معرفی و دانلود کتاب امنیت ملی

عکس جلد کتاب امنیت ملی
قیمت:
18000 تومان - 2.49€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب امنیت ملی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب امنیت ملی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب امنیت ملی

کتاب امنیت ملی نوشته‌ی قباد حاجی زاده، شاخصه‌هایی چون توسعه سیاسی و امنیت ملی، احزاب سیاسی و مطبوعات را مورد بررسی قرار می‌دهد.

توسعه سیاسی و امنیت ملی دو متغیر کلیدی کتاب امنیت ملی را دربرمی‌گیرند. متغیر مستقل توسعه سیاسی به عنوان یک اصل مهم در جامعه شناختی سیاسی می‌باشد به طوریکه میزان آن تعیین کننده نوع حکومت و اساس تصمیم‌گیری‌ها و چگونگی مشارکت مردم با حکومت و برعکس به شمار می‌رود و اساس دموکراسی‌های معاصر را هم شامل می‌شود.

امنیت ملی به عنوان متغیر وابسته از موضوعات بسیار بزرگ روابط بین‌المللی محسوب می‌شود به طوری که بدون امنیت ملی زندگی با فروپاشی حکومت‌ها از بین خواهد رفت. گرچه این موضوع پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد و نظام‌های سیاسی مختلف بر اساس دیدگاه خود ابعاد متفاوت اقتصادی، نظامی، اجتماعی و فرهنگی و یا سیاسی را تهدید یا تعیین کننده‌ی امنیت ملی و ضرورت زمان و تحولات در عرصه سیاست بین‌الملل نقش اساسی در تحول این نگرش‌ها داشته است طوریکه اگر در مقطعی ترس از حمله نظامی و قدرت تهاجمی دولت‌ها باعث تهدید ملی دولت‌ها می‌شد، امروزه این مسئله تعدیل شده و ابعاد دیگر امنیت ملی اهمیت بیشتری یافته‌اند و در واقع از جنبه سخت افزاری به سمت عوامل نرم‌افزاری جهت پیدا کرده است.

در بخشی از کتاب امنیت ملی می‌خوانیم:

در فرهنگ‌های لغت مفهوم کلی امینت بر روی احساس آزادی از ترس یا احساس ایمنی که ناظر بر امنیت مادی و روانی است تاکید دارد. در قلمرو روابط بین المللی عده‌ای به طور کلی مخالف تعریف دقیق از امنیت ملی هستند ولی رهیافت مخالف دیگر تعریف سنتی و محدود از امنیت ملی ارائه می‌دهد که بر مطالعه تهدید‌، استفاده و کنترل نیروی نظامی تاکید می‌ورزد و بر بررسی علل، عواقب، راه‌های درمان جنگ و مطالعه اینکه چگونه حکومت‌های ملی از نیروهای نظامی به طور موثری برای رویاروئی با تهدیدات نظامی خارجی استفاده می‌نمایند متمرکز است اما سلطه این نظریات اخیرا کاهش یافته است. بوزان تشریح می‌کند که امنیت ملی از لحاظ مفهومی ضعیف و از نظر تعریف مبهم ولی از نظر سیاسی مفهومی قدرتمند باقی مانده است، چون مفهوم نامشخص امنیت ملی راه را برای طرح راهبردهای بسط قدرت توسط نخبگان سیاسی و نظامی باز می‌گذارد. در جائی دیگر از امنیت ملی به حفاظت جامعه و ارزش‌ها و نهادهای داخلی و قدرت انطباق آن در برابر تهدیدات اعم از داخلی و خارجی، فعلی و اتی و از جمله تهدیداتی که بقای رژیم‌ها و نظام شهروندی و شیوه زندگی آحاد جامعه را تهدید می‌کند و موجودیت آن‌ها را به خطر می‌اندازد، تعریف شده است. کلودزیج استدلال می‌کند که دامنه مفهوم امنیت ملی نیاز به گسترش دارد یا بتواند از عهده رویاروئی با انواع چالش‌های دنیای امروز در آید حامیان این نظر معمولا ابعاد وسیع‌تری از علوم اجتماعی را مانند اقتصاد، روانشناسی، جامعه شناسی و مردم شناسی وارد مطالعات امنیت مالی می‌کنند یا اینکه دامنه وسیعی از مسائل بین‌المللی را تحت عنوان مطالعات امنیتی قرار می‌دهند، از جمله خشونت داخلی، تهدیدات فروملی و فراملی، قاچاق مواد مخدر، انفجار شدید جمعیت، آلودگی محیط زیست و شکاف روز افزون بین فقر و غنی و ….

گرچه در مباحث سیاسی کلاسیک مهم‌ترین کار ویژه و فلسفه وجودی دولت تامین امنیت بوده است در سده‌های بعدی نظریه پردازان عصر روشنگری از جمله هابز، کانت، لاک، روسو و… نیز به مقوله امنیت توجه عمده‌ای داشته‌اند به نحوی که هابز علت وجودی دولت را تامین امنیت می‌داند و امروزه نیز علی‌رغم غلبه گرایش‌های نتولیرالیستی در جهان که معطوف به دولت حداقل و محدود نمودن هر چه بیشتر دولت می‌باشد در وجه تامین امنیت دولت همچنان بعنوان بازیگری بی‌بدل برجای مانده است به علاوه با پیدایش ساختار دولت نوین تعریف مجدد نحوه ارتباط آن با جامعه که در چارچوب قواعد مشخص به نام قانون صورت می‌گیرد تامین امنیت نیز مطابق آن تعریف می‌گردد.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار
فصل اول: بررسی و شناخت دیدگاه نظری لیبرال دموکراسی
گفتار اول: جایگاه لیبرال دموکراسی در نظام نوین
گفتار دوم: دموکراسی و امنیت
فصل دوم: امنیت ملی و توسعه سیاسی در راستای مشارکت و رقابت سیاسی
گفتار اول: جایگاه توسعه سیاسی به عنوان یکی از الزامات جوامع دموکراتیک
گفتار دوم: توسعه سیاسی در ایران
گفتار سوم: توسعه سیاسی در ایران بعد از خرداد 76
گفتار چهارم: ویژگی‌های مشارکت و رقابت ایدئولوژیک در جوامع و پیش نیازهای مشارکت و رقابت‌های سیاسی
گفتار پنجم: مشارکت و رقابت سیاسی در ایران
گفتار ششم: مطبوعات در ایران
فصل سوم: امنیت ملی در جمهوری اسلامی ایران
گفتار اول: بررسی و شناخت امنیت ملی
گفتار دوم: امنیت ملی در ایران پس از انقلاب
گفتار سوم: گفتمان‌های امنیتی موجود در جمهوری اسلامی ایران
گفتار چهارم: گفتمان نوین امنیت ملی در جمهوری اسلامی ایران
فصل چهارم: تاثیر توسعه سیاسی بر امنیت ملی
گفتار اول: تاثیر توسعه سیاسی بر امنیت ملی
گفتار سوم: تاثیر احزاب بر امنیت ملی
گفتار چهارم: تاثیر مطبوعات بر امنیت ملی
منابع و مآخذ

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب امنیت ملی
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات قانون یار
سال انتشار۱۳۹۸
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات104
زبانفارسی
شابک978-622-6538-69-5
موضوع کتابکتاب‌های علوم سیاسی
قیمت نسخه الکترونیک
18000 ت - 2.49 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب امنیت ملی

داود ناصری باوقار
۱۴۰۱/۱۱/۱۴
کتاب خوبیه ولی با دید محدود نوشته شده و همه عناصر امنیت در آن نیومده
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب امنیت ملی

برای دریافت کتاب امنیت ملی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.