطه‌نظرهای خود در دانشگاه‌ها، رسانه‌ها و فضای عمومی، سیاست‌های اقتصادی مدنظر خود را به دولت‌ها و مردم عرضه کنند. کتاب اقتصاد سیاسی ایران - جلد اول، نیز دربرگیرنده‌ی مطالبی است که عباس آخوندی در دو دهه‌ی اخیر مطرح یا در قالب مقاله‌ها و مصاحبه‌های مختلف در رسانه‌ها منتشر کرده است. عنوان‌های این مجموعه درباره‌ی مسائل اقتصادی ایران، به‌ویژه توسعه و موانع آن است و نویسنده در هر بخش، پیشنهادها و چاره‌اندیشی‌هایی برای حل این مشکل‌ها ارائه می‌کند. عنوان‌های این مجموعه بر اساس چند موضوع اساسی تقسیم‌بندی شده و در دو جلد به چاپ رسیده است.

نویسنده در کتاب اقتصاد سیاسی ایران - جلد اول، ابتدا برنامه‌ی سوم توسعه را که در سال 1378 به مجلس شورای اسلامی ارائه شد، نقد و بررسی می‌کند و سپس به تحلیل موضوع‌هایی مانند رکود تورمی، سهام عدالت، خصوصی‌سازی و توسعه‌ی ریلی می‌پردازد. او در ادامه با اشاره به مشکلاتی که نظام بانکی با آن‌ها مواجه است، تجاری‌ شدن بانک مسکن را دلیل تباه‌ شدن اقتصاد خرد و کلان عنوان می‌کند. وزیر اسبق مسکن، راه و شهرسازی، اعتقاد دارد که اولویت تأمین مالی پروژه‌ها باید جذب سرمایه‌ی داخلی باشد و در ادامه چند پیشنهاد برای برون‌رفت دولت از تنگناهای مالی ارائه می‌کند. به‌عنوان‌مثال از دستگاه اجرایی کشور می‌خواهد که برای خروج از رکود، 100 میلیارد دلار اوراق بدهی منتشر کند و جامعه را برای یک بازنگری کلی در اقتصاد آماده سازد. او بدهی دولت به اقتصاد ملی را یکی از مشکلات بزرگ کشور می‌داند و معتقد است ایران باید با اقتصاد بین‌الملل پیوند برقرار کند. نویسنده در ادامه خواستار بازخوانی خصوصی‌سازی می‌شود؛ چرا که اعتقاد دارد کشور برای رفع رکود، ناگزیر به تغییر انگاره‌های اقتصادی خواهد بود. با این همه، او اعتقاد دارد که مهم‌ترین استراتژی برای غلبه بر بحران‌های اقتصادی، باید بازگشت پرقدرت به بازار جهانی باشد.

انتشارات دنیای اقتصاد، کتاب اقتصاد سیاسی ایران - جلد اول را که شامل دیدگاه‌های اقتصادی عباس آخوندی در بازه‌ی بیست‌ساله‌ی 1379 تا 1399 بوده، در سال 1400 تدوین و گردآوری کرده است.

در نکوداشت کتاب اقتصاد سیاسی ایران - جلد اول

  • این مجموعه، دامنه‌ی وسیعی از مطالب را در برمی‌گیرد که به‌نوعی با یک‌ رشته اندیشه، و از آن مهم‌تر با یک انگیزه‌ی مشترک، با یکدیگر پیوند دارند. در این کتاب موضوعاتی مانند دیپلماسی و تجارت بین‌الملل، ضرورت‌های اجتماعی و اقتصادی بازسازی و بازآفرینی محیط شهری، زیست‌بوم و زندگی شهریِ درهم‌ریخته و آکنده از مشکلات تاریخی، پیشنهاد بازسازی سیستم بانکی از طریق مدیریت دارایی‌های سمی، مقابله با نهادهای اعتباری غیررسمی، پوپولیسم در حیطه‌ی سیاست و نقش مخرب آن مورد بررسی قرار گرفته است. (محمد طبیبیان، اقتصاددان و استاد دانشگاه)

کتاب اقتصاد سیاسی ایران - جلد اول، مناسب چه کسانی است؟

این کتاب به علاقمندان مباحث اقتصادی، به‌ویژه آنان که به دنبال آشنایی با سیاست‌ها و مناسبات کلان و خرد اقتصاد ایران در دو دهه‌ی اخیر هستند، پیشنهاد می‌شود.

با عباس آخوندی بیش‌تر آشنا شویم

عباس آخوندی، سیاست‌مدار اعتدال‌گرا و اقتصاددان وابسته به طیف بازار آزاد، در سال 1336 به دنیا آمد. او دانش‌آموخته‌ی کارشناسی ارشد مهندسی راه و ساختمان از دانشگاه تهران، و فارغ‌التحصیل مقطع دکترا در رشته‌ی اقتصاد سیاسی از دانشگاه رویال هالی‌وی لندن است. او نزدیک به سه دهه در مناصب دولتی حضور داشته و در دو دولت ششم و یازدهم، وزیر مسکن، راه و شهرسازی بوده است. از بهترین کتاب‌های عباس آخوندی می‌توان به «جستارهایی درباره‌ی ایران»، «ایده‌ی ایران»، و دوره‌ی دوجلدی کتاب حاضر اشاره کرد.

در بخشی از کتاب اقتصاد سیاسی ایران - جلد اول می‌خوانیم

در اینجا صرفاً چند شاخص عمده مورد کاوش قرار می‌گیرند و آن‌ها عبارت از بازسازی ساختاری روابط فی‌مابین دولت- بازار، دولت- جامعه مدنی، مفهوم گرایش‌های منطقه‌ای با تأکید بر روش‌های همکاری فراملی و در نهایت فرایند خصوصی‌سازی بنگاه‌های اقتصادی دولتی است.

در نگاه اول، به نظر می‌رسد تمام شاخص‌های یاد شده حضوری قوی و جدی در هدایت روندهای فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی ایران دارند، چرا که مفهوم اصلاحات ساختاری، دولت حداقل یا کوچک‌سازی دولت و مفهوم جامعه مدنی از عمده‌ترین شعارهای انتخاب ریاست‌جمهوری در خرداد ماه 1376 و تداوم یافته تاکنون در افکار عمومی است. از سوی دیگر، هرچند مفهوم همکاری‌های منطقه‌ای به‌نحوی‌که ذکر آن رفت چندان در ایران معمول نیست، لیکن می‌توان نوعی گرایش به آن و نشانه‌های آن را در سیاست‌های خارجی اعلام‌شده جمهوری اسلامی ایران جست‌وجو نمود. سیاست‌هایی چون، تنش‌زدایی، به‌ویژه با کشورهای همسایه، توسعه همکاری با عربستان سعودی به‌ویژه در چارچوب بازار نفت، توجه جدی به اوپک و تلاش در فعال شدن در آن و در فعال ساختن آن، تشکیل کنفرانس کشورهای اسلامی و اقداماتی از این دست، بیانگر توجه سیاست خارجی ایران به همکاری‌های بین‌المللی و منطقه‌ای است. مفهوم خصوصی‌سازی نیز یکی از سیاست‌های رسمی اعلام‌شده دولت در دهه اخیر به‌ویژه در برنامه سوم است.

بااین‌حال، شایسته است کمی باریک‌تر شویم و میزان همگرایی روندهای یاد شده در ایران را از یک‌سو با تعاریف رایج آن در عرف بین‌المللی بسنجیم و از سوی دیگر میزان سازگاری آن‌ها را با یکدیگر به‌عنوان یک کل منسجم محک بزنیم. توضیح یک نکته نیز ضروری است و آن این است که قصد، هواداری از اجرای سیاست‌های تحمیل‌شده از سوی نهادهای بین‌المللی یا وادادگی در برابر فشارهای ناشی از روند جهانی‌شدن سیاست و اقتصاد تحت عنوان واقع‌گرایی یا پذیرش تعاریف بین‌المللی نیست.

فهرست مطالب کتاب

یادداشت ناشر
پیش‌گفتار نخست: مرز نظریه و اجرا در اقتصاد
پیش‌گفتار دوم: رقابت و بازار منصفانه
1. برنامه سوم و اقتصاد نفت در عصر جهانی‌شدن
2. برنامه سوم توسعه و جهانی‌شدن
3. علی، مرد اقتصاد و تولید
4. پدیده بی‌دولتی
5. مهندسی از منظر اقتصاد سیاسی
6. دولت یازدهم و مدیریت اقتصاد ملی
7. باید کیکی ایجاد شود که توزیعی صورت بگیرد
8. عوامل بنیادین رکود تورمی
9. وارث فروکاستن ارزش‌ اندیشه و علم در کشوریم
10. سهام عدالت ناکارآمد است
11. بازخوانی خصوصی‌سازی در ایران
12. اقتصاد ایران نیازمند موج دوم خصوصی‌سازی است
13. توسعه ریلی در صدر برنامه‌های حمل‌و‌نقلی کشور
14. حساب امانی نزد بانک برای پیش‌خرید مسکن
15. تجاری‌شدن بانک مسکن اقتصاد کلان و اقتصاد خُرد را تباه می‌کند
16. آیا نظام بانکی ایران انحصاری است؟
17. جذب سرمایه‌ داخلی باید در اولویت تأمین مالی پروژه‌ها باشد
18. سیاست‌های تأمین مالی مسکن و دو تنگنای اقتصاد ایران
19. افزایش سرمایه ‌بانک مسکن پس از سم‌زداییِ سرمایه بانک‌ها
20. دولت جامعه را برای بازنگری کلی اقتصاد آماده کند
21. راهبرد بنیادین برای خروج از رکود
22. مشکلات ساختاری اقتصاد با لغو تحریم‌ها برطرف نمی‌شود
23. جسارت تغییر نداریم
24. پیشنهاد به دولت برای خروج از رکود: پاکسازی بانک‌ها و انتشار 100 میلیارد دلار اوراق‌بدهی
25. دو پیشنهاد مهم آخوندی برای خروج از تنگنای مالی
26. ضرورت تشکیل بانک تصفیه دارایی‌های سمی
27. هشدار درباره جمعیت نامتوازن و بی‌عدالتی اجتماعی
28. تصفیه بانکی دانه‌درشت و ریزدانه نمی‌شناسد
29. چاره بدهی‌های دولت و عبور از رکود اقتصادی
30. دولت در بند اقتصاد دولتی
31. بانک مسکنِ توانمند اهرم توسعه اقتصادی است
32. لزوم عبور از چهار بحران اساسیِ اقتصاد ایران
33. بدهی‌ دولت به اقتصاد ملی؛ یکی از مشکلات بزرگ کشور
34. سوسیالیسم، بازار و سوداگری در ایران
35. تشریح پیشنهاد چهار نهادِ فعال‌کننده بازار مسکن
36. ضرورت پیوند اقتصاد ایران با اقتصاد بین‌المللی
37. بازخوانی خصوصی‌سازی در ایران
38. مهم‌ترین استراتژی ایران: بازگشت پرقدرت به بازار جهانی
39. اقتصاد مقاومتی؛ پایان وابستگی بخش خصوصی به دولت
40. ناگزیر به تغییر انگاره‌های اقتصادی هستیم
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب اقتصاد سیاسی ایران - جلد اول: مجموعه یادداشت‌ها و گفت‌و‌گوها درباره‌ی سیاست‌گذاری اقتصادی در ایران
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات دنیای اقتصاد
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات426
زبانفارسی
شابک978-600-497-121-8
موضوع کتابکتاب‌های اقتصاد، کتاب‌های علوم سیاسی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب اقتصاد سیاسی ایران - جلد اول

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب اقتصاد سیاسی ایران - جلد اول

برای دریافت کتاب اقتصاد سیاسی ایران - جلد اول و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.